De Vlaamse jeugd fuift minder

Met €20 kon ge ook een hele avond toekomen en dat is nu niet meer het geval.
Ik kwam einde 90's, begin 2000 rond met €15. In de zomer waren hier soms 2 fuiven per weekend. Snap soms nog altijd niet dat je toen met zo weinig geld zoveel kon doen. Ik kocht daar buiten toegang en bonnekes ook sigaretten en soms nog een kebab voor in die tijd.

Ontopic: veel fuiven zijn ondertss gesneuveld merk ik. Hier is nog 1 fuif blijven bestaan dat ik weet uit de tijd dat ik nog ladderzat erop rond liep. Al de rest is weg. Discotheken zijn er ook hoe langer hoe minder, ik heb zelf 2 mannen ondertss en als die over een paar jaar zouden willen uitgaan ik zou niet weten naar waar ze kunnen gaan.

Zie

Vind ik wel spijtige evolutie. Had zelf toch ook een traditie van afschuimen KLJ en Chiro fuiven. Was ook de uitlaatklep voor andere (niet verder studerende of niet op kotgaande) vrienden.
Wat is jullie opinie?
Volgens mij ligt het ook in lijn dat bijna iedereen die tot 3 kan tellen wil verderstuderen en op kot gaan (deflatie waarde van hoger diploma).
Voor mijn studententijd bvb 2005 zaten universitairen vaak op kot, hogeschool studenten hadden vaak degelijke hogescholen in de buurt en gingen met bus of eigen auto.
Deze 2e groep had heel veel aan die 'events' tijdens het weekend. Wat blijft er nu nog over voor deze groep?

Ik kwam einde 90's, begin 2000 rond met €15. In de zomer waren hier soms 2 fuiven per weekend. Snap soms nog altijd niet dat je toen met zo weinig geld zoveel kon doen. Ik kocht daar buiten toegang en bonnekes ook sigaretten en soms nog een kebab voor in die tijd.
Sinds de euro maar in 2002 ingevoerd is, zult ge er eind jaren 90 niet ver mee geraakt zijn :p
Maar laat ons bij invoering pakken, 2002 dus. Net ervoor kostte een pint op een fuif (hier in de buurt toch) 40 of 50bfr, mooi rond getal. Erna was dit €1~€1,3 afhankelijk van de fuif; maar 40bfr & €1 kwamen het meeste voor als ik het mij goed herinner. Dat was ook de prijs voor een pint in't jeugdhuis.

Ik denk dat je dat toch een beetje verbloemd herinnert, of de prijs van een fuif nu overschat...

Als je inflatie in rekening brengt, was €15 in 2002 hetzelfde als nu €25. Geen idee wat een pint op een fuif de laatste jaren kostte, maar jeugdhuis hier in de buurt vraagt ter indicatie nog altijd €1,5 voor een pint. Wat een minder hoge stijging is dan de inflatie, dus eigenlijk kunde meer drinken!
Veel fuiven zijn (net zoals vroeger) gratis inkom. Sommige zijn €3VVK/€5ADK. Geen idee meer wat vroeger zowat de prijs was als men al inkom vroeg.

Sigaretten zijn idd fors in prijs gestegen, logisch ook sinds ze eigenlijk willen stoppen met tabak te verkopen. Als je dat meerekent, ga je idd niet zo ver komen.

Laatst bewerkt:
Misschien een andere verklaring is de grotere toegang tot muziek en de algemen technologische ontwikkeling waardoor het gemakkelijker is om thuis feestjes te organiseren. In de periode dat ik ging fuiven (2004-2008), had je geen zware smartphones zoals nu, home sound systems waren een stuk minder geavanceerd en duurder, YT en dergelijke was er amper.
Wij kwamen een uur of twee samen om wat te pre-drinken en dan gingen we naar de fuif voor de muziek en de grietjes. Dat zijn zaken waarvan je tegenwoordig op elk moment van de dag kan genieten.

Je moet eens uitrekenen hoeveel je uitgeeft aan een avondje uitgaan. De eerste trein zondagmorgen is pas om 7-8u dus plan maar al een taxi. Dus 2x taxi betalen want hoe ga je er anders geraken?

Inkom + drank + eten

De reden waarom ik al jaren niet meer uitga. Ik en mijn vriendin kunnen makkelijk €250 kwijt zijn, en dat hebben wij er niet meer voor over.

Er is een tijd geweest dat wij wekelijks uitgingen. Dat zou nu een kleine €1000 zijn per maand.

Ik denk trouwens dat vele ouders blij zijn dat hun zoon / dochter niet zoveel meer uitgaat. Wat wij allemaal uitgestoken hebben 20 jaar geleden…

Je moet eens uitrekenen hoeveel je uitgeeft aan een avondje uitgaan. De eerste trein zondagmorgen is pas om 7-8u dus plan maar al een taxi. Dus 2x taxi betalen want hoe ga je er anders geraken?

Inkom + drank + eten

De reden waarom ik al jaren niet meer uitga. Ik en mijn vriendin kunnen makkelijk €250 kwijt zijn, en dat hebben wij er niet meer voor over.

Er is een tijd geweest dat wij wekelijks uitgingen. Dat zou nu een kleine €1000 zijn per maand.

Ik denk trouwens dat vele ouders blij zijn dat hun zoon / dochter niet zoveel meer uitgaat. Wat wij allemaal uitgestoken hebben 20 jaar geleden…
Ge moet dan ook appels met appels vergelijken en niet appels met gouden peren met diamantjes op...

Taxi is altijd duur geweest. Daarom dat de jeugd te voet gaat of de fiets pakt en in de buurt gaat fuiven.
Inkom, voor een fuif? Zoals gezegd, ofwel gratis of €3VVK/€5ADK hier in de buurt.
Eten? Ge bedoelt ne vettige kebab ofzo? Op die €5 dat die opgeslagen is, gaat het ni komen. Tenzij ge denkt dat de jeugd, waar dit topic nog altijd over gaat, eerst nog op restaurant gaat?

En als we over jeugd en fuiven van vroeger spreken, dan was da pintjes & frisdrank, misschien soms een witteke, bolleke, palm of duvel dat ze ook verkochten. Of Breezer, boswandeling, flugel,.... :D Zelfs nu gaat ge hard uw best moeten doen om belachelijk veel geld uit te geven als je die dingen drinkt.

Als je nu natuurlijk wat ouder zijt en eerst op restaurant wilt, dan nog ne cocktail, dan naar een disotheek/club waar je verder cocktails drinkt en dan met dan taxi naar huis, ja dan zijde veel geld kwijt. Maar dat was vroeger ook zo. Dus ik snap je punt niet...

In het artikel staat letterlijk: “Met €20 op een avond kom je niet toe” dus het gaat wel degelijk over geld.

Op een jongerenforum zal het niet gemakkelijk zijn maar ik wil wel eens een poll zien over hoeveel zakgeld men geeft aan zijn zoon / dochter om uit te gaan. En ik denk ook dat het resultaat het antwoord zal zijn op dit topic.

Ooit al eens uitgeweest met weinig geld en de hele avond gierig moeten doen en op uw geld letten? Dan blijf ik liever thuis eerlijk gezegd. Eens goed uitgaan tot 5u ‘‘s morgens kost nu eenmaal bakken geld. En de jeugd heeft enorm gelijk dat ze daar niet meer wekelijks aan meedoen.

In het artikel staat letterlijk: “Met €20 op een avond kom je niet toe” dus het gaat wel degelijk over geld.

Op een jongerenforum zal het niet gemakkelijk zijn maar ik wil wel eens een poll zien over hoeveel zakgeld men geeft aan zijn zoon / dochter om uit te gaan. En ik denk ook dat het resultaat het antwoord zal zijn op dit topic.

Ooit al eens uitgeweest met weinig geld en de hele avond gierig moeten doen en op uw geld letten? Dan blijf ik liever thuis eerlijk gezegd. Eens goed uitgaan tot 5u ‘‘s morgens kost nu eenmaal bakken geld. En de jeugd heeft enorm gelijk dat ze daar niet meer wekelijks aan meedoen.

Maar dat heeft dan weer niks met jeugdfuiven te maken. Er is maar een hele kleine portie van de jeugd die tot 05h uitgaat. Zeker omdat de meeste jeugdfuiven afsluiten (alleszins in mijn tijd in de Kempen) rond een uur of 03-04h. Om 05h was er geen enkele fuif meer bezig, misschien een kleine afterparty voor de organisatoren en vrienden, that's it.

Ik vind het een drogreden om het te steken op de prijs, jongeren krijgen vandaag de dag ook meer zakgeld en ze kunnen meer flexijobs doen dan wij indertijd met ons maximum 20 dagen vakantiewerk per jaar. Het is gewoon de mentaliteit die veranderd is. Fuiven waren de ideale instap in het uitgaansleven waar er voor iedereen wat gedraaid werd, van de Nirvana over de Meatloaf over Fiocco. Een collega van mij heeft twee dochters die net beginnen studeren zijn in Leuven, die doen niets actiefs in het studentenleven en zitten ieder weekend 's avonds thuis. We leven niet meer in de jaren van de flower power of de zotte 90's.

Vandaag in Het Nieuwsblad trouwens een paginagroot artikel over de jeugd die tegenwoordig liever coffeebars en andere hippe horecagelegenheden opzoekt en met plezier € 5,00 geeft aan een koffie. Kom dus aub niet aan met dat grijsgedraaide argument van 'alles is te duur geworden'.

adyKw4h.png

Vergelijk deze jeugd aub niet met ons destructief verleden waarin we ons volkapten tot onze portemonnee leeg was.

Laatst bewerkt:
Ik vind het een drogreden om het te steken op de prijs, jongeren krijgen vandaag de dag ook meer zakgeld en ze kunnen meer flexijobs doen dan wij indertijd met ons maximum 20 dagen vakantiewerk per jaar. Het is gewoon de mentaliteit die veranderd is. Fuiven waren de ideale instap in het uitgaansleven waar er voor iedereen wat gedraaid werd, van de Nirvana over de Meatloaf over Fiocco. Een collega van mij heeft twee dochters die net beginnen studeren zijn in Leuven, die doen niets actiefs in het studentenleven en zitten ieder weekend 's avonds thuis. We leven niet meer in de jaren van de flower power of de zotte 90's.
Onze buren hebben 2 gasten van 16 en 20. Ze hebben een fameuze boomhut achteraan in de tuin en een zwembad met poolhouse. 2 à 3 keer per week verzamelt denk ik heel de jeugd van Grimbergen in hun tuin om te feesten met enkele bakken bier. Tot vorig weekend zaten ze nog gretig in het zwembad te ijsberen tot in de late uurtjes. Uitgaan is gewoon te duur geworden.

Mijn vriend gaat af en toe eens naar de Fuze. Inkomprijs is 25-30€ per avond. Drank is pokkeduur. Met gevolg dat de zaal vaak half leeg is. Die mannen hebben een goed inkomen en drinken er zelf amper iets (max 2-3 consumpties).

Onze buren hebben 2 gasten van 16 en 20. Ze hebben een fameuze boomhut achteraan in de tuin en een zwembad met poolhouse. 2 à 3 keer per week verzamelt denk ik heel de jeugd van Grimbergen in hun tuin om te feesten met enkele bakken bier. Tot vorig weekend zaten ze nog gretig in het zwembad te ijsberen tot in de late uurtjes. Uitgaan is gewoon te duur geworden.

Mijn vriend gaat af en toe eens naar de Fuze. Inkomprijs is 25-30€ per avond. Drank is pokkeduur. Met gevolg dat de zaal vaak half leeg is. Die mannen hebben een goed inkomen en drinken er zelf amper iets (max 2-3 consumpties).
Toen ik 15-20 jaar geleden eens in Carré kwam vond ik het al duur om iets te drinken, maar op een aantal tentfuiven na ben ik eigenlijk altijd een caféganger geweest.

Het gaat over fuiven en jij komt af met verplicht een taxi moeten nemen en hoe jij en je vriendin van ik vermoed ergens in de 30 zeker 250 EUR per avond moesten uitgeven.

Dat is toch echt iets helemaal anders.

Mja, to be fair denk ik nu niet dat dit de demografische groep is (boomhut, zwembad met poolhouse) die thuisblijft omdat het op een fuif duur is. Ik denk dat daar vooral speelt dat je vriendengroep zijn zin kan doen in de tuin van een van je bemiddelde maten, dan zou ik het vroeger ook wel geweten hebben hoor.

Ook de Fuze, ik weet niet of mensen die op gevorderde leeftijd nog uitgaan naar de Fuze nu veel zeggen over de fuifkalender die leeg is voor de jeugd.

In de Extreme in Affligem betaalde je in 2000 ook al 120 Bfr voor een pintje. Clubs zijn altijd duur geweest ivm fuiven.

En je voorbeeld over de inkomprijs in de Fuse ligt ook hier aan: Vroeger hadden de clubs hun resident dj's, met af en toe eens een (buitenlandse) guest dj. Het volk kwam toen naar die clubs voor de typische muziek gedraaid door de residents, en voor het plezier. Doordat dit telkens de residents waren die draaiden kon de inkomprijs ook relatief laag gehouden worden. De laatste jaren komen mensen niet meer buiten daarvoor, enkel als er grote namen komen trek je nog volk. Maar gezien de platenverkoop in elkaar gestuikt is moeten die dj's/producers hun geld dus zien te verdienen met dj sets, dus die rekenen goed door aan de organisator die dan op zijn beurt doorrekent aan de gasten.

Doe je het er nu om?

Ja, idd, €20. Maar jij kwam wel af met €250 en sleurde er eten en taxi bij....
Jongerenforum? De meesten die hier antwoorden spreken over hun fuiftijd 20~25j geleden :P Denk niet dat die in de categorie jongeren vallen hoor...
En ja, ik ben constant als jongere uitgeweest met wat ik te weinig geld vond. Is dat niet vrij normaal? Wederom, we spreken over jongeren als in tieners en prille twintigers hé. Dat hoort erbij hoor.

Jegdhuis 't Stoveke heeft pintjes aan €1,2 & zwaar bier aan €2,5. Dat is een mindere stijging dan de inflatie t.o.v. 20j geleden! Nee, uitgaan is niet duur geworden, mensen worden gewoon oud en nostalgisch en vergeten dingen zoals inflatie... En zoals @Sylverscythe aankaart, zou ik vroeger ook eerder daar met een bak bier zitten dan op een fuif als ik de mogelijkheid had ;) Ik denk niet dat de prijs daar de enige reden is hoor.

Hetzelfde met clubs & discotheken, die waren vroeger ook al duur hoor. Volgens de site van de fuse is een ticket in VVK nu €21, begin jaren 2000 was het dacht ik (niet dat ik er zoveel geweest ben) €12~€20 afhankelijk van welke DJ's er kwamen.

Het op de prijs steken is altijd makkelijk. Net zoals de mensen die het aan de LEZ's wijten dat er zoveel winkels sluiten in de stadscentra. Rijden die dan allemaal met een diesel rond van 20 jaar oud? Mensen moeten gewoon eens leren aanvaarden dat we bijna een kwart eeuw verder zijn dan de hoogdagen van het uitgaan. Ondertussen is er zoiets ons leven ingeslopen als internet en een smartphone.

Mja, to be fair denk ik nu niet dat dit de demografische groep is (boomhut, zwembad met poolhouse) die thuisblijft omdat het op een fuif duur is. Ik denk dat daar vooral speelt dat je vriendengroep zijn zin kan doen in de tuin van een van je bemiddelde maten, dan zou ik het vroeger ook wel geweten hebben hoor.

Ook de Fuze, ik weet niet of mensen die op gevorderde leeftijd nog uitgaan naar de Fuze nu veel zeggen over de fuifkalender die leeg is voor de jeugd.
Ze hebben die boomhut/zwembad en poolhouse volledig zelf gebouwd. Die vader is hier 2 jaar lang elk weekend met zijn 2 zonen (en vaak s’avonds laat op zijn eentje na zijn werkuren) aan dat zwembad en poolhouse bezig geweest.
De boomhut is een realisatie van tijdens de covidperiode waarin de vader de muren opliep omdat hij niets om handen had :p.
Mooi dat die jongens zo ook een paar handige handen van de papa hebben meegekregen ;).

Tot 2 jaar terug was de Fuze wel goedgevuld. Je zag er tegenop om naar toilet te gaan omdat je uren mocht aanschuiven (nog altijd een trauma van de beelden waarbij vrouwen uit miserie zich maar neerploften op de bakken drank om hun blaas versneld op te legen 😅..). Het is toch opmerkelijk dat het nu leegloopt?

Ze hebben die boomhut/zwembad en poolhouse volledig zelf gebouwd. Die vader is hier 2 jaar lang elk weekend met zijn 2 zonen (en vaak s’avonds laat op zijn eentje na zijn werkuren) aan dat zwembad en poolhouse bezig geweest.
De boomhut is een realisatie van tijdens de covidperiode waarin de vader de muren opliep omdat hij niets om handen had :p.
Mooi dat die jongens zo ook een paar handige handen van de papa hebben meegekregen ;).

Tot 2 jaar terug was de Fuze wel goedgevuld. Je zag er tegenop om naar toilet te gaan omdat je uren mocht aanschuiven (nog altijd een trauma van de beelden waarbij vrouwen uit miserie zich maar neerploften op de bakken drank om hun blaas versneld op te legen 😅..). Het is toch opmerkelijk dat het nu leegloopt?
Heeft het onveiligheidsgevoel in de uitgaansbuurten hier ook niets mee te maken? Fuse ligt nu ook niet echt in een buurt die de laatste tijd positief in het nieuws komt.

Het op de prijs steken is altijd makkelijk. Net zoals de mensen die het aan de LEZ's wijten dat er zoveel winkels sluiten in de stadscentra. Rijden die dan allemaal met een diesel rond van 20 jaar oud? Mensen moeten gewoon eens leren aanvaarden dat we bijna een kwart eeuw verder zijn dan de hoogdagen van het uitgaan. Ondertussen is er zoiets ons leven ingeslopen als internet en een smartphone.
De prijs kan wel meespelen natuurlijk, maar dan misschien ook gewoon omdat "de fuif" nu de concurrentie moet aangaan met entertainmentsvormen die destijds niet bestonden, zoals je zegt. Vroeger was zo'n plaatselijke fuif van een jeugdbeweging het event van de week/maand: allemaal samen naar daar als sociale activiteit. Lijkt me niet dat iemand daar 100% stond voor de drank (pinten uit bekertjes) of de muziek (een mengelmoes van alles, soms uit slechte boxen) maar het was gewoon waar je moest zijn om vrienden te zien en mensen van het andere geslacht. Hoeveel geld ze daar dan vroegen voor hun zuipkaart was niet zo relevant.

Ja, wat de kinderen uit de sociale woonwijk ontbreken om een boomhut en zwembad met poolhouse te hebben zijn handige handen.

Die uitleg is toch niet relevant? Mij maak je niet wijs dat twee gasten uit een villawijk in Grimbergen niet naar de fuiven van de chiro gaan omdat die te duur zijn hoor. Maar als je dan toch tuin met boomhut, poolhouse, zwembad hebt kan je daar volgens mij zowat elk weekend een bijeenkomst organiseren waar mensen op afkomen. Grimbergen stond vroeger bekend voor de Katoenfuif, daar kwam heel de regio op af. Heeft ook jarenlang de reputatie gehad dat crapuul uit Brussel er wat ambras kwam zoeken, toch bleef dat een succes. Tot enkele jaren terug het gedaan was. De Palmfuif in Humbeek bestaat kennelijk wel nog, maar dat is ook een pak professioneler (en groter) dan vroeger: http://palmfuif.be/index.html Het lijkt wel een mini-festival.
De discussie is natuurlijk of dat dan aan de prijs ligt, en of een club nu hetzelfde is als een fuif.

En wat was de prijs 2jaar terug? Inflatie de laatste jaren was ook wel enorm hé...
En wederom, hoe is dit vergelijkbaar mer fuiven en jongeren? Ik heb de prijzen van het jeugdhuis bij jou in de buurt gegeven. Wat een betere indicatie is voor prijzen op jongerenfuiven dan een discotheek in centrum Brussel.

Terug
Bovenaan