Gelijke Kansen, Integratie en Inburgering

Verschillende mensen hebben verschillende meningen en daar is een debat over. Dat zelfs in dit artikel van HLN godbetert duidelijk wordt weergegeven, met voor- en tegenstanders langs beide kanten, met terechte argumenten van beide kanten.

De waanzin zit hem vooral in het reageren zoals jij doet op maatschappelijke debatten.

Sorry, maar er is toch (nog) geen maatschappelijk debat hierrond. Ik vind het waanzin dat tegenwoordig constant altijd met het vingertje geheven wordt, op álle slakken kilo's zout wordt gelegd: dat mag niet want..., dat is discriminerend...., dat is racisme..., dat is kwetsend want...

Ja er is racisme, ja er is discriminatie, ja het kan uiteraard beter en inclusiever, maar door die constante kwetscultuur worden die begripen zodanig uitgehold.

Er is daar wel degelijk een maatschappelijk debat rond. Ik vind het waanzin dat mensen meteen zo op hun paard springen omdat anderen een afwijkende mening hebben. Een random kerel zegt iets op Twitter en het spel zit op de wagen.

Dat de pers moet stoppen om op basis van random tweets van random mensen artikels te schrijven, absoluut mee eens. Maar credit where credit is due, de rest van dat artikel waar je naar linkt is gewoon een heel genuanceerde weergave van het maatschappelijke debat hierrond.

Ik vind het ook ironisch hoe je afgeeft op de constante kwetscultuur, maar met dit soort replieken aangeeft dat je zelf een zeer actief lid bent van die cultuur.

Er is daar wel degelijk een maatschappelijk debat rond. Ik vind het waanzin dat mensen meteen zo op hun paard springen omdat anderen een afwijkende mening hebben. Een random kerel zegt iets op Twitter en het spel zit op de wagen.

Dat de pers moet stoppen om op basis van random tweets van random mensen artikels te schrijven, absoluut mee eens. Maar credit where credit is due, de rest van dat artikel waar je naar linkt is gewoon een heel genuanceerde weergave van het maatschappelijke debat hierrond.

Ik vind het ook ironisch hoe je afgeeft op de constante kwetscultuur, maar met dit soort replieken aangeeft dat je zelf een zeer actief lid bent van die cultuur.

Ik vind het ironisch dat dezelfden die eerst vonden dat een historisch blank personage perfect gespeeld kan worden door een zwart personage want "artistieke vrijheid" and what not. Nu wel vinden dat een debat over dat alleen homo's nog homo's zouden moeten kunnen spelen bijdraagt tot een genuanceerd maatschappelijk debat.

"Genuanceerd" met als argumenten pro, onder andere:

“Witte hetero’s krijgen altijd de rol... Het zou de norm moeten zijn dat homo’s de homoseksuele rollen krijgen.....Het is niet iets dat je speelt, of kan uitbeelden."

Het schokkendste van heel dat nieuwsbericht vind ik dat James Corden hetero is, ik was altijd van de indruk dat hij homo was.
unsure.gif

Ik vind het ironisch dat dezelfden die eerst vonden dat een historisch blank personage perfect gespeeld kan worden door een zwart personage want "artistieke vrijheid" and what not. Nu wel vinden dat een debat over dat alleen homo's nog homo's zouden moeten kunnen spelen bijdraagt tot een genuanceerd maatschappelijk debat.

"Genuanceerd" met als argumenten pro, onder andere:
Dat dat "dezelfden" zijn, is toch vooral in jouw idee zo? Hier op het forum is het alvast niet aan de orde.

Dat dat "dezelfden" zijn, is toch vooral in jouw idee zo? Hier op het forum is het alvast niet aan de orde.

Zolang de acteur de geest van het personage kan vatten, maakt het in dit soort films echt niet uit welke huidskleur of haarkleur iemand heeft.

Dit is een letterlijke quote uit die discussie over Bond of die zwart mag zijn of niet. Mind you, ik heb Idris Elba daar toen bewierookt en voor mij zou hij zeker bond mogen zijn.

Maar blijkbaar is de geest van het personage vatten dan niet zo belangrijk en kan er toch een genuanceerd debat zijn en gevoerd worden over homo's die alleen homo's zouden kunnen spelen.

Wees toch gewoon rechtlijnig en zeg dan dat dit soort discussies het niet eens waard is. Net zoals een fictief personage voor mij perfect door een Chinees, zwarte, what not gespeeld kan zijn laat een homo toch gewoon gespeeld worden door de beste acteur?

Dat soort zaken is toch niet eens een debat waard.

Dus ja, als morgen Billy Porter de nieuwe bond wordt omdat hij goed is. Hij speelt een rol. Voor mij kan die perfect een hetero Bond spelen, het zal mij worst wezen (pun intended)

Dit is een letterlijke quote uit die discussie over Bond of die zwart mag zijn of niet. Mind you, ik heb Idris Elba daar toen bewierookt en voor mij zou hij zeker bond mogen zijn.

Maar blijkbaar is de geest van het personage vatten dan niet zo belangrijk en kan er toch een genuanceerd debat zijn en gevoerd worden over homo's die alleen homo's zouden kunnen spelen.

Wees toch gewoon rechtlijnig en zeg dan dat dit soort discussies het niet eens waard is. Net zoals een fictief personage voor mij perfect door een Chinees, zwarte, what not gespeeld kan zijn laat een homo toch gewoon gespeeld worden door de beste acteur?

Dat soort zaken is toch niet eens een debat waard.

Dus ja, als morgen Billy Porter de nieuwe bond wordt omdat hij goed is. Hij speelt een rol. Voor mij kan die perfect een hetero Bond spelen, het zal mij worst wezen (pun intended)
Ik heb van in het begin gezegd dat dit soort discussies het niet waard is. Ik snap niet waarom het belangrijk is dat Bond een blanke zou zijn. Maar het punt is dat Sir.Killalot hier toch ook al duidelijk gezegd dat hij niet achter dat standpunt staat? Die spagaat die er zou zijn, is er dus niet.

Ik heb van in het begin gezegd dat dit soort discussies het niet waard is. Ik snap niet waarom het belangrijk is dat Bond een blanke zou zijn. Maar het punt is dat Sir.Killalot hier toch ook al duidelijk gezegd dat hij niet achter dat standpunt staat? Die spagaat die er zou zijn, is er dus niet.

Net wel. Eerder is het vooral belangrijk dat de acteur het personage kan bevatten. MAAR als het over minderheidsgroepen gaat dan is het ineens ok om een genuanceerd debat te houden. Dat dan blijkbaar in dat artikel terug te vinden is.

Ik lees daar weinig nuance hoor:
"witte mannen krijgen altijd de rol (uiteraard het "correct" woord wit gebruiken ipv blank)"
"het zou de norm moeten zijn dat homo’s de homoseksuele rollen krijgen"
"Je zou een wit persoon toch ook geen zwart personage laten spelen? Dan heet dat ‘blackface" Maar omgekeerd is dat wel ok want ja je weet wel.

"Net omdat 'homo zijn’ geen rol is! Het is niet iets dat je speelt, of kan uitbeelden."

Dit is een genuanceerd debat?
Gooi dat soort artikels toch met die andere belachelijke polariserende troep aan de kant.

Denk niet dat veel homo's er van wakker liggen als een homo gespeeld wordt door een hetero acteur...
Vaak wordt de "woke" hetze gecreëerd door mensen die zelfs niet behoren tot de doelgroep waarvoor ze het "opnemen".

Denk niet dat veel homo's er van wakker liggen als een homo gespeeld wordt door een hetero acteur...
Vaak wordt de "woke" hetze gecreëerd door mensen die zelfs niet behoren tot de doelgroep waarvoor ze het "opnemen".

Dat bedoel ik. Enfin @Sir.Killalot en vermoedelijk ook co (for lack of a better word) is het daar mee eens.
Maar het is wel dat dit soort polariserend gedoe nu eenmaal altijd door de hollywood elite gelanceerd wordt en we hier dan niets beters vinden dan dat gedoe klakkeloos over te nemen.

Dat ben ik hier al jaren aan het zeggen dat we dat polariserend, woke gedoe gewoon rechtstreeks van daar naar hier halen en één voor één gebeurt dat hier ook gewoon.

Euh, letterlijk niemand hier heeft aangegeven dat ze daar achter staan, tenzij ik er heb over gelezen ? Kan je misschien de persoon/personen aanduiden die die ingebeelde spagaat hier doen?

Dat ben ik hier al jaren aan het zeggen dat we dat polariserend, woke gedoe gewoon rechtstreeks van daar naar hier halen en één voor één gebeurt dat hier ook gewoon.

Als er iemand hier aan polarising doet zijn het wel degenen die direct weer op hun paard zitten en doen alsof de hele maatschappij naar de kloten gaat omdat er een paar Hollywood-types zeggen 'Ik vind dat we personages die homo zijn door homo's moeten laten spelen want die krijgen sowieso al minder kansen als hetero's, dan kan je tenminste de homo-rollen voor hen laten'. Ik ga er zelf niet mee akkoord, maar Jesus Christ de hysterie man.

Euh, letterlijk niemand hier heeft aangegeven dat ze daar achter staan, tenzij ik er heb over gelezen ? Kan je misschien de persoon/personen aanduiden die die ingebeelde spagaat hier doen?
Als je mij quote moet je mij ook geen woorden in de mond leggen. Ik zeg niet dat iemand dit steunt ik zeg:

"Zij wel vinden dat een debat over dat alleen homo's nog homo's zouden moeten kunnen spelen bijdraagt tot een genuanceerd maatschappelijk debat." En ik zie geen nuance in dat debat of artikel: ik heb de quotes erbij gezet.

Als er iemand hier aan polarising doet zijn het wel degenen die direct weer op hun paard zitten en doen alsof de hele maatschappij naar de kloten gaat omdat er een paar Hollywood-types zeggen 'Ik vind dat we personages die homo zijn door homo's moeten laten spelen want die krijgen sowieso al minder kansen als hetero's, dan kan je tenminste de homo-rollen voor hen laten'.

Bedoel je dat ik op mijn paard zit? Dezelfde persoon die een zwarte Bond zit te verdedigen en die zegt dat in een debat waarin gezegd wordt dat homo's door homo's gespeeld moeten worden ik geen nuance vind?

Ik heb hier thans zelf een heel geanuanceerd antwoord gegeven denk ik? Heb ik gezegd dat de maatschappij naar de kloten gaat omdat een paar hollywood-types die woke-BS weer eens door onze strot rammen?

Ik ga er zelf niet mee akkoord, maar Jesus Christ de hysterie man.

Waar zie jij hysterie?

Hier kan ik inkomen.
Het zijn de social justice warriors die het hardste roepen, maar vaak niet tot een minderheidsgroep behoren.
De personen die eronder zouden kunnen lijden, willen vaak die aandacht helemaal niet. Zij roepen zelden tot nooit eigenlijk.

Het artikel is genuanceerd in de zin dat het meerdere stemmen aan het woord laat. Dat een aantal van die stemmen zelf niet genuanceerd zijn, verandert daar weinig aan.

Ik heb zowel in het vorige debat als in dit hier mijn mening rechtlijnig uitgelegd. Wil een film of serie een historisch accuraat beeld schetsen? Dan doen taal en uiterlijk er toe. Wil je een werk verfilmen waar de afkomst van een persoon centraal staat in het verhaal? Dan ook. Indien niet? Dan maakt het geen zak uit.

In het geval van andere achtergronden en identiteiten heb ik gezegd dat ik begrijp waar die vraag vandaan komt, maar dat ik het er niet eens mee ben. In beide debatten heb ik aangegeven dat er ook een ander aspect meespeelt, en dat is representativiteit. Minderheidsgroepen lopen vaak net omwille van het behoren tot die minderheidsgroepen rollen mis. Als dan rollen die eigenlijk op hun lijf geschreven zijn, toch weer naar de meerderheidsgroep gaan ... dan snap ik die frustratie. En dan vind ik het niet slecht dat filmstudio's een effort doen om dat recht te trekken. Dat zal niet altijd goed uitdraaien, maar 'veilige' castings draaien ook niet altijd goed uit. In een ideale wereld gaat de rol altijd naar de 'beste' persoon. En er zijn veel factoren die bepalen wie de 'beste' persoon is.

Naar mijn gevoel is dat redelijk rechtlijnig en consequent hoor.

Als er iemand hier aan polarising doet zijn het wel degenen die direct weer op hun paard zitten en doen alsof de hele maatschappij naar de kloten gaat omdat er een paar Hollywood-types zeggen 'Ik vind dat we personages die homo zijn door homo's moeten laten spelen want die krijgen sowieso al minder kansen als hetero's, dan kan je tenminste de homo-rollen voor hen laten'. Ik ga er zelf niet mee akkoord, maar Jesus Christ de hysterie man.

Zo hard dit.

Off-topic:
Ik heb hier thans zelf een heel geanuanceerd antwoord gegeven denk ik?
Ik verwijs je even naar mijn sig.

Het artikel is genuanceerd in de zin dat het meerdere stemmen aan het woord laat. Dat een aantal van die stemmen zelf niet genuanceerd zijn, veranderd daar weinig aan.

Ik heb zowel in het vorige debat als in dit hier mijn mening rechtlijnig uitgelegd. Wil een film of serie een historisch accuraat beeld schetsen? Dan doen taal en uiterlijk er toe. Wil je een werk verfilmen waar de afkomst van een persoon centraal staat in het verhaal? Dan ook. Indien niet? Dan maakt het geen zak uit.

In het geval van andere achtergronden en identiteiten heb ik gezegd dat ik begrijp waar die vraag vandaan komt, maar dat ik het er niet eens mee ben. In beide debatten heb ik aangegeven dat er ook een ander aspect meespeelt, en dat is representativiteit. Minderheidsgroepen lopen vaak net omwille van het behoren tot die minderheidsgroepen rollen mis. Als dan rollen die eigenlijk op hun lijf geschreven zijn, toch weer naar de meerderheidsgroep gaan ... dan snap ik die frustratie. En dan vind ik het niet slecht dat filmstudio's een effort doen om dat recht te trekken. Dat zal niet altijd goed uitdraaien, maar 'veilige' castings draaien ook niet altijd goed uit. In een ideale wereld gaat de rol altijd naar de 'beste' persoon. En er zijn veel factoren die bepalen wie de 'beste' persoon is.

Dan heb ik je verkeerd verstaan, ik dacht dat jij dit een genuanceerd debat noemde.
Maar grotendeels met je akkoord, hoor zoals gezegd.

Alleen vind ik de pro-stemmen dus totaal niet genuanceerd en vind ik dit dus (net zoals jij) geen artikel waardig.

Zijn daar eigenlijk cijfers van, dat homo acteurs minder gecast worden? vind niet meteen iets via google. Bij huidskleur kan ik me dat wel aannemen omdat het zo zichtbaar is, maar puur op basis van een subjectief idee van hoeveel gay acteurs er zijn heb ik niet meteen een gevoel dat die minder rollen krijgen.

Er is hier welgeteld 1 iemand (Shellshock2) die mss wat heftig reageert door het "waanzin" te noemen (en dan nog), ik zie daar toch weinig "hysterie" in hoor.

Eigenlijk doe je nu exact hetzelde in de omgekeerde richting hé. 1 iemand reageert en het is zogezegd hysterie.

Het is imo gewoon geen debat waard.

As always, context en nuance. In de eerste paragraaf na de intro staat het volgende:
“Een prachtige film”, aldus de Amerikaanse filmcriticus Erik Anderson op sociale media. “Maar Corden, een heteroman, maakt een beledigende karikatuur van zijn homoseksuele personage. Zulke dingen zouden nooit gebeuren als homo’s zouden worden gecast als homo’s. "
Dit lijkt volgens mij de echte reden waarom hierover regelmatig zo gefulmineerd wordt. Het gebeurt nog al te vaak dat een personage als een stereotype wordt weggezet, met als enige definieerde eigenschap 'de homo/lesbienne/zwarte'. Vandaar ook de vergelijking met blackface: een acteur in een flamboyante outfit steken en met een verwijfd stemmetje de dramaqueen laten uithangen, is evenzeer een karikatuur als hem zwart schminken en de idioot laten uithangen (het is niet racistisch, maar daarom niet minder denigrerend).

Dat de pendel in de twitterspace dan opeens doorslaat naar 'enkel nog homo's mogen homo's' spelen lijkt mij gewoon weer een spelletje papagaai/telefoon, waarbij bij elke herhaling meer van de originele context verloren gaat, en de waarheid zoals altijd ergens in het midden ligt: bijna niemand vindt meer aandacht en nuance voor hoe holebi's geportretteerd worden in film/series een slechte zaak, en hierbij actief meer holebi's betrekken is een goede methode.

Zwam vindt ge hier beneden, de enige bijdrage aan de discussie die je hiermee doet, is aangeven dat je ongeschikt bent om ze te voeren...

Dit lijkt volgens mij de echte reden waarom hierover regelmatig zo gefulmineerd wordt. Het gebeurt nog al te vaak dat een personage als een stereotype wordt weggezet, met als enige definieerde eigenschap 'de homo/lesbienne/zwarte'. Vandaar ook de vergelijking met blackface: een acteur in een flamboyante outfit steken en met een verwijfd stemmetje de dramaqueen laten uithangen, is evenzeer een karikatuur als hem zwart schminken en de idioot laten uithangen (het is niet racistisch, maar daarom niet minder denigrerend).
Is toch gewoon de schuld van de regisseur?
Tbh homo zijnde ben ik het al lang gewoon dat het bijna altijd verwijfd en extra moet zijn in series/programma's/films.

Is toch gewoon de schuld van de regisseur?
Regisseur, producer, acteur,... -> er is genoeg volk betrokken bij een film die hierover input kan geven. Als geen van de key persons er echter van wakker ligt (omdat het een ver van hun bed show is?), zal er inderdaad geen aandacht aan gegeven worden, en dan kan iemand met een holebi-achtergrond wel handig zijn om eens aan te halen 'mannekes, is dees nu ni wa plattekes?'.

Is het een zwaar breekpunt waarvoor je op straat zou moeten protesteren: nee. Is het iets waarover nagedacht en publiek geopperd mag worden, absoluut imo. Alleen al omdat bordkartonnen personages zelden een positief effect op een verhaal hebben.

Terug
Bovenaan