De Vlaamse jeugd fuift minder

Wat die fuiven betreft is er ook nog zoiets als een gebrek aan engagement. Hier in de omtrek ken ik veel evenementen die er mee opgehouden zijn omdat de 'oude garde' er mee ophield en er niemand klaar stond om het over te nemen. Vroeger (en dan spreek ik alweer eens over de pre internet en smartphone tijd) was de sociale cohesie gewoon veel groter, op alle gebied. In het naburig dorp werd het jaarlijks toneeltje voor de kinderen gedragen door mensen die al tegen de 60 jaar waren, daar kwam wel nog altijd veel volk op af. Maar in het bestuur van die afdeling van de Gezinsbond zat niemand die jonger dan 50 jaar was. Die mensen zijn er mee opgehouden en de hele organisatie is in elkaar gestuikt.

Jongere generaties hebben amper nog tijd of zin om zich ergens voor te engageren, de tijd is te kostbaar om die te 'verspillen' aan iets voor iemand anders. Het individualisme dat sterk gevoederd werd door opkomende technologie heeft ons zover gebracht. Ik hoop echt dat hier nog eens een tegenbeweging in komt. We dwalen af maar ik krijg het ook op m'n heupen van die overload aan maaltijdbezorging en online shoppen. En dan maar klagen dat er geen horeca meer is of dat de winkels sluiten.

De prijs kan wel meespelen natuurlijk, maar dan misschien ook gewoon omdat "de fuif" nu de concurrentie moet aangaan met entertainmentsvormen die destijds niet bestonden, zoals je zegt. Vroeger was zo'n plaatselijke fuif van een jeugdbeweging het event van de week/maand: allemaal samen naar daar als sociale activiteit. Lijkt me niet dat iemand daar 100% stond voor de drank (pinten uit bekertjes) of de muziek (een mengelmoes van alles, soms uit slechte boxen) maar het was gewoon waar je moest zijn om vrienden te zien en mensen van het andere geslacht. Hoeveel geld ze daar dan vroegen voor hun zuipkaart was niet zo relevant.

Ja, wat de kinderen uit de sociale woonwijk ontbreken om een boomhut en zwembad met poolhouse te hebben zijn handige handen.

Die uitleg is toch niet relevant? Mij maak je niet wijs dat twee gasten uit een villawijk in Grimbergen niet naar de fuiven van de chiro gaan omdat die te duur zijn hoor. Maar als je dan toch tuin met boomhut, poolhouse, zwembad hebt kan je daar volgens mij zowat elk weekend een bijeenkomst organiseren waar mensen op afkomen. Grimbergen stond vroeger bekend voor de Katoenfuif, daar kwam heel de regio op af. Heeft ook jarenlang de reputatie gehad dat crapuul uit Brussel er wat ambras kwam zoeken, toch bleef dat een succes. Tot enkele jaren terug het gedaan was. De Palmfuif in Humbeek bestaat kennelijk wel nog, maar dat is ook een pak professioneler (en groter) dan vroeger: http://palmfuif.be/index.html Het lijkt wel een mini-festival.

De discussie is natuurlijk of dat dan aan de prijs ligt, en of een club nu hetzelfde is als een fuif.
Het was als reactie op het feit dat studenten huismussen geworden zijn die niet meer buiten komen :). Als dat het geval zou zijn zou ik meer mijn nachtrust hebben :p.

Palmfuif had dit jaar denk ik wat pech met het weer. Voodoo village was volledig uitverkocht, maar dat trekt ook wel een ouder publiek aan, zeker de zondag.

Wat die fuiven betreft is er ook nog zoiets als een gebrek aan engagement. Hier in de omtrek ken ik veel evenementen die er mee opgehouden zijn omdat de 'oude garde' er mee ophield en er niemand klaar stond om het over te nemen. Vroeger (en dan spreek ik alweer eens over de pre internet en smartphone tijd) was de sociale cohesie gewoon veel groter, op alle gebied. In het naburig dorp werd het jaarlijks toneeltje voor de kinderen gedragen door mensen die al tegen de 60 jaar waren, daar kwam wel nog altijd veel volk op af. Maar in het bestuur van die afdeling van de Gezinsbond zat niemand die jonger dan 50 jaar was. Die mensen zijn er mee opgehouden en de hele organisatie is in elkaar gestuikt.

Jongere generaties hebben amper nog tijd of zin om zich ergens voor te engageren, de tijd is te kostbaar om die te 'verspillen' aan iets voor iemand anders. Het individualisme dat sterk gevoederd werd door opkomende technologie heeft ons zover gebracht. Ik hoop echt dat hier nog eens een tegenbeweging in komt.
Goh, ik zou dat eerder zien als een breder iets. Ik denk dat er genoeg tieners zijn die zich nog inzetten voor zaken, als ik hier in de buurt speelpleinwerking en jeugdbewegingen bekijk. Maar eenmaal meer richting volwassene is dat ook gewoon moeilijker dan vroeger, en door de professionalisering denk ik dat tieners ook gewoon veel minder mogen/kunnen doen dan vroeger.

Zeker als je over zaken zoals de Gezinsbond spreekt, en vele verenigingen: de moderne mensen van in de 30 en 40 gaan meestal met twee werken en moeten zich in bochten wringen om alles gecombineerd te krijgen. Vele verenigingen steunden ook op ouders (vooral vrouwen) die thuis bleven voor de kinderen en dan tijd hadden als die naar school gingen.

En wat was de prijs 2jaar terug? Inflatie de laatste jaren was ook wel enorm hé...
En wederom, hoe is dit vergelijkbaar mer fuiven en jongeren? Ik heb de prijzen van het jeugdhuis bij jou in de buurt gegeven. Wat een betere indicatie is voor prijzen op jongerenfuiven dan een discotheek in centrum Brussel.
De Fuze was de studentenclub bij uitstek. Nu blijkbaar niet meer. Er is meer dan louter een avondje feesten dat studenten moeten bekostigen, alles is duurder geworden. Dus ik snap dat zalen leeglopen. Maar ik geloof niet dat dit komt doordat de mens ‘huismussen’ geworden zijn zoals de post waar ik oorspronkelijk op reageerden. Ze zoeken vooral alternatieven zoals feestjes thuis/op kot met eigen drank en waarschijnlijk ook doorsparen voor de festivals. Danscafé’s doen het ook nog goed, elk feestje in de manu in Ternat zit stampesvol, omdat dit opnieuw relatief betaalbaar is. Kom zelf niet meer in een jeugdhuis, maar aan die prijzen zal dat ook wel nog volk lokken.

De Fuze was de studentenclub bij uitstek. Nu blijkbaar niet meer. Er is meer dan louter een avondje feesten dat studenten moeten bekostigen, alles is duurder geworden. Dus ik snap dat zalen leeglopen. Maar ik geloof niet dat dit komt doordat de mens ‘huismussen’ geworden zijn zoals de post waar ik oorspronkelijk op reageerden. Ze zoeken vooral alternatieven zoals feestjes thuis/op kot met eigen drank en waarschijnlijk ook doorsparen voor de festivals.
Maar je blijft dat nu wel zeggen, maar dat blijft allemaal gevoelsmatig want ik zie je geen concrete cijfers posten. Daarom mijn vraag: was de prijsevolutie dan zoveel groter dan de inflatie? Of is het gewoon uw gevoel omdat je vandaag meer €€€ moet neerleggen voor hetzelfde zonder rekening te houden met de inflatie en dat die €€€ dus minder waard waren dan vroeger?

Drankprijs voor de fuse, geen idee. Maar inkom kan je wel nog terugvinden voor bv 2010.
Ik vind prijzen terug van €14 VVK / €18 ADK voor Fuse in 2010. Momenteel is het €21 VVK voor de komende events via de site, wat €20 ticket + €1 service fee is.
€14 in 2010 gecorrigeerd met inflatie zou nu €19,98 zijn. Lijkt mij dat ze buiten inflatie niet zoveel duurder geworden zijn.

Hoe verklaar je dat je vroeger de week voor Torhout-Werchter nog een ticket kon kopen, en dat vandaag de festivals met prijzen die meer dan het driedubbele zijn van toen al maanden op voorhand uitverkocht zijn?

Ik vermoed dat vriendenkringen gewoon veel minder lokaal zijn. Als je allemaal rond de kerktoren woont, is een lokale chirofuif een goed idee. Woon je allemaal wat meer verspreid, dan is dat moeilijker, en wordt een Werchterticket interessanter
Hoe verklaar je dat je vroeger de week voor Torhout-Werchter nog een ticket kon kopen, en dat vandaag de festivals met prijzen die meer dan het driedubbele zijn van toen al maanden op voorhand uitverkocht zijn?

Ik denk dat de meeste jeugd nu meer 'online' leeft. Je spreekt met je vrienden niet meer af op het lokale skatepleintje na school maar misschien sneller in een bepaalde map in Fortnight. Een lief zoeken kan nu ook via apps dus daarvoor moet je niet perse meer uitgaan.

Het op de prijs steken is altijd makkelijk. Net zoals de mensen die het aan de LEZ's wijten dat er zoveel winkels sluiten in de stadscentra. Rijden die dan allemaal met een diesel rond van 20 jaar oud? Mensen moeten gewoon eens leren aanvaarden dat we bijna een kwart eeuw verder zijn dan de hoogdagen van het uitgaan. Ondertussen is er zoiets ons leven ingeslopen als internet en een smartphone.
Ik geloof dat dit toch iets met nagels en koppen is. Als je terugdenkt naar 20 jaar terug dan had je als jongere de optie om op zaterdagavond thuis naar een aflevering van fc de kampioenen te kijken met daarna een of andere actiefilm of je ging op cafe/ naar een fuif/ naar een discotheek.
Nu heb je een cinema binnen handbereik (Zaken als Netflix etc), luister je naar welke muziek je ook wil on demand (zaken als spotify) en kan je perfect via social media contact houden met iedereen. De wereld is gewoon heel erg hard veranderd.

Ik geloof dat dit toch iets met nagels en koppen is. Als je terugdenkt naar 20 jaar terug dan had je als jongere de optie om op zaterdagavond thuis naar een aflevering van fc de kampioenen te kijken met daarna een of andere actiefilm of je ging op cafe/ naar een fuif/ naar een discotheek.
Nu heb je een cinema binnen handbereik (Zaken als Netflix etc), luister je naar welke muziek je ook wil on demand (zaken als spotify) en kan je perfect via social media contact houden met iedereen. De wereld is gewoon heel erg hard veranderd.

Dit dus. En vaak was het dan nog meekijken met gelijk wat moeder en vader belissen om te kijken. Vandaag doe je uw laptop/tablet/smartphone open en kijk je wat je wilt, waar je wilt.

Dit dus. En vaak was het dan nog meekijken met gelijk wat moeder en vader belissen om te kijken. Vandaag doe je uw laptop/tablet/smartphone open en kijk je wat je wilt, waar je wilt.
Inderdaad, er was vaak één televisie in huis met twintig zenders (buitenlandse posten inbegrepen). Je had dus zoals gezegd de keuze om mee te kijken met de mama en de papa naar FC De Kampioenen en als je van geluk mocht spreken kon je daarna meekijken naar een goeie film op VTM, Kanaal 2 of VT4. Mijn ouders keken echter naar de Nederlandse zenders of de BBC. Ik kon dus enkel op mijn kamer wat strips lezen of naar de radio luisteren... Later is daar dan een eigen PC met internet (in het begin nog een inbelverbinding) en een televisie op de kamer bijgekomen, waardoor ik vaker thuis eens bleef gamen of chatten met één of andere griet op een zaterdagavond, of een gedownloade serie bekeek.

De bruine kroegen die je op elke hoek had, hebben het ook moeten afleggen tegen de opkomende televisietoestellen.

Terug
Bovenaan