Fooien in de horeca

Ik geef bij cash betalingen toch ook wel altijd fooi als ik content ben.

Afhankelijk van het bedrag.. is het €8,50 geef ik een briefje van €10.. is het €290 zal ik wel €300 geven.

ik geef nooit iets.
tis allemaal al duur genoeg.

moet je dan ook beginnen een fooi geven aan de bus chauffeur of trein conducteur, omdat je een goede rit hebt gehad?

Laatst bewerkt:
Tis nu wel de bedoeling dat je het deelt met de keuken :p.
Dat is niet zo vanzelfsprekend hoor. Fooi is meestal gewoon persoonlijk en individueel voor de bediening.
En als dat niet zo is komt er 9/10 mettertijd discussie over de verdeelsleutel als ge, om het ff cru te zeggen, gewoon "werknemers" hebt en geen team.
Bij mijn zus bvb is de afspraak wel alle fooien in de pot en gelijk verdelen over heel het zaal- en keukenteam en dat werkt daar wel omdat ze met een kleine ploeg zijn die nu toch al ettelijke jaren hetzelfde is gebleven en de bazen daar ook erg streng op zijn, fooi achterhouden=buiten.

Tis nu wel de bedoeling dat je het deelt met de keuken :p.
Dat blijft toch een bom zwart geld? Zelfs al komt het op 50€ de man per avond, dat is 1000€ op een maand. Dat is alsof ze u 2000€ bruto op uw loonbrief zouden bij schrijven.

Zoals eerder in het topic al aangehaald: in Amerika is het systeem absurd in die zin dat werkgevers het hebben klaargespeeld dat ze hun werknemers ver onder minimum loon mogen laten werken en de klant dat probleem laten oplossen. (waarbij dat fooien van 15% tot 20%, op prijzen die meestal best al stevig zijn, normaal gevonden worden)

Maar dat speelt hier in BE absoluut niet. En ja, een ober is geen dik betaald beroep, maar oderpickers, personeel in supermarkten, kuisvrouwen, ... moeten er ook niet op rekenen dat hun loon aangevuld wordt via fooien, dus waarom is dat voor horeca zo vanzelfsprekend dan?

Laatst bewerkt:
Zo vreemd om te lezen dat er zo weinig mensen fooi geven.
Als ik goed werd bediend en niets te kort kwam; geef ik altijd ongeveer 10% fooi...

Als ik een hele avond met een leeg glas of vuil bord voor mijn neus heb moeten zitten durf ik het wel zo laten.
Ik ken zelfs iemand die in goede restaurants soms de fooi op voorhand geeft; moet wel zeggen dat je dan zeker niets tekort komt.

Dacht dat dat toch meer de gewoonte was, blijkbaar vergis ik mij hierin. Maar ga het alleszinds ook blijven doen.

Begrijpelijke redenering maar in principe totaal niet logisch:
  • indien er een verschil in bediening zou zijn is de enige correcte reactie de betrokken personeelsleden met hun klikken en klakken buiten te zwieren, op staande voet + veroordeling.
  • indien de zaak op de hoogte is: een schorsing en zware boete voor de zaak in kwestie, aangevuld met een gerechtelijke veroordeling
Een horeca zaak biedt diensten en producten aan tegen een welbepaalde prijs, indien men onderscheid gaat maken is dat gewoon pure discriminatie op basis van het geven van een fooi.

Beetje ver gezocht uiteraard, maar principe blijft overeind.

Kreeg in Berlijn onlangs op verschillende plaatsen die optie inderdaad te zien op de betaalterminal. 10%, 15% of 20% en dan vanonder ergens 'no tip'. Uiteindelijk gewoon altijd geklikt op no tip maar mijn vrouw zei al dat ze zich dan schuldig zou voelen als de service goed is, dus inderdaad weer een manier om van bepaalde mensen meer geld vast te krijgen..

Kreeg in Berlijn onlangs op verschillende plaatsen die optie inderdaad te zien op de betaalterminal. 10%, 15% of 20% en dan vanonder ergens 'no tip'. Uiteindelijk gewoon altijd geklikt op no tip maar mijn vrouw zei al dat ze zich dan schuldig zou voelen als de service goed is, dus inderdaad weer een manier om van bepaalde mensen meer geld vast te krijgen..
ik heb onlangs hetzelfde vastgesteld in een binnenspeeltuin hier in de buurt. Kon je 10, 15 of 20% fooi geven op een appelsapje van 3€...

Wij geven meestal wel iets van fooi, maar dan eerder kleine bedragen in de range van 1 tot 5 euro. Afhankelijk van hoe goed het was.
Alleen als we echt het gevoel hadden niet vlot bediend te zijn geweest, geven we niets.

Maar ik zou het niet appreciëren als er nu standaard op de betaalterminal zou komen "x, y of z% fooi", en je dan expliciet op "no tip" moet drukken. Dat is echt bedelen en zou bij mij eerder een averechts effect hebben.
Bovendien vind ik dit absoluut niet het geschikte moment met de recente forse prijsverhogingen die zijn doorgevoerd.

Nog nooit fooi gegeven via een elektronische betaling behalve met Uber Eats. Als de service vriendelijk en vlot was standaard een minimumfooike.

Maar ik ga echt ni de baas van het restaurant extra bijgeven terwijl ik zijn Porsche Taycan voor het raam zie staan, kust mijn kloten. Een paar euro fooi voor de kelner/serveuse hooguit, als ik het kan vinden.

Maar dat speelt hier in BE absoluut niet. En ja, een ober is geen dik betaald beroep, maar oderpickers, personeel in supermarkten, kuisvrouwen, ... moeten er ook niet op rekenen dat hun loon aangevuld wordt via fooien, dus waarom is dat voor horeca zo vanzelfsprekend dan?

Ik heb altijd het gevoel gehad dat "fooien geven op restaurant" in België meer was om te tonen dat je geld had. :p

Nog nooit fooi gegeven via een elektronische betaling behalve met Uber Eats. Als de service vriendelijk en vlot was standaard een minimumfooike.

Maar ik ga echt ni de baas van het restaurant extra bijgeven terwijl ik zijn Porsche Taycan voor het raam zie staan, kust mijn kloten. Een paar euro fooi voor de kelner/serveuse hooguit, als ik het kan vinden.

Ik geef alleen fooien aan Uber Eats en Deliveroo als ze met de fiets zijn.
Daarentegen, die marginalen met hun illegale lawaaierige kutbrommers die iedereen omver rijden, die mogen al blij zijn dat ze geen schop onder hun gat krijgen.

Btw: de horeca is één van de sectoren waar het meeste faillissementen in vallen dus die Porsche Taycan zal eerder een uitzondering zijn dan de regel.

Vroeger gaf ik vaak wel een fooi, maar ik heb nooit meer cash op zak dus betaal altijd met de kaart. Sindsdien geef ik nooit een fooi..
Uiteindelijk moeten die mensen gewoon een loon krijgen en is dat inbegrepen in de prijs..

In New York heb ik ooit de "loonbrief" van een garçon mogen gezien, loon zero, enkel een minimum forfait voor de "sociale zekerheid" , garçon legde me uit dat vooral te maken had met de ziekteverzekering. Daar gaf ik een tip zoals het hoort want dat is het loon dat die mensen ontvangen.

Met de tips/fooi op een betaalterminal ben ik in België nog niet geconfronteerd geweest ...
Moest het gebeuren vraag ik de garçon of hij/zij zoals in de US geen loon ontvangt? Indien wel heb ik er reeds voor betaald want als ik me niet vergis is het btw en dienst inbegrepen in België.

Btw: de horeca is één van de sectoren waar het meeste faillissementen in vallen dus die Porsche Taycan zal eerder een uitzondering zijn dan de regel.

Check eens de jaarrekeningen - grote verschillen uiteraard, maar er zijn er die elke 3 maand een Taycan kunnen kopen hoor, voor veel zaken kan je nog 20% of meer zwart geld toevoegen.

Check eens de jaarrekeningen - grote verschillen uiteraard, maar er zijn er die elke 3 maand een Taycan kunnen kopen hoor, voor veel zaken kan je nog 20% of meer zwart geld toevoegen.

40% van totale omzet in het zwart bij deze :p.

5j gewerkt als jobstudent in de horeca en de fooien waren een leuke extra en gedeeld met de keuken.
Zelf geef ik nooit fooi en je hebt geen garantie dat dit met de keuken wordt gedeeld.

5j gewerkt als jobstudent in de horeca en de fooien waren een leuke extra en gedeeld met de keuken.
Zelf geef ik nooit fooi en je hebt geen garantie dat dit met de keuken wordt gedeeld.
Dat vind ik wel een grappige.

Toen je fooien ontvangde en verdeelde onder elkaar was je pro fooien.
nu je er moet geven, doe je er niet aan mee

:p

Ik geef toch ook altijd een fooi en hoe zatter hoe meer die fooi is jammer genoeg. :unsure:

Wij gaan bijna maandelijks eten met een hoop vrienden, 8 à 10 man en dan is dat snel een rekening van €1000
Meestal geven wij dan €10 pp, zeker als het eten en vooral de service in orde is.

Als ik met de vriendin en de kindjes uit eten ga of iets ga drinken in't weekend rond ik het meestal wel af naar boven.

Vriendin van ons werkt in een brasserie/restaurant sinds een 3-tal jaar en die heeft op een maand tijd toch gemakkelijk €1000 aan fooien en die mogen ze blijkbaar bijhouden, worden nooit gedeeld met de rest.

Terug
Bovenaan