EK 2020 | Groep B (BELGIË, Denemarken, Finland, Rusland)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zeggen dat Italië beter was vind ik er ook wel over, 2 doelpunten zijn gewoon individuele fouten langs onze kant.
2e helft zijn we moeten komen en hebben we amper nog echte kansen weggeven dus zo indrukwekkend was Italië niet in mijn ogen.
Ik vond Italië toch duidelijk de betere. Technisch & voetballend (combinatiespel) waren ze stukken beter en tactisch stond ook alles beter. Zelfs in de tweede helft bleven ze nog verdere voetballen ook al was het niet meer nodig. Die italianen hadden de match volledig onder controle. En ik had het gevoel als die italianen een derde wilden maken dat ze wanneer ze wilden gewoon hun aanvalsdrift van minuut 15-45 opnieuw konden oppikken en er nog ééntje bij doen.

Neen, mijn reactie is niet negatief omdat we eruit liggen. Ik zeg al meer dan 5 jaar hetzelfde (bijna 10 jaar als je het Wilmots tijdperk meetelt). En neen, ik ben ook geen "tijdelijke" supporter. Ik zie me bv nog in de Heysel zitten 15 jaar geleden tegen Servië, waarin we weer kansluit onderuit gingen, terwijl ik natgeregend werd in de tribune.

Ik ben niet eens meer in de EK-mood geraakt omdat je al van mijlenver zag aankomen hoe het ging aflopen. We rekenen op individuele flitsen en geluk. Daarmee kan je eens een leuke zege boeken, maar je gaat er nooit een tornooi mee winnen. Uiteindelijk bots je op een land dat organisatorisch sterker is, en je gaat er kansloos uit. Dat is weer maar eens gebeurd dit jaar. Ik heb al jaren een soort van Duivelsmoeheid gekregen hierdoor. Je ziet het talent, je ziet de klasse, maar tegelijkertijd zie je een coach die van geen hout pijlen weet te maken. Maar omdat hij sympathiek overkomt en we nr 1 op de ranglijst blijven, is hij superpopulair onder de "tijdelijke supporters", om het met jouw woorden te zeggen. En daardoor mag hij blijven, ook al boeken we niks van vooruitgang. Ja, we spelen iets beter en sneller dan onder Wilmots. Maar, just a thought, misschien komt dat ook gewoon omdat de spelers op individueel vlak sterker geworden zijn, en meer ervaring gekregen hebben? Vergelijk de De Bruyne en Lukaku van nu eens met die van 7 jaar geleden... Dan weet je het wel.

Dan is het gemakkelijk te zeggen dat de Italianen beter waren. Er is dan ook een reden dat ze beter zijn, en dat is niet omdat ze individueel sterker zijn of meer ervaring hebben. Sommigen doen alsof er nu pas negatieve comments komen vanwege de uitschakeling, maar dat is absoluut niet het geval. De negatieve comments zijn er al héél lang. Om dan met de kromme logica af te komen dat echte supporters aanvaarden dat Italië gewoon sterker is, vind ik juist bijzonder opportunistisch. Tijdens de match, als ik in de tribune zit, supporter ik evenveel mee als de rest. Dat wil niet zeggen dat ik niet kritisch mag zijn. En de beslissingen vanop de bank die ik de laatste 10 jaar al heb mogen aanschouwen, zijn dikwijls om van te huilen. Vergeet niet dat ik supporter voor een Spaanse derdeklasser die bijna naar 5de klasse gezakt is afgelopen seizoen. Ik ben zo een beetje expert geworden op het gebied van extra-sportieve incompetentie.

Met negativisme bedoel ik niet de (sportieve) kritiek die er zeker mag zijn. Alles dat fout liep deze match loopt inderdaad andere matchen ook fout. Maar net het feit dat plots "niks ooit goed was" stoort me enorm. En nee, omdat we een sterke basis hebben wil niet zeggen dat we automatisch prijzen pakken. Frankrijk, Duitsland, Portugal, Engeland, Argentinië, Brazilië,... hebben allemaal genoeg goede spelers individueel, maar maak er maar eens een team van. Waar ik me aan erger is de vele kritiek die op niks slaat, de grote teleurstelling dat we weer niks gewonnen hebben, een Mulder (?) die zei "het EK is mislukt...Alsof een Hollander ons dat moet komen zeggen? Vooral omdat diezelfde Hollander en heel Sporza ervoor zelden kritiek durfde te geven.

Toen België op het WK derde werd, wat ik fantastisch blijf vinden, stond ik hamburgers te bakken op een marktplein in het voetbaldorp. De vorige keren stond dat plein stampvol, toen de kleine finale voor de 3de plek gespeeld werd stond er amper 300 man...Dat zijn de 'tijdelijke' supporters. Vanaf er geen succes te rapen valt haken ze af. Die mensen mogen dat van mij, maar dat zijn net de mensen die nu het luidste staan te roepen dat het op niks trekt. Hiermee bedoel ik zeker niet dat ge niet kritisch moogt zijn, of dat uw supporterspenis kleiner is dan de mijne. ;-)

Hey, t'is maar voetbal hé! ;-)

Iemand had het hier al eens neergezet, maar de grinta, overtuiging ontbreekt vaak zie je (ivgl met bv Zwitserland).
Ook na een verliespartij zie je weinig spelers die er het hart van in zijn en echt zwaar ontgoocheld zijn.

“De kop ervoor leggen” is weinig aanwezig. Misschien teveel vedette?

Ben ik het niet volledig mee eens. Matchen zoals tegen Brazilië, Portugal, ... daar kon je echt niet zeggen dat het aan inzet ontbrak.

Die discussie was er gisteren ook nog in Villa Sporza. Wat wel is, is dat we van nature weinig beenharde smeerlapjes hebben. Een Vermaelen en Vertonghen hebben dat wat, maar op het middenveld hebben we dat helemaal niet bijvoorbeeld.

Maar goed, dat lijkt me echt niet het grote probleem. Gisteren schoten we op technisch vlak ook gewoon tekort.

Toch weer een teleurstelling. Was in het EK gegaan met het gevoel dat we er niet veel gingen doen, maar na die match tegen Portugal ben je toch weer helemaal mee in de gekte.

Zoals verwacht heeft de verdediging ons genekt. Vind het nogal opvallend dat er een heel gedoe was over boyata tegen Denen omdat hij 1 foute pas in de hele match deed die ons een goal koste maar dat er nu over Vertonghen maar word gezegd “ongelukkig, had het toch beter moeten doen”. Dat is gewoon amateuristisch verdedigen voor die eerste goal, Vermaelen die zich daar ook nog eens laat zot maken door immobile.

Wat dit toernooi echt opviel was dat er gewoon niet echt een plan achter zat. Je hebt ploegen met 1 of 2 goeie spelers en die bouwen daar dan een plan rond. Wij hebben dan eigenlijk toch wel redelijk wat goeds en toch krijgt Martinez daar niet echt een lijn in. Lukaku was dit toernooi eigelek de man voor ons, omwille van de blessures van de anderen, en toch krijg je die eigelek niet goed in systeem. Tegen Portugal en Italië was hij weer amper te zien, en dat lag niet alleen aan hem.

Martinez gaat de veranderingen die nodig zijn niet maken, dat is wel duidelijk. Het is tijd voor iemand anders.

Neen, mijn reactie is niet negatief omdat we eruit liggen. Ik zeg al meer dan 5 jaar hetzelfde (bijna 10 jaar als je het Wilmots tijdperk meetelt). En neen, ik ben ook geen "tijdelijke" supporter. Ik zie me bv nog in de Heysel zitten 15 jaar geleden tegen Servië, waarin we weer kansluit onderuit gingen, terwijl ik natgeregend werd in de tribune.

Ik ben niet eens meer in de EK-mood geraakt omdat je al van mijlenver zag aankomen hoe het ging aflopen. We rekenen op individuele flitsen en geluk. Daarmee kan je eens een leuke zege boeken, maar je gaat er nooit een tornooi mee winnen. Uiteindelijk bots je op een land dat organisatorisch sterker is, en je gaat er kansloos uit. Dat is weer maar eens gebeurd dit jaar. Ik heb al jaren een soort van Duivelsmoeheid gekregen hierdoor. Je ziet het talent, je ziet de klasse, maar tegelijkertijd zie je een coach die van geen hout pijlen weet te maken. Maar omdat hij sympathiek overkomt en we nr 1 op de ranglijst blijven, is hij superpopulair onder de "tijdelijke supporters", om het met jouw woorden te zeggen. En daardoor mag hij blijven, ook al boeken we niks van vooruitgang. Ja, we spelen iets beter en sneller dan onder Wilmots. Maar, just a thought, misschien komt dat ook gewoon omdat de spelers op individueel vlak sterker geworden zijn, en meer ervaring gekregen hebben? Vergelijk de De Bruyne en Lukaku van nu eens met die van 7 jaar geleden... Dan weet je het wel.

Dan is het gemakkelijk te zeggen dat de Italianen beter waren. Er is dan ook een reden dat ze beter zijn, en dat is niet omdat ze individueel sterker zijn of meer ervaring hebben. Sommigen doen alsof er nu pas negatieve comments komen vanwege de uitschakeling, maar dat is absoluut niet het geval. De negatieve comments zijn er al héél lang. Om dan met de kromme logica af te komen dat echte supporters aanvaarden dat Italië gewoon sterker is, vind ik juist bijzonder opportunistisch. Tijdens de match, als ik in de tribune zit, supporter ik evenveel mee als de rest. Dat wil niet zeggen dat ik niet kritisch mag zijn. En de beslissingen vanop de bank die ik de laatste 10 jaar al heb mogen aanschouwen, zijn dikwijls om van te huilen. Vergeet niet dat ik supporter voor een Spaanse derdeklasser die bijna naar 5de klasse gezakt is afgelopen seizoen. Ik ben zo een beetje expert geworden op het gebied van extra-sportieve incompetentie.
+1

Volledig akkoord.

Wales, Zwitserland,.. hebben veel minder goeie spelers als België maar die kunnen een organisatie zetten en winnen tegen een beter land. Wanneer waren wij ooit eens de betere tegen een top land?

Als ge naar de laatste vier tornooien kijkt en ge kijkt puur naar de resultaten zou je denken, 3 kwartfinales en 1 halve finale, ca va in feite. Tot je verder gaat analyseren en dan zie je in feite hoe matig die resultaten zijn. In 2014 zaten we in de gemakkelijkste poule (Zuid-Korea, Rusland & Algerije) en loot je met de VS één van de zwakste landen in de achtste finales waardoor je een KW haalt. Kom je tegen Chili of Portugal lag je er onmiddellijk al uit. Het Argentinië in 2014 had buiten een goeie aanvalslinie individueel echt niet zoveel betere spelers dan België hoor. Maar goed, jong elftal die nog wat naïef was etc... dus zand erover voor de meesten. In 2016 win je tegen Ierland en Hongarije en nipt tegen Zweden. We verliezen kansloos tegen Italië en Wales die beiden individueel minder goeie spelers hadden dan ons. Sorry maar buiten die match tegen Hongarije was het een heel zwak tornooi. In 2018 win je tegen twee zwakke ploegen en heb je dan een overbodige match tegen Engeland die de Engelsen wilden verliezen. Tegen Japan & Brazilië kun je toch niet anders zeggen dat we - ondanks een paar klasseflitsen - daar heel wat geluk gehad hebben? Qua spel lagen we in beide matchen (zwaar) onder. En in het voorbije tornooi halen we het tegen de matige landen opnieuw (Rusland, Finland & Denemarken) en hebben we toch weer een klasseflits en heel wat geluk nodig om het einde te halen tegen Portugal om er dan kansloos uit te gaan tegen een Italië die ook hier weer individueel toch geen betere spelers heeft dan België?

De enige knock-out wedstrijden waar we echt de betere waren, waren tegen de VS in 2014 en Hongarije in 2016. That's it. Kunt ge bezwaarlijk toch goed noemen?

Het is inderdaad zonde. Er viel/valt zoveel meer uit te halen met al dit talent waar we over beschikken/beschikten.

Laatst bewerkt:
Waarom gaan we van Wales nu opeens een fantastisch georganiseerd blok maken dat kan winnen van toplanden? Omdat ze België een keer verslagen hebben in 2016?

Chapeau voor Zwitserland hun prestatie tegen Frankrijk. Al moet je eerlijk zijn, een Frankrijk van 2018 geeft nooit of te nimmer een 3-1 voorsprong weg.

Laten we vooral Zwitserland hun slechte wedstrijd tegen Italië niet vergeten. Maar goed, elk toernooi heb je landen die boven zichzelf uitstijgen. Nu zijn dat Zwitserland en Denemarken bijvoorbeeld. Op het volgend WK geraakt Zwitserland misschien niet eens voorbij de eerste ronde.

We moeten nu ook niet gaan overdrijven hé

Het is hier wel wat te cynisch aan het worden. We zijn ook maar België he, als we winnen tegen Brazilië is dat op gelijk welke manier iets voor in de geschiedenisboeken.

Er moet nu eenmaal altijd iemand eruit. Moest Argentinië tegen ons verloren hebben was dat ook een enorme teleurstelling geweest voor hen en had er meer ingezeten , zelfde verhaal moest Frankrijk of nu Italië het niet gehaald hebben. Er is quasi niemand die kansloos van de mat wordt gespeeld in de knockoutfase van zo'n toernooi, laat staan dat een land van begin tot eind alles domineert.

Wales was een enorm falen van Wilmots, die heeft ons effectief in de voet geschoten. Al de rest hangt van zoveel kleine zaken af dat we ook gewoon mogen blij zijn met de winsten, want we hebben niet meer geluk gehad in die matchen dan ongeluk bij de uitschakelingen.

Ja Doku, ik kan daar nog eens over zagen en dan gaan er een deel pro of contra zijn. Zijn eerste helft vond ik echt niet goed en ik snap nog altijd niet wat er zo uitzonderlijk aan hem is buiten zijn snelheid, ik heb vorig seizoen wekelijks naar een nog jongere Ansu Fati kunnen kijken en dat is een wereld van verschil in algemene kwaliteit. Echter wil ik hem voor de match van gisteren enkel feliciteren, het is niet zijn schuld dat hij moest starten en hij probeerde echt wel met wisselend succes. Elke negatieve opmerking jegens Doku mag naar Martinez zijn adres, niemand anders. Alweer een compleet gebrek aan logica als ge dit naast de ingrepen tegen Portugal legt, ik word er woest van. Neen, ik ben er woest van.

Volledig eens met al jouw analyses hier. Maar over Doku had ik nu toch gedacht dat je gezien zijn evolutie , daar toch je mening al had over herzien tov toen hij nog bij Anderlecht zat.

Die snelheid is idd ongezien. Maar ook die techniek is toch van een uitzonderlijk niveau. En ook gewoon een topmentaliteit. En dat gebrek aan overzicht dat men al te graag aanhaalt wordt ook zwaar overschat. Dit is geen Amuzu, waar dit wel een probleem is. Jeremy Doku is mss wel het grootste talent dat Neerpede al heeft kunnen afleveren, voorlopig. Dat die op zijn 19 al kan uitblinken in de kwartfinale van een EK tegen een stevig Italie zegt voor mij genoeg.

Dat Ansu Fati een groter talent is lijkt mij nu niet echt een schande. Al is het daar natuurlijk hopen dat die blessure zijn evolutie niet teveel afremt.

Goed, ik kan enkel hopen dat Doku blijft evolueren, en zelfs zijn grootste criticasters ooit zal kunnen overtuigen. Want uiteraard is hij er nog niet.

Misschien is het ook gewoon tijd om even een tussenpaus te hebben, tot Clement beslist dat hij bondscoach wil zijn.

Enkele vrije namen op dit moment die al eens iets over tactiek hebben gehoord: Klinsmann, Vilas-Boas, Rudi Garcia, Gennaro Gattuso, Lucien Favre, Antonio Conte, Zidane,... Die eerste twee zijn misschien onterecht, maar de rest heeft tenminste al iets bewezen. Maar ik vrees dat het weer ijdele hoop zal worden .

De helft van die namen moeten toch niet komen hoor...

En wat zou een Conte of Zidane in godsnaam bij de RD komen zoeken...

Alles is gewoon internationaler geworden. Maar zijn de voetballers daarom beter?
Naar het buitenland gaan is gewoon geworden.
Maar hoeveel “buitenlanders” hebben we die het verschil (nog!) kunnen maken? kDB, Courtois en Lukaku.
Onze voetballers zijn véél beter geworden. Tot pakweg tien jaar geleden speelde het meerendeel van onze ploeg nog gewoon in de pintjesliga. En als ze in het buitenland speelden dan was het voor middenmotors in de Eredivisie of Bundesliga. Ik kan mij nog de tijd herinneren dat we het moesten rooien met sukkelaars genre Walasiak, Mudingayi en De Sutter.. .

Het is hier wel wat te cynisch aan het worden. We zijn ook maar België he, als we winnen tegen Brazilië is dat op gelijk welke manier iets voor in de geschiedenisboeken.

Er moet nu eenmaal altijd iemand eruit. Moest Argentinië tegen ons verloren hebben was dat ook een enorme teleurstelling geweest voor hen en had er meer ingezeten , zelfde verhaal moest Frankrijk of nu Italië het niet gehaald hebben. Er is quasi niemand die kansloos van de mat wordt gespeeld in de knockoutfase van zo'n toernooi, laat staan dat een land van begin tot eind alles domineert.

Wales was een enorm falen van Wilmots, die heeft ons effectief in de voet geschoten. Al de rest hangt van zoveel kleine zaken af dat we ook gewoon mogen blij zijn met de winsten, want we hebben niet meer geluk gehad in die matchen dan ongeluk bij de uitschakelingen.
Zoals ik zei, als ge puur naar de resultaten kijkt, is het niet zo slecht maar als ge iets verder begint te kijken... De resultaten verbloemen echt wel nog heel veel hoor. De keren dat we eruit lagen (Argentinië, Wales, Frankrijk & Italië) waren telkens absoluut een verdiende uitschakeling terwijl we zelf nog heel wat geluk gehad hebben met de loting in 2014 en 2016 en geluk gehad hebben dat we onverdiend door gingen tegen Japan, Braziliê & Portugal. Voor hetzelfde geldt waren onze resultaten gewoon beschamend rekening houdend met de kern van spelers die we hebben.

Maakt trouwens niet uit of we "maar België" zijn. Ge moet naar het aanwezige talent kijken. En met het talent waar wij over beschikken, hebben we toch enkel maar het minimale eruit gehaald? Er zat gewoon meer in. Wales, Italië (2016 & 2021), zelfs Argentinië in 2014 (buiten Messi), etc... hebben individueel echt geen betere spelers.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan