Grote erfenis, wat doen?

Jean211

New member
Beste Allen,

Ik ben al langere tijd aanwezig op dit forum, maar om privacyredenen heb ik gekozen om een nieuw account aan te maken.

Waarschijnlijk zullen er veel zijn die mijn verhaal niet als realistisch zullen beschouwen, daar heb ik absoluut geen problemen mee, maar gelieve niet te reageren dan..

Mijn vraag naar jullie : Wat zouden jullie doen in mijn situatie ?
Ik heb zeer recent een zeer groot bedrag geërfd ( + 10M ), heb 2 kindjes en ben jonge dertiger. Ik zit momenteel wat vast over hoe ik met dat geld moet omgaan.
Investeren en rentenieren ? Hoe gaat je omgeving hierop reageren ?
Normaal blijven leven en het geld beleggen voor later ?
Naar niets nog omkijken en verhuizen ?

Ik wordt uiteraard begeleid voor de beleggingen/investeringen door vermogensbeheerders, daar ligt het probleem niet.

Hoe zouden jullie het aanpakken mochten jullie morgen over een grote som geld beschikken ? Het gaat mij meer om hoe mijn omgeving hierop gaat reageren, mensen zijn nogal snel jaloers..

(ik weet dat dit een "luxeprobleem" is, maar ik ben hierdoor mentaal helemaal onderuit aan het gaan)

Alvast bedankt !

Beste Allen,

Ik ben al langere tijd aanwezig op dit forum, maar om privacyredenen heb ik gekozen om een nieuw account aan te maken.

Waarschijnlijk zullen er veel zijn die mijn verhaal niet als realistisch zullen beschouwen, daar heb ik absoluut geen problemen mee, maar gelieve niet te reageren dan..

Ik heb zeer recent een zeer groot bedrag geërfd ( + 10M ), heb 2 kindjes en ben jonge dertiger. Ik zit momenteel wat vast over hoe ik met dat geld moet omgaan.

Ik wordt uiteraard begeleid voor de beleggingen/investeringen door vermogensbeheerders, daar ligt het probleem niet.

Hoe zouden jullie het aanpakken mochten jullie morgen over een grote som geld beschikken ? Het gaat mij meer om hoe mijn omgeving hierop gaat reageren, mensen zijn nogal snel jaloers..

(ik weet dat dit een "luxeprobleem" is, maar ik ben hierdoor mentaal helemaal onderuit aan het gaan)

Alvast bedankt !
Ik kocht liters limonade, honderd kilo chocolade, om aan iedereen uit te delen!

Ik geloof vooral door de stijl van je bericht, en de "mentaal onderuit aan het gaan" niet echt veel hiervan maar soit. Als je het forum al een lange tijd volgt heb je volgens mij al tientallen threads gezien met soortgelijke scenario's, alsook de thread over spaarvermogen, de beurs, ETF's, ... allemaal interessante lectuur.

Het is meer dan genoeg, dus volgens mij gewoon een deel investeren in zaken met enig risico (aandelen van holdings of gewoon ETFs zou ik verkiezen tenzij je dat actief wil (laten) opvolgen), een deel met laag risico genre gewone degelijke spaarrekening of termijnrekening (met zo'n bedragen zal je bank wel wat interessante formules hebben zeker), en een deel om je leven makkelijker te maken. Je zou ook kunnen investeren in een of ander vastgoedaandeel, GVV op de Belgische beurs of iets zoals O op de Amerikaanse (voor beiden ga je op dit forum hevige voor- en tegenstanders vinden). Persoonlijk zou ik met zo'n bedrag op meerdere paarden wedden.

In hoeverre je dat wil verstoppen voor je omgeving moet jij weten, ik denk dat heel wat zaken amper opvallen, je moet natuurlijk niet van de ene dag op de andere veranderen in een of ander cliché van een nouveau riche.

Ik kocht liters limonade, honderd kilo chocolade, om aan iedereen uit te delen!

Ik geloof vooral door de stijl van je bericht, en de "mentaal onderuit aan het gaan" niet echt veel hiervan maar soit. Als je het forum al een lange tijd volgt heb je volgens mij al tientallen threads gezien met soortgelijke scenario's, alsook de thread over spaarvermogen, de beurs, ETF's, ... allemaal interessante lectuur.

Het is meer dan genoeg, dus volgens mij gewoon een deel investeren in zaken met enig risico (aandelen van holdings of gewoon ETFs zou ik verkiezen tenzij je dat actief wil (laten) opvolgen), een deel met laag risico genre gewone degelijke spaarrekening of termijnrekening (met zo'n bedragen zal je bank wel wat interessante formules hebben zeker), en een deel om je leven makkelijker te maken. Je zou ook kunnen investeren in een of ander vastgoedaandeel, GVV op de Belgische beurs of iets zoals O op de Amerikaanse (voor beiden ga je op dit forum hevige voor- en tegenstanders vinden). Persoonlijk zou ik met zo'n bedrag op meerdere paarden wedden.

In hoeverre je dat wil verstoppen voor je omgeving moet jij weten, ik denk dat heel wat zaken amper opvallen, je moet natuurlijk niet van de ene dag op de andere veranderen in een of ander cliché van een nouveau riche.
Bedankt voor je antwoord !

Ik heb hier niets te bewijzen, ik begrijp je ook volkomen dat mijn verhaal onrealistisch klinkt..
Uiteraard volg ik threads op dit forum ivm met spaarvermogen, beleggen enz.

Maar ik had graag wat scenario's gekregen van forumleden hoe zij dit zouden aanpakken. Je levensstijl compleet veranderen ? Verhuizen ? Helemaal niets veranderen ?

Wat vooral moeilijk is om te interpreteren is van waar komt dit.
Als het van je ouders is veronderstel ik dat je toch zelf al jaren geen slechte levensstijl hebt en dit ook wel zag aankomen.
Het is toch vreemd dat zoiets uit de lucht komt vallen en dat je van 'modaal' naar 'rijk' gaat zonder dat je hier ervoor enige kennis van had.
Dan begrijp ik al die dilemma's want dat zijn zaken waar je over fantaseert als je de lotto ofzo wint of ineens een grote som geld krijgt.
Als dit van familie komt lijkt het mij logisch dat het wel iets of wat belegd/geinvesteerd is en dat je daar op voorbereid bent.

Verder hangt het er van af wat je zelf wil.
Wil je rentenieren en niks doen?
Wil je verhuizen?
Wil je leven zoals je nu doet maar net iets meer op vakantie gaan in volle luxe, links en rechts eens wat duurdere uitgave, eventueel een huis/bootje in frankrijk/spanje.

Ik heb net 2 weken in regio Nice/Cannes/Monaco vakantie gehad.
10M is veel geld maar langs de andere kant ook niet. :)

Ik zou allesinds gewoon verder blijven werken en leven aanhouden.
2/3 buitenverblijfjes, sportwagen, bootje, ...
Goed gaan eten, goede vakanties, geen zorgen maar nog steeds een 'normaal' leven.

10M€ op een spaarrekening zetten geeft al minimum €100.000 interest per jaar na RV dus als je wil kan je gewoon stoppen met werken en deftig leven. Maar niet meer werken lijkt me op den duur niet meer leuk dus je kan gewoon gelijk welke job doen die je wil parttime of fulltime om jou bezig te houden, desnoods een bedrijfje starten die gewoon break even draait is voldoende.

Ik wordt
:crazy:
Taalcursus zal er wel vanaf kunnen vermoed ik ?

Klinkt allemaal als larie, maar indien niet het geval: leven moet ge doen miljaarde. Alles waar ge goesting in hebt.

Indien dit waar is, zou ik contact opnemen met een privé-bank(ier). Elke grootbank heeft wel zo'n afdeling en er zijn ook enkele "kleinere" spelers. Zij hebben wel ervaring met het begeleiden van mensen die in zo'n situatie terechtkomen. Het is natuurlijk niet gratis, maar als je 10 miljoen hebt, zal dit zich dubbel en dik terugverdienen. Dit lijkt mij de minst risicovolle oplossing ipv alles op eigen houtje te doen.

Als je je werk graag doet, zou ik blijven werken maar dan eerder halftijds. Indien je je werk niet graag doet iets kiezen wat je wel graag doet; je moet immers niet meer naar inkomen kijken. Verder zou ik geen zotte aankopen doen. Wil je een nieuwe computer of dat ene keukentoestel dat je mss net te duur vond bv, kan je je laten gaan, maar ik zou nu niet direct een splinternieuwe luxewagen gaan kopen als je ervoor altijd met een middenklassewagen hebt rondgereden.

Ik zou contact opnemen met bedrijven die zich bezig houden met het beheer van vermogens. Voorbeeld hiervan: Omegafin. Persoonlijk geen ervaring mee, ken ze enkel via opleiding waar ze aan bod kwamen. Zelf aan beginnen zonder goede begeleiding lijkt me onbegonnen werk.

De vraag is of al die vermogensbeheerders ook iets afweten van de psychologische begeleiding. Die beheerders gaan wellicht gewoon portefeuilles hebben die er altijd al waren. Maar in geval van TS is het ineens van niets naar $10M, da's gewoon de Euromillions winnen. En van de Loterij weet ik dat winnaars ook begeleiding krijgen voor de vragen die TS zich stelt.

Beste Allen,

Alvast bedankt !
Ik snap niet goed waarom je het geld zou beleggen voor later. Er gaat geen enkele moment zijn dat uw omgeving plots het normaal gaat vinden als jij miljoenen gaat uitgeven.
Stap 1) Trek u niet te veel aan wat uw omgeving denkt
Stap 2) Doe uw goesting

Een deel beleggen...natuurlijk...je hebt 2 kinderen.
Nu ervan genieten....natuurlijk...het kan vlug voorbij zijn.

De vraag is, wat heb jij nodig om te genieten van het leven? Je job (wat het ook moge zijn)? Reizen (alhoewel met 2 kinderen kan je moeilijk continu weg zijn)? In de sociale sector als vrijwilliger helpen? Oude huizen kopen, renoveren en doorverkopen?
Enkel jij kan hier op antwoorden.

Met dit bedrag kan je je ook permiteren om een verkeerde beslissing te nemen...

En wat de anderen denken, is gemakkelijk gezegd van trek het je niet aan. IK zou het ook heel ongemakkelijk vinden. Je zal een ander leven leiden dan je familie en vrienden. Ik kan mij inbeelden dat er schuldgevoel kan ontstaan. Er zullen ZEKER en VAST vrienden (en mss familieleden) uit het zicht verdwijnen. Schrik om "alleen" achter te blijven? Ik heb geen tip voor jou maar waarom geen psychologische hulp inschakelen? Is ergens begeleiding in een cruciale transitie van je leven, niet?

Hopelijk kan je er binnenkort van genieten en zal dit bedrag je leven stukken aangenamer maken :-)!

Zoals @Monkytiger al aangaf - graag wat meer duiding/achtergrond/huidige situatie, dergelijk bedrag dat letterlijk uit de lucht komt vallen is vrij zeldzaam, het kan wel vroeger vallen dan gepland of gewenst door omstandigheden.

Geld is ook tijd - er is dus niets om u druk over te maken. Valiezen pakken en weg is slechts voor een zeer klein percentage van de bevolking een ideaal, vrienden/familie en leefomgeving wijzigen/vervangen is niet eenvoudig - een sociaal leven opbouwen startend vanaf 0 is ook niet voor iedereen weggelegd, net zoals constant reizen, te veel vrije tijd.

Het is ook zinloos dat geheim te houden, blijf op de vlakte in termen van bedragen - maar geen zin om frugaal te gaan leven i.f.v. reactie van anderen, je persoonlijkheid blijft behouden - iemand in de sportvereniging is ook multimiljonair en vermits hij een groot bedrijf bezit en quasi heel de straat heeft opgekocht en een klein fortuin in zijn garage heeft staan ... dat is dus geen geheim hé, die zit nog steeds met grotendeels dezelfde mensen in zijn omgeving hoor. Wat er wel is bijgekomen - hij gaat graag jagen, dat doet hij met zijn vrienden - maar sporadisch ook eens met andere bedrijfsleiders, adel, koninklijke familie - dat was in zijn beginjaren geen optie.

Ik snap niet goed waarom je het geld zou beleggen voor later. Er gaat geen enkele moment zijn dat uw omgeving plots het normaal gaat vinden als jij miljoenen gaat uitgeven.
Stap 1) Trek u niet te veel aan wat uw omgeving denkt
Stap 2) Doe uw goesting
Als hij zijn geld slim belegt kan dat letterlijk zorgen dat niemand na hem (kinderen, kleinkinderen, ...) ooit in hun leven nog moeten werken voor hun geld.

Dat gezegd zijnde, vergeet uw medeforummers niet :lol:

Als hij zijn geld slim belegt kan dat letterlijk zorgen dat niemand na hem (kinderen, kleinkinderen, ...) ooit in hun leven nog moeten werken voor hun geld.

Dat gezegd zijnde, vergeet uw medeforummers niet :laugh:
Hij heeft 2 kinderen, zet voor elks een miljoen in een ETF ergens en met de rest kan je gewoon leven hoor.
Zolang je geen compleet absurde dingen doet, krijg je die 10 miljoen niet op.

1. Ik zou niet direct stoppen met werken maar het wat kalmer aan doen en een makkelijkere job doen, of gedeeltelijk investeren in een zaak met personeel zodat ik meer kan delegeren.

2. Een woning kopen of verbouwen die quasi volledig energieneutraal is zodat je er minimaal kosten aan hebt en comfortabel kunt leven samen met je familie.

+ eventueel een buitenverblijf waar je echt graag woont, of als je liever flexibel bent en graag reist kan je beter uw kapitaal houden en af en toe eens wat op hotel gaan of huren...

3. Noodfonds van 100K per familielid op individuele spaarrekeningen (waar ze misschien niet direct aan kunnen).

4. Wat er nadien overblijft 80 tot 90% beleggen volgens het 80/10/10 allocation principe (of andere formules). 80% in ETF's waarvan de helft in accumulerende ETF's en de andere helft in distribuerende dividenden, 10 in bonds, 10 vastgoed.

5. Resterende 10-20% op enkele deftige spaarrekeningen of kasbons en dus cash houden.

Terug
Bovenaan