Gelijke Kansen, Integratie en Inburgering

Ik vind het in veel films/series toch ook hatelijk hoe dit opgedrongen wordt.

Een volledig nieuw personage zoals Black Panther en zijn land Wakanda + hun inwoners: fantastisch.
Maar zoals in de laatste Spiderman MJ laten spelen door een zwarte actrice, dat vind ik een verkachting van de comics...

Nu die nieuwe Netflix-serie Bridgerton ook: het speelt zich af in 1813 Londen, maar blijkbaar is de Duke of Hastings zwart, koningin zwart, ...
Doe dan niet alsof het zich in Londen afspeelt in 1813 en maak het volledig fictief.
Het is acteurs hun taak om zo geloofwaardig mogelijk over te komen en dan flik je zoiets...

En behalve de namen van de personages, wat zijn de referenties naar "dit verhaal speelt zich af tijdens de Koude Oorlog" die je ziet in recente Bond-films?

In Skyfall komt bv. The Shard in beeld, gebouwd in 2012. Hoe rijm je dat met de setting van de jaren 50-60? Of mogen we dan wél moderne elementen introduceren, maar als het gaat over zwarten in het Verenigd Koninkrijk niet?
Ik zei nergens dat het zich in de jaren 50 60 blijft afspelen, en ik zei een pagina terug zelf letterlijk dat er genoeg donkere britten zijn met een brits accent. Rappers met hopen zelfs die dat etaleren.

Maar aan de namen van de vilains hoor je dat het businessmodel nog steeds hetzelfde is: vaak een russisch of duits klinkende naam. Logisch ook, anders is het geen Bond meer, maar gewoon de zoveelste actiefilm zoals Transporter of wat dan ook. En maak je Bond morgen zwart, zal het meer lijken op een sequel van Wesley Snipes.

Dat Bond elke film een knappe spionne tegenkomt en bij scoort is ook zo voorspelbaar dat tegenwoordig zoiets wat macho en seksistisch wordt, maar ook dat is een onderdeel van die franchise. En ja, die begint wat uitgemolken en passe te worden, maar dat is geen reden om ze te gaan verkrachten. Dan is het beter in alle eer te stoppen vind ik.

Het moderniseren zien we vooral in zijn missie: bomen redden ipv nukes te ontmantelen. Je merkt in die laatste films dat ze de Bond traditie en de actuele waarden proberen te verzoenen, en voorlopig lukt dat nog. Maar ze gaan echt niet overdrijven door Idris Elba de hoofdrol te geven, dat geloof ik echt niet.

Laatst bewerkt:
Ik zei nergens dat het zich in de jaren 50 60 blijft afspelen, en ik zei een pagina terug zelf letterlijk dat er genoeg donkere britten zijn met een brits accent. Rappers met hopen zelfs die dat etaleren.

Maar aan de namen van de vilains hoor je dat het businessmodel nog steeds hetzelfde is: vaak een russisch of duits klinkende naam. Logisch ook, anders is het geen Bond meer, maar gewoon de zoveelste actiefilm zoals Transporter of wat dan ook. En maak je Bond morgen zwart, zal het meer lijken op een sequel van Wesley Snipes.

Dat Bond elke film een knappe spionne tegenkomt en bij scoort is ook zo voorspelbaar dat het wat macho en seksistisch wordt, maar ook dat is een onderdeel van die franchise. En ja, die begint wat uitgemolken en passe te worden, maar dat is geen reden om ze te gaan verkrachten. Dan is het beter in alle eer te stoppen vind ik.

Het moderniseren zien we vooral in zijn missie: bomen redden ipv nukes te ontmantelen. En in zijn speelgoed natuurlijk.
En je hebt 100% gelijk, maar nergens - zelfs niet in jouw argumenten - zie ik een reden om te impliceren dat een zwarte James Bond ervoor zou zorgen dat het zou lijken op een sequel van Wesley Snipes.

Je geeft inderdaad perfect aan waar Bond om draait, hoe uitgemolken een passé het ook is: een spion die het vaak opneemt tegen een Rus/Duitser, die alle vrouwen op zijn pad versiert alsof de derde golf van het feminisme niets meer was dan een slechte nachtmerrie en veel gadgets tot zijn beschikking heeft om zijn taak uit te voeren.

Nu toch echt niks van al het bovenstaande dat niet kan gedaan worden met een zwarte acteur, zonder dat te verkrachten? Serieus, ik herinner mij echt hetzelfde soort discussies op internet toen Daniel Craig bevestigd was omdat hij een "blonde" Bond was, en nu kraait niemand daar nog over. Zo lang de rest van het personage intact blijft, maakt dat toch allemaal niet uit?

Dat Bond elke film een knappe spionne tegenkomt en bij scoort is ook zo voorspelbaar dat tegenwoordig zoiets wat macho en seksistisch wordt, maar ook dat is een onderdeel van die franchise. En ja, die begint wat uitgemolken en passe te worden, maar dat is geen reden om ze te gaan verkrachten. Dan is het beter in alle eer te stoppen vind ik.

Het moderniseren zien we vooral in zijn missie: bomen redden ipv nukes te ontmantelen. Je merkt in die laatste films dat ze de Bond traditie en de actuele waarden proberen te verzoenen, en voorlopig lukt dat nog. Maar ze gaan echt niet overdrijven door Idris Elba de hoofdrol te geven, dat geloof ik echt niet.

Niet enkel moderniseren om actuele waarden te verzoenen.
De films moeten nu ook getoond worden in Rusland, China, Zuid-Amerika, Afrika,... Maximaal rendement uithalen.
Kan niet blijven de evil communische sovietplot met een paar kernwapens brengen? :p

Ofwel moderniseer je ofwel worden het B-films op termijn dat niet eens in de cinema wordt getoond. :p.

Is er eigenlijk zelfs iets van commotie over een zwarte Bond? Eerder het gevoel dat niemand zich er van aantrekt. Ik herinner mij veel meer "opschudding" wanneer Bond een BMW kreeg in plaats van een Britse wagen.

Ik vind het in veel films/series toch ook hatelijk hoe dit opgedrongen wordt.

Een volledig nieuw personage zoals Black Panther en zijn land Wakanda + hun inwoners: fantastisch.
Maar zoals in de laatste Spiderman MJ laten spelen door een zwarte actrice, dat vind ik een verkachting van de comics...

Nu die nieuwe Netflix-serie Bridgerton ook: het speelt zich af in 1813 Londen, maar blijkbaar is de Duke of Hastings zwart, koningin zwart, ...
Doe dan niet alsof het zich in Londen afspeelt in 1813 en maak het volledig fictief.
Het is acteurs hun taak om zo geloofwaardig mogelijk over te komen en dan flik je zoiets...
Marvel en DC vinden hun personages al 70 jaar om de vijf botten opnieuw uit, waarbij ze al meer universums hebben bedacht binnen hun multiversums dan er comics zijn. De hele MCU is een amalgaam van verschillende verhaallijnen geplukt uit dozijnen verschillende comics en speelt zich af in het 'MCU' multiversum. Hoe kan je dat een verkrachting van de comics noemen? De Peter Parker uit de MCU is ook lang niet de traditionele Spiderman uit de traditionele comics ... En ook hier: MJ haar huidskleur, ik denk niet dat dat ooit een zak heeft uitgemaakt voor haar verhaal in de comics.

Bridgerton is historische fictie, waar ze geen enkele moeite doen om historisch accuraat te zijn. Dit is gewoon een typische Shondaland drama maar in plaats van in een ziekenhuis speelt het zich nu af in een soort bizarre versie van begin 19de eeuws Londen ... Het is veel problematischer wanneer ze zouden pretenderen van historisch correct te zijn.

Maar laten we wel wezen: de grootste bulk van de historische series en films zitten VOL fouten, zelfs die die pretenderen historisch correct te zijn (daar moet je zeker je kritische bril opzetten). Iemand met een anachronistische huidskleur zal iedereen opvallen, maar vaak zijn dat lang niet de grootste aanfluitingen van de geschiedenis.

Is er eigenlijk zelfs iets van commotie over een zwarte Bond? Eerder het gevoel dat niemand zich er van aantrekt. Ik herinner mij veel meer "opschudding" wanneer Bond een BMW kreeg in plaats van een Britse wagen.
In dit forum blijkbaar wel :)

Nu toch echt niks van al het bovenstaande dat niet kan gedaan worden met een zwarte acteur, zonder dat te verkrachten? Serieus, ik herinner mij echt hetzelfde soort discussies op internet toen Daniel Craig bevestigd was omdat hij een "blonde" Bond was, en nu kraait niemand daar nog over. Zo lang de rest van het personage intact blijft, maakt dat toch allemaal niet uit?
Zelfs zonder van huidskleur te wisselen, heb je gewoon al een totaal andere vibe in een actiefilm met Stallone vs Segal vs Van Damme vs Harrison Ford vs...

En Craig vind ik zelf ook niet de beste keuze, dat maakt voor mij die laatste bonds ook al minder authentiek. Niet omdat hij blond is, zijn gelaatstrekken voelen gewoon te russisch aan. Wie weet kan hij super boxen ook, ik zou hem ook geen goeie Rocky vinden moesten ze daar een sequel van maken. Dat zou gewoon ni kloppen. Wie er russisch uitziet, zoals Dolf Lundgren, moet gewoon in de andere hoek staan.

Goh of bond nu zwart of blank is maakt toch niet uit.
Stel dat hij als afrikaan ergens in rusland moet infiltreren maakt Q toch gewoon een whitewashing technologie, ingewerkt in de horloge.
Een druk op de knop en hij is zo wit als het maar kan zijn.

alle gekheid op een stokje.
Bond is gewoon een stuk cultuur, historisch gegroeid in de personage die hij nu is.
Kan een zwarte bond. Ja. Gaat het voor controverse zorgen. Ja. Is dat goed. Time will tell.
Maar als ze dan toch een afrikaan casten plz let it be idriss.

Zelfs zonder van huidskleur te wisselen, heb je gewoon al een totaal andere vibe in een actiefilm met Stallone vs Segal vs Van Damme vs Harrison Ford vs...

En Craig vind ik zelf ook niet de beste keuze, dat maakt voor mij die laatste bonds ook al minder authentiek. Niet omdat hij blond is, zijn gelaatstrekken voelen gewoon te russisch aan. Wie weet kan hij super boxen ook, ik zou hem ook geen goeie Rocky vinden moesten ze daar een sequel van maken. Dat zou gewoon ni kloppen. Wie er russisch uitziet, zoals Dolf Lundgren, moet gewoon in de andere hoek staan.
Allez craig heeft de film net grittier en realistischer gemaakt.
Vond de franchise wel de goede kant opgaan (had die trouwens ook geen commentaar gekregen als blonde bond?)

Wie weet krijgen we nog een Bond x-persoon ipv een Bond girl :cool:
Jaaa. ik zie het zo al voor mij.
Een wulpse deerne komt uit de zee. het beeld zoomt in.... de persoon wandelt langzaamaan het strand op.... het zeewater glinstert op haar sexy lichaam. Tot ze aan het slipje komen en je daar zo een bobbel ziet :D

Nope.
Sinds 2019 is hij officieel staatsburger van sierra leona. De nationaliteit van zijn vader.
(ik ben idris elba fan :p)
Ja, ok. Maar hij heeft dat cadeau gekregen toen hij dat voor het eerst bezocht. Is verder nog steeds geboren en getogen Engelsman. Maar dit gaat wel serieus offtopic haha.

Ik dacht dat je probeerde te bewijzen dat er niets racistisch was aan je castingvoorkeuren?
Enkel als je je film Rocky noemt natuurlijk, met slechts 1 zin te quoten verdraai je de zaken een beetje :)
Rocky IV is voor een amerikaan "wij tegen zij", en dat excuus om met vlagjes te zwaaien draagt bij aan het kassucces. Dolf Lundgren is een Zweed, heel blond, met oa ook een vierkante kin zodat hij een heel geloofwaardige rus kan spelen. Overduidelijk bewust zo gecast. Om dan obligaat uiteindelijk klop te krijgen natuurlijk.
Is Rocky IV voor jou dan racistisch?

Dat je een zwarte amerikaan de rol zou geven in de nieuwe Rocky, daar zou helemaal niets mis mee zijn. Maar sommige delen van de wereld, zoals rusland, zijn nog niet zo mixed. Dus casting moet daarmee rekening houden als je er geen totale SF van wil maken.

En met Bond, die zeker met russisch of duits klinkende slechterikken ook in die landen moet kunnen opereren, zou het ook niet geloofwaardig zijn dat MI6 daarvoor een zwarte agent zou inzetten. Dat zou gewoon een vreemde keuze zijn. Dat de laatste bond films zich niet enkel in rusland afspelen verandert daar niets aan. Bond reisde altijd al heel de wereld af.

Net zoals sommigen graag eens een bondgirl met een maatje meer zouden zien. Maar toch cast men die niet. Het moet ergens een geloofwaardige Bond blijven. Kiest men toch een zwarte bond, erg zou ik het niet vinden hoor, zoals al gezegd is die franchise nu al wat pluimen verloren. Craig s uiterlijk heeft voor mij gewoon niet die afgeborstelde look die je van een bond verwacht, in eender welke smoking je die steekt. Naast het feit dat ik zijn nationaliteit niet direct als brits zou gokken, is zijn gelaat ook wat te grof. Bond is geen superman, maar teveel schrammen in zijn gezicht hoort daar ook niet bij. Een goeie Rambo zou hij eventueel wel kunnen neerzetten.

Ik vraag me af wat er aan Bond-films zo realistisch en geloofwaardig is dat je je 'suspension of disbelief' niet even kan uitrekken om een zwarte in Rusland er ook nog bij te betrekken. Die filmreeks is toch 1 grote macho-fantasie die niks met de realiteit te maken heeft?

Persoonlijk vind ik het maar eerder saai dat je voor een bepaald concept altijd maar binnen de lijntjes moet kleuren (hehehe) van de originele (of meestal: meest populaire) versie van dat concept. Dan heb ik het niet eens specifiek over de huidskleur van de acteur, maar gewoon algemeen. Dat zie je ook constant bij boeken waar ze films/series van maken, er is altijd een deel van de lezers die klagen dat niet alles 1-op-1 vertaald is naar het scherm met als enige argument: "Dit is niet hoe het was". Cultuur evolueert toch door nieuwe interpretatie van oude concepten?

Ik vraag me af wat er aan Bond-films zo realistisch en geloofwaardig is dat je je 'suspension of disbelief' niet even kan uitrekken om een zwarte in Rusland er ook nog bij te betrekken. Die filmreeks is toch 1 grote macho-fantasie die niks met de realiteit te maken heeft?

Persoonlijk vind ik het maar eerder saai dat je voor een bepaald concept altijd maar binnen de lijntjes moet kleuren (hehehe) van de originele (of meestal: meest populaire) versie van dat concept. Dan heb ik het niet eens specifiek over de huidskleur van de acteur, maar gewoon algemeen. Dat zie je ook constant bij boeken waar ze films/series van maken, er is altijd een deel van de lezers die klagen dat niet alles 1-op-1 vertaald is naar het scherm met als enige argument: "Dit is niet hoe het was". Cultuur evolueert toch door nieuwe interpretatie van oude concepten?
Of cultuur wordt net gemeengoed door steeds dezelfde formule te gebruiken.
In het geval van James bond zitten we ondertussen aan 26 films.
Iedereen kent James Bond, het zit in het collectieve geheugen gegrift. Ik wil maar zeggen er zijn 1001 spionnen filmen gemaakt maar geen enkele staat zo in het collectieve geheugen van de mensheid gegrift als james bond. Dat is cultuur.

Als een boekenreeks bepaalde personages qua uiterlijk omschrijft, waarom moet daar dan persé van afgeweken worden? Je hebt als reeks nu eenmaal een bestaande fanbase die je niet zomaar aan de kant kan schuiven onder het mom van diversiteit, zij zijn immers de reden waarom uw boekenreeks zo succesvol is geworden in de eerste plaats. Als een boek zijn hoofdpersonage omschrijft als een zwarte, atletisch gebouwde man van 2 meter groot en weelderig afro dan moet je dat personage niet in de film laten spelen door Danny DeVito.

Waarom zouden zaken / personages met een bestaande basis veranderd moeten worden? Want simpel gezegd, diegene die het hardste klagen zijn niet diegene die een kaartje voor uw film gaan kopen hoor. Die stappen gewoon over naar de volgende trendy hashtag. En ja, mensen kunnen nu eenmaal gehecht zijn aan fictieve personages. Dus als je dat personage puur onder het idee van sociale gelijkheid compleet gaat veranderen mag je rekenen op tegenstand.

Stel u voor dat Anderlecht volgend seizoen beslist "vanaf nu spelen wij in blauw-zwart", dan gaat daar ook een golf van kritiek over komen.

Maar de films rond James bond hebben de boekenreeks toch al lang overstegen? Het laatste boek van de originele reeks van Fleming dateert al van 1966. Sterker zelfs, bij de laatste, meest recente boeken zijn veel boeken net op de films gebaseerd.

En we zien toch echt James Bond niet meer als dat ene unieke personage uit de eerste boeken? Daarvoor zijn al teveel verschillende acteurs de revue gepasseerd imo. In verschillende tijden. De films van de laatste pakweg 25 jaar gaan over een geheim agent die toevallig Bond heet, maar hebben imo echt nog bitter weinig voeling met de originele Bond uit de jaren 50-60.

Ik ben de eerste om te zeggen dat een zwarte in die rol kiezen enkel en alleen voor de diversiteit niet nodig is. Ik vind altijd dat gewoon de beste de rol of job moet krijgen. Als dat hier nu toevallig Idris Elba is, dan heb ik daar hoegenaamd geen probleem mee eerlijk gezegd. Net zomin ik er een probleem mee heb dat Hank Azaria de zwarte Lou inspreekt bij The Simpsons.

Terug
Bovenaan