Hebben jullie al vaak gevochten?

Ik ben er bijna 50, heb en grote mond als mij iets niet aanstaat maar heb nog nooit gevochten neen, ook niet als kind.
En nog nooit slaag gehad.

Ik vocht vroeger als kind veel met mijn broer en de buurjongens. 🤷

8 jaar geleden tijdens mijn werk tussenbeide gekomen toen een oude zatlap van een duim hoog een vrouw fysiek aan het belagen was.
Ik dacht dat ik zo een oud, klein ventje wel aan kon maar uiteindelijk keerde hij zich tegen mij en begon me de keel dicht te knijpen in een hoekje. Ik kreeg hem zelf niet van me afgeschud. Verschillende mensen (mannen en vrouwen) stonden te kijken zonder tussenbeide te komen. Uiteindelijk is een collega op mijn geroep afgekomen en die heeft hem van me af kunnen trekken.

Ik vocht vroeger als kind veel met mijn broer en de buurjongens. 🤷

8 jaar geleden tijdens mijn werk tussenbeide gekomen toen een oude zatlap van een duim hoog een vrouw fysiek aan het belagen was.
Ik dacht dat ik zo een oud, klein ventje wel aan kon maar uiteindelijk keerde hij zich tegen mij en begon me de keel dicht te knijpen in een hoekje. Ik kreeg hem zelf niet van me afgeschud. Verschillende mensen (mannen en vrouwen) stonden te kijken zonder tussenbeide te komen. Uiteindelijk is een collega op mijn geroep afgekomen en die heeft hem van me af kunnen trekken.

Op mijn keel dichtknijpen reageer ik echt heel slecht. Dan gaat het licht direct uit. Mijn reflex is dan de ander zijn keel ook dichtknijpen maar zodanig hard dat hij bijna direct lost bij mij. Maar dan had ik nooit veel zin om zelf te lossen.

Ik verschiet vooral dat er zoveel gepest zijn, ik kan in van kleuter tot middelbaar nauwelijks een geval noemen waar ik van zou kunnen zeggen die of die werd gepest. Erg dat er dan toch op zo'n beperkte groep blijkbaar toch zoveel gepest werden.

Ik verschiet vooral dat er zoveel gepest zijn, ik kan in van kleuter tot middelbaar nauwelijks een geval noemen waar ik van zou kunnen zeggen die of die werd gepest. Erg dat er dan toch op zo'n beperkte groep blijkbaar toch zoveel gepest werden.
Ik kan me geen enkele schooldag herinneren uit het lager/middelbaar dat ik niet gepest werd. :unsure:

Same, ik was een veel te magere kerel met flaporen, dan weet je het wel he :crazy:
Maar tis daarom nooit tot vechten gekomen. Ik was/ben wel groot, misschien daarom.
Ik lachte het altijd weg, mijde het gewoon of zette zelf een grote mond op, afhankelijk van de situaties.

Het pesten dan ik me herrinner uit mijn jeugd (jaren 80) was wel totaal niet in verhouding met pestgedrag dat ik in deze tijden zie passeren.

Same, ik was een veel te magere kerel met flaporen, dan weet je het wel he :crazy:
Maar tis daarom nooit tot vechten gekomen. Ik was/ben wel groot, misschien daarom.
Ik lachte het altijd weg, mijde het gewoon of zette zelf een grote mond op, afhankelijk van de situaties.

Het pesten dan ik me herrinner uit mijn jeugd (jaren 80) was wel totaal niet in verhouding met pestgedrag dat ik in deze tijden zie passeren.

Het ding is dat vroeger het pesten stopte als het school gedaan was. Nu doen ze gewoon door via social media en heb je als slachtoffer geen rust meer.

2 keer. Totaal geen vechtersbaas en ik vermijd confrontatie maar tijdens mijn studententijd 2 keer niet kunnen verwijden.

- Na de Leuvense jaarmarkt met een maat en 2 vrouwen op stap. Vanop ongeveer 100 meter waren er flauwe plezanten de vrouwen aan het naroepen en mijne maat gaf ze een antwoord. Zijn die mannen naar ons toegelopen en is het tot een gevecht gekomen. Zij waren met 3, wij met 2. Gevecht was afgelopen toen er ene bovenop mij zat en mijne maat die gewoon van mij afgestampt heeft door zijn voet tegen zijn gezicht te zetten. Die heeft veel pijn gehad lijkt me. Ik ben toen 3 dagen thuis geweest van zeer in mijn nek en rug.

- Niet echt een gevecht misschien maar op het hogeschoolplein in Leuven benaderd door een groepje van 3 terwijl wij met 6-7 waren. Wij zaten daar gewoon en die mannen hadden eerder met een fles naar ons gegooid. Komen die naar ons en komen daar ff vriendelijk doen. Vragen een sigaret aan iemand in de groep en ik zei hem om die niet te geven vermits die net een fles naar ons gegooid had. Dat zinde hem natuurlijk niet en kreeg daar prompt een slag in het gezicht. Kort wat duwen, trekken en slagen en opeens kwam er 2 man extra langs elke kant om die mannen bij te staan (was dus een bende en gepland). Heel onze groep weg behalve ik en 1 maat (zelfde als hierboven). 1 van die mannen slaagt fles kapot op een steen en vraagt opeens portemonnee en gsm van ons. Onze beste haymaker bovengehaald, weggesprongen over struiken (uitgangspaden waren geblokkeerd door hun vriendjes) en gaan lopen. Zijn ons even gevolgd maar zijn er van weggeraakt.

Droeg een bril en was 'ne lange smalle' dus ook redelijk wat uitgedaagd geweest vroeger. Hoewel ik me niet liet doen is het toch meestal bij uitdagen gebleven. Veel met een grote mond toen maar als het er op aankwam..

Vroeger serieus wat afgevochten. Meestal na school of in het weekend met kameraden.

Maar ik denk dat het nu toch al een jaar of 20 geleden moet zijn dat ik nog Tekken, Mortal Kombat of Dead or Alive gespeeld heb. :woohoo:

Lagere school af en toe, middelbaar 1 keer toen ik 13 was.
Sindsdien nooit meer echt moeten vechten.
Groot en breed genoeg zijn en spreken met een commanderende stem heeft me al veel geholpen met zowel gevechten vermijden en ook gevechten tussen anderen stoppen.

Behalve wat duw- en trekwerk op school of in de pubertijd, waarbij het nooit ernstig was, wel al paar keer in een situatie gezeten waar er jammer genoeg gevochten is geweest. En telkens niet mijn eigen fout. Maar ik ben er niettemin niet fier op, maar ga mij ook niet laten doen.

- Toen ik een jaar of 18 was in de Overpoort, ik stap in mijn auto, houden plots 2 gasten uit het niets mijn deur open, doen ze wat agressief en toeken ze los op mijn gezicht. Echt out of the blue, ik kende die gasten niet, die stonden daar blijkbaar naast mijn auto te praten en dachten dat het wellicht leuk was iemand af te motten. Ik rijd een klein stukje door en keer dan terug, er zaten nl maten van mij in het pitakot daar rechtover, waarvan ene nogal bedreven is in de vechtsport. Ik loop binnen met een bebloede neus en lip, mijn maten stormen naar buiten, die 2 hebben een, laat ons zeggen, serieuze bekomst gehad.

- Een kleine 20 jaar geleden, ik en mijn toenmalige vriendin gaan met een bevriend koppel iets eten in het Patershol in Gent. We lopen van de vrijdagmarkt richting Patershol en steken aan Oudburg op het zebrapad de straat over, net op dat moment trekt een auto supersnel op en stopt vlak voor, bijna tegen ons. Ik kijk gewoon even naar die gast, maak zelfs geen gebaar, die stapt plots uit en stormt op mij af, duidelijk zat of onder invloed. Die blijft maar roepen en tieren, ik draai mij om en zeg tegen mijn gezelschap dat we gewoon moeten doorlopen, die gast reageert als een wesp gestoken alsof ik iets tegen hem heb gezegd, komt neus aan neus staan en slaat dan plots 2x met zijn vlakke hand in mijn gezicht. Op dat moment geeft mijn kameraad, die achter hem stond en er duidelijk genoeg van had, die gast een dikke mep op de zijkant van zijn hoofd. Hij heeft dan ook wel zijn bekomst gehad van ons en is met de staart tussen de benen in zijn auto gekropen, ook onder dwang van enkele Engelse toeristen die alles hadden zien gebeuren.

- Ongeveer 7 jaar geleden, in de Hoogpoort in Gent, een gast die zonder aanleiding plots voor mijn neus staat die ik vlak voordien gekruisd had aan een trapje, doet enorm agressief, duidelijk uit op ruzie. Toen ik die een duwtje gaf omdat hij veel te dicht kwam haalt die plots uit, recht op mijn gezicht. Er was dus voordien niets gebeurd, hij verklaarde achteraf dat ik hem had geduwd aan dat trapje maar er waren camerabeelden en daarop was duidelijk te zien dat ik helemaal niks had gedaan en er zelfs afstand was tussen ons. Mijn schoonbroer zat daar ook en die gast heeft ook zijn bekomst gehad toen, jammer genoeg had iemand de flikken gebeld en zijn we daarvoor moeten voorkomen. Hij heeft zijn kat gestuurd en had een strafblad van hier tot ginder, echt een agressief probleemgeval blijkbaar, hij is opnieuw veroordeeld, wij opschorting. Moet zeggen, daar in die rechtbank zitten daarvoor is echt confronterend.

Nu ik het opmerk, het was telkens in Gent, agressieve stad toch wel. :unsure:

Ook ooit eens gaan lopen op een galabal van de hogeschool in Brussel, een kameraad van mij had daar een meisje staan versieren en gekust blijkbaar van ene van een studentenclub, wij waren daar met 3 man, staan daar plots 20 man van die club voor ons. Zijn toen braafjes gaan lopen. Dus een echt gevecht was dat niet natuurlijk.

Soit, je kan mss denken dat ik het zelf zoek ofzo, maar echt, dat is dus helemaal niet zo. De 3 keer dat het is gebeurd had ik zelf helemaal niks gedaan, ik ben absoluut niet agressief en nooit uit op ruzie of conflict. En je kan mss ook zeggen dat je dan best gewoon alles zo laat en weggaat, maar als ze effectief op je gezicht slaan is het voor mijn gevoel achteraf toch leuker als ze nadien nogal met hun gezicht tegen de spreekwoordelijke muur lopen. Ik zou er niet echt mee kunnen leven dat de agressor wint.

Laatst bewerkt:
Op mijn keel dichtknijpen reageer ik echt heel slecht. Dan gaat het licht direct uit. Mijn reflex is dan de ander zijn keel ook dichtknijpen maar zodanig hard dat hij bijna direct lost bij mij. Maar dan had ik nooit veel zin om zelf te lossen.
Kinky af.

Wat betreft het verzeild geraken in dergelijke situaties heeft in mijn ogen niet enkel met eigen gedrag te maken. Locatie en tijdstip speelt natuurlijk ook een grote rol. Als locatie zie ik hier veel de speelplaats passeren. Maar je zal ook sneller zo'n zaken tegenkomen in het uitgaansleven, 's nachts, dan in de supermarkt overdag. In het uitgaansleven zullen vechtpartijen ook meer voorkomen op de latere uren dan in de vooravond.

Bijvoorbeeld ging ik vroeger veel uit in Gent. Nooit problemen gehad of gezien. Ook een hele periode ging ik uit in Kortrijk (stationsbuurt). Daar zag je bijna altijd een vechtpartij na 2u. Meermaals ook geviseerd geweest door nog maar gewoon het café binnen te wandelen. Terwijl ik dat in Gent nooit meegemaakt heb. Een jeugdhuis vs. een discotheek of danscafé is ook heel verschillend.

Hoe je daarop reageert heeft er natuurlijk ook mee te zien hé. Ga je erop in of probeer je kost wat kost uit die situatie te geraken. Of zoals bij het verhaal van @Vrouwtje Theelepel kom je tussenbeide of neem je geen risico een wildvreemde te helpen en niet betrokken te raken? Ook ken ik verschillende situaties waarbij het slachtoffer gewoon geen kans had om weg te wandelen en toch klop kreeg terwijl die niets verkeerd deed.

Ik ben nog achterna gezeten geweest door 3 volwassen mannen aan 't station in Rijsel omdat ik geen sigaretten had. Dat was overdag. Ik zei heel vriendelijk dat ik geen had en niet rookte, maar dat bleek hen niet aan te staan. Ik was toen 16 jaar.

Ik ben dan ook van mening dat bij mensen die een historie hebben van "toevallig" altijd in dat soort situaties te komen, hun eigen gedrag er voor iets tussen zit. En zo kende ik er wel enkelen. Terwijl er altijd wel een "bigger fish" gaat zijn, of een gek met een bosmaaier. Ik ben daarvoor niet impuslief genoeg.

Dit kan voor sommigen best wel zo zijn, maar zoals ik hierboven beschrijf heb ik het 3x voorgehad en telkens echt van mij of mijn vrienden uit geen enkele aanleiding. En nu ook niet echt op plaatsen waar veel krapuul ofzou zou rondlopen, hoewel er in de Overpoort natuurlijk wel altijd wel wat kan gebeuren.

Ik ging indertijd wel heel veel uit, ik had ook een vriendengroep die vaak wat ouder was en waarvan er wel af en toe eens iemand agressief kon doen. Zo 2x gezien dat één van onze groep zelf een ruzie had uitgelokt en heb mij toen 2x afzijdig gehouden. Ik ga echt niet gaan vechten voor of iemand verdedigen die het zelf heeft uitgelokt, zelfs al is dat een kameraad. Enfin, dat waren toen kameraden, maar die zie ik nu totaal niet meer. Maar die hadden ook niks te maken met mijn hierboven beschreven verhalen, dat waren andere vrienden die ik nu wel nog zie en die zelf nooit iets zouden uitlokken.

Dat is het hem net.

Als je een huismus bent en niet veel uitging of wekelijks naar hetzelfde lokale jeugdhuis ging waar dezelfde groep mensen vertoeven, is het ook logisch dat je veel minder met zo'n toestanden te maken krijgt.
Das niet recht evenredig hoor :)

Ik ben jaren zwaar uitgeweest, van grote dancings tot kleine ongure plaatsen waar iedere week miserie was.
Heb ook de woelige tijden meegemaakt van de opkomende housebeweging eind de jaren '80 begin '90, 3 dagen aan een stuk zonder slapen uitgaan, veel miserie en vechpartijen van dicht meegemaakt door anderen, ook van mijn dichte vrienden van toen.

Maar daarom ben je er zelf nog niet bij betrokken he ;)

Zelf nog maar één keer gevochten (niet dat ik er zelf aan deelgenomen heb maar soit). Na een fuif met mijn maten naar de fietsenstalling gegaan. Daar merk ik dat mijn sleuteltje niet meer in mijn jaszak zit. Ik zeg tegen mijn maten dat ik terug naar de vestiaire ga om te kijken of het er daar toevallig uitgevallen is. Maar dat ze al verder mogen rijden want de kans is klein dat ze het daar gaan vinden en dat ik dan wel naar mijn ouders zou bellen om me te komen halen.

Ik dus terug naar de vestiaire, zie ik daar een madam met mijn sleuteltje in haar handen. Ik zo blij als iets terug naar mijn fiets en vertrek naar huis. In de straat van de fuif staat een groep gasten, die ook besluiten te vertrekken eens ik daar passeer.

Eén van die gasten komt plots naast mij fietsen, zegt "Hey, ik zen de Jos van de motorclub" en begint dan vol overtuiging het geluid van een brommer na te doen. Ik vond dat nog wel lollig dus besluit om mee te doen. Maar dat was duidelijk niet naar zijn zin. Nog voor ik het goed en wel besef krijg ik een enorme vuistslag op de zijkant van m'n gezicht en smak met fiets en al hard tegen de grond, waarna de volledige groep mij minutenlang tot moes begint te schoppen. Het waren waarschijnlijk maar enkele/seconden minuten. Maar ik kan u verzekeren, op dat moment voelt het alsof ik daar uren lag verrot gestampt te worden.

Gelukkig niet al teveel aan over gehouden, behalve goed wat schrik/paniekaanvallen en dat knagend gevoel van, had ik dit anders kunnen aanpakken en had het dan anders gelopen? Uiteraard besef ik dat ik hier geen enkele schuld tref, en dat ze gewoon naar een slachtoffer opzoek waren. Maar toch blijft dat knagen.

Voor de rest niet echt meer in gevechten verzeild geraakt. Wel nog van ver mensen zien vechten, of wat duw- en trekwerk.

Laatst bewerkt:
Das niet recht evenredig hoor :)

Ik ben jaren zwaar uitgeweest, van grote dancings tot kleine ongure plaatsen waar iedere week miserie was.
Heb ook de woelige tijden meegemaakt van de opkomende housebeweging eind de jaren '80 begin '90, 3 dagen aan een stuk zonder slapen uitgaan, veel miserie en vechpartijen van dicht meegemaakt door anderen, ook van mijn dichte vrienden van toen.

Maar daarom ben je er zelf nog niet bij betrokken he ;)
De meeste gevallen kan je vermijden, ja. Maar er is een grotere kans om erin verzeild te geraken. Genoeg situaties gezien waarbij iemand zomaar geviseerd werd en klop kreeg.

Zo heb ik nog iemand uit de toiletten weten wandelen, aan de uitgang van de toiletten stonden 5 personen Een daarvan gooit z'n pint over de rug van die kerel. Die persoon droeg een bril en zag er een easy target uit. Persoon verschiet en draait zich om en kijkt van 'huh'? Kreeg direct een vuist in het gezicht, valt om en men gaat er met z'n vijven op beginnen trappen. Politie arriveert en persoon met bril doet z'n verhaal waarop een agent zegt: 'als ge het zelf niet zoekt, komt ge zo'n dingen allemaal niet tegen'. Je zal maar in die kerel zijn schoenen staan hé.

Er hebben mij nog 3 man omsingeld waarvan ene een mes tegen m'n buik zette. Dat was bij het terugkeren van een fuif. Ze dreigden mij neer te steken als ik mijn schoenen niet gaf. Terwijl ze dreigden kreeg ik af en toe een klap in 't gezicht. Ik was 15 jaar en was toen nog bang van mijn eigen schaduw, bij wijze van spreken. Ik heb maanden niet meer durven uitgaan.

Vriend van mij is portier. Danscafé waar een dresscode is. Tsjetsjeen wil binnen in training, wordt geweigerd. Geen probleem, die man gaat weg. Wij staan gezellig te babbelen wanneer er plots een wagen voor de deur stopt, springen 5 Tsjetsjenen uit de wagen en beginnen op zowel mijn kameraad als mij te kloppen. Terrasstoelen vliegen achter onze kop, kortom een hele tumult. Ik stond daar dus gewoon en deelde in de klappen. Plots springen die mannen allemaal terug in die wagen en vertrekken met piepende banden. Dan ontdekt dat er een mes in het been van mijne kameraad stak. Door de adrenaline voelde hij dat het eerste moment niet.

Terug
Bovenaan