De grote (flits)boetes thread

1. Mijn bron bedenkelijk noemen en daarna zelf niet met een bron af te komen is imo nog veel bedenkelijker. :unsure:
2. Ik denk dat je de tekst nog eens moet herlezen, want er wordt duidelijk verwezen naar Europese wetgeving.

Het is gewoon zo dat ik in de States en Canada altijd auto's heb gehad die de exacte GPS snelheid weergaven (het kan natuurlijk zijn dat ik gewoon geluk heb gehad terwijl het telkens een ander model was, maar dat betwijfel ik na +10 huurauto's) en de auto's die ik in Europa gereden heb altijd een afwijking hadden (die uiteraard bij de ene auto groter is dan bij de andere, maar ook daar altijd een afwijking bij de +50 verschillende auto's die ik al gereden heb). Als je andere wielen steekt kan de afwijking mogelijk verdwijnen, maar dat spreekt voor zich.

Als jouw auto (aangekocht in Europa) de exacte GPS snelheid op de meter geeft, zou ik wel willen weten welk merk en model dat is. Want ik heb het werkelijk nog nooit gezien in Europa, maar het zou inderdaad wel kunnen volgens ChatGPT. Mijn ervaring zegt alleszins dat dat zéér zeldzaam is.
Ja ik kan moeilijk een bron aangeven van iets dat er niet is eh.
Ik reed 15j geleden al in een Audi rond die bij 129km/u 128 echte kilometers gaf op de gps.
En nu rij ik in een tesla die ook pas boven de 120km/u begint af te wijken van de gps.
Audi is in Europa aangekocht, nooit in Amerika geweest.
Idem voor de tesla.

Ik denk dat jij best je eigen tekst nog eens herleest. Er staat in dat er een afwijking mag zijn en dat deze maximaal 10% mag zijn. Nergens wordt er gezegd dat er een afwijking moet zijn.

Mijn Tesla zit ook zeer dicht bij de GPS snelheid. Die wijkt maar 1-2km/h af.
Op de Audi A4 was dat eerder 4km/h en 6km/h met winterbanden. Op de Tesla heb ik geen winterbanden.

Ja ik kan moeilijk een bron aangeven van iets dat er niet is eh.
Ik reed 15j geleden al in een Audi rond die bij 129km/u 128 echte kilometers gaf op de gps.
En nu rij ik in een tesla die ook pas boven de 120km/u begint af te wijken van de gps.
Audi is in Europa aangekocht, nooit in Amerika geweest.
Idem voor de tesla.

Ik denk dat jij best je eigen tekst nog eens herleest. Er staat in dat er een afwijking mag zijn en dat deze maximaal 10% mag zijn. Nergens wordt er gezegd dat er een afwijking moet zijn.

"In dezelfde regels staat ook beschreven: ‘De aangegeven snelheid mag niet lager zijn dan de werkelijke snelheid van het voertuig.’ Autofabrikanten kiezen er dus liever voor om een iets hogere snelheid aan te geven, dan in de problemen te komen met de typegoedkeuring. Voor jou scheelt dit ook, want je kunt nooit een snelheidsboete krijgen als je je volgens de teller aan de snelheid houdt."

Bron: https://topgear.nl/autonieuws/waarom-je-snelheidsmeter-altijd-een-te-hoge-snelheid-aangeeft/

Voila, nu heb je de reden waarom de snelheid bij auto's in Europa afwijkt van de GPS snelheid. Niet altijd veel misschien, maar de afwijking is er. In de VS en Canada heb ik nog geen afwijking kunnen vaststellen.

Zou die paar mm zoveel iets schelen op de snelheidsmeter? Ik vermoed dat dat verschil te klein zal zijn en al zeker als we over MPH spreken.
mph vs kmh zal zeker iets doen idd, maar ik merk toch echt een relatief groot verschil tussen nieuwe en versleten banden op mijn auto.
Mss dat de verhuurfirma's daar sneller nieuwe banden leggen om verzekeringsredenen dan dat ik dat doe op mijn prive-wagen. De vele rechtszaken die in de VS rondgaan voor banale zaken in het achterhoofd, kan dat zeker ook meespelen.

Bron: https://topgear.nl/autonieuws/waarom-je-snelheidsmeter-altijd-een-te-hoge-snelheid-aangeeft/

Voila, nu heb je de reden waarom de snelheid bij auto's in Europa afwijkt van de GPS snelheid. Niet altijd veel misschien, maar de afwijking is er. In de VS en Canada heb ik nog geen afwijking kunnen vaststellen.
Maar daar ging het helemaal niet om. Ik zei dat er in Europa geen regel is die afwijking vereist.
En je ziet dat ook gewoon terug bij sommige auto's. Zoals ik er zelf al 2 gehad heb die géén afwijking hebben.

Maar daar ging het helemaal niet om. Ik zei dat er in Europa geen regel is die afwijking vereist.
En je ziet dat ook gewoon terug bij sommige auto's. Zoals ik er zelf al 2 gehad heb die géén afwijking hebben.
Ik ga hier niet blijven discussiëren over punten en komma's. Die 2 auto's zullen dan de uitzondering zijn die de regel bevestigen. ;)

Er zijn er hier die een heel libertarische insteek op nahouden naar verkeersregels toe, is met de gemiddelde Belgische chauffeur een recept voor miserie...
Krijg je gewoon die discussie van jamaar, ik kan perfect nog goed rijden na 5 pinten/joints/snuifjes, maar dan voor elke verkeersregel.
Wel akkoord met de overvloed aan 30 zones, aan scholen en degelijk is dat normaal, maar hele steden en dorpen...

Zou die paar mm zoveel iets schelen op de snelheidsmeter? Ik vermoed dat dat verschil te klein zal zijn en al zeker als we over MPH spreken.
Bij de huidige snelheidsmeter waar je echt een getal krijgt zie je wel een verschil, bij de oude analoge ga je het niet merken. Tussen max en min zit ongeveer 5 a 6 mm wat een verschil van 1,5 tot 2% geeft. Hoe kleiner het wiel, hoe groter de afwijking.

En waar trek je dan de grens in dat voorbeeld?
4 voor? 8 voor? 20 voor?

Die grens op 8u30 staat er voor duidelijkheid hè. Voor iedereen gelijk en niet afhankelijk van hoe goed of slecht de verbalisant heeft geslapen

Het zou al helpen als ze er paaltjes zetten zoals in Mechelen of de Diestsestraat in Leuven die aangeven met groen of rood dat er auto's door mogen op een bepaald uur. Daar kun je eigenlijk niet naast kijken. Voor hetzelfde geldt staat je klok 1 minuut verkeerd en heb je het al vlaggen... (In het verleden al collega's gehad die 1 minuut te vroeg erin reden)

En wééral kom je met die regel af, er is helemaal geen regel dat er een afwijking moet zijn.
Komaan, wat moet ik nog meer doen dan bronnen letterlijk citeren? 😅

Voor een laatste keer, als je het dan niet begrijpt dan moet je het zelf maar weten.
"In dezelfde regels staat ook beschreven: ‘De aangegeven snelheid mag niet lager zijn dan de werkelijke snelheid van het voertuig.’ Autofabrikanten kiezen er dus liever voor om een iets hogere snelheid aan te geven, dan in de problemen te komen met de typegoedkeuring.

Merken krijgen geen typegoedkeuring in Europa als de werkelijke snelheid hoger ligt, dus hanteren ze liever een marge. De eisen voor die typegoedkeuring zijn dan weer vastgesteld in Europese regelgeving. Moeten ze dus een marge hanteren? Nee, maar dat is het punt ook niet. Doen ze dat door die Europese regels? Ja, uitzonderingen daar gelaten. Indirect voelen de meeste merken zich blijkbaar toch verplicht om zich in te dekken, maar letterlijk MOET het inderdaad niet van die regels. Het resultaat van die regel is wel zo goed als hetzelfde.

Het feit blijft toch gewoon dat snelheidsmeters in de VS en Canada over het algemeen correcter zijn door die Europese regelgeving. Of daar nu enkele uitzonderingen op zijn, dat verandert de algemene regel toch niet?

"Stel je voor dat er ergens in België een terrorische aanslag plaatsvindt. Dan heeft men geen gegevens als er op die trajecten net geen camera's zijn aangesloten op de databank of ze uitgeschakeld zijn omdat het systeem overbelast is. Dat is een serieus veiligheidsrisico."

Het vermoeilijkt niet alleen het politiewerk, het leidt ook tot minder inkomsten. "Zo kunnen verschillende trajectcontroles niet worden aangesloten en dat zorgt dan weer voor een gemis aan inkomsten door boetes."

En ik al die tijd maar denken dat de trajectcontroles voor onze veiligheid dienden :sarcastic:

Goede zaak vind ik. Nu nog hopen dat ze dit ook verplichten voor de lokale trajectcontroles die gemeentes en TaaS plaatsen. De huidige minister van Mobiliteit heeft duidelijk door dat de klepel te ver doorgeslagen is. Ze had ook een onderzoek ingesteld naar gemeenten die trajectcontroles gebruiken puur als inkomstenbron. Ben benieuwd wanneer we daar de resultaten van gaan krijgen.

Toch ergens een sentatieartikel. :tongue: In Duitsland zijn er nog een paar locaties waar je zo snel mag rijden als je wil.
Als je dan het bordje 120 km/u mist en je wordt net na het bordje geflitst dan is 320 km/u per uur rijden niet zo heel erg crimineel vind ik se.

OK dit was nu toevallig een record. Maar dat is het enige.

Toch ergens een sentatieartikel. :tongue: In Duitsland zijn er nog een paar locaties waar je zo snel mag rijden als je wil.
Als je dan het bordje 120 km/u mist en je wordt net na het bordje geflitst dan is 320 km/u per uur rijden niet zo heel erg crimineel vind ik se.

OK dit was nu toevallig een record. Maar dat is het enige.
Meer nog: niet een paar locaties, maar het merendeel van de snelwegen in Duitsland heeft nog steeds geen snelheidslimiet. En daarbovenop betwijfel ik of de radar goedgekeurd was voor snelheden boven 300km/u, dus kan de boete in principe kwijtgescholden worden met een goede advocaat. Maar ja, gazetten en hun sensatiedrift...

Terug
Bovenaan