EV - Laden op vakantie

Zoiets vraag je toch gewoon aan uw werkgever als het niet duidelijk is? Er zomaar van uitgaan dat je mag internationaal laden op kosten van je werkgever voor privégebruik is gewoon vragen om problemen.
Why? Als de carpolicy het niet expliciet uitsluit of het is duidelijk gezegd dat het niet mag als je de wagen/kaart gekregen hebt en de kaart laat het toe... dan is het gewoon gebruiken imo. Ik zou ook geen slapende honden wakker maken.

Nen hoop mensen komt met diejn auto België al niet uit want altijd met de vlieger op congé. En de meeste anderen rijden misschien 1-2x per jaar naar het buitenland ermee. Je hebt altijd uitzonderingen die 4 keer gaan skien en 8 keer gaan fietsen etc maar dat zijn het ook: uitzonderingen. Dus over wat zijn we aan het praten in vergelijking met de TCO van zo'n wagenpark?

Voor alle duidelijkheid: als het uitgesloten is zou ik mij daar ook aan houden maar anders... Wat is het ergste dat ze gaan doen? Vragen om dat terug te betalen? :unsure: En eerlijk gezegd: good luck with that.

Bij ons is het destijds overigens net als bij @Mr.Fingers in de spotlight gezet om de switch naar EV te promoten, voor ze hebben beslist dat je niks anders meer mocht bestellen. Zonder duidelijke communicatie omtrent het tegendeel ga ik er dus vanuit dat die regel nog steeds in voege is.

Why? Als de carpolicy het niet expliciet uitsluit of het is duidelijk gezegd dat het niet mag als je de wagen/kaart gekregen hebt en de kaart laat het toe... dan is het gewoon gebruiken imo. Ik zou ook geen slapende honden wakker maken.

Nen hoop mensen komt met diejn auto België al niet uit want altijd met de vlieger op congé. En de meeste anderen rijden misschien 1-2x per jaar naar het buitenland ermee. Je hebt altijd uitzonderingen die 4 keer gaan skien en 8 keer gaan fietsen etc maar dat zijn het ook: uitzonderingen. Dus over wat zijn we aan het praten in vergelijking met de TCO van zo'n wagenpark?

Voor alle duidelijkheid: als het uitgesloten is zou ik mij daar ook aan houden maar anders... Wat is het ergste dat ze gaan doen? Vragen om dat terug te betalen? :unsure: En eerlijk gezegd: good luck with that.

Bij ons is het destijds overigens net als bij @Mr.Fingers in de spotlight gezet om de switch naar EV te promoten, voor ze hebben beslist dat je niks anders meer mocht bestellen. Zonder duidelijke communicatie omtrent het tegendeel ga ik er dus vanuit dat die regel nog steeds in voege is.
Bij ons mag je ze wel gebruiken in het buitenland, het wordt dan gewoon verrekend met je loon.

Iemand ervaring met het laadpaal netwerk in Spanje?
Ik vermoed/hoop dat het op de grote assen wel mee valt?

Wat is (zijn) een goede kaart(en) in Frankrijk en/of Duitsland om mee te nemen. Het is maar eenmalig en moet waarschijnlijk 2-3 keer laden, dus liefst iets zonder abbo.

Als het echt niet anders kan, ze hebben om werk te besparen liever dat je eht niet doet.
Klopt, de info in mijn ticketje was nog lichtjes anders dan de algemene communicatie achteraf :fingerguns_r: .
Ik heb voor de zekerheid een Shell Recharge kaart.

Wat is (zijn) een goede kaart(en) in Frankrijk en/of Duitsland om mee te nemen. Het is maar eenmalig en moet waarschijnlijk 2-3 keer laden, dus liefst iets zonder abbo.
In Duitsland is Ionity een aanrader. Kan eventueel met abo, maar moet niet.

In Duitsland is Ionity een aanrader. Kan eventueel met abo, maar moet niet.
Ik was voor FR eens aan 't plannen en zag op de route toch wat IONITY laders waarvoor ik de snelweg af moet. En call me crazy maar ik stop dus echt wel liever gewoon op de snelweg, omdat het handig is en het meewerkt aan dat "vakantie onderweg zijn" gevoel.

Ik was voor FR eens aan 't plannen en zag op de route toch wat IONITY laders waarvoor ik de snelweg af moet. En call me crazy maar ik stop dus echt wel liever gewoon op de snelweg, omdat het handig is en het meewerkt aan dat "vakantie onderweg zijn" gevoel.

De meeste zijn allemaal net naast de snelweg. Dus even afrit, 100m rijden en je bent er. In Duitsland waren er zelfs een paar aan de snelweg zelf ook. Het handige is wel dat je in de app goed kan zien hoeveel er in gebruik zijn en hoeveel er vrij zijn. Ik vond het wel een heel handig systeem. Ik denk ook dat het vanaf 2-3 keer laden goedkoper uitkomt met abonnement voor een maand. Dan laad je echt goedkoper dan bij andere laders.

Iemand ervaring met het laadpaal netwerk in Spanje?
Ik vermoed/hoop dat het op de grote assen wel mee valt?
Iberdrola, maar met een Shell Recharge of PlugSurfing geraak je overal ook wel...

Anders Electromaps, een Wallbox bedrijf.

Freshmile is goed in Frankrijk, voor Duitsland geen idee.
Jup, Duitsland dan eerder Plugsurfing, maar met Shell Recharge zal het ook wel gaan éh. In feite is het niet zo zeer de moeite meer van een lokale laadpas te hebben voor de enkele keren. Dan gebruik je beter de app van het netwerk zelf.

En wat doe je dan ter plaatse op bestemming wanneer je 'moet' laden?
Meestal heb ik wel voldoende SoC want de wagen gebruik je dan natuurlijk (hopelijk) amper als je op bestemming bent.

En wat doe je dan ter plaatse op bestemming wanneer je 'moet' laden?
Meestal heb ik wel voldoende SoC want de wagen gebruik je dan natuurlijk (hopelijk) amper als je op bestemming bent.
Da's toch iets totaal anders?
Ter plaatse gebruik je gewoon slow-chargers, onderweg naar mijn bestemming stop ik graag op een grote parking langs de snelweg.

Iberdrola, maar met een Shell Recharge of PlugSurfing geraak je overal ook wel...

Anders Electromaps, een Wallbox bedrijf.

Jup, Duitsland dan eerder Plugsurfing, maar met Shell Recharge zal het ook wel gaan éh. In feite is het niet zo zeer de moeite meer van een lokale laadpas te hebben voor de enkele keren. Dan gebruik je beter de app van het netwerk zelf.

Ben merendeel in Frankrijk, ik schat dat ik in Duitsland zelfs niet moet laden.
Heb Freshmile en Shell Recharge aangevraagd, Heb in noodgeval nog altijd een kaart an het werk.

Da's toch iets totaal anders?
Ter plaatse gebruik je gewoon slow-chargers, onderweg naar mijn bestemming stop ik graag op een grote parking langs de snelweg.
Ah ok, had 't gevoel dat je na aankomst op bestemming speciaal de autosnelweg terug op ging om te snelladen... My bad.

Een andere snelweg optie is het Tesla netwerk. Ik ben toch telkens goed verrast met de prijzen voor niet-Tesla wagens...

De belangrijkste vraag: is het een wagen met 400V of 800V technologie?

Bij 800V technologie: sla de snelladers op 400V over en kies Ionity, Fastned,... Met abonnement nog vrij goedkoop voor de hoogste snelheden op de markt.

Mijn vrouw heeft een Shell recharge kaart via haar werk, dat komt dus wss wel goed. Merci voor de info!!
Met een kaart van Shell Recharge kan je aan letterlijk elk laadpunt laden, behalve bij Tesla. Enfin, ik ben in ieder geval nog geen laadpunt in West-Europa tegengekomen waar ik niet met mijn kaart van Shell Recharge kon laden (Tesla daargelaten).

Ben net voor de eerste maal op reis met de EV in Frankrijk en ik heb tot nu toe altijd gebruik gemaakt van Tesla Superchargers.

Prijs is merkelijk goedkope dan de andere aanbieders langsheen de autostrade: gemiddeld 30% goedkoper
Steeds 0,41/kwh betaald en met een Tesla abonnement van 9,99€, kan je laden aan 0,30€/kwh.
Dat abonnement kan je achter een maand opzeggen.

Ik moet wel zeggen dat ik enkel de Shell Recharge laadpas en de chargpoint laadpas heb voor de rest. Ik heb bij geen enkele aanbieder een abonnement en buiten op reis, gebruik ik anders nooit snelladers.

Is met de EV door Italië goed te doen (max tot Rome)? Heb een Shell pass en de BMW pass as backup.

Terug
Bovenaan