Akkoord hoor, maar ga je zelf aub niet vergelijken met een ondernemer. Dat is een belediging voor de mensen die met recht en rede zo genoemd worden. En dan heb ik het voor alle duidelijk niet voor het zelfverklaarde soort.
Als ondernemers zich beledigd voelen omdat ze vergeleken worden met andere profielen met een hoog inkomen, dan is dat gewoon neerbuigend gedrag tgv. hun groot ego. Dat is niet mijn probleem. Geld is geld.
Uiteindelijk klopt wat ik zei. Zowel investeerders als ondernemers zijn individuen die bereid zijn om risico's te nemen met hun kapitaal. Het verschil dat een ondernemer zijn geld haalt uit arbeid, terwijl een investeerder passiever geld maakt.
Als ik hier het merendeel zie gaat dat toch gewoon om een deftige job, waar het grootste deel van de tijd naartoe gaat, en dan wat geld in de beurs, vastgoed, crypto, ... steken? Ik zie de grote schokkende zaken niet echt.
Ja, ondernemen, iets waar je voor meer risico meer kan uithalen. Ook iets waar de ene job meer geschikt voor is dan de andere, of zoals al aangehaald de thuissituatie. Ik denk dat er ook enige survivor bias bij komt kijken wanneer er hier neerbuigend over "werknemersmentaliteit" wordt gesproken.
Wat verwacht je van een Vlaams post-gaming internet forum van grotendeels IT savy millenials? Dan is het nogal logisch dat het gros van de aangehaalde voorbeelden van extra inkomen telkens diezelfde typische 'white collar' investeringen zijn die in Belgie fiscaal interessant zijn.

Je zal hier ook buiten die bubbel in mindere mate andere interessante inkomstenbronnen terugvinden. Handige harry's uit de bouwsector die panden renoveren en na 5 jaar meer dan 200k meerwaarde opstrijken, dat heb ik hier ook al gelezen.
En je zal net zo goed mannen hebben die goed kunnen shotten en voor iedere wedstrijddeelname uitbetaald worden, succesvolle vloggers of auteurs van boeken.
En vooral: het internaliseren van succes en externaliseren van falen, zoals altijd in dit soort topics. Mijn gekozen aandelen, crypto's doen het goed want ik heb er talent voor, en als ze het slecht doen ligt het aan de markt, een of ander ongeluk.
Maar van zodra het gaat over anderen zien we de slinger de andere kant uitzwaaien: falen wordt geïnternaliseerd, en alle succes wordt dan weer geëxternaliseerd.
'Pff je hebt gewoon geluk gehad om ....
- vastgoed te kunnen kopen toen het veel goedkoper stond dan nu'
- vlak na de crisis in 2008 met aandelen begonnen te zijn'
- vroeg genoeg in crypto gestapt'
Die opportuniteiten lagen daar voor iedereen, minus de zeer jeugdige BG'ers, op de grond om op te rapen, maar weinigen hebben dat gedaan. Want iets dat op de grond ligt, daar zijn we vies van.
Het grootste deel van de keuzes die ik destijds heb gemaakt om in mijn situatie te zitten waren puur geluk hoor. Dat is geen afgunst, dat is realisme.
Wanneer je je eigen realisaties afdoet als puur geluk, dan noem ik dat bescheidenheid.
@JanusDR Gij kunt u toch nogal bezig houden met posts sturen en daarna terug deleten. Amai. Post het dan in de crypto topic als het te offtopic is.