De Mol 2025 - Aflevering 2

Ik zie ook niet in waarom je bij zo'n type proef niet voor eigen voordeel gaat. Dan ben je wel heel lomp of naïef.
Sowieso. Weten of je slecht bezig was of goed is gewoon zeer handig op korte termijn voor de volgende test (ook al kan het een vertekend beeld geven op langere termijn).

Maar die discussie is in feite onoplosbaar want ik neem aan dat je de andere nooit echt vertrouwt. De vraag is gewoon wie plooit, want Nimrod laten winnen slaat nergens op omdat er in ieder geval slechts 1 geldkoffer (voor potgewin) in het spel is. Tenzij je natuurlijk je mede-kandidaat of Nimrod verdenkt als mol; enkel dan is het logisch om een van beide opties te preferen voor andere redenen dan eventueel geld in de pot (als je dan toch zelf zou gaan plooien om die reden).

Ik zie ook niet in waarom je bij zo'n type proef niet voor eigen voordeel gaat. Dan ben je wel heel lomp of naïef.
Ja, ik denk ook wel dat ik voor het voordeel zou gaan hier, zonder veel twijfels. Maar dan zou ik het wel anders aanpakken dan Hilde, die nu ronduit heeft gelogen en bewezen heeft dat ze onbetrouwbaar is. Als ik daar zou zitten, zou mijn insteek vooral zijn: ofwel heb ik het voordeel, ofwel jij ook niet. Je kunt gerust aangeven dat als je gaat, het kan zijn dat je gaat kijken. En bijvoorbeeld je informatie deelt. Of aangeeft dat je anders gewoon blokkeert voor iedereen en ze ermaar op moet gokken dat je niet gaat kijken. Nimrod is dan je stok achter de deur: je laat mij gaan voor een kans op het geld/de info, of Nimrod en die heeft sowieso maar 900€ mee, en gaat wrs ook kijken.

Zo ongeveer alles wat Rusiana niet deed, die liet zichzelf wel heel hard in de passieve rol zetten, en Hilde ging wel heel hard voor het glasharde bedrog :D

Ik vind het eerder naïef/dom dat mensen na zoveel seizoenen nog steeds klakkeloos voor een 'voordeel' gaan omdat het voordeel heet. Dat is al vaak gebleken dat dit verbloemd wordt.

Wat heeft Hilde nu gewonnen? Dat ze weet dat ze de 2e beste kandidaat was die de eerste eliminatietest ingevuld heeft? Een test waar iedereen behalve een paar pipos gewoon tactisch spreidt om zoveel mogelijk juiste antwoorden te hebben.

Dat voordeel van aflevering 1 stelt ook amper iets voor en verkloot veel opdrachten voor de groep. Je hebt het voor uw eigen ook verkloot voor een toekomstige psychologische opdracht die er sowieso gaat zijn met een echt voordeel.
Bijvoorbeeld 3 pasvragen of een vrijstelling in aflevering 5 of info zoals Lancelot gekregen heeft waardoor die met zekerheid mensen kon uitsluiten door wat na te denken.

Laatst bewerkt:
Ik vind het eerder naïef/dom dat mensen na zoveel seizoenen nog steeds klakkeloos voor een 'voordeel' gaan omdat het voordeel heet. Dat is al vaak gebleken dat dit verbloemd wordt.

Wat heeft Hilde nu gewonnen? Dat ze weet dat ze de 2e beste kandidaat was die de eerste eliminatietest ingevuld heeft? Een test waar iedereen behalve een paar pipos gewoon tactisch spreidt om zoveel mogelijk juiste antwoorden te hebben.

Dat voordeel van aflevering 1 stelt ook amper iets voor en verkloot veel opdrachten voor de groep. Je hebt het voor uw eigen ook verkloot voor een toekomstige psychologische opdracht die er sowieso gaat zijn met een echt voordeel.

Ik vind het moment waarop Hilde deze info krijgt vooral de reden waarom het nutteloos is. Na amper 1 eliminatie test.

Het kan bij wijze van spreken zijn dat dat ze slechts 4 vd 20 vragen juist beantwoord heeft, maar wel vrij snel, en daardoor de 3e beste score had.
Bijvoorbeeld:
1 - de mol, 20/20 correct, 2 minuten
2 - kandidaat X - 6/20 correct, 5 minuten
3 - Hilde - 4/20 correct, 2min30
4 - kandidaat Y - 4/20 correct, 2min55
5 - kandidaat Z - 3/20 correct, 4min30
enzovoort

M.a.w. dit soort informatie kan snel tot een 'confirmation bias' leiden. Het feit dat ze 3e was betekent niet dat ze de mol per se op het spoor is. Het betekent wel dat er 7 anderen het slechter gedaan hebben dan haar, en 1 iemand beter.

Als je dit soort inzicht krijgt wanneer je nog maar met een vijftal kandidaten ofzo bent, dan zou het al veel interessanter zijn (maar nog altijd beperkt, natuurlijk).

en het feit dat ze nu met haar theater al het vertrouwen van de groep kwijt is (want wees maar zeker dat ze daarvan weten), waardoor die haar nooit meer voor de keuze zullen laten gaan, is gewoon een heel groot nadeel.

Los daarvan is het wel zo dat er een 2e aspect speelt, namelijk dat je als kandidaat ook liefst hebt dat anderen je nog wel foutief kunnen verdenken als mol.

Als Hilde in die situatie voor het geld kiest (en best veel geld) ipv voor een persoonlijk voordeel, dan gaan de anderen niet meer denken dat ze de mol zou kunnen zijn.

Ik vind het moment waarop Hilde deze info krijgt vooral de reden waarom het nutteloos is. Na amper 1 eliminatie test.

Het kan bij wijze van spreken zijn dat dat ze slechts 4 vd 20 vragen juist beantwoord heeft, maar wel vrij snel, en daardoor de 3e beste score had.
Bijvoorbeeld:
1 - de mol, 20/20 correct, 2 minuten
2 - kandidaat X - 6/20 correct, 5 minuten
3 - Hilde - 4/20 correct, 2min30
4 - kandidaat Y - 4/20 correct, 2min55
5 - kandidaat Z - 3/20 correct, 4min30
enzovoort

M.a.w. dit soort informatie kan snel tot een 'confirmation bias' leiden. Het feit dat ze 3e was betekent niet dat ze de mol per se op het spoor is. Het betekent wel dat er 7 anderen het slechter gedaan hebben dan haar, en 1 iemand beter.

Als je dit soort inzicht krijgt wanneer je nog maar met een vijftal kandidaten ofzo bent, dan zou het al veel interessanter zijn (maar nog altijd beperkt, natuurlijk).
Ja, uiteraard is er confirmation bias, ge moet niet aannemen dat ge goed bezig zijt omdat er 800 euro stond. Dan moet ge proberen in kaart te brengen naar wie de door u gegeven antwoorden het meeste leiden.

Wat wel is: als ge 100 of 200 euro ziet staan, en ge hebt gespreid op 2 of 3 mensen, dan kunt ge ervan uitgaan dat de mol niet tussen uw verdachten zat. En als ge niet weet dat de mol zijn 1000 had kunnen veranderen in een lager bedrag, was het wel mooi om tot de conclusie te komen dat de rest minder dan 1300 waard was, en anderzijds hadden de 3 anderen ook 2500 of meer waard kunnen zijn waardoor de mol er tussen moest zitten.

Laatst bewerkt:
Ik ga een kleine rant doen. Ik ga na deze aflevering stoppen met kijken. Ik ben mij al een paar seizoenen aan het ergeren aan het spelconcept. Dat heeft te maken met een aantal dingen:
  1. De kandidaten vals-mollen overmatig
  2. De editing is té
  3. Smijten met persoonlijke voordelen en daardoor
  4. 0 incentive om voor het geld of de winst te spelen
Voor mij is het concept van een "mol" hebben an sich volledig uitgehold. Het is als kijker niet echt aangenaam zoeken naar de mol, want met de editing en het vals-mollen is dat eigenlijk onbegonnen werk. Uiteindelijk ben ik dan gewoon naar leuke jeugdbewegingopdrachten aan het kijken, maar met de bijkomende frustratie dat niemand daar echt zijn best doet.

Ik ga een kleine rant doen. Ik ga na deze aflevering stoppen met kijken. Ik ben mij al een paar seizoenen aan het ergeren aan het spelconcept. Dat heeft te maken met een aantal dingen:
  2. De editing is té
Voor mij is het concept van een "mol" hebben an sich volledig uitgehold. Het is als kijker niet echt aangenaam zoeken naar de mol, want met de editing en het vals-mollen is dat eigenlijk onbegonnen werk. Uiteindelijk ben ik dan gewoon naar leuke jeugdbewegingopdrachten aan het kijken, maar met de bijkomende frustratie dat niemand daar echt zijn best doet.

Ik ga wel akkoord dat het concept van mollen beetje uitgehold aan het raken is door het strooien van persoonlijke voordelen. Maar het zorgt tegelijk wel voor goeie dilemma's.

Vind de toevoeging van de molkoffer wel top eigenlijk, nu in aflevering 2 toch al direct een goeie cliffhanger hierdoor. Is het de mol gelukt in de trein zijn bedrag te wijzigen of niet?

Hoezo nou, geen voordeel voor Hilde?

Als er 200 euro stond, was het een gigantische wake-up call en kon ze mogelijks langer in het spel blijven door de strategie te veranderen...

Als er, zoals nu, 800 euro stond, weet ze in ieder geval dat ze niet bij de slechtsten zit.

Het is op korte termijn gewoon zeer handige info.

En inderdaad, wat @JorisBlack al zei: als ze voor het geld gaat, is ze zelf toch al quasi afgeschreven als mol t.a.v. andere kandidaten.

Hoezo nou, geen voordeel voor Hilde?

Als er 200 euro stond, was het een gigantische wake-up call en kon ze mogelijks langer in het spel blijven door de strategie te veranderen...

Als er, zoals nu, 800 euro stond, weet ze in ieder geval dat ze niet bij de slechtsten zit.

Het is op korte termijn gewoon zeer handige info.

En inderdaad, wat @JorisBlack al zei: als ze voor het geld gaat, is ze zelf toch al quasi afgeschreven als mol t.a.v. andere kandidaten.

Wat weet je daarmee na 1 stemronde? Je kunt er quasi niets uit afleiden, misschien hebben diegene onder u gewoon nog slechter gespreid? Het is net enorm risicovol om nu in een tunnelvisie terecht te komen.

Wat weet je daarmee na 1 stemronde? Je kunt er quasi niets uit afleiden, misschien hebben diegene onder u gewoon nog slechter gespreid? Het is net enorm risicovol om nu in een tunnelvisie terecht te komen.
Op lange termijn wel. Maar als ze in ronde 1 laatste was (of slecht), kan ze tenminste nog aanpassen om er niet meteen uit te liggen.

Het is toch gewoon de bedoeling om zo lang mogelijk in het spel te blijven. Wat heeft ze aan het verdere verloop als ze 200 euro had staan, niét kijkt (en dus 1700 euro binnenhaalt) en s' avonds er gewoon uitvliegt omdat ze de test invult zoals in ronde 1? Juist niets...

Achteraf is het makkelijk praten omdat er nu toevallig 800 euro stond (waar je je inderdaad best niet op blind staart, maar dat zal ze ook wel beseffen hopelijk).

Op lange termijn wel. Maar als ze in ronde 1 laatste was (of slecht), kan ze tenminste nog aanpassen om er niet meteen uit te liggen.

Het is toch gewoon de bedoeling om zo lang mogelijk in het spel te blijven. Wat heeft ze aan het verdere verloop als ze 200 euro had staan, niét kijkt (en dus 1700 euro binnenhaalt) en s' avonds er gewoon uitvliegt omdat ze de test invult zoals in ronde 1? Juist niets...

Achteraf is het makkelijk praten omdat er nu toevallig 800 euro stond (waar je je inderdaad best niet op blind staart, maar dat zal ze ook wel beseffen hopelijk).
Uw plaats in de eliminatietest 1 zegt niks. Je gaat daar zoveel mogelijk spreiden/met overlappende antwoorden antwoorden zodat je procuentueel meer kans maakt.

In dat seizoen met Filip waren er zelfs in de finale geraakt terwijl ze op Filip gegokt hebben die toen uitviel.

Overlappende antwoorden brengen u super ver in de mol. Dat je meer overlappende antwoorden heb wil niet zeggen dat je goed bezig bent. (En al zeker niet na de eerste test)

Dus als je 100 euro zag staan, zou je niks aanpassen aan je spreiding?

Straf hoor.

800 euro toont toch aan dat je wellicht beter gespreid hebt dan de rest in afl. 1. Toch info dat je wellicht niet alles moeten omgooien in de test voor afl. 2.

En ja er zijn overlappende antwoorden mogelijk, maar heus niet voor alle vragen constant op dezelfde. Het is ook niet steeds zo dat de mol nooit gevonden wordt in de eerste afleveringen he. Kan best al bij de spreiding van sommigen zitten.

Het valt ook op dat de personen die ze het meest 'uitwerken' of ontwikkelen (en die ze vaak als verdacht uitspelen), vaak ver geraken. Zou me dus niet verbazen dat hilde, pedro, sarah alle drie bij de laatste 4 zitten.

Totaal niet verrast dat de grijze muizen Pasquino en Rousiana waar precies als tv maker minder aandacht voor is, direct er uit lagen. Michele is ook ultra weinig in beeld. Ofwel ligt ze er snel uit ofwel is ze de mol. Als ze de komende twee afleveringen zo weinig uitgewerkt wordt en ze ligt er niet uit dan moet ze de mol zijn.

Los van dit seizoen trouwens. Valt me op dat dat elk seizoen is.

Dus als je 100 euro zag staan, zou je niks aanpassen aan je spreiding?

Straf hoor.

800 euro toont toch aan dat je wellicht beter gespreid hebt dan de rest in afl. 1. Toch info dat je wellicht niet alles moeten omgooien in de test voor afl. 2.

En ja er zijn overlappende antwoorden mogelijk, maar heus niet voor alle vragen constant op dezelfde. Het is ook niet steeds zo dat de mol nooit gevonden wordt in de eerste afleveringen he. Kan best al bij de spreiding van sommigen zitten.
100 haalt één van de kandidaten die niet spreidt.

Ik hoop toch dat je beseft dat Hilde 2e werd in de eliminatietest met niet veel juiste antwoorden?
1 antwoord die wel of niet juist is en je plaats is al heel anders.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me vooral af wat de productie zou gedaan hebben als die molkoffer het spel verlaten had. Dan wist Hilde nu met zekerheid van 2 personen die zeker de mol niet zijn. Dat konden er zelfs 3 zijn moest Rusiana niet afgevallen zijn.

Ook in de vorige ging iedereen boven geweest zijn zonder molkoffer. Ik denk dat de productie bijna 99% zeker is dat men toch voor voordeel kiest en de koffer in het spel zal blijven.

Ik vraag me vooral af wat de productie zou gedaan hebben als die molkoffer het spel verlaten had. Dan wist Hilde nu met zekerheid van 2 personen die zeker de mol niet zijn. Dat konden er zelfs 3 zijn moest Rusiana niet afgevallen zijn.
Dan hadden ze dat bedrag in haar koffer zeker niet met de kijker gedeeld. (Maar Hilde had dan idd wel een belachelijk groot voordeel door al 2 personen 100% te kunnen uitsluiten)

2. De editing is té
Kijk voor het vrouwelijk schoon. Dat houdt me vaak geïnteresseerd.
Gelukkig ben ik geen voeten-fetisjist, want amai...

Terug
Bovenaan