De Vlaamse jeugd fuift minder

Mdconcept

Member
Zie

Vind ik wel spijtige evolutie. Had zelf toch ook een traditie van afschuimen KLJ en Chiro fuiven. Was ook de uitlaatklep voor andere (niet verder studerende of niet op kotgaande) vrienden.
Wat is jullie opinie?

Ik verschiet daar niet van als je ziet wat een avondje stappen tegenwoordig kost. Denk dat ze liever hun geld sparen om een paar keer per jaar te kunnen knallen op een festival en dat ze voor de rest gewoon thuis met vrienden zuipen.

Vroeger werd dat gewoon meer georganiseerd lijkt mij.

Begin jaren 2000 waren er bij ons jaarlijks wel enkele openluchtfuiven, kwam gans Brasschaat op af en paar schuimfuiven.

Met €20 kon ge ook een hele avond toekomen en dat is nu niet meer het geval.

Ik verschiet daar niet van als je ziet wat een avondje stappen tegenwoordig kost. Denk dat ze liever hun geld sparen om een paar keer per jaar te kunnen knallen op een festival en dat ze voor de rest gewoon thuis met vrienden zuipen.
Er zijn wel bijna dubbel zoveel kotgaande studenten als 10y geleden (cfr de standaard podcast)
Die kosten van woonst alsook de bijhorende “café” levensstijl is dan geen problemen?
(Zelf 5y in gent vertoefd)

Er zijn wel bijna dubbel zoveel kotgaande studenten als 10y geleden (cfr de standaard podcast)
Die kosten van woonst alsook de bijhorende “café” levensstijl is dan geen problemen?
(Zelf 5y in gent vertoefd)

kosten van woonst/eten worden meestal wel integraal door de ouders gedragen en krijgen ze daarboven nog wel altijd hun zakgeld, en wat ze eventueel bijverdienen met een studentenjob.

Vind ik wel spijtige evolutie. Had zelf toch ook een traditie van afschuimen KLJ en Chiro fuiven. Was ook de uitlaatklep voor andere (niet verder studerende of niet op kotgaande) vrienden.
Wat is jullie opinie?
Tenzij je zelf nog naar zo'n fuiven gaat, zie ik niet in waarom je dit een "spijtige evolutie" zou vinden. 't Is niet dat je er zelf enig nadeel van ondervindt vermoed ik.
Hier in de buurt is een feestzaal waar tot 10 jaar geleden om de 1-2 maand een fuif doorging. Nu is dat pakweg nog slechts 2 keer per jaar. Ik ben er persoonlijk alvast niet rouwig om, want gaat toch telkens gepaard met de nodige (geluids)overlast.

Een grote oorzaak van de teloorgang van dat soort (dorps)fuiven is ook wel de professionalisering en regulering van die sector imo. De tijd dat Jef en Pieter 3 halfvergane partytenten neersmeten in de hof van Nonk Luk met wat frigo´s uit ´14-´18 en Jan die paar plaatjes draait een fuif konden/mochten noemen ligt al ff achter ons.

Een grote oorzaak van de teloorgang van dat soort (dorps)fuiven is ook wel de professionalisering en regulering van die sector imo. De tijd dat Jef en Pieter 3 halfvergane partytenten neersmeten in de hof van Nonk Luk met wat frigo´s uit ´14-´18 en Jan die paar plaatjes draait een fuif konden/mochten noemen ligt al ff achter ons.
Dit denk ik ook wel. Als ik terugdenk aan sommige fuiven uit mijn jeugd was dat allemaal zeer basic, tot op het punt dat het waarschijnlijk goed is dat er nooit wat misliep (bewaking, EHBO, ...). Nu mag dat gewoon allemaal niet meer.

Las daarvan ook wel grappig om dan in andere threads het oudemannengezaag te horen dat de jeugd bakken geld uitgeeft.

Dit denk ik ook wel. Als ik terugdenk aan sommige fuiven uit mijn jeugd was dat allemaal zeer basic, tot op het punt dat het waarschijnlijk goed is dat er nooit wat misliep (bewaking, EHBO, ...). Nu mag dat gewoon allemaal niet meer.

Las daarvan ook wel grappig om dan in andere threads het oudemannengezaag te horen dat de jeugd bakken geld uitgeeft.
En iedere amateur DJ vraagt ook stevig door. Het is gewoon heel moeilijk om zoiets nog te organiseren.

In mijn tijd 2006-2010 waren die KLJ/ chirofuiven ook professioneel. Snap niet dat dat de reden kan zijn.

Zal er ook mee te maken hebben.

Hier bij ons in gemeente was dat juist in de tijd dat ik ook veel naar fuiven ging ongeveer 20 jaar geleden. Verschillende jeugdbewegingen hielden wel 1 of 2 (sommigen meer) fuiven op een jaar op hun eigen terreinen uiteraard. Op een bepaald moment heeft de gemeente een zaal laten zetten waar o.m. fuiven in konden georganiseerd worden. Vanaf dan moesten alle jeugdbewegingen (en andere organisaties) verplicht al hun fuiven daar organiseren. Er werd dan wel automatisch beveiliging voorzien bij die zaal. Voor de rest mochten de jeugdbewegingen dan nog 1 fuif op het jaar organiseren op hun eigen terreinen.

Het was misschien veiliger en al maar qua sfeer viel dat op den duur wel serieus tegen hé. Quasi wekelijks op dezelfde locatie. Daarvoor bij de Chiro uit deelgemeente X kwam al eens volk van wat verder maar dat was hen nu te ver.

Ik denk dat we afstevenen op een soort van uitgaanscultuur dat zich eerder overdag ipv ‘s nachts afspeelt.
De jonge gasten zijn toch veel bezig met hun gezondheid en worden via social media zo geïnfluenced, wat resulteert in minder alcohol en een beter slaapritme.
Persoonlijk vind ik zo’n feestje overdag ook wel veel leuker, gezien je de dag erna amper/geen kater hebt.
Wat je nu ook vaak ziet, zijn van die live DJ sets vanuit de hippere bakkerij/koffieshop/sneaker shop (uiteraard enkel in grote steden, niet bij bakkerij Frans & Sylvie op de hoek van de stroate of bij schoenen Torfs) die dan uitdraaien op een waar volksfeest.
Lijkt me ook wel eens leuk 😀

Die tijd heb ik niet meegemaakt, maar in mijn tijd (2000-2010) was er elke week minstens 1 fuif in de buurt op fietsafstand. Als ze niet in een zaal doorgingen waren dat toch fatsoenlijke tenten en was er security en EHBO aanwezig. De DJ was doorgaans een lokale bekende, natuurlijk niet in heel Vlaanderen gekend.

Nu wordt er misschien eerder op social media reclame gemaakt voor fuiven ipv de grote affiches langs de baan vroeger waardoor het lijkt alsof er minder fuiven zijn tegenwoordig. Maar toch heb ik ook de indruk dat er tegenwoordig veel minder fuiven plaatsvinden.

De (vermoedelijke) redenen staan in het artikel hoor, maar is betalend. Enkele duidelijke impact-volle die hier nog niet aan bod gekomen zijn:
  • Covid-crisis. Impact op zowel organisaties als een hele groep jongeren die i.p.v. een eerste fuif een alternatief als eerste uitgaan-ervaring had.
  • Kosten. Het is niet enkel duurder voor de fuifganger, maar ook de organisatoren. Die natuurlijk niet alles kunen doorrekenen. En sinds fuiven vooral bedoeld zijn om geld op te brengen, vragen veel organisatoren zich af of het sop de kolen nog waard is.
  • De regelgeving van hierboven wordt uitgebreid: SABAM die meer controleert, leeftijdbandjes voor wie mag drinken, geluidsnormen, ....

Zal er ook mee te maken hebben.

Hier bij ons in gemeente was dat juist in de tijd dat ik ook veel naar fuiven ging ongeveer 20 jaar geleden. Verschillende jeugdbewegingen hielden wel 1 of 2 (sommigen meer) fuiven op een jaar op hun eigen terreinen uiteraard. Op een bepaald moment heeft de gemeente een zaal laten zetten waar o.m. fuiven in konden georganiseerd worden. Vanaf dan moesten alle jeugdbewegingen (en andere organisaties) verplicht al hun fuiven daar organiseren. Er werd dan wel automatisch beveiliging voorzien bij die zaal. Voor de rest mochten de jeugdbewegingen dan nog 1 fuif op het jaar organiseren op hun eigen terreinen.

Het was misschien veiliger en al maar qua sfeer viel dat op den duur wel serieus tegen hé. Quasi wekelijks op dezelfde locatie. Daarvoor bij de Chiro uit deelgemeente X kwam al eens volk van wat verder maar dat was hen nu te ver.

Ja, hier is letterlijk zowat hetzelfde gebeurt. Zo´n 20-25j terug is de gemeente actief veel van de gekende fuiflocaties actief gaan controleren, reguleren en vaak dan ook sluiten (achteraf gezien ook heel logisch btw) terwijl ze hun eigen, nieuwe fuifzaal gingen promoten. Alleen is de nieuwe zaal toen met redelijk wat vertraging geopend waardoor er toen een gat van een jaar of 2 is geweest zonder echte fuiven EN waren de voorwaarden voor die zaal op´t begin echt gewoon moordend. Zo uit de losse pols herinner ik mij dat drank en barpersoneel vd zaal moesten dus inkomsten voor organisator waren maar iets van een 5% vd omzet, ticketprijzen hadden min/max, security verplicht via hun met officieel erkende partners (en als ge zo pakt 6-8:man van Securitas moet betalen, das geen kattepis).
Das later allemaal wel wat bijgesteld en naar ik hoor intussen goed doenbaar maar dat heeft toen heel het fuifgebeuren toch 5j op z´n gat geduwd, dat is naar mijn idee daarna nooit meer echt terug op het oude niveau gekomen.

En ja, zoals in het artikel ook gezegd, een gat van 2j door covid slaat ook diepe wonden. Das ook 2j waarin veel mensen afhaken, geen inkomsten, geen inleiden van opvolging, geen kennisdoorgave,... bij organisaties.

Ik dacht altijd
* kieskeuriger geworden, liever opsparen voor grote/speciale evenementen (festival, Tomorrowland, of zelfs een reis etc) dan een gewone fuif - ook beter voor Instagram etc
* geen nood meer aan fuiven om een lief te vinden, kan nu via apps (en daarnaast ook meer jongeren, zeker meisjes dan, die langer single willen blijven). Mensen leren kennen/geintroduceerd worden/daten was voor velen een reden om ernaar toe te gaan.

Voordeel is dat met het verdwijnen van de fuiven (en ook de beruchte clubs) het aantal weekendongevallen sterk gedaald is dacht ik.
Covid-crisis. Impact op zowel organisaties als een hele groep jongeren die i.p.v. een eerste fuif een alternatief als eerste uitgaan-ervaring had.
Eh, zoals het artikel ook al aanhaalt, dat heeft het wel wat versnelt maar de evolutie was ervoor al bezig. Is voor de meeste zaken wel zo waarbij dat ingeroepen wordt, leerachterstand wordt bv ook graag aan COVID toegeschreven omdat de schuld daarmee op iets externs gestoken kan worden, maar was ook al flink bezig ervoor. Zaken die geen probleem hadden voor COVID zijn in de regel toch weer snel terug gekomen, het zijn de zaken die wel al problemen hadden die dat niet zijn.

Ongeveer 12 jaar geleden ging ik veel naar Drum 'n Bass feestjes in jeugdhuis Moeve in Lier.
Toen was er bijna elk weekend wel iets te doen. Daar kwamen nog grote namen op af.
Als ik zie wat het nu geworden is, slechts een schim van wat het ooit was. Zelfs fuiven die geannuleerd worden omdat er geen of nauwelijks tickets verkocht zijn... Zo jammer.
Een andere vaste waarde Bandanna Bandanna te Mol doet het dan nog wel steeds goed. Vroeger was dat al over de koppen lopen en dat is nu zo te zien niet anders.

Het verdwijnen van locaties is ook wel een boosdoener. Zo is er bv Petrol in Antwerpen. Het walhalla voor dubstep/dnb, soms wel met een duister kantje. Dat ik daar ooit heb kunnen fotograferen is toch wel vet.

Het verdwijnen van locaties is ook wel een boosdoener. Zo is er bv Petrol in Antwerpen. Het walhalla voor dubstep/dnb, soms wel met een duister kantje. Dat ik daar ooit heb kunnen fotograferen is toch wel vet.

Welk duister kantje? Da het een drugskot was wast iedereen he😅

Er zijn ook veel fuifzaaltjes gesloten omdat die vaak gelinkt waren aan een café dat er mee ophield of afgebroken werd, parochiezalen heb je ook al veel minder. En dan heb je nog al die reglementering die veel strenger geworden is, zeker qua brandveiligheid, geluidsoverlast en allerhande milieunormen.

En daarbij, de jeugd gaat ook gewoon veel minder (of zelfs niet) meer uit. Voor ons was dat een sociale uitlaatklep, nu staan ze 24/7 met elkaar in verbinding.

Terug
Bovenaan