Heb je al in een huis gewoond met vloer koeling? Werkt prima zolang het niet te warm en vochtig is. Eenmaal het vochtig is of erg warm, stijgt de relative vochtigheid in huis sterk waardoor het erg doef is. Dan voelt ook niet fris aan. Maar beter als niks natuurlijk. Maar persoonlijk zou ik het liefst enkel airco hebben op de slaapkamers en een kleinere warmtepomp voor de rest van het huis.
Overal VVW liggen buiten niet in de berging boven & beneden.
Berging boven staat de WP & collector voor VVW boven dus onbewust is die verwarmd hierdoor.
Berging beneden ook collector VVW beneden alleen sommige stukken loopt de "highway" van VVW niet en da voel je.
Dus daar kleine lus zou niet slecht geweest zijn.
Badkamer enkel VVW & elektrisch handdoekradiator.
Die radiator staat nooit op hangen daar gewoon onze handdoek op.
En die VVW werkt perfect daar en nooit geen kou.
Vloerkoeling ook passief via geothermie.
We zijn hierin komen wonen toen het 40graden buiten was in de zomer(2023 denk ik). Toen was het binnen 26graden en kreeg ik niet meer naar beneden. Komt ook door onze design van de woning. 11meter glas in de living knal op zuiden & 9meter in het westen.
Dus die vloerkoeling doet zijn ding en kon makkelijk veel warmer zijn.
Voor de duidelijkheid geen spijt van het glas, want houden van het licht en gevoel van openheid. Dubbele schuifraam open en living /eetplaats is verbonden met de tuin & keuken ook schuifraam en schuiven we open & we hebben buitenkeuken.
Onze slaapkamer beneden is een kleine bunker met weinig ramen en daar werkte die vloerkoeling wel goed.
Maar als je iets of wat zonne-instraling hebt werkt vloerkoeling niet zo goed.
Merkte wel dat die vloerkoeling toch niet 100% was dat we wouden of wenste in onze leefruimtes.
Dus voor L/L warmtepomp aka airco gegaan.
Er ook extra zonnepanelen bij gezet, want dacht gigantisch meer verbruik.
Nu kan ik mooi 22 - 23 graden aanhouden en die airco pruttelt rustig verder voor te koelen.
En verbruik is 800W, wat zonnepanelen verwaarloosbaar is en ook mijn eigen verbruik beter covert.
Want de warmte komt pas als de zon schijnt bij ons.