Elektrische wagens

Eigenlijk zou je moeten vergelijken met de iX3 maar die stond er niet tussen.
Nee, want dat is écht een andere klasse. De iX1 en Q4 zijn wél dezelfde klasse. De iX1 is inderdaad wel wat kleiner (8cm) maar die is dan ook 25cm kleiner dan een iX3. Die laatste had (want niet meer leverbaar) zelfs een vanafprijs die €7000 boven de Q6 lag.

Ook naar materialen en afwerking zijn die niet vergelijkbaar. Ik zet trouwens, na heel veel kilometer (als passagier bij collega's) de iX1 een pak boven de Q4 qua kwaliteitsgevoel. De Enyac doet dat wat beter.

De EQB zit daar voor mij nog een pak onder qua materialen, spijtig, want dat vind ik eigenlijk wel een kek bakkie wanneer hij mooi is aangekleed.

Ik mag kiezen in maart, en als het niet van geopolitieke verantwoordelijkheid afhing, pakt ik gewoon een Xpeng G9.
Een trashy Volco XC90 meets Mazda CX-60. YOLO

1737448846738.png

1737448890681.png

Nee, want dat is écht een andere klasse. De iX1 en Q4 zijn wél dezelfde klasse. De iX1 is inderdaad wel wat kleiner (8cm) maar die is dan ook 25cm kleiner dan een iX3. Die laatste had (want niet meer leverbaar) zelfs een vanafprijs die €7000 boven de Q6 lag.

Ook naar materialen en afwerking zijn die niet vergelijkbaar. Ik zet trouwens, na heel veel kilometer (als passagier bij collega's) de iX1 een pak boven de Q4 qua kwaliteitsgevoel. De Enyac doet dat wat beter.

Echt bizar. Ik had totaal niet hetzelfde gevoel. Als ik de deur dichtdeed van die iX1 voelde dat allemaal veel lichter aan dan zelfs mijn Volkswagen. Een "blikken" gevoel, bijna BMW onwaardig.
Ik vond het verschil in ruimtegevoel binnenin ook zeer opmerkelijk. Zowel zijdelings (tussen bestuurder en passagier) als tussen voor- en achterzetels. En tot slot was de koffer van de iX1 opmerkelijk kleiner (minder diep naar beneden toe, minder breed).

Voor de rest wel een degelijke auto wellicht, daar niet van. Maar bovenstaande zou toch vrij objectief moeten zijn.

De EQB zit daar voor mij nog een pak onder qua materialen, spijtig, want dat vind ik eigenlijk wel een kek bakkie wanneer hij mooi is aangekleed.

Ik mag kiezen in maart, en als het niet van geopolitieke verantwoordelijkheid afhing, pakt ik gewoon een Xpeng G9.
Een trashy Volco XC90 meets Mazda CX-60. YOLO

Bekijk bijlage 37326

Bekijk bijlage 37327

Een wat?! Een Xpeng? Nog nooit van gehoord. Dat klinkt als het geluid dat een plastieken speelgoedpistooltje maakt.

Een wat?! Een Xpeng? Nog nooit van gehoord. Dat klinkt als het geluid dat een plastieken speelgoedpistooltje maakt.
Een soort van trots aangaande onwetendheid van mac-bc, dat we dat nog mogen meemaken. Belgie is gewoon heel erg achter wat betreft elektrische wagens en keuze.

Een soort van trots aangaande onwetendheid van mac-bc, dat we dat nog mogen meemaken. Belgie is gewoon heel erg achter wat betreft elektrische wagens en keuze.

Als jij ten volle zou beseffen welk regime je steunt met welke lange termijnstrategie, telkens je een euro (teveel) uitgeeft ten gunste van de Chinese industrie (en dus de CCCP) dan zou je ook ter dege beseffen aan welke zijde de onwetendheid exact zit.

Zou het kunnen dat de VAA op mijn ID4 rond de 150 was en de VAA op de Q4 van mijn vrouw straks tussen de 180 en 198, afhankelijk van de gekozen opties?

Bestaat daar een calculatietool voor?

Als jij ten volle zou beseffen welk regime je steunt met welke lange termijnstrategie, telkens je een euro (teveel) uitgeeft ten gunste van de Chinese industrie dan zou je ook ter dege beseffen aan welke zijde de onwetendheid zit.
Veel te veel betalen om met inferieure producten uit Wolfsburg rond te rijden, is natuurlijk ook wel al een straf op zich.

Trouwens:

Veel te veel betalen om met inferieure producten uit Wolfsburg rond te rijden, is natuurlijk ook wel al een straf op zich.

Trouwens:

Wat is je punt?

Als je in China iets wil verkopen ben je quasi verplicht om samen te werken met een Chinees bedrijf. Chinees protectionisme. Anders zorgt de Chinese Communistische staatspartij er wel voor dat je de Chinese markt niet binnenkomt Daarom worden dat soort joint ventures opgericht.

"Veel te veel betalen". Kom kom. Het is niet omdat die Chinese brol massaal gesubsidieerd wordt om de Europese industrie doelbewust in de afgrond te rijden, zodat ze binnen afzienbare tijd een monopolie kunnen opzetten of aan spotprijzen grote Europese autobedrijven kunnen overkopen (de eerste Chinese interesse is al luidop uitgesproken overigens), dat de Europese prijzen plots "veel te veel" zouden zijn natuurlijk. De Chinese prijzen zijn kunstmatig laag, dàt is het.

Neenee, probeer uw eigen landsverraad nu niet goed te praten met allerlei drogargumentatie omdat je er beter van zou slapen. Laat ons een koe een koe noemen: je werkt hersenloos mee aan de strategie van de Chinese Communistische staatspartij louter en alleen voor uw eigen portefeuille en het kan u daarbij geen hol schelen dat onze eigen Europese industrie de afgrond wordt ingeduwd.
Dat is (voorlopig) niet illegaal, dus doe gerust. Maar verbloem het dan ook niet aub. Dat is zo flauw.

Laatst bewerkt:
Werknemers zij hier ook bezig met hun ronde, vrije keuze binnen budget.
Waren beide niet te spreken over rijgedrag en de wagen op zich van zowel de ix1 en id4, Tesla wouden ze zelf niet.

Ze gaan nu beide een Skoda Enyac nemen. Prijs/kwaliteit wel goede keuze en vonden ze beide het beste rijden.

Wat is je punt?

Als je in China iets wil verkopen ben je quasi verplicht om samen te werken met een Chinees bedrijf. Chinees protectionisme. Anders zorgt de Chinese Communistische staatspartij er wel voor dat je de Chinese markt niet binnenkomt Daarom worden dat soort joint ventures opgericht.

"Veel te veel betalen". Kom kom. Het is niet omdat die Chinese brol massaal gesubsidieerd wordt om de Europese industrie doelbewust in de afgrond te rijden, zodat ze binnen afzienbare tijd een monopolie kunnen opzetten of aan spotprijzen grote Europese autobedrijven kunnen overkopen (de eerste Chinese interesse is al luidop uitgesproken overigens), dat de Europese prijzen plots "veel te veel" zouden zijn natuurlijk. De Chinese prijzen zijn kunstmatig laag, dàt is het.

Neenee, probeer uw eigen landsverraad nu niet goed te praten met allerlei drogargumentatie omdat je er beter van zou slapen. Laat ons een koe een koe noemen: je werkt hersenloos mee aan de strategie van de Chinese Communistische staatspartij louter en alleen voor uw eigen portefeuille en het kan u daarbij geen hol schelen dat onze eigen Europese industrie de afgrond wordt ingeduwd.
Dat is (voorlopig) niet illegaal, dus doe gerust. Maar verbloem het dan ook niet aub. Dat is zo flauw.
Ik verbloem helemaal niets, en ik moet mijn eigen "landsverraad" niet goedpraten, omdat ik helemaal niks verkeerd doe. Slapen doe ik sowieso al goed genoeg, dus daar hoef ik ook al geen speciale argumentatie voor toe te passen. Toch bedankt voor uw bezorgdheid.

Ik ben content genoeg dat ik niet met oogkleppen rondloop en in de wetenschap ben dat ik met een voertuig zal rondrijden dat ik heb gekozen louter op eigenschappen en kwaliteiten die voor mij belangrijk zijn, zonder dat ik mijzelf daarbij beperkt heb tot Europese automerken met bedenkelijke historiek én toekomst.

Het feit dat ge refereert naar "Chinese brol" zegt al genoeg over uw kennis van zaken, natuurlijk. Misschien dat de legacy-merken ook wat meer de nadruk moeten leggen op afwerking en kwaliteitsindruk, dan zouden ze hun prijzen mogelijk niet eens zoveel moeten verlagen. Maar als ge voertuigen aflevert die kwalitatief inferieur zijn, én daarenboven nog eens minstens 30% meer kosten, wat verwacht ge dan? Als dat leidt tot het verdwijnen van onze eigen Europese industrie, dan heeft die eigen Europese industrie dat vooral aan zichzelf te danken.

Als dat leidt tot het verdwijnen van onze eigen Europese industrie, dan heeft die eigen Europese industrie dat vooral aan zichzelf te danken.
Wij willen natuurlijk welvaart voor elke medewerker, en dat leidt tot tig veel hogere loonkosten. Als die Chinezen kunnen produceren met arbeiders aan €8/u is het natuurlijk niet moeilijk.

We zouden de prijzen ook kunnen verlagen, maar niet zonder de kosten drastisch te verlagen. En dus ook de lonen, en dus ook de koopkracht.

Werknemers zij hier ook bezig met hun ronde, vrije keuze binnen budget.
Waren beide niet te spreken over rijgedrag en de wagen op zich van zowel de ix1 en id4, Tesla wouden ze zelf niet.

Ze gaan nu beide een Skoda Enyac nemen. Prijs/kwaliteit wel goede keuze en vonden ze beide het beste rijden.
Niet te spreken zijn van het rijgedrag van de id4 maar dan wel voor de Enyac gaan, die quasi exact hetzelfde rijgedrag vertoont. Dat zijn dan toch ook meningen waar niet te veel rekening mee moet genomen worden.

Wij willen natuurlijk welvaart voor elke medewerker, en dat leidt tot tig veel hogere loonkosten. Als die Chinezen kunnen produceren met arbeiders aan €8/u is het natuurlijk niet moeilijk.

We zouden de prijzen ook kunnen verlagen, maar niet zonder de kosten drastisch te verlagen. En dus ook de lonen, en dus ook de koopkracht.
Akkoord dat de loonkost in China veel lager ligt. Echter zijn er genoeg westerse merken die productielijnen in China hebben opgezet. Dat zal niet zijn omdat de CEO's zo graag de lokale babi pangang eten.

Let wel dat mijn argument niet per se was dat ze de prijzen omlaag moeten halen, maar dat ze ook kunnen inzetten op het verhogen van de afwerking/kwaliteitsbeleving (en bijbehorend, de standaarduitrusting).

Niet te spreken zijn van het rijgedrag van de id4 maar dan wel voor de Enyac gaan, die quasi exact hetzelfde rijgedrag vertoont. Dat zijn dan toch ook meningen waar niet te veel rekening mee moet genomen worden.
Zij moeten er met rijden, dus zij mogen kiezen, wij betalen gewoon. Ikzelf heb nog niet met die 2 wagens gereden

In het autosalon stonden er 10 Chinezen hoor, waaronder Xpeng. Dit jaar is duidelijk de doorbraak van al die Chinese merken, al zie je BYD en Lynk hier wel al enkele jaren.

Akkoord dat de loonkost in China veel lager ligt. Echter zijn er genoeg westerse merken die productielijnen in China hebben opgezet. Dat zal niet zijn omdat de CEO's zo graag de lokale babi pangang eten.

Let wel dat mijn argument niet per se was dat ze de prijzen omlaag moeten halen, maar dat ze ook kunnen inzetten op het verhogen van de afwerking/kwaliteitsbeleving (en bijbehorend, de standaarduitrusting).

Ik heb de opmerking van de moderatie gelezen. Afrondend en verzoenend wil ik nog het laatste daarover kwijt:
  1. Ik ben als liberaal helemaal niet tegen (eerlijke) concurrentie. Laat dat duidelijk zijn. Dat houdt iedereen scherp, ook onze eigen bedrijven. Er is al decennia concurrentie van Amerikaanse, Zuid-Koreaanse, Japanse, ... autoproducenten waar niemand iets op tegen heeft.
  2. Dat de uurlonen lager liggen dan in West-Europese landen, daar kan China zelf ook weinig aan doen. Dat verwijt ik hen ook niet.
  3. Maar los van puntjes 1 en 2 zijn er heel duidelijke signalen (zoniet bewijzen) dat China op veel vlakken hun eigen industrie (bovenop de sowieso al lagere uurlonen) massaal subsidieert om Westerse concurrenten doelbewust uit de markt te duwen. Vervolgens maken ze misbruik van onze open economieën en vrije handel om die producten te komen dumpen op onze markten. Onder andere bij de staalproductie is dat al 1 op 1 bewezen. Dat is oneerlijke concurrentie en hoeven we niet te pikken.
En dat bewustzijn is er amper bij de Westerse consument. We zijn verblind door de lage prijzen en laten ons in de val lokken voor het individuele en korte termijn gewin. Echter, de prijs die we daarvoor zullen betalen maatschappelijk en op de lange termijn, zal ongezien zijn.

Als het gaat om de keuze van een nieuw voertuig had ik graag dit bewustzijn even aangekaart. Bij deze heb ik dit gedaan. Maar iedereen doet vooral wat hij/zij wil natuurlijk en daarom gaan wij voor het West-Europese Audi.

Bij de carrosserie vertelde ze me dat die Chinese merken een ramp zijn om onderdelen van te krijgen (soms onmogelijk).
Heb zelf 6 maanden op een nieuwe deur van Polestar mogen wachten.

Buiten lease zou ik daar nog even van wegblijven.

Rij nu 2 maanden EV(privé) en zit op 15kwh gemiddeld, dat zal naar de zomer toe vermoedelijk wel nog wat zakken maar ik ben alvast tevreden.
Ik werk in ploegen waardoor ik wel zowat de "beste" rijomstandigheden heb, amper files, bijna geen autosnelweg maar gewoon cruise control op 75 en rijden.
Ik verwarm wel altijd voor en verwarming staat bijna altijd minstens op 24, voor dat beetje meerverbruik ga ik geen kou lijden.
Betreft een e-Golf.

En dat bewustzijn is er amper bij de Westerse consument. We zijn verblind door de lage prijzen en laten ons in de val lokken voor het individuele en korte termijn gewin. Echter, de prijs die we daarvoor zullen betalen maatschappelijk en op de lange termijn, zal ongezien zijn.

Als het gaat om de keuze van een nieuw voertuig had ik graag dit bewustzijn even aangekaart. Bij deze heb ik dit gedaan. Maar iedereen doet vooral wat hij/zij wil natuurlijk en daarom gaan wij voor het West-Europese Audi.
Ik ben me sterk bewust van de gevaren van de Chinese autofabrikanten.
Los daarvan vind ik wel de mooiste EVs op dit moment uit China komen. Bij de Europese merken is er bitter weinig dat me kan bekoren, alleen meer SUVs met veel vouwen, plooien en veel te druk design.

Afgezien van dat denk ik dat het op lange termijn ook niet goed is om protectionistisch enkel Europese producten te kopen. Ik vind de technische kwaliteit (niet enkel bling-bling wat naar mijn mening ook weer overheerst bij Europese merken), sterk achterlopen.

Mijn mening is: Europese fabrikanten zijn op hun lauweren gaan rusten omdat het toch wel verkocht en vragen teveel voor te weinig. Ze maakten zich geen zorgen over Tesla en Chinezen, want "EV verkoop komt toch niet van de grond" en "EVs maken is niet moeilijk, gewoon een batterij en wat elektromotoren in een auto steken". Nu blijkt dat er wel vraag, en dwang, is vanuit Europa, en dat het toch heel wat moeilijker blijkt te zijn (MEB heeft lang geduurd om goed te krijgen, SSP blijkt ook software matig niet echt goed te zijn), en dat Chinezen deze achterstand wel kunnen inlopen, want geen legacy en gigantische interne markt hiervoor, is er paniek.

Het gaat niet goed met de Europese fabrikanten, niet zozeer omwille van de verkopen van Chinese auto's in Europa (wat ze je willen doen geloven), maar omdat hun verkoop in China in mekaar stuikt. Moet ik mezelf verplicht voelen om een Europese EV te kopen omdat de Europese fabrikanten de Chinese concurrentie in China niet zagen aankomen? Moet ik een VW kopen om hen te steunen terwijl ze vorig jaar nog in maart iedere werknemer bijna 5.000€ bonus gaven, terwijl ze in oktober alle bonussen willen intrekken en lonen 10% verlagen, en nu zelfs 3 fabrieken willen sluiten. Klinkt dat als goed management?

Tesla en veel Chinese autofabrikanten gokken ook niet op 2, 3 of 4 paarden (EV, benzine, diesel, waterstof), maar enkel op EV. Sommigen vinden het slim om vanalles te blijven aanbieden. Maar al die verschillende motoren vereisen ook weer investeringen. Ieder platform dat geschikt is voor ICE, levert een minder goede EV op. Misschien dat zij daarom wel serieuze winst kunnen maken met EVs en de anderen niet, omdat ze focus hebben?

Ik ga akkoord met je redenering dat Chinese fabrikanten oneerlijke steun krijgen vanuit de staat.
Europese fabrikanten krijgen trouwens ook heel wat steun vanuit de staat, niet vergeten.
Ik ben me sterk bewust van de gevaren op lange termijn, maar tegelijk vind ik dat de Europese fabrikanten wel eens een serieuze wake-up call mogen krijgen. Nog steeds zijn alle berichten die ik zie van EU CEO's, niet van "geef ons een eerlijk speelveld en dan kunnen wij op eigen kracht winnen", maar eerder van "pas het speelveld in ons voordeel aan, zodat wij zo weinig mogelijk moeten doen" (en de CEO's nog goede bonussen kunnen betalen, Tavares krijg recordbedrag van bijna 40 miljoen, een jaar later ligt hij buiten. Goed management?).

Terug
Bovenaan