Niet ver. Zelfverdediging = 'de vuisten van de belager wegslaan of ontwijken en dan weglopen, vanaf je gericht terugslaat ben je even schuldig als de belager'.
Bron: uitspraak van de rechter in de correctionele rechtbank.
1 situatie, 1 dossier, 2 rechtszaken. Van de 2 opgepakte belagers was er ene minderjarig op moment van de feiten. Andere was meerderjarig. Vandaar een rechtszaak in de correctionele rechtbank en ene in de jeugdrechtbank. In de ene rechtszaak werd ik volledig vrijgesproken, de belager een serieuze geldboete en werkstraf. In de andere rechtszaak (nogmaals, compleet zelfde dossier) heeft de rechter er zich vlug vanaf gemaakt: 'beide hebben geslaan, beide werkstraf'. Volgens mij heeft die nooit den dossier open gedaan.
Om de gebruikte agressie te vergelijken: diezelfde bende had al meerdere keren mensen lastig gevallen (diefstal, slagen en verwondingen, enz.) op dezelfde avond. Bende heeft mij en 2 vrienden aangevallen. Bende was met 15+ personen. 2 opgepakt. Foto's in dossier van mijn handen: clean. Foto's van belagers: gezwollen en vol bloed. Foto's van mijn gezicht: kapot. Foto's van gezicht belagers: clean. Ik heb mijn handen gebruikt om mij te verweren. Belagers een boksbeugel. Boksbeugel gevonden en gebruikt als bewijs.
Belagers hadden geen enkele verwondingen. Ik werd afgevoerd met een schedelbreuk, gebroken oogkas, gescheurde kleren, blauwe ogen en een hersenschudding. 1 maand werkonbekwaam.
Iemand die ik ken heeft ene z'n kaak gebroken omdat die iets riep naar zijn vriendin. Was de 3de keer dat hij naar de rechtbank mocht voor slagen en verwondingen. Vorige keren telkens werkstraf gekregen. Recidive en er waren camerabeelden dat hij de klappen uitdeelde. Vrijgesproken.
Justitie in België is een grap.