De grote (flits)boetes thread

Boete van 140euro omdat ik op 10 januari 113km/u reed op de E313.
Beperking van 90km/u omwille van winterse omstandigheden :rolleyes:

Kan ik me echt niet meer herinneren dat er die dag sneeuw/ijzel/beperking was.
Week ervoor wel(dan stonden de dynamische op 90), maar bewijs het maar eens?
Effectief geflitst (Matrixbord) of ome agent die beweert dat je te snel reed naargelang de omstandigheden? Maar dit is echt zo'n zeikboete.

Wordt maar eens gefotografeerd terwijl je een doos Pringles eet om erna te horen dat je 15d je rijbewijs kwijt bent. Man man man, gsm ok, maar toch niet voor iets te eten in de auto.

Wordt maar eens gefotografeerd terwijl je een doos Pringles eet om erna te horen dat je 15d je rijbewijs kwijt bent. Man man man, gsm ok, maar toch niet voor iets te eten in de auto.
Liever af en toe een fluovest in de bosjes dan overal permanente camera's die ons volgen en beboeten.

Yup.

Enige accident dat ik de afgelopen 20 jaar heb gehad was iemand die in mijn achterwerk was gereden omdat hij bezig was met ne zak Lays open te krijgen en niet had gezien dat ik was aan het stoppen.

En dat is absoluut niks, wat papieren en verzekering. Wat blikschade. Voor hetzelfde geld ne voetganger hé.

Zero excuus. Ofwel rij je met de wagen, ofwel stop je en doe je iets anders. Twee weken is voor mij niet genoeg...Boete hoeft niet, doet voor velen toch geen pijn.

Yup.

Enige accident dat ik de afgelopen 20 jaar heb gehad was iemand die in mijn achterwerk was gereden omdat hij bezig was met ne zak Lays open te krijgen en niet had gezien dat ik was aan het stoppen.

En dat is absoluut niks, wat papieren en verzekering. Wat blikschade. Voor hetzelfde geld ne voetganger hé.

Zero excuus. Ofwel rij je met de wagen, ofwel stop je en doe je iets anders. Twee weken is voor mij niet genoeg...Boete hoeft niet, doet voor velen toch geen pijn.
Ik eet toch regelmatig achter het stuur een stuk fruit of een zak chips als die al open is. Mijn ogen zijn nog steeds gericht op de baan. Als ge inderdaad een zak probeert te openen en ge zit naar beneden te kijken en ge dus afgeleid bent, ok, maar nu mag je zelf niet eens eten achter het stuur als ik die agent begrijp.

En terecht. Onoplettendheid is een grote oorzaak van ongevallen + het voorbeeld dat je aanhaalt was een camionet en met 2 handen die pringles aan't eten. Dus geen handen op het stuur en niet volledig aan het opletten.

De wegcode is er ook vrij duidelijk over:
8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.

Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
Met 2 handen bezet met pringles eten, is dat onmogelijk.

Ik eet toch regelmatig achter het stuur een stuk fruit of een zak chips als die al open is. Mijn ogen zijn nog steeds gericht op de baan. Als ge inderdaad een zak probeert te openen en ge zit naar beneden te kijken en ge dus afgeleid bent, ok, maar nu mag je zelf niet eens eten achter het stuur als ik die agent begrijp.
Zie hierboven, dan begrijp je de agent verkeerd. Hij heeft letterlijk in het filmpje gezegd dat die persoon met 2 handen de chips aan het eten was.

Kan toch als je file rijd en advanced cruise control staat op en lane assist staat op …dan hoef ik in mijne EV het stuur echt niet vast te houden (al zal er wel een melding komen ) en gaat de EV mooi mee rijden met het verkeer en gaat ook automatisch afstand houden en stoppen als het moet …ik moet af en toe eens op een knopje duwen om terug in beweging te komen als de EV iets te lang moet stilstaan …
Zelfs als ik tegen 120 km rij op de autostrade moet ik er mijn aandacht niet bij houden …den auto kijkt wel voor mij . ;)

(En ja dan vul ik eens een bekertje met thee om te drinken of doe de verpakking van mijn sandwichen open zodat ik kan eten …en als het echt stoppen en stilstaan vertrekken is in de file kan ik gerust wat artikeltjes lezen op de ipad . )

Vandaag heeft mijne auto zelfs een noodstop uitgevoerd omdat ik uit een parkeerplaats wou rijden en er iemand achteruit uit zijn garage kwam op hetzelfde moment aan de overkant van de straat …ik kon dus niet vooruit rijden tot hij weg was uit het bereik van de sensors …

Een gsm mag je bedienen als hij in een houder zit maar chips mag je niet eten, weinig logica.
Het ging er toen toch ook altijd over van bedienen mag maar als ze u zien zwalpen over de weg ben je afgeleid en kan het nog tot bekeuring komen.
Als je perfect chips kan eten of iets drinken zonder te zwalpen of u focus te verliezen dan gaat dit toch echt wel ver hoor.

Een gsm mag je bedienen als hij in een houder zit maar chips mag je niet eten, weinig logica.
Hij was chips met 2 handen aan't eten, zoals in het filmpje in het artikel en hiervoor in deze thread al gezegd 🤷‍♂️

Als jij het wilt reduceren tot gewoon "chips eten" is het gewoon irrelevant want dat was niet de situatie + niet altijd van toepassing voor het stuk van de wegcode (dat hierboven ook al staat). En daarover gaat het. Als ge met uw hand in een buis pringles zit die ge met uw ander hand vasthoudt, ben je in strijd met de wegcode. Simpel.

Hij was chips met 2 handen aan't eten, zoals in het filmpje in het artikel en hiervoor in deze thread al gezegd 🤷‍♂️

Als jij het wilt reduceren tot gewoon "chips eten" is het gewoon irrelevant want dat was niet de situatie + niet altijd van toepassing voor het stuk van de wegcode (dat hierboven ook al staat). En daarover gaat het. Als ge met uw hand in een buis pringles zit die ge met uw ander hand vasthoudt, ben je in strijd met de wegcode. Simpel.
Ja, mijn reactie was dan ook in het algemeen.
Niet perse over die specifieke situatie.

Maar de algemene situatie is dan ook niet (altijd) in strijd met de wegcode... Dus over welke algemene chips-eten situatie heb je het dat niet mag (wat je zei)?
Noem het chips, noem het iets anders, maakt niet uit.
Geen specifiek artikel misschien te vinden maar er werd allesinds vermeld dat een broodje eten bijvoorbeeld ook niet mag, dus als je dat met 1 hand doet ben je niet in strijd met de wegcode toch werd het vermeld in de krant dat het niet mag.

Noem het chips, noem het iets anders, maakt niet uit.
Geen specifiek artikel misschien te vinden maar er werd allesinds vermeld dat een broodje eten bijvoorbeeld ook niet mag, dus als je dat met 1 hand doet ben je niet in strijd met de wegcode toch werd het vermeld in de krant dat het niet mag.
Strikt genomen mag het ook niet. Zie het hier eerder vermelde art 8.3.

Ik vraag me nu wel af of die agent effectief heeft gezegd dat eten achter het stuur niet mag, of dat de reporter dat ervan heeft gemaakt.
In het filmpje zegt de agent dat het gaat over "een doos pringles vasthouden met beide handen".
Het "rijden zonder handen" is een overtreding.

Nu, finaal beslist een politierechter.
Geen idee wat zij uitspreken in zo'n gevallen.

Kan toch als je file rijd en advanced cruise control staat op en lane assist staat op …dan hoef ik in mijne EV het stuur echt niet vast te houden (al zal er wel een melding komen ) en gaat de EV mooi mee rijden met het verkeer en gaat ook automatisch afstand houden en stoppen als het moet …ik moet af en toe eens op een knopje duwen om terug in beweging te komen als de EV iets te lang moet stilstaan …
Zelfs als ik tegen 120 km rij op de autostrade moet ik er mijn aandacht niet bij houden …den auto kijkt wel voor mij . ;)

(En ja dan vul ik eens een bekertje met thee om te drinken of doe de verpakking van mijn sandwichen open zodat ik kan eten …en als het echt stoppen en stilstaan vertrekken is in de file kan ik gerust wat artikeltjes lezen op de ipad . )

Vandaag heeft mijne auto zelfs een noodstop uitgevoerd omdat ik uit een parkeerplaats wou rijden en er iemand achteruit uit zijn garage kwam op hetzelfde moment aan de overkant van de straat …ik kon dus niet vooruit rijden tot hij weg was uit het bereik van de sensors …
Naast het feit dat het niet slim is om 100% op die systemen te vertrouwen, vraag ik me af of je auto ook een reddingsstrook vormt en de spiegels in de gaten houdt voor aankomende motards of prioritaire voertuigen? En aan 120 je aandacht er niet moeten bijhouden, schuift je auto dan ook automatisch een rijstrook op nadat je ingehaald hebt of anticipeert je auto ook op invoegend verkeer bijvoorbeeld? Ik dacht het allemaal niet he.

Ik vind dit echt geen reden om zelf niet meer op te letten hoor, je zou er van verschieten hoeveel ongevallen er gebeuren door dat die systemen falen. En als iedereen zomaar voor zichzelf gaat beslissen dat de regels niet voor zichzelf van toepassing zijn wegens reden A of B, wordt het gewoon het wilde westen. Gewoon doen wat je moet doen in het verkeer, zo lastig is dat niet.

Naast het feit dat het niet slim is om 100% op die systemen te vertrouwen,

Het blijft inderdaad een systeem dat fouten kan vertonen.

Zelf meegemaakt toen ik mijn huidige pas had en je alle snufjes eens wilt testen:

Auto-park op de parking van een winkelcentrum. Parkeerde zicht netjes in.
Bij terugkomst de suggestie "automatisch uitparkeren?", wel doe maar...
Ging redelijk snel achteruit richting de wagen die achter mij geparkeerd stond, heb moeten ingrijpen omdat ik niet de indruk had dat die ging stoppen.
(met in mijn achterhoofd het volgende)

Enkele jaren terug heeft een collega zijn wagen tegen een muur geparkeerd bij het uittesten van het noodstopsysteem.
Dit op de parking van Mercedes bij het ophalen van de nieuwe wagen. 😂
Desondanks de verkoper net daarvoor deze snufjes nog aan het bestoefen was, was de chauffeur natuurlijk verantwoordelijk.

Yup.

Bij mij is er ook eens ene achter in gereden terwijl ik stil stond op kruispunt.
Op papieren omdat de zon in zijn gezicht scheen en daarom niet gezien.
(rond 17u rijrichting noord nogal straf:rolleyes:)

schuift je auto dan ook automatisch een rijstrook op nadat je ingehaald hebt of anticipeert je auto ook op invoegend verkeer bijvoorbeeld? Ik dacht het allemaal niet he.

Inhalen zal hij niet doen uit zichzelf maar toevallig is de werk auto wel uitgevoerd met extra sensors die verkeer in de dode hoeken detecteren en ik krijg dan een signaal in de zijspiegel (rode driehoek die aangaat ) .
Echter als kiwi’s inhalen moet ik dus gewoon de pinker opzetten en als het systeem geen obstakels ziet dan gaat de auto zonder dat ik moet sturen van zichzelf van rijvak veranderen .
Indien er een obstakel in het bereik van de sensors zit dan schakelt het systeem zich tijdelijk uit en krijg ik een melding op het dashboard .

Invoegend verkeer word dus ook gedetecteerd en dan gaat de auto vertragen of indien nodig voert die een noodstop uit . ;) (Alléé t’is te zeggen , hij gaat vrij hard vertragen en je hoort een collision waarschuwing maar je kan wel zelf nog manueel overnemen dan . Heb het al voorgehad dat er iemand vrij kort invoegde voor mij en dat het systeem dan al reageerde voor ik kon ingrijpen . )

Blindelings vertrouwen doe ik ook niet maar het werkt wel vrij goed en de auto zal sneller reageren dan jijzelf kunt . ;)

Terug
Bovenaan