De hopeloze zoektocht naar werk

Ik stel de vraag voor de zoveelste keer: Waarom moet dit op kosten van de maatschappij? Wat is er mis met avondschool? Ik heb voor mijn carrière al zo vaak dingen bijgestudeerd / bijgeschoold. Nooit is het bij mij opgekomen om hiervoor ontslag te nemen en de maatschappij hiervoor te laten opdraaien.
Omdat het long term geen kost is voor de maatschappij maar een gain? Het is een short term investering van 15k VS iets wat potentieel een kost wordt die tot in de honderdduizenden kan gaan lopen.

Als die subsidies het verschil kunnen betekenen tussen een groep mensen die plots wél de stap zetten naar een ander beroep waardoor ze langer actief blijven op de arbeidsmarkt en misschien zelfs in hogere loonschuiven met ditto belastingen dan ze zouden gedaan hebben als ze in hun zelfde job waren blijven steken dan is dat toch perfect te verdedigen?
Avondonderwijs is gewoon ook niet altijd een evidentie omdat die arbeidsgerichte opleidingen vaak ook gekoppeld worden aan een afsluitende stage, met meteen ook de intentie van die mensen via hun stageplaats rechts de arbeidsmarkt in te rollen... dat is gewoon super moeilijk vanuit avondonderwijs. Het is zo al niet evident van een voltijdse job te combineren met huishouden, gezin/kinderen en dan ook nog avondonderwijs... laat staan dat je aan het einde van die opleiding ook nog eens 2-3 maand onbetaald verlof moet nemen om een stage te doen. Veel mensen hebben die financiële ruimte niet.

Chapeau dat jij dat allemaal in avondonderwijs doet, kudo's, maar probeer je misschien toch even in te leven in scenario's waar dat niet voor iedereen zo evident is en dat dit niet per sé hoeft te zijn door wat sommigen al snel als 'shitty life choices' zouden labelen?

Daarnaast vind ik heel de mentaliteit nogal erg judgemental zonder veel achtergrond. Voor hetzelfde geld is Furiax recht van de schoolbanken beginnen werken en valt zijn opleidingskost voor de maatschappij alles samen nog héél goed mee, beter dan voor een bachelor student die zijn opleiding spreid over 5 jaar met onbelast flexi-jobke erbij en vervolgens iets volledig anders gaat doen dan waarvoor er gestudeerd werd.

OK.

ik heb misschien nog het voordeel dat ik kan zeggen: voor mijn administratieve job, heb ik 10 jaar in een logistieke arbeidersfunctie gezeten.
Eigenlijk was deze job nog meer aanleunender bij de vacature. dus misschien dat ze eerder die 10 jaar willen overnemen.

Verder maak ik me weinig illusies: Het is in PC 319. Dat is een vrij beschermend paritair comité voor oudere werknemers, als in: 6 extra verlofdagen vanaf je 45, 12 extra verlofdagen vanaf je 50, en 24 extra verlofdagen vanaf je 55.

Als je daar gaat sollicteren als 43 jarige.... zien ze u al nie graag komen denk ik. zeker als je dan nog eens ancienniteit wil overnemen.
Komt er nog es bij dat ze vragen om zo snel mogelijk te starten, en ik zit met 13 weken opzeg :crazy:

Eigenlijk is het een lost cause denk ik zo, maar wie niet waagt....

Grab them by the ....

Neen, zoals je zelf zegt probeer het. Kijk wat past voor u. Kijk wat ze aanbieden. Houd uw verdediging klaar om ook aan te tonen dat al uw jaren tellen (betrek er desnoods voorbeelden bij) die van toepassing zijn op die functie. En kijk dan wat men u aanbiedt en of dat voor u de moeite waard is om te veranderen.

Daarnaast betaalt men in de private sector wat men denkt dat je waard bent. Zorg ervoor dat je dus ook veel waard bent op die ene dag.

Ik dacht dat dus ook, raar dat ik zulke vacatures al online vind...

Wil ook niet noodzakelijk zeggen dat ze u op 01/07 in dienst gaan nemen.

Ergens zit er wel een hiaat in het systeem. Een vriendin van mij krijgt nu 3 jaar een betalende opleiding als verpleegster wegens knelpuntberoep. Allemaal goed en wel, maar haar andere vriendin is jonger en is momenteel deze studie gewoon aan het betalen en krijgt al zeker geen geld iedere maand. Wat zijn eigenlijk de voorwaarden om betaald te worden voor een knelpuntberoep? Ik veronderstel dat je dit dus niet kan krijgen als 18 jarige.
De voorwaarde is simpel, trek je een uitkering.
Dan mag je studeren met behoud van je uitkering.

Normaal behoud je maar 2 jaar u uitkering als ik mij niet vergis.

Terug
Bovenaan