EV - Laden op vakantie

Ik heb enkel gewerkt met de laadpas. Je vraagt een laadpas aan. Die wordt opgestuurd. Je koppelt in uw account van die laadpas dan uw rekeningnummer en dan haalt die dat geld na een laadsessie gewoon van uw rekening.

Via de app moet je dan ook in uw account uw betaalgegevens zetten. Maar daarmee heb ik geen ervaring. Ik heb ervoor gezorgd dat ik een laadpas had dat ik altijd wel een mogelijkheid had om te betalen. Ook als het iets duurder is of was.

Bij mijn kia kaart kan ik vb een ionity abonnement aangaan (10€ betalen voor de goedkoopste laadkost per kwh als je bij IONITY laadpalen zou laden met die kaart). Waarna als ik dan die kaart scan dan komt dat in orde.
Daarnaast heb ik nog een paar andere kaarten zonder abonnement voorzien gewoon in het geval 1 kaart niet werkt dat ik een andere kaart kan proberen.

Abonnement is meestal enkel als je goedkopere tarieven wil hebben. Maar ik heb het zelf nog nooit met de app uitgeprobeerd. Meestal gebruik ik gewoon de laadkaart. Is gemakkelijk want alles op voorhand geregeld.

Spring gewoon even binnen bij een ionity laadstation in belgië en test het laadproces eens (moet niet veel zijn, al is het laden van 70 -> 72%) Zodanig dat je voorbereid bent. Als je die zaken moet gaan uitzoeken onderweg en dat slaat allemaal tegen... dat gaat dan frustrerend zijn.

Bij Ionity kan je het laden starten:
- met een rfid kaart
- via de app, automatisch je locatie laten vinden en het laadpaalcijfer aan te duiden
- via de app en nfc als je smartphone dat kan
- via de app en het scannen van de QR code op de laadpaal
- via plug&charge als je auto dat kan

Misschien kan het rechtstreeks met kredietkaart ook.

Je betaalgegevens kan je koppelen in de app. Dan gaat alles automatisch.

Abonnement is niet verplicht, maar kan je veel besparen omdat je veel goedkoper laadt.

Fastned, Electra,... palen werken grotendeels hetzelfde.

Ik heb zonet de Shell Recharge laadkaart proberen aanvragen, met nadruk op proberen. Wat een absolute ramp … 2 verschillende besturingssystemen geprobeerd en 2 verschillende kredietkaarten maar geen succes. Op zoek naar een andere backup dan maar… indien jullie aanraders hebben, laat zeker weten.

Enel is wel gelukt.

Ionity, daar zie ik geen optie om nu al een creditcard toe te voegen in de app. Wel andere gegevens zoals naam en adres, alsook keuze tot abonnement of niet. Wel een goeie tip om hier al eens te testen bij Ionity, ik zoek er eentje op.

Ik heb zonet de Shell Recharge laadkaart proberen aanvragen, met nadruk op proberen. Wat een absolute ramp … 2 verschillende besturingssystemen geprobeerd en 2 verschillende kredietkaarten maar geen succes. Op zoek naar een andere backup dan maar… indien jullie aanraders hebben, laat zeker weten.

Enel is wel gelukt.

Ionity, daar zie ik geen optie om nu al een creditcard toe te voegen in de app. Wel andere gegevens zoals naam en adres, alsook keuze tot abonnement of niet. Wel een goeie tip om hier al eens te testen bij Ionity, ik zoek er eentje op.
Welke wagen heb je ? Misschien is er een laadkaart van uw wagenmerk dat je zonder abonnement kan nemen vb?

1 van mijn backups is freshmile. Maar lijkt redelijk duur te zijn in Italië (snelladen was 65cent/kwh + 15cent per minuut...). Maar kan misschien normaal zijn daar.

Voor de rest had ik een laadkaart van luminus. Werkt waar ik het al gebruikt heb, maar geen idee hoe goed de dekking is in Italië en tegen welke prijs het dan is.

Welke wagen heb je ? Misschien is er een laadkaart van uw wagenmerk dat je zonder abonnement kan nemen vb?

1 van mijn backups is freshmile. Maar lijkt redelijk duur te zijn in Italië (snelladen was 65cent/kwh + 15cent per minuut...). Maar kan misschien normaal zijn daar.
Renault Scenic Etech, Italië blijkt wel enorm duur te zijn. ENWB lijkt ook goeie coverage in Duitsland te hebben, moeten we ook passeren.

Ik heb van mijn werk ook een Network Fleet Card, zou die ook niet werken id buurlanden?

Renault Scenic Etech, Italië blijkt wel enorm duur te zijn. ENWB lijkt ook goeie coverage in Duitsland te hebben, moeten we ook passeren.

Ik heb van mijn werk ook een Network Fleet Card, zou die ook niet werken id buurlanden?

De intense voor uw reis, en na de reis omzetten naar de gratis versie. Ik weet dat dit kan bij andere, ik gok dat dit ook kan bij Renault, al zou je dat moeten verifiëren.
EDIT : is dan 49cent /kwh in Italië
EDIT2 : network fleet card weet ik niet of dat toegestaan is in uw contract om te laden buiten België. Maar binnen België mogelijks wel (als er in het contract niet staat dat je die kaart enkel mag gebruiken voor professionele kilometers...)
EDIT 3 : via de app bij ionity (https://www.ionity.eu/) zou het sowieso goedkoper zijn aangezien het tarief dat er vermeld staat als je het ultra abonnement neemt 0.47cent is. Wat 2 cent/kwh goedkoper is dan via de renault kaart. Al moet je op uw trip naar italië dan wel minstens 275,5 kwh laden voordat je winst maakt. Tov de renault oplossing. Dat lijkt mij al moeilijker, maar aan u om te bekijken. Al zou mijn lichte voorkeur zijn voor die versie van renault indien je uw fleet kaart niet mag gebruiken.

Laatst bewerkt:
Nog eens naar Zuid-Frankrijk gereden.

Dit jaar abonnement genomen op Tesla.

In ABRP ook zo ingegeven. Samen met Shell Recharge en Freshmile kaart.

Maar Tesla is zo goedkoop dat hij dan allemaal Tesla stations heeft gekozen.

Ging weer allemaal perfect. Zalige rit. Overal een zee van laders beschikbaar.

Ook gemerkt dat mijn ID4 sneller laadt dan de Tesla's...

Ook geen idee waarom dongle met ABRP? Dat synced toch al heel lang automatisch?

Op 1 plek €0,22 per KW... Gewoon door de dag.

In Hasselt overigens €0,18 tegenwoordig. Maar wel enkel 's nachts...

Italië is een relatief duur laadland. Ionity met abbo is de way to go voor snelladen. Voor traag laden raad ik de Nextchargekaart aan als je naar een plaats gaat met weinig laadinfrastructuur. Vaak zit je dan nog aan 0,65€/KwH maar die kaart werkt op een pak meer plaatsen dan Freshmile en Freshmile heeft vaak een laadkost van 0,85€.

Thanks. Geprobeerd via Renault en daar een abonnement genomen. Daarna een mail gekregen dat de kaar ontvangen zal worden binnen 10 dagen.... we vertrekken volgende vrijdag...

Het Ionity abonnement is dan enkel online ? Dus geen laadkaart nodig ? Lijkt me nog makkelijker

Renault basic of intense? Bij beide kan je laden bij Ionity, maar bij Intense zit het goedkoper tarief in het abonnement van Renault verwerkt.

Voor 5 euro per maand is dat een goed aanbod.

Renault basic of intense? Bij beide kan je laden bij Ionity, maar bij Intense zit het goedkoper tarief in het abonnement van Renault verwerkt.

Voor 5 euro per maand is dat een goed aanbod.
Idem. Maar heeft hij weinig aan als zijn kaart toekomt binnen 10 dagen en hij volgende week vrijdag vertrekt.

Hij heeft te lang gewacht om de opties te bekjken. Of zijn reis te snel gepland 😀. Maar dat zijn vijgen na Pasen.

Nu bon hij kan wat geluk hebben. Mijn freshmile kaart was sneller toegekomen dan vermeld. Maar sowieso een goed idee om te checken via de app hoe hij dat zou kunnen gebruiken. De geregistreerde gratis wijze. Om gewoon al dat onwennig niet te hebben tijdens de frustraties van de reis en te denken dat het iets is wat jij doet.

Terug van tourtje Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen en dan via de ferry terug. 3200km. Tesla Y, Tesla navigatie en alleen via Tesla supercharges geladen. Appeltje, eitje. Nergens laadstress, nergens meer dan een derde van de laadpalen bezet, nergens een laadpaal die niet werkte.

Terug van tourtje Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen en dan via de ferry terug. 3200km. Tesla Y, Tesla navigatie en alleen via Tesla supercharges geladen. Appeltje, eitje. Nergens laadstress, nergens meer dan een derde van de laadpalen bezet, nergens een laadpaal die niet werkte.
Wij ook dezelfde landen aangedaan behalve Noorwege en kan dit alleen maar bevestigen, wat een luxe om met een Tesla te rijden (op dat vlak toch)

In de UK toch nog niet veel succes voorlopig. Vandaag al enkele AC laders geprobeerd en telkens bot gevangen :unsure:
Laadpassen die ik bijheb zijn Chargemap, Freshmile, Eneco en Eflux. Tot nu toe werkte geen enkele. Ik zal wel net pech gehad hebben neem ik aan, lijkt me toch straf anders.

Edit: uiteindelijk toch eentje gevonden die werkte met Chargemap. De 0,825 €/kWh nemen we er maar bij :laugh:

Laatst bewerkt:
Toch weer een groot verschil in prijs tussen laadpassen.

Hier in het dorp laadpaal van Mobive.

Met Shell Recharge: 0,55
Met Freshmile: 0,25

Blijft toch raar allemaal dat die prijzen zo verschillend zijn, zelfs aan dezelfde paal.

Toch weer een groot verschil in prijs tussen laadpassen.

Hier in het dorp laadpaal van Mobive.

Met Shell Recharge: 0,55
Met Freshmile: 0,25

Blijft toch raar allemaal dat die prijzen zo verschillend zijn, zelfs aan dezelfde paal.
Zeker dat die van freshmile niet 0.25/kwh + 0.25/min is ?

Tripje in de UK (Cotswolds-Cambridge) met de Model 3 LR opzitten:
  • Lokaal amper laadvoorzieningen, en als je AC laders in dorpjes vindt staan ze vaak op privaat terrein en zijn ze dus niet toegankelijk
  • Mijn 4 laadpassen (Eneco, Eflux, Freshmile en Chargemap) werden amper aanvaard. Enkel die laatste werkte enkele keren
  • Laden is pokkeduur - zowel AC als DC makkelijk >0,8 £/kWh
  • Mits wat plannen en omrijden vanaf dag 3 uitsluitend op Tesla Superchargers geladen. Met 0,37 £/kWh in spitsuren (8-16u) de meest betaalbare en betrouwbare
  • De rest van de UK denkt dat duidelijk ook: Tesla Superchargers quasi altijd volledig vol, regelmatig moeten aanschuiven
Uiteindelijk allemaal vlot gegaan en nooit in de problemen gekomen maar het verschil met BE, NL, FR en DE vond ik toch heel frappant. Mochten de Tesla laders niet open staan voor andere merken zou ik het zonder Tesla op heden niet snel opnieuw doen.

Ik zit hier in Italië en wil voor het eerst gewoon laden, bij Enel x, heb hier de app en een kaart maar ik kan mijn laadkabel niet ih. Gat vd paal steken. Er staat op girare/turn op 3 vd gaten vd laadpalen, maar ik krijg daar totaal geen beweging in.

Ik zit hier in Italië en wil voor het eerst gewoon laden, bij Enel x, heb hier de app en een kaart maar ik kan mijn laadkabel niet ih. Gat vd paal steken. Er staat op girare/turn op 3 vd gaten vd laadpalen, maar ik krijg daar totaal geen beweging in.
Je moet inderdaad vaak bij laders je laadplug 'insteken' en dan draaien of naar onder duwen voor je kan connecteren.

Terug
Bovenaan