De nieuwbouw-topic!

Nog nooit iemand horen klagen hierover en zelf ook absoluut niet die ervaring. Wij houden onze woning in de zomer echt wel op een aangename temperatuur zonder te hoge luchtvochtigheid of doef gevoel. Als dat het geval is ligt dat aan andere zaken, vooral aan slechte ventilatie of luchtdichtheid van de woning.
Via de ventilatie breng je alleen maar meer vocht binnen in de woning als het buiten warm en doef is.

Je kunt ook geen wonderen doen he. Binnen kan het zonder actieve ontvochting nooit relatief droog zijn als het buiten vochtig en warm is en je trekt die lucht naar binnen.

Heb je al in een huis gewoond met vloer koeling? Werkt prima zolang het niet te warm en vochtig is. Eenmaal het vochtig is of erg warm, stijgt de relative vochtigheid in huis sterk waardoor het erg doef is. Dan voelt ook niet fris aan. Maar beter als niks natuurlijk. Maar persoonlijk zou ik het liefst enkel airco hebben op de slaapkamers en een kleinere warmtepomp voor de rest van het huis.
Als de vloertemperatuur lager is dan de luchttemperatuur kan je een vochtige vloer krijgen. Een airco is beter om te koelen aangezien dat het vocht uit de lucht ook haalt. Natuurlijk met vloerkoeling zal je airco minder moeten draaien, dat is efficiënter moest je een geothermische warmtepomp hebben. Of een ontvochtiger kan ook de oplossing zijn.

Via de ventilatie breng je alleen maar meer vocht binnen in de woning als het buiten warm en doef is.

Je kunt ook geen wonderen doen he. Binnen kan het zonder actieve ontvochting nooit relatief droog zijn als het buiten vochtig en warm is en je trekt die lucht naar binnen.
Dan nog helpt de ventilatie de relatieve luchtvochtigheid verlagen, zelfs al is het buiten vochtig en trek je vochtige lucht binnen.

Mijn punt is dat je niet zomaar kan stellen dat je met vloerkoeling altijd een vochtig en doef gevoel hebt bij warm en vochtig buitenweer zoals jij het stelt, want enerzijds heb ik zelf absoluut niet die ervaring, anderzijds heb ik daar bij onze klanten ook nooit klachten over gehoord.

ik heb vloerkoeling. Zeer aangenaam. Afgelopen zomer was het buiten geregeld heel warm en binnen steeds aangenaam. Ik raad iedereen aan die optie te nemen. (zelf een geothermische WP met optie passieve koeling).

De andere discussie, over vloerverwarming niet overal in huis leggen...
...
......
.........
why?

Zelfs al draait ge de circuits dicht, beter de mogelijkheid hebben dan ze niet hebben en dan achteraf wat liggen kloten met elektrische vuurtjes.
Een nieuw huis met niet overal centrale verwarming, ik snap niet goed dat een architect dat voorstelt. Das (*insert gevoel voor overdrijving*) gelijk bij de grootouders: enkel een kachel in de living.
Ook: passieve koeling in de vloer... Nogmaals: zaligheid in de zomer. Ik heb geen actieve airco nodig.

Laatst bewerkt:
Heb je al in een huis gewoond met vloer koeling? Werkt prima zolang het niet te warm en vochtig is. Eenmaal het vochtig is of erg warm, stijgt de relative vochtigheid in huis sterk waardoor het erg doef is. Dan voelt ook niet fris aan. Maar beter als niks natuurlijk. Maar persoonlijk zou ik het liefst enkel airco hebben op de slaapkamers en een kleinere warmtepomp voor de rest van het huis.
Overal VVW liggen buiten niet in de berging boven & beneden.
Berging boven staat de WP & collector voor VVW boven dus onbewust is die verwarmd hierdoor.
Berging beneden ook collector VVW beneden alleen sommige stukken loopt de "highway" van VVW niet en da voel je.
Dus daar kleine lus zou niet slecht geweest zijn.
Badkamer enkel VVW & elektrisch handdoekradiator.
Die radiator staat nooit op hangen daar gewoon onze handdoek op.
En die VVW werkt perfect daar en nooit geen kou.

Vloerkoeling ook passief via geothermie.
We zijn hierin komen wonen toen het 40graden buiten was in de zomer(2023 denk ik). Toen was het binnen 26graden en kreeg ik niet meer naar beneden. Komt ook door onze design van de woning. 11meter glas in de living knal op zuiden & 9meter in het westen.
Dus die vloerkoeling doet zijn ding en kon makkelijk veel warmer zijn.
Voor de duidelijkheid geen spijt van het glas, want houden van het licht en gevoel van openheid. Dubbele schuifraam open en living /eetplaats is verbonden met de tuin & keuken ook schuifraam en schuiven we open & we hebben buitenkeuken.
Onze slaapkamer beneden is een kleine bunker met weinig ramen en daar werkte die vloerkoeling wel goed.
Maar als je iets of wat zonne-instraling hebt werkt vloerkoeling niet zo goed.
Merkte wel dat die vloerkoeling toch niet 100% was dat we wouden of wenste in onze leefruimtes.

Dus voor L/L warmtepomp aka airco gegaan.
Er ook extra zonnepanelen bij gezet, want dacht gigantisch meer verbruik.
Nu kan ik mooi 22 - 23 graden aanhouden en die airco pruttelt rustig verder voor te koelen.
En verbruik is 800W, wat zonnepanelen verwaarloosbaar is en ook mijn eigen verbruik beter covert.
Want de warmte komt pas als de zon schijnt bij ons.

Als de vloertemperatuur lager is dan de luchttemperatuur kan je een vochtige vloer krijgen. Een airco is beter om te koelen aangezien dat het vocht uit de lucht ook haalt. Natuurlijk met vloerkoeling zal je airco minder moeten draaien, dat is efficiënter moest je een geothermische warmtepomp hebben. Of een ontvochtiger kan ook de oplossing zijn.
Ik denk dat je luchttemperatuur en dauwpunt door elkaar haalt.
Ik kan perfect water van 17C door de vloer duwen zonder problemen als het buiten 25C is. Als het 32C en vochtig is, dan ligt die 17C onder het dauwpunt en krijg je condens. Gelukkig houdt het systeem daar wel rekening mee en verhoogd hij dan de watertemperatuur zodat je niet onder het dauw punt zit te koelen, maar dan verlies je dus koel capaciteit. Want met 20C water ga je niet zo hard koelen dan met water van 17C. En je zit tegen de grens van het dauwpunt aan waardoor je minder gaat zweten en je het gevoel hebt dat het toch warmer is.
Dan nog helpt de ventilatie de relatieve luchtvochtigheid verlagen, zelfs al is het buiten vochtig en trek je vochtige lucht binnen.

Mijn punt is dat je niet zomaar kan stellen dat je met vloerkoeling altijd een vochtig en doef gevoel hebt bij warm en vochtig buitenweer zoals jij het stelt, want enerzijds heb ik zelf absoluut niet die ervaring, anderzijds heb ik daar bij onze klanten ook nooit klachten over gehoord.
Dan is fysisch onmogelijk. Als je warme, vochtige lucht binnen trekt en die gaat koelen zonder te ontvochtigen, stijgt de relatieve vochtigheid.
En als die lucht kouder wordt dan het dauwpunt, dan krijg je condens.

Zet maar eens een vochtigheidsmeter in uw woonkamer en kijk wat er gebeurd tijdens een hittegolf. Als het erg droog is buiten, zal het meevallen, maar tijdens een vochtige hittegolf, kom je er niet onderuit en schakelt de dauwpunt beveiliging in.
Daar zit net de kracht van airco. Die ontvochtigt waardoor het dauwpunt ook naar beneden gaat.

Het is hier heel de zomer aangenaam met onze vloerkoeling, maar 1-2 weken per jaar wens ik toch dat er airco was om de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen.

Met een koud raam in de winter heb je eigenlijk net hetzelfde hé. Raam = kouder dan de luchttemperatuur, wanneer daar lucht mee in contact komt met een hoger dauwpunt dan krijg je condens.

Ik kan perfect water van 17C door de vloer duwen zonder problemen als het buiten 25C is. Als het 32C en vochtig is, dan ligt die 17C onder het dauwpunt en krijg je condens. Gelukkig houdt het systeem daar wel rekening mee en verhoogd hij dan de watertemperatuur zodat je niet onder het dauw punt zit te koelen, maar dan verlies je dus koel capaciteit. Want met 20C water ga je niet zo hard koelen dan met water van 17C. En je zit tegen de grens van het dauwpunt aan waardoor je minder gaat zweten en je het gevoel hebt dat het toch warmer is.
Tis vooral de contacttemperatuur van de vloer welke belangrijk is in deze. 17°C kan je in sommige gevallen wel door de vloer duwen zonder risico op condens. De tegeltemperatuur zal wel boven de 20°C liggen bij een warme ruimte.

Kheb daar wel allemaal grafiekjes van liggen.
e.g. bij gemiddelde watertemperatuur van 18°C (17-19°C of zo) , een buisdiameter van 17mm, verlegafstand 15cm, leidingen op 45mm van vloerafwerking en een keramische vloer (R=0.0W/m²K) heb je een contacttemperatuur van de vloer van 21.1°C bij 26°C ruimtetemperatuur. Bij 22°C is de contacttemperatuur nog 19.5°C en kan er condensproblematiek optreden. De gemiddelde watertemperatuur laten stijgen naar 19°C zorgt dan voor een contacttemp van 20.1°C.
Heb je parket of een kunststoffen vloer dan heb je wat meer marge wegens hogere R waarde.

Maar ik treed u wel bij. Met vloerkoeling kan je niet ontvochtigen. Tenzij je bewust gaat condenseren op de vloer natuurlijk. (als ge eens goedkoop wilt dweilen ofzo :unsure: )

Laatst bewerkt:

Hangt er vanaf welke warmtewisselaar. Maar klassieke platenwisselaar heeft geen vochtuitwisseling en heeft als resultaat dat het binnen wel vochtiger wordt. 32°C 40%RV is ±12.5gr/kg vocht en blijft dat ook. Dus binnen bij 26°C binnen zit ge al aan 55% en wil je kouder zonder te ontvochtingen naar stel 22°C zit je op 75% . Een enthalpie wisselaar kan soelaas brengen maar ook niet oneindig natuurlijk. Ooit ga je verzadigd zitten.
Nog een nadenkertje, bij koelen met airco waar je kan condenseren gaat het binnen wel ontvochtigen maar net dan gaat de enthalpiewisselaar in de zomer vocht afgeven van nattere buitenlucht naar drogere terugnamelucht waardoor je wel een hoger verbruik gaat hebben. Faseverandering kost nu eenmaal energie voor een ventilo.

Laatst bewerkt:
Dan is fysisch onmogelijk. Als je warme, vochtige lucht binnen trekt en die gaat koelen zonder te ontvochtigen, stijgt de relatieve vochtigheid.

Zet maar eens een vochtigheidsmeter in uw woonkamer en kijk wat er gebeurd tijdens een hittegolf. Als het erg droog is buiten, zal het meevallen, maar tijdens een vochtige hittegolf, kom je er niet onderuit en schakelt de dauwpunt beveiliging in.
Daar zit net de kracht van airco. Die ontvochtigt waardoor het dauwpunt ook naar beneden gaat.

Het is hier heel de zomer aangenaam met onze vloerkoeling, maar 1-2 weken per jaar wens ik toch dat er airco was om de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen.

Hangt er vanaf welke warmtewisselaar. Maar klassieke platenwisselaar heeft geen vochtuitwisseling en heeft als resultaat dat het binnen wel vochtiger wordt. 32°C 40%RV is ±12.5gr/kg vocht en blijft dat ook. Dus binnen bij 26°C binnen zit ge al aan 55% en wil je kouder zonder te ontvochtingen naar stel 22°C zit je op 75% . Een enthalpie wisselaar kan soelaas brengen maar ook niet oneindig natuurlijk. Ooit ga je verzadigd zitten.
Nog een nadenkertje, bij koelen met airco waar je kan condenseren gaat het binnen wel ontvochtigen maar net dan gaat de enthalpiewisselaar in de zomer vocht afgeven van nattere buitenlucht naar drogere terugnamelucht waardoor je wel een hoger verbruik gaat hebben. Faseverandering kost nu eenmaal energie voor een ventilo.

Ik heb thuis een Duco met warmtewiel (enthalpiewisselaar dus), die regelt dus effectief wel de luchtvochtigheid. Bij Zehnder bestaat dit ook, zal vermoedelijk wel niet standaard zijn.

Ik heb thuis een Duco met warmtewiel (enthalpiewisselaar dus), die regelt dus effectief wel de luchtvochtigheid. Bij Zehnder bestaat dit ook, zal vermoedelijk wel niet standaard zijn.
Maar bij langere periode wordt de delta tussen vocht binnen en buiten zowiezo kleiner. Die enthalpie wisselaar is niet 100% efficiënt. Voor de grotere toestellen eisen wij een efficientie van ongeveer 70%, meeste fabrikanten schommelen tussen de 69 a 75%. Geen idee wat dit voor de huis en tuin ventilatiegroepen kan zijn feitelijk.

soit, het is ook nooit 32°C 40% constant. Snachts eens het onder de 20°C duikt kan het mogelijks iets uitdrogen in huis. Een hele hoop variabelen spelen mee.

Heb jij dan zoveel problemen al gehad met te hoge luchtvochtigheid?

Om eerlijk te zijn heb ik nu de voorbije 3 zomers met vloerkoeling geen probleem gehad met een "doef" gevoel. Luchtvochtiheid zit binnen dan wat aan de hogere kant (elke ruimte heeft hier metingen), maar nu niet problematisch. Zoals je zegt warme lucht kan meer vocht opnemen.
Maar door de luchtdichtheid en ventilatie heb je er wel beter controleren over.

In de zomer viel het me toch zeer vaak op dat in de avond/nacht de relatieve vochtigheid uiteraard stijgt, maar het vochtgehalte daalde, lager dan in de woning. Doordat de ramen dan eens open gingen of de warmtewisselaar op bypass ging, daalde ook de relatieve vochtigheid in huis. Die paar dagen dat het is langer duurder, kan mijn woning makkelijk bufferen, door de enthalpie warmtewisselaar,hout,.....

Zo heb ik de voorbije zomers geen doef gevoel gehad thuis, alsook geen last van condens (bij 17°C). Maar wel vaker last als ik een langere tijd in ruimtes moet zitten waar er airco is. Zoals je zegt ontvochtigd die steeds de lucht, waardoor ik snel last krijg.

Laatst bewerkt:
In mijn Zehnder zit een enthalpie wisselaar. Die werkt inderdaad vertragend, maar houdt het niet helemaal tegen. Die vocht recuperatie heeft geen 100% rendement.
Heb jij dan zoveel problemen al gehad met te hoge luchtvochtigheid?

Om eerlijk te zijn heb ik nu de voorbije 3 zomers met vloerkoeling geen probleem gehad met een "doef" gevoel. Luchtvochtiheid zit binnen dan wat aan de hogere kant (elke ruimte heeft hier metingen), maar nu niet problematisch. Zoals je zegt warme lucht kan meer vocht opnemen.
Maar door de luchtdichtheid en ventilatie heb je er wel beter controleren over.

In de zomer viel het me toch zeer vaak op dat in de avond/nacht de relatieve vochtigheid uiteraard stijgt, maar het vochtgehalte daalde, lager dan in de woning. Doordat de ramen dan eens open gingen of de warmtewisselaar op bypass ging, daalde ook de relatieve vochtigheid in huis. Die paar dagen dat het is langer duurder, kan mijn woning makkelijk bufferen, door de enthalpie warmtewisselaar,hout,.....

Zo heb ik de voorbije zomers geen doef gevoel gehad thuis, alsook geen last van condens (bij 17°C). Maar wel vaker last als ik een langere tijd in ruimtes moet zitten waar er airco is. Zoals je zegt ontvochtigd die steeds de lucht, waardoor ik snel last krijg.
Meestal rond de 60-65% in de zomer. Als het erg warm of vochtig wordt, dan gaat het richting de 70% en dan vind ik het niet aangenaam meer. De dauwpunt bewaking zorgt dan ook voor een hogere aanvoer temperatuur waardoor er minder koeling is. Dat kom 1-2 weken per jaar voor.

Voor comfort van het lichaam is het vooral relatieve vochtigheid dat een rol speelt. Dat bepaalt hoeveel je lichaam kan koelen door zweet te verdampen.

In mijn Zehnder zit een enthalpie wisselaar. Die werkt inderdaad vertragend, maar houdt het niet helemaal tegen. Die vocht recuperatie heeft geen 100% rendement.

Meestal rond de 60-65% in de zomer. Als het erg warm of vochtig wordt, dan gaat het richting de 70% en dan vind ik het niet aangenaam meer. De dauwpunt bewaking zorgt dan ook voor een hogere aanvoer temperatuur waardoor er minder koeling is. Dat kom 1-2 weken per jaar voor.

Voor comfort van het lichaam is het vooral relatieve vochtigheid dat een rol speelt. Dat bepaalt hoeveel je lichaam kan koelen door zweet te verdampen.
70% is voor mij nu ook wel de uiterste limiet.

In ons geval staat onze vloerkoeling steeds op 17°C, als ik eens snel kijk naar onze data van voorbije zomer is 16°C het hoogst dat dauwpunt is geweest binnen. Uiteraard is een aanvoertemperatuur van 17°C geen vloertemperatuur van 17°C.
Op de aanvoercollector heb ik bij ons dan ook nog geen condens gezien.

Voor comfort vind ik de temperatuur icm relatieve vochtigheid. Zoals je zegt hoeveel zweet er kan verdampen.
Nu is het hier buiten 80% vochtigheid bij 9°C. Daar heb ik geen last van uiteraard. Als het binnen 21,5°C is met 65%, ook niet. Als het binnen 26°C is met 65%, wordt het al een ander verhaal. Maar van dat laatste zit ik ver van.

Laatst bewerkt:
Wij zijn aan't kijken voor gevelbekleding. We willen sommige accenten met "houten latjes" . Bv tussen de ramen. Mato bekleding is duurzaam en mooi, maar stevig prijskaartje. bijna 750 euro per m2. Iemand ervaring met alternatieven die wat budgetvriendelijker zijn?

Wij zijn aan't kijken voor gevelbekleding. We willen sommige accenten met "houten latjes" . Bv tussen de ramen. Mato bekleding is duurzaam en mooi, maar stevig prijskaartje. bijna 750 euro per m2. Iemand ervaring met alternatieven die wat budgetvriendelijker zijn?
Alinel is een alternatief maar zit normaal gelijkaardig qua prijs. Is het voor een kleine oppervlakte misschien? Want onze offertes zitten eerder rond de €400/m² excl. BTW.

Wij hebben 8.000 euro excl. BTW betaald voor 14 m² Renson Linarte. Het ging eerst Alinel zijn, maar bij opmeting bleek dat technisch toch niet mogelijk. De bekleding loopt wel door over een voordeur. We zijn heel tevreden over het resultaat, maar in de toekomst zou ik aan de architect toch expliciet vragen om dit niet te voorzien. Het heeft onderhoud nodig en het is gevoeliger voor schade dan baksteen uiteraard. Wij betalen nu onze ramenwasser om dit periodiek eens te reinigen.

Zit dat er standaard in? Wij hebben hier een DucoBox Energy Comfort D325.
Online vind ik alvast niet veel terug als ik zoek op Duco enthalpiewisselaar.

Terug
Bovenaan