EV - Laden op vakantie

Sorry voor de waarschijnlijk onwaarschijnlijk domme vraag maar wat is de laadplug? Je stekker zelf want dat heb ik geprobeerd maar kreeg er geen beweging in.
Stekker zelf inderdaad. Soms moet je dan eerst de laadbeurt starten met je rfid-kaart en dan pas kan je met je stekker draaien of soms moet je die insteken en naar onder schuiven, afhankelijk van het systeem. Ik heb zo ook een keer bij een paal gestaan dat ik dacht dat het niet werkte.

Op reis naar frankrijk en spanje.
Op zich altijd al laadmogelijkheden genoeg gehad met pas van het werk, altijd wel wat zoeken en rekenen, spanje wel minder aanbod maar zou moeten goedkomen.
Op het einde ga ik eens alles optellen van gemaakte kilometers, geladen kwh en gereden kilometers.
Maar ik verschiet wel van de kost, gelukkig moet ik die zelf niet betalen. En ook wel het verschil in prijs. Duurste was 51kwh voor net geen 43€ , al eens net geen 60kwh ook voor 43€ gehad.
Andere bijvoorbeeld 54kwh voor 34€ / eens 40 en 46kwh voor 25€.
Op het eerste zicht toch duur tov diesel denk ik.

Op zich altijd al laadmogelijkheden genoeg gehad met pas van het werk, altijd wel wat zoeken en rekenen, spanje wel minder aanbod maar zou moeten goedkomen.
Op het einde ga ik eens alles optellen van gemaakte kilometers, geladen kwh en gereden kilometers.
Maar ik verschiet wel van de kost, gelukkig moet ik die zelf niet betalen. En ook wel het verschil in prijs. Duurste was 51kwh voor net geen 43€ , al eens net geen 60kwh ook voor 43€ gehad.

Mja is een beetje een foute vergelijking. Als je dit zelf zou betalen, dan neem je een abonnement zodanig dat je goedkoper kan tanken. Ionity geen abonnement is vb 79 cent, Ionity het duurste maandabonnement is 43 cent.
Uw eerste tankbeurt zou met dat abonnement dus al maar 21,93€ kosten ipv 43€ en het abonnement kost u 10.5€. En dat is als je rechtstreeks bij Ionity gaat.
Die 60 kwh is dan 25,8 ipv 43 en die 54kwh is dan 23,22 ipv 34. De andere 2 is dat verschil niet zo gigantisch maar zal het toch 5 - 8€ schelen per tankbeurt.

Kortom die maandkost heb je snel terugverdiend dan, op voorwaarde dat je enkel tankt bij Ionity. Dus op voorhand wel even te checken of dat haalbaar is.

OPGELET voorbeeld is op basis van Engeland. Bij frankrijk betaal je 0.33 met abonnement, 0.59 zonder en in spanje is het 0.37 en 0.66.

Kan jammer genoeg geen overzicht maken voorlopig want de laadsessies verdwijnen uit de app en heb ze niet genoteerd onderweg. Jammer.
Binnen een ruime tijd komt dit wel terug ergens beschikbaar op mijn arval app maar dat kan even duren(op dit moment zie ik bijvoorbeeld maar tot 30/7).

Allesinds 3948 km gereden in 40h5min met 719,2kWh verbruik en 18,5kWh/100km gemiddeld.
Die waarden komen rechtstreeks uit de bmw app, als ik het uitreken komt het uiteraard op 18,2kWh/100km of ik moet ergens iets verkeerd overgetypt hebben.

Praktische vraag misschien - maar gezien ik binnenkort met de wagen door Frankrijk op reis ga, vroeg ik mij af wat zo de gankelijke manier van navigeren is en welke laadkaarten ik best voorzie + welke abonnementen ik eventueel neem. Zo'n Ionity abo kost +-5 EUR voor een maand, dus dat is bij heen- en terugrit van 1k km enkel wel snel terugverdiend. Maar geen idee of Ionity dan wel FastNed bv. meest aangewezen is (of andere).

Ik las hier bijvoorbeeld al een paar keer dat mensen meerdere kaarten op zak hebben "voor het geval dat", waarvan dan 1 waar je als je op reis gaat een maandje subscription op bij pakt?

Also: gebruikt iedereen hier het navigatiesysteem uit de wagen zelf, of zijn hier mensen die Waze/Google Maps/... gebruiken?
Bij Tesla is dat uiteraard een no-brainer, maar bij Audi ben ik bijvoorbeeld content dat ik Carplay heb en zelf mijn app kan kiezen.

En misschien the dumbest question of all: if all else fails, kan je vermoed ik nog altijd gewoon met kredietkaart betalen?

Laatst bewerkt:
Praktische vraag misschien - maar gezien ik binnenkort met de wagen door Frankrijk op reis ga, vroeg ik mij af wat zo de gankelijke manier van navigeren is en welke laadkaarten ik best voorzie + welke abonnementen ik eventueel neem. Zo'n Ionity abo kost +-5 EUR voor een maand, dus dat is bij heen- en terugrit van 1k km enkel wel snel terugverdiend. Maar geen idee of Ionity dan wel FastNed bv. meest aangewezen is (of andere).

Ik las hier bijvoorbeeld al een paar keer dat mensen meerdere kaarten op zak hebben "voor het geval dat", waarvan dan 1 waar je als je op reis gaat een maandje subscription op bij pakt?

Also: gebruikt iedereen hier het navigatiesysteem uit de wagen zelf, of zijn hier mensen die Waze/Google Maps/... gebruiken?
Bij Tesla is dat uiteraard een no-brainer, maar bij Audi ben ik bijvoorbeeld content dat ik Carplay heb en zelf mijn app kan kiezen.

En misschien the dumbest question of all: if all else fails, kan je vermoed ik nog altijd gewoon met kredietkaart betalen?
Ik zou inderdaad een abonnement bij Ionity afsluiten (goedkoopste + wijde dekking in Frankrijk), en dan als backup een kaart van Shell Recharge aanvragen. Laden via die kaart is aan de duurdere kant, maar ze werkt bijna overal. Het aanvragen van de kaart zelf is gratis.

Om helemaal zeker te zijn kan je ook de Tesla-app downloaden en daar een kredietkaart aan koppelen, dan kan je ook bij (zo goed als) alle Tesla Superchargers terecht. Die zijn over het algemeen ook bij de goedkopere snellaadnetwerken (Shell Recharge covert (nog) geen Tesla Superchargers).

Bank- of kredietkaarten zouden ook moeten werken aan de meeste snelladers, zeker aan die langs de snelwegen. AC-laders die dit accepteren ben ik wel nog niet tegengekomen.

Wat betreft navigatie: ABRP gebruiken – gewoon de gratis versie – en route uitstippelen langs het laadnetwerk van uw keuze. Dan die laadstops manueel ingeven in uw navgatie-app naar keuze via Android Auto of Apple Carplay, of de ingebouwde navigatie van de auto zelf. Uiteindelijk zal dat allemaal niet zoveel schelen.

Charge map geeft vanaf nu tot 4 januari 20% korting ophet laden als je hun kaart gebruikt op de volgende laadpalen :
Drivers, Iberdola,BBpulse, fast charge , eborn , stations-e en Total energies .(die worden dus gebruikt in Antwerpen . ;)

Wat een gezeik, je kan IONITY niet nemen als bedrijf.
Dacht me es een kaartje te bestellen voor het occasioneel snelladen in BE en voor op reis. Privé betalen meneer!

't Was ook niet helemaal serieus hoor. Genoeg andere aanbieders waar je het wel op bedrijf kan zetten denk ik. Wel speciaal dat ze het daar niet doen, lijkt me een grote markt te zijn die ze daarmee verliezen.

Als fleet gaat het wel, maar dan moet je minstens 5 EV's hebben.

In januari gaan we naar Disney met de wagen (400km enkele rit)

Welke gratis kaart zouden jullie nog aanraden voor in Frankrijk?
Al denk ik niet dat het nodig is. Bedoeling is nog te laden aan de fastned in Couvin en dan door tot Parijs

In Parijs een hotel met laadmogelijkheid.
Zou het kwaad kunnen om te laden tot 100% en de wagen 3 dagen zo op de parking te laten staan of best houden op 80%?

En op de terugweg weer net op B grondgebied laden

Freshmile is toch van oorsprong Frans ? Die zouden dan toch een goed aanbod moeten kunnen bieden in Frankrijk ?
Zowel de fob als het kaartje kosten 4.99 euro, niet de grootste investering : https://charge.freshmile.com/shop
Wat ik me nog wel herinner van het gebruik ervan is dat ze 50 euro "reserveren" op je bankkaart/credit kaart, tot wanneer je die volledig opgesoepeerd hebt, en dan wordt de volgende 50 euro geblokkeerd. Dacht ik.. 't is al effe geleden dat ik die kaart nog gebruikt heb.

Komende paasvakantie voor de eerste keer met de EV richting Engeland en Schotland, is daar een wijdverspreide aanbieder zoals IONITY waar ik een abo voor 2 weken of een maand kan nemen? Of neem ik best een generieke laadpas?

Ik zou inderdaad een abonnement bij Ionity afsluiten (goedkoopste + wijde dekking in Frankrijk), en dan als backup een kaart van Shell Recharge aanvragen. Laden via die kaart is aan de duurdere kant, maar ze werkt bijna overal. Het aanvragen van de kaart zelf is gratis.

Om helemaal zeker te zijn kan je ook de Tesla-app downloaden en daar een kredietkaart aan koppelen, dan kan je ook bij (zo goed als) alle Tesla Superchargers terecht. Die zijn over het algemeen ook bij de goedkopere snellaadnetwerken (Shell Recharge covert (nog) geen Tesla Superchargers).

Bank- of kredietkaarten zouden ook moeten werken aan de meeste snelladers, zeker aan die langs de snelwegen. AC-laders die dit accepteren ben ik wel nog niet tegengekomen.

Wat betreft navigatie: ABRP gebruiken – gewoon de gratis versie – en route uitstippelen langs het laadnetwerk van uw keuze. Dan die laadstops manueel ingeven in uw navgatie-app naar keuze via Android Auto of Apple Carplay, of de ingebouwde navigatie van de auto zelf. Uiteindelijk zal dat allemaal niet zoveel schelen.
Nog eens merci voor dit helder overzicht!
Shell Card ontvangen, Ionity-app ook gefixt en een kredietkaart heb ik uiteraard ook.

Eind volgende week dus voor het naar de Franse Alpen met een EV (Audi Q6 Performance Edition).
Ik ga enkel nog voor een maandje een Ionity Motion-abo afsluiten (5,99 EUR om @ 0,39 EUR/kWh te laden ipv 0,69 EUR, dus 1x laden en dat is al terugverdiend). Hoop dan nog op tijd de kaart te krijgen, maar via de app zou ook moeten werken (NFC of QR scannen?).

Heb ook wel gezien dat ik met Audi ook een jaar gratis toegang heb tot "Audi Charging Pro" wat precies dezelfde voordelen biedt als Ionity Motion maar dan een jaartje zonder abonnementskost. Iemand daar ervaring mee? Enige "gevaar" dat ik daarmee zie is dat het plug & charge is, terwijl ik in België wel mijn laadkaart vd werkgever gebruik.

Nog een laatste, misschien domme, vraag: voor Ionity, zijn dat enkel Ionity-branded laadstations? Of vallen er nog andere partijen onder dat netwerk? In ieder geval mijn navigatiesysteem (en ABRP-simulatie) al op Ionity gericht en dat is allemaal A-OK.
De Shell-kaart dient dan voor eventuele noodgevallen (of op locatie). Zal nog altijd goedkoper zijn dan credit card?

Heel specifiek Audi-oriented: er lijkt geen functie te zijn om batterij "manueel" voor te verwarmen - hij kan dat enkel automatisch obv GPS en geplande charge stops? De Enyaq aanloopwagen waarmee ik reed had dat wel - lijkt mij ook handig voor als je ergens denkt (ongepland) te gaan stoppen en dan meteen ook gewoon het maximale uit de charge speeds te halen. Of als je de GPS van de wagen niet wilt gebruiken.

Laatst bewerkt:
Nog eens merci voor dit helder overzicht!
Shell Card ontvangen, Ionity-app ook gefixt en een kredietkaart heb ik uiteraard ook.

Eind volgende week dus voor het naar de Franse Alpen met een EV (Audi Q6 Performance Edition).
Ik ga enkel nog voor een maandje een Ionity Motion-abo afsluiten (5,99 EUR om @ 0,39 EUR/kWh te laden ipv 0,69 EUR, dus 1x laden en dat is al terugverdiend). Hoop dan nog op tijd de kaart te krijgen, maar via de app zou ook moeten werken (NFC of QR scannen?).

Heb ook wel gezien dat ik met Audi ook een jaar gratis toegang heb tot "Audi Charging Pro" wat precies dezelfde voordelen biedt als Ionity Motion maar dan een jaartje zonder abonnementskost. Iemand daar ervaring mee? Enige "gevaar" dat ik daarmee zie is dat het plug & charge is, terwijl ik in België wel mijn laadkaart vd werkgever gebruik.

Nog een laatste, misschien domme, vraag: voor Ionity, zijn dat enkel Ionity-branded laadstations? Of vallen er nog andere partijen onder dat netwerk? In ieder geval mijn navigatiesysteem (en ABRP-simulatie) al op Ionity gericht en dat is allemaal A-OK.
De Shell-kaart dient dan voor eventuele noodgevallen (of op locatie). Zal nog altijd goedkoper zijn dan credit card?

Heel specifiek Audi-oriented: er lijkt geen functie te zijn om batterij "manueel" voor te verwarmen - hij kan dat enkel automatisch obv GPS en geplande charge stops? De Enyaq aanloopwagen waarmee ik reed had dat wel - lijkt mij ook handig voor als je ergens denkt (ongepland) te gaan stoppen en dan meteen ook gewoon het maximale uit de charge speeds te halen. Of als je de GPS van de wagen niet wilt gebruiken.
Bekijk zeker ook eens Electra, gezien de eerste maand daar vorige zomer heel cheap was qua abo kost heb ik zowel IONITY als Electra genomen en dat gaf nog net iets meer gemoedsrust.

Ook een Q6 hier (de kleinere batterij) en inderdaad, je kan die niet manueel voorverwarmen, wat ik ook wel een gemis vind. Als ik ergens anders wil stoppen dan wat de e-tron navigatie aangeeft, voeg ik die (snellaad)stop zelf toe, hij past dan de andere laadstops aan en verwarmt dan wel voor.

Heb het eens bekeken en het lijkt erop dat je in het VK ook wel aardig weggeraakt met IONITY op de snelweg. Lokaal zou ik dan laden met mijn Electroverse kaart.

Terug
Bovenaan