utolor.
Well-known member
Dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk, maar ik vind het leuk om die research vooraf te doen en ik zou zelfs geen duurdere hotels gewenst hebben, aangezien ik graag landen verken en dus meestal niet meer dan 1 nacht in hetzelfde hotel blijf en het enkel dient om ons op te frissen en te slapen. Noord-Amerika is nu net de plaats waar ik het meeste naartoe ben gegaan van de verdere bestemmingen en ik vind dit nu niet per se een dure coté. Ben naar New-York gevlogen voor 80 euro pp retour en naar de West Coast vlieg ik altijd retour voor +- 280 euro pp. Cancun kostte me retour een 300 euro pp. En dat waren allemaal vluchten met snelle overstap of zelfs directe vluchten. Er zijn regelmatig promo's of error fares te boeken. Ik ben wel nog nooit vanuit Brussel vertrokken naar verdere bestemmingen, gezien de prijzen dan veel hoger liggen. Duitsland is veel goedkoper als uitvalsbasis. Hotels vallen daar ook best mee in prijs als je op booking.com wat speelt met de regio's waar je slaapt en dat is op een roadtrip zeer makkelijk aangezien je op doorreis bent. Voor huurauto's vind je altijd wel een promocode, maar ik moet toegeven dat ik in de US altijd wel een muscle car huur welke iets duurder is (maar niets kost in vgl met deze huren in Europa). Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik echt opofferingen heb moeten doen, maar dat is natuurlijk ook persoonlijk. Zelfs als ik geld met hopen had, zou ik nog niet voor duurdere vliegtickets of hotels gaan, aangezien ik niets mis met mijn huidige reisstijl. De meeste van deze reizen maakte ik met vrienden, dus zelfs als ik duurder zou willen reizen, moet ik ook rekening houden met hun budget.Low budget reizen impliceert natuurlijk dat je op bepaalde vlakken aan comfort inboet (langere vluchttijden, ongunstigere tijdstippen van de vlucht, slechtere hotels op een slechtere locatie, goedkoper eten etc etc) . Met andere woorden : je maakt opofferingen in je mooie jaren om later vroeger te kunnen stoppen met werken. Dan kan je weliswaar zeggen dat je de helft van de wereld hebt gezien, maar misschien niet op een manier dat je het had gedaan indien je niet op een € had gekeken.
Overigens, dat reizen goedkoop is geldt ook niet voor alle bestemmingen. Bepaalde regio's ( Noord-Amerika, Scandinavië, de mooiste landen in Afrika) zijn nu eenmaal gewoon duur om te reizen, zelfs wanneer je dat op budget doet en zelfs wanneer je voldoende research doet.
Buiten het seizoen reizen is iets anders natuurlijk, dat is gewoon een no-brainer zolang je geen kinderen hebt. Wij gaan in juni op huwelijksreis naar Santorini. Wel in juli en augustus kost datzelfde hotel gewoon het dubbele....
Zowel mijn vriendin als ik hebben geen financiële steun gekregen om een huis te kopen en in mijn studietijd ben ik ook gaan werken om mijn auto, brandstofkosten en weet ik veel zelf te betalen. Mijn vriendin is in haar studietijd ook altijd gaan werken. Ik denk dus niet dat je per se steun van thuis uit moet krijgen om FIRE te kunnen worden.Wat mij soms in het algemeen wat "stoort" aan de FIRE adepten is dat ze het doen klinken alsof het voor iedereen weggelegd is, zolang je maar aan alle (theoretische) concepten houdt: minimale uitgaven, maximale inkomsten .
Wat ze er vergeten bij te vermelden is dat ze (vaak, niet altijd) bovengemiddeld goed verdienen, financieel geletterd zijn, van goede komaf zijn (en dus reeds een duwtje in de rug hebben gekregen dat hen heeft toegelaten om op jonge leeftijd reeds vastgoed te verwerven dat naderhand wordt verhuurd).
Het is ook gemakkelijker om 100% invested te zijn als je weet dat wat je ook doet, je altijd nog kan rekenen op je ouders voor financiële steun indien het fout zou gaan ( en je dus nog steeds FIRE zal zijn na de erfenis), dat je nog steeds een zeer mooi inkomen uit arbeid vergaart, dat je geen (of een beperkt) hypothecair krediet hebt lopen of een passief inkomen genereert...
Dat zijn gewoon allemaal zeer belangrijke premisses om ooit FIRE te kunnen worden. Als je jong bent, geen hoger diploma geen enkele financiële steun van thuis hebt en een loon van 1800-2000 € en daarvan iedere maand 500-600 € huur moet betalen, mag je nog zo spaarzaam leven als je wil, je zal nooit FIRE worden...
Je hebt gelijk dat je natuurlijk wel ruimte moet hebben om te sparen en die heb je enkel maar als je je levensstandaard niet constant naar boven afstelt wanneer je opslag krijgt. Aangezien je normaal wel opslag krijgt eens in de zoveel jaar, zou je bij behoud van je huidige levensstandaard op termijn toch meer en meer moeten kunnen sparen en dus ook moeten kunnen investeren. Als je consistent je spaargeld belegt op de beurs, zou FIRE voor de meesten toch wel mogelijk moeten zijn. Als je je natuurlijk volledig uitleeft in de consumptiemaatschappij en alles van dure merken wil en zal hebben, de duurste hotels uitkiest op reis, ... dan is dat niet evident, maar daar kies je ook gewoon zelf voor.