Elektrische wagens

@Topgear ipv zo'n smiley te plaatsen misschien deftig reageren? Ik heb 2 jaar een granny charger gebruikt en ik moest elke weekdag van Antwerpen naar Brussel. Dat is een stuk meer dan rond de kerktoren.

Het kan wel, maar ik dacht, een gemiddelde auto rijdt pakweg 18000 km per jaar = ongeveer 70 kWh bijladen per week, aan een granny charger is dat 30u laden per week... Dat is al geen evidente use case, meer iets dat je afhankelijk van je job en je hobby's misschien kan doen, maar geen normale of ideale situatie. Of gewoon ook niet praktisch haalbaar voor veel mensen.

Het kan wel, maar ik dacht, een gemiddelde auto rijdt pakweg 18000 km per jaar = ongeveer 70 kWh bijladen per week, aan een granny charger is dat 30u laden per week... Dat is al geen evidente use case, meer iets dat je afhankelijk van je job en je hobby's misschien kan doen, maar geen normale of ideale situatie. Of gewoon ook niet praktisch haalbaar voor veel mensen.
Dat is 3 avonden van de 7?

Dat is 3 avonden van de 7?

3 aconden en nachten. Met verlies zal dat 35 uur zijn ofzo.
Een EV moet je gewoon zo vol mogelijk houden. Dus elke dag insteken en laden tot 80%. Voor het gros zal een granny charger effectief voldoende zijn.

Als mijn wagen 70% is en de laadpaal is vrij, dan steek ik die in en laad ik bij aan 85%. Heb eigenlijk op 4,5 maand nog maar 1 keer gehad dat ik niet kon laden omdat er bij ons ene is die zijn auto rustig 24h aan een publieke laadpaal parkeert (en idle insteekt).

Van een collega vernomen dat er zoveel EV's stil stonden op de snelwegen naar de ski-oorden in Oostenrijk. Laadpunten volzet, we zullen nog wel tot de volgende geraken... niet dus :biglaugh:
Ik denk dat je van website bent vergist. HLN is een beetje verder...

Zelf ook Oostenrijk gedaan en recent ook een paar keer stukken in Duitsland en de hele 0 gestrande EVs gezien. Bij Tesla ook altijd meer dan voldoende vrije plaatsen en sporadisch eens de andere waar geen plaats vrij was. Er zijn andere fora waar de zogenaamde ladestau uitgebreid wordt gepost en besproken en je kan de echte probleemgevallen op één hand tellen...

Kan het me niet voorstellen dat je tijdens een vakantietrip moet gaan liggen plannen over energie laden. Wat een vooruitgang 🙃

Kan het me niet voorstellen dat je tijdens een vakantietrip moet gaan liggen plannen over energie laden. Wat een vooruitgang 🙃
Wagens die mensen niet meer opzadelen met longkanker en hart- en vaatziekten, absoluut geen vooruitgang.
Ik plan niet wanneer ik een vakantietrip doe. Dat doet mijn wagen voor me. Die houdt rekening met de drukte aan de laadpalen. Ik heb nog nooit aangeschoven om op te laden.
Het zijn vooral mensen die geen EV hebben die zich daar zorgen over maken, heb ik de indruk.

Wagens die mensen niet meer opzadelen met longkanker en hart- en vaatziekten, absoluut geen vooruitgang.
Ik plan niet wanneer ik een vakantietrip doe. Dat doet mijn wagen voor me. Die houdt rekening met de drukte aan de laadpalen. Ik heb nog nooit aangeschoven om op te laden.
Het zijn vooral mensen die geen EV hebben die zich daar zorgen over maken, heb ik de indruk.
ik heb een EV (geen tesla) en ik maak me daar wel zorgen om :unsure:

zou voor verre reizen een betalende versie van ABRP een meerwaarde kunnen zijn? Hebben die realtime info van laadpalen?
https://abetterrouteplanner.com/premium/ op het eerste zicht wel maar niet zeker of het alle palen zijn.

Zulke zaken mag je met cijfers staven.

Alsof die batterijen zo 'gezond' zijn. Ik woon niet ver van een bedrijf dat batterijen recycleert, kom er eens in de buurt een fietstochtje doen of ga eens willekeurig aanbellen bij gezinnen die er echt kortbij wonen en informeer eens naar de kankergevallen, dan praten we nog eens. De naïviteit rond het groene imago van de EV is puur propaganda en niet gestaafd op enige realiteit.
Heb je er al eens over nagedacht hoeveel fijn stof er van remmen en banden komt? Dat een EV gemiddeld anderhalve keer zo zwaar is als een equivalent op brandstof hoef ik niet aan te halen denk ik?

Alsof die batterijen zo 'gezond' zijn. Ik woon niet ver van een bedrijf dat batterijen recycleert, kom er eens in de buurt een fietstochtje doen of ga eens willekeurig aanbellen bij gezinnen die er echt kortbij wonen en informeer eens naar de kankergevallen, dan praten we nog eens. De naïviteit rond het groene imago van de EV is puur propaganda en niet gestaafd op enige realiteit.
Toon me statistische relevante gegevens die aantonen dat er meer kankergevallen zijn op die plek dan elders, en geef me tegelijkertijd ook het causale verband van die batterijrecyclage op de kankergevallen, dan wil ik er over spreken

Heb je er al eens over nagedacht hoeveel fijn stof er van remmen en banden komt? Dat een EV gemiddeld anderhalve keer zo zwaar is als een equivalent op brandstof hoef ik niet aan te halen denk ik?
Ja. Maar vergeet niet dat die EV geen uitlaat heeft. En dat EV's geen remschijven verbruiken (en die zijn goed voor 45% van de fijnstof productie)

Laatst bewerkt:
Toon me statistische relevante gegevens die aantonen dat er meer kankergevallen zijn op die plek dan elders, en geef me tegelijkertijd ook het causale verband van die batterijrecyclage op de kankergevallen, dan wil ik er over spreken

Ja. Maar vergeet niet dat die EV geen uitlaat heeft.

Google even de bedrijfsnaam 'Umicore'.

De EV zelf heeft geen uitlaat, maar de elektrische energie die erin gepompt wordt, komt natuurlijk niet als hemelse dauw uit de lucht gevallen.
Energie is een constante, en energie opwekken, in welke vorm dan ook, brengt altijd vervuiling met zich mee. Hopelijk begint nu niemand het over zonnepanelen te hebben? :shy:

Google even de bedrijfsnaam 'Umicore'.

De EV zelf heeft geen uitlaat, maar de elektrische energie die erin gepompt wordt, komt natuurlijk niet als hemelse dauw uit de lucht gevallen.
Energie is een constante, en energie opwekken, in welke vorm dan ook, brengt altijd vervuiling met zich mee. Hopelijk begint nu niemand het over zonnepanelen te hebben? :shy:
Die kankergevallen hebben niets, maar dan ook niets, met die recyclage activiteit te maken, wel met de vroegere activiteit op diezelfde site. Er is dus geen enkel causaal verband met die accu's.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn vrouw zal vanaf de zomer een EV gebruiken als salariswagen en zijn aan het kijken naar een laadpass voor wanneer we naar het buitenland gaan (enkel laden in België door werkgever betaald).

Iemand bekend met "Electropass? Lijkt me een handig systeem en je kan voor 100 EUR oplaadkrediet kopen dmv 90 EUR?

Mijn vrouw zal vanaf de zomer een EV gebruiken als salariswagen en zijn aan het kijken naar een laadpass voor wanneer we naar het buitenland gaan (enkel laden in België door werkgever betaald).

Iemand bekend met "Electropass? Lijkt me een handig systeem en je kan voor 100 EUR oplaadkrediet kopen dmv 90 EUR?
Ik heb de Shell kaart en fresh Mile. Shell dekt het meeste wel en is afrekenen via gekoppelde visa. Freshmile laad ik op.
Daarnaast zijn het voor mij vooral de Tesla palen omdat ik een model 3 heb.

Vanaf deze zomer rij ik ook volledig elektrisch.
- WLPT range: 510 km
- 70.000 km/jaar
- geen oprit/geen eigen laadpaal (stad)
- laden op het werk mogelijk

Ik maak me eigenlijk weinig zorgen,

Ik ben zwaar aan het overwegen om mijn slot op de EV6 op te geven. Iemand zoeken op de fora die op zoek is naar 1 of zo.

Wat zou de schadevergoeding zijn als je gewoon annuleert?

In 2023 heb ik geen auto in onkosten door de lange levertijd en dat kost me dus ook wel wat geld. En bespaar me 6k euro aankoopprijs door een Model Y te nemen die ze wel nog dit jaar geleverd krijgen.

Ik ben zwaar aan het overwegen om mijn slot op de EV6 op te geven. Iemand zoeken op de fora die op zoek is naar 1 of zo.

Ik zou gewoon eens informeren. Misschien geraak je er vrij makkelijk onderuit. Zolang de wachtrijen zo lang zijn als ze nu zijn, zal het ook niet zo moeilijk zijn om er vanaf te geraken denk ik. Alhoewel ik vermoed dat ook Kia de lage prijzen van Tesla voelt in de nieuwe verkopen

In 2023 heb ik geen auto in onkosten door de lange levertijd en dat kost me dus ook wel wat geld. En bespaar me 6k euro aankoopprijs door een Model Y te nemen die ze wel nog dit jaar geleverd krijgen.
In theorie: 15% van de investeringswaarde
In realiteit: afhankelijk van de goodwill van de dealer.

Terug
Bovenaan