De verkiezingsresultaten - Vlaams (En Waals & Brussels)

Selon les premières analyses de l'ULB, issues d'un sondage "sortie des urnes", le PTB arriverait en tête en Wallonie avec 24% (au niveau fédéral). Derrière lui, le PS 21,5%, le MR 20,7%, Les Engagés 13%, Ecolo 9%, DéFi 4,2%. Le politologue Pascal Delwit (ULB) a estimé que le score du PTB pourrait être "historique".

Dan zaten de peilingen er wel erg ver naast?

De Croo's honger naar het premierschap heeft zijn partij geen goed gedaan zo blijkt.
Hopelijk krijgen we snel een regering en wordt het weer geen nieuw record van moeten wachten... Er is werk genoeg te doen.

Wauw, dus een communistisch Wallonië? Zalig.

Ik vraag mij wat de mensen die bashen op het VB nu voelen. Wat een afgang.

Hier word je toch niet gelukkig van dat de mensen voor extremen kiezen. Ongelooflijk hoe kortzichtig de mensen zijn.

Gelukkig is er een cordon. Partijen die de democratie willen aantasten mogen we echt niet toelaten.

Laatst bewerkt:
Als deze verkiezingen niet het beste voorbeeld zijn van een disfunctioneel land, dan weet ik het niet meer. Nog slechter kan gewoonweg niet. :rofl:

Hier wordt je toch niet gelukkig van dat de mensen voor extremen kiezen. Ongelooflijk hoe kortzichtig de mensen zijn.

Gelukkig is er een cordon. Partijen die de democratie willen aantasten mogen we echt niet toelaten.

Ga je dezelfde liedje zingen nu dat Wallonië communistisch wordt? Of telt het cordon sanitaire enkel voor Vlaanderen?

Hmm..

wat als de PS een oppositiekuur kiest? Waalse minderheid federaal, maar dan oVLD terug in de regering trekken? Wie gaat dat doen.

Als dat de realiteit wordt, dat wordt chaos.

In het extreme geval (wat nooit gaat gebeuren maar stel nu even theoretisch) Als 51% voor het VB zou stemmen maar ze toch uitgesloten zouden worden om te regeren dan is dat "democratisch" volgens jou?

Ik begrijp dat jij de medemens kortzichtig vindt (uw mening) en dat je het er niet mee eens bent dat men op VB stemt. Maar het blijft wel gewoon een democratische stemming.

In het extreme geval (wat nooit gaat gebeuren maar stel nu even theoretisch) Als 51% voor het VB zou stemmen maar ze toch uitgesloten zouden worden om te regeren dan is dat "democratisch" volgens jou?
Hoe kunnen die dan uitgesloten worden? Snap jij jezelf wel?

Dan zijn ze uiteraard aan de macht. 50,1% is de meerderheid.

Als deze verkiezingen niet het beste voorbeeld zijn van een disfunctioneel land, dan weet ik het niet meer. Nog slechter kan gewoonweg niet. :rofl:

Ga je dezelfde liedje zingen nu dat Wallonië communistisch wordt? Of telt het cordon sanitaire enkel voor Vlaanderen?
Ik hoop ook op een cordon tegen de PTB in Wallonië ja. Anders zal het land volledig in impasse zitten ...

richtlijn
Kleine oproep: hou rekening met de regel ivm het onjuist gebruik van forumfuncties: reactions als :unsure: , :ROFLMAO: en 😡 hebben we hier niet graag. Schrijf liever een reactie uit. Bedankt.

Edit: Uiteraard, ik had het kunnen denken, sukkels :D Goed, laat je allemaal eens gaan op deze post, zet hier maar de :unsure: die je elders had willen zetten.

Ik begrijp dat jij de medemens kortzichtig vindt (uw mening) en dat je het er niet mee eens bent dat men op VB stemt. Maar het blijft wel gewoon een democratische stemming.
Hoe kunnen die nu uitgesloten worden als ze een absolute meerderheid halen en het dus gewoon volledig voor het zeggen hebben? Ik snap echt niet wat voor punt je hiermee probeert te maken?

Met zo'n resultaten zie ik het cordon nog wel sneuvelen, of op z'n minst zo fragiel worden dat de eerste de beste scheet (lees: oktober) tot de val zal leiden.

Indien ze 51% halen Vlaams regeren ze alleen lijkt me? :unsure:

Nogmaals democratie is gewoon een meerderheid halen. Zo simpel is het .

Ik reageer gewoon op Dookie? Meer doe ik toch niet?

Maak er dan 49,9% van. Jezus man.
Het cordon bestaat niet letterlijk. Ja dan wel als de ander 50,1 overeenkomen hebben ze de meerderheid.
Het is geen rocket science. Degene die (al dan niet samen) de meerderheid heeft wint.

Terug
Bovenaan