Hebben jullie al vaak gevochten?

Ene keer. Een kerel die uit het niets mijn vriendin keihard een klets op haar achterste gaf. Ma echt pijnlijk hard en totaal ongepast met een hatelijke grijns op z'n bakkes.

Ik heb toen ook kletsen uitgedeeld, meerdere, harde, heel harde. Ik ben toen helemaal in neanderthalermodus gegaan en heb hem met een wenend stemmetje z'n excuses doen aanbieden.

Ik zou vandaag heel anders reageren op zo een situaties, maar toen was ik nog jong en dom.

ik zou graag tot in detail willen weten hoever men kan gaan in wettelijke zelfverdediging. Voor veel mensen niet echt duidelijk hoe ver men in kan gaan lijkt me
Wettelijk gezien is daar wat interpretatie voor. Iemand die u een bitchslap geeft doden mag niet. Iemand die u met een mes of pistool gaat aanvallen dan weer wel. Ze kijken vooral naar de omstandigheden, het moet in de buurt van proportioneel liggen. Een beetje erover is best oké (bijvoorbeeld iemand begint u te bitchslappen en jij slaat die een blauw oog), geen enkel probleem want niets permanent en jij initieerde het geweld niet.

Waar ik trouwens echt niet tegenkan zijn van die vrouwen en kleine mannen die iemand beginnen meppen en dan zeuren omdat ze lappen terug krijgen van iemand die sterker is; dan is het plots allemaal niet meer plezant en zijn ze slachtoffer van geweld. Als ik die bezig hoor denk ik toch ook : "play stupid games, win stupid prizes", je krijgt echt wel wat je verdient. Je bent geen slachtoffer van geweld, maar een agressieveling die dan ook nog eens zo dom is om iemand aan te vallen die sterker is dan jou.

Ken ik. Ne maat is ook rond de meter 90 en heel breed wegens body building. Die kan bijna niet uit gaan want elke week is er wel iemand die zich wil testen. Bizar.
Gek. Ik heb eigenlijk nog nooit gevochten, en dat was allemaal door één reden, V. een achterneef.
V. was bijna 2 m breed groot en heeft nog een (heel korte) bokscarrière gehad als zwaargewicht.
Die werd niet vaak 'uitgedaagd', had zijn reputatie mee...
En die enkele keren dat ik in de problemen kwam, kwam V tussen beiden

Slechts een keer in het middelbaar.
Maanden gepest tot de stoppen sprongen en ik de ring leader een wilgemikte saflet op zijn neus gaf.
Nooit meer gepest nadien maar het kwaad was al geschied.

Vooral in het uitgaan veel kans tot vechten gehad maar nooit gedaan. Het beste gevecht is er eentje dat je kan vermijden. Sommige mensen worden nog primitiever dan Neanderthalers wanneer ze gedronken hebben.

Wegens gebrek aan praktijkervaring kan ik niet zeggen wat ik zou doen maar als het ooit tot een situatie zou komen waar mijn vrouw of dochter in voor komt weet ik wel nu al dat ik op dat moment niet insta voor mijn daden.

Tl;dr

1 pets op neus pestkop
nooit gevochten
wie aan mijn vrouw of kind raakt maak ik kapot

Ene keer. Een kerel die uit het niets mijn vriendin keihard een klets op haar achterste gaf. Ma echt pijnlijk hard en totaal ongepast met een hatelijke grijns op z'n bakkes.

Ik heb toen ook kletsen uitgedeeld, meerdere, harde, heel harde. Ik ben toen helemaal in neanderthalermodus gegaan en heb hem met een wenend stemmetje z'n excuses doen aanbieden.

Ik zou vandaag heel anders reageren op zo een situaties, maar toen was ik nog jong en dom.
Is zowat de enige reden dat ik zou durven vechten tot op vandaag. Blijf daar is vanaf seg. Is ook de enige reden dat ik al is in een verhitte situatie ben terecht gekomen. Mensen die vrouwen of meisjes lastig vallen die daar duidelijk niet van moeten weten.

Ik heb ooit op school 2x gevochten en dan moesten ze al heeeel veel doen en al zelf eerst aan mij komen.
Sindsdien heb ik schrik van "mijn eigen" om te vechten.
1x lager middelbaar stoppen doorgeslagen en bleef gaan toen die op de grond lag.
Hebben me met 5 man moeten eraf halen

2 e keer zelfde school hoger was kort en krachtig 1 swing en blauw oog.
Jaren later hoorde ik dat die persoon een echte vechtersbaas was.

Heb dan nog 1 keer eens 22 jaar geleden tijdens het uitgaan 1 kopstoot en vuistslag gekregen , direct neus bloeden maar had het niet direct door .
heb me gewoon beheerst want die persoon was 1 kop kleiner als ik ,ik wist als ik me liet laten "gaan"dat die er maar half levend ging uitkomen.
Had die persoon 1 kop groter geweest was het misschien anders geweest.
Zoals hier gezegd als het er ene van 1m90 was.....
Ben mss raar😁
Zelf zou ik nooit iets beginnen of uitlokken

Dus op de lagere school eens vechten is leerrijk en opvoedend voor mij geweest.
Maar dat ze me op de lagere school zo eens bezig gezien hadden was ook voor hun "leerrijk"🤣

Twee keer.

Eerste keer toen ik een vriend verdedigde tegen een pester. Toen heb ik die een bloedneus geslagen.

Tweede keer buiten aan een dancing een kerel die tegen mij ambras kwam zoeken. Ik deed toen gevechtssport en was in die tijd zelf geen lieverdje, dus die kerel heeft ferm wat batsen en schoppen gekregen. Ik ben toen wel gaan lopen, want die zijn dokter zal wel wat werk gehad hebben.

Vroeger op het middelbaar eens af en toe.

Daarna een keer op mijn 18e met iemand die een meisje lastig viel. Voor de rest ben ik echt geen vechter.

Als uw vrouw u bedriegt met iemand maakt ge die persoon dan ook kapot? Want in feite heeft die u vrouw niets aangedaan dus ik zou denken van niet dan? Enkel mensen dat vb u kind/vrouw fysiek letsel bezorgen?
Als uw vrouw of man u bedriegt is deze het niet waard om voor in de problemen te komen. Wat denkt die wel, mij eerst bedriegen en ik daarna nog wat in de gevangenis gaan zitten voor zo iemand :rofl:? Forget it!

Buiten de ring/training, één keer dat ik me voor de geest kan halen.
Buurt werd hier al jaren geplaagd door iemand die auto's bekraste.

Heb hem op camerabeelden betrapt en de flikken gebeld. Voor die aankwamen heb ik hem bij zijne kraag gepakt en door een raam gegooid (daar hing ne doek en dacht dat dat ne muur was dus foutje).
Lowkickske gegeven en goed ingepeperd dat em niet meer moest terug komen. Gewoon omdat die mannen er toch altijd zo licht vanaf komen en hij op die manier zeker niet meer zou terugkomen.

Ook es ene zijn vrouw zien slaan in Oostende en daar tussengekomen maar niet echt moeten slaan.

Als uw vrouw u bedriegt met iemand maakt ge die persoon dan ook kapot? Want in feite heeft die u vrouw niets aangedaan dus ik zou denken van niet dan? Enkel mensen dat vb u kind/vrouw fysiek letsel bezorgen?
Ik ben Mevr. @Coolguy en ik ben niet van plan hem te bedriegen. Ik besef wat voor geweldige man hij is en dat ik fameus met mijn gat in de boter gevallen ben met hem.

On Topic: Nooit gevochten - had het beter wel gedaan, dan was ik mss minder gepest geweest. Maar meisjes zijn op dat vlak nu eenmaal geniepiger en gaan meer voor het mentaal vlak dan jongens. Die kon ik verbaal wel aan en draaide hun woorden om zodat ik het zelf grappig vond.

Als je fysiek aangevallen wordt mag je jezelf verdedigen. Als je echter iemand afknalt terwijl je belager ongewapend blijkt te zijn mag je het komen uitleggen voor de rechter en heb je wel een probleem...ik zou graag tot in detail willen weten hoever men kan gaan in wettelijke zelfverdediging. Voor veel mensen niet echt duidelijk hoe ver men in kan gaan lijkt me

Niet ver. Zelfverdediging = 'de vuisten van de belager wegslaan of ontwijken en dan weglopen, vanaf je gericht terugslaat ben je even schuldig als de belager'.

Bron: uitspraak van de rechter in de correctionele rechtbank.

1 situatie, 1 dossier, 2 rechtszaken. Van de 2 opgepakte belagers was er ene minderjarig op moment van de feiten. Andere was meerderjarig. Vandaar een rechtszaak in de correctionele rechtbank en ene in de jeugdrechtbank. In de ene rechtszaak werd ik volledig vrijgesproken, de belager een serieuze geldboete en werkstraf. In de andere rechtszaak (nogmaals, compleet zelfde dossier) heeft de rechter er zich vlug vanaf gemaakt: 'beide hebben geslaan, beide werkstraf'. Volgens mij heeft die nooit den dossier open gedaan.

Om de gebruikte agressie te vergelijken: diezelfde bende had al meerdere keren mensen lastig gevallen (diefstal, slagen en verwondingen, enz.) op dezelfde avond. Bende heeft mij en 2 vrienden aangevallen. Bende was met 15+ personen. 2 opgepakt. Foto's in dossier van mijn handen: clean. Foto's van belagers: gezwollen en vol bloed. Foto's van mijn gezicht: kapot. Foto's van gezicht belagers: clean. Ik heb mijn handen gebruikt om mij te verweren. Belagers een boksbeugel. Boksbeugel gevonden en gebruikt als bewijs.

Belagers hadden geen enkele verwondingen. Ik werd afgevoerd met een schedelbreuk, gebroken oogkas, gescheurde kleren, blauwe ogen en een hersenschudding. 1 maand werkonbekwaam.

Iemand die ik ken heeft ene z'n kaak gebroken omdat die iets riep naar zijn vriendin. Was de 3de keer dat hij naar de rechtbank mocht voor slagen en verwondingen. Vorige keren telkens werkstraf gekregen. Recidive en er waren camerabeelden dat hij de klappen uitdeelde. Vrijgesproken.

Justitie in België is een grap.

Ook nog nooit en ook nooit echt in zo'n situatie geweest.

Zelfs nog nooit echt in een zwaar verbaal gevecht beland, het zwaarste is van tijd tot tijd wat korte woede van iemand in het verkeer. Of wat ruzie met mijn vrouw, maar daar zijn het ook max frustraties door situatie/slaapgebrek en zeggen we nooit echt dingen waar we erna zware spijt hebben.

Het is niet zo simpel om me kwaad te krijgen, zeker als vreemde. Opinies van vreemden die geen machtspositie over mij hebben kunnen mij niet echt schelen, en mensen met een machtspositie zijn relatief beperkt en allemaal nog wel redelijk (eg werk is flexibel met maar 1 directe baas, de rest zijn 'equals', vrijstaand huis dus buren zijn niet zo storend, geen issues met de staat, ...). Ik zou het verschrikkelijk vinden om bijvoorbeeld in een ziekenhuis of voor de politie te werken met de miljard regeltjes en hiërarchieën. Geef mij maar mijn job waarbij de baas bang is om iemand te zeggen dat hij niet zo goed bezig, uit schrik dat die persoon het dan gewoon afbolt (werk in de IT-sector).

Laatst bewerkt:
Niet ver. Zelfverdediging = 'de vuisten van de belager wegslaan of ontwijken en dan weglopen, vanaf je gericht terugslaat ben je even schuldig als de belager'.

Bron: uitspraak van de rechter in de correctionele rechtbank.

1 situatie, 1 dossier, 2 rechtszaken. Van de 2 opgepakte belagers was er ene minderjarig op moment van de feiten. Andere was meerderjarig. Vandaar een rechtszaak in de correctionele rechtbank en ene in de jeugdrechtbank. In de ene rechtszaak werd ik volledig vrijgesproken, de belager een serieuze geldboete en werkstraf. In de andere rechtszaak (nogmaals, compleet zelfde dossier) heeft de rechter er zich vlug vanaf gemaakt: 'beide hebben geslaan, beide werkstraf'. Volgens mij heeft die nooit den dossier open gedaan.

Om de gebruikte agressie te vergelijken: diezelfde bende had al meerdere keren mensen lastig gevallen (diefstal, slagen en verwondingen, enz.) op dezelfde avond. Bende heeft mij en 2 vrienden aangevallen. Bende was met 15+ personen. 2 opgepakt. Foto's in dossier van mijn handen: clean. Foto's van belagers: gezwollen en vol bloed. Foto's van mijn gezicht: kapot. Foto's van gezicht belagers: clean. Ik heb mijn handen gebruikt om mij te verweren. Belagers een boksbeugel. Boksbeugel gevonden en gebruikt als bewijs.

Belagers hadden geen enkele verwondingen. Ik werd afgevoerd met een schedelbreuk, gebroken oogkas, gescheurde kleren, blauwe ogen en een hersenschudding. 1 maand werkonbekwaam.

Iemand die ik ken heeft ene z'n kaak gebroken omdat die iets riep naar zijn vriendin. Was de 3de keer dat hij naar de rechtbank mocht voor slagen en verwondingen. Vorige keren telkens werkstraf gekregen. Recidive en er waren camerabeelden dat hij de klappen uitdeelde. Vrijgesproken.

Justitie in België is een grap.
De rechtspraak in die zaken lijkt me in jou geval gebaseerd te zijn op de eigen interpretatie van de rechter en dus pure willekeur. Ridicuul idd

Als tiener een paar keer wat kleine vechtpartijen (vooral pesters) gehad, maar dan rond mijn 13 jaar de klik gemaakt en sindsdien mijd ik eerder het conflict. Ik was enorm lichtgeraakt en belandde zo vaak in problemen met pestkoppen (als je reageert is er meer aan natuurlijk).

Een kennis van mij heeft op café ooit eens iemand klopt verkocht die hem aan het lastig vallen was. Bleek dat die zijn ouders er nogal goed bijzaten, rechtszaak aangespannen en serieus wat kosten die hij nu nog afbetaalt.

Laatst bewerkt:
Op het school een resem akkefietjes genre pestkoppen kletsen geven en één keer ook zelf een mooi pak slaag gekregen. Maar niet veel anders dan de gemiddelde schoolgaande jongen denk ik. Jarenlang gevechtsport gedaan ook, nooit écht moeten gebruiken.

En dan als volwassene eens een dronkaard uit colère een klap verkocht. Ik ging een vriend ophalen ergens in het stad. Zatlap gooit een blikje naar mijn wagen. Ik stap vervolgens uit om te zien of er schade is aan mijn wagen en om eens mijn beste DDT imitatie boven te halen door te roepen of het ging. Ik zie niets en intussen was die zatlap dichterbij gekomen en zijn vrienden hielden hem tegen op dat moment. Onze eigen vrienden waren intussen eveneens dichterbij gekomen. Ik ruik onraad en in tegenstelling tot DDT heb ik geen grote engelse sleutel in mijn handen. Dus ik zeg gewoon van "Kijk, maakt niet uit, er is geen schade dus ik ga door. Fijne avond nog."

Bon, ik stap in en zet mijn wagen in versnelling en begin door te rijden. Op die moment stampt die zatlap keihard tegen mijn deur terwijl ik dat doe. Iets in mij breekt want dat geluid deed me vermoeden dat ik een dikke deuk in mijn deur had. Dus ik zet mijn auto opzij en ik vlieg naar die mens en ik geef die instant een klap recht tegen zijn kaak. Met zijn zatte botten vliegt die ook ineens op de grond. Helaas was, enerzijds, mijn (zwaar bezopen) maat die ik kwam oppikken een losgeslagen baviaan die de boel ophitste en anderzijds had hun groepje ook een soort van chimpansee rondlopen die van zijn tak maakte. Maar mijn baviaanmaat die ontliep de rekening compleet en onze nuchtere derde maat (en die een beer van een vent is) die wordt getarget door hun zatte chimpansee. En hier loopt het pas écht mis. Want die chimpansee van de tegenpartij zwaait met zijn vuisten en het lijkt ongevaarlijk maar onze nuchtere brave vriend krijgt toch een superlicht tikje tegen zijn kaak maar blijkbaar op het perfecte plekje. En die zakt in elkaar als een zak patatten.

Toen begon een fijne twee uur van politie bellen en verklaringen afleggen, ziekenwagentje, gebroken tand, ...

Echt dom ook. Maar ik vermoed eerlijk gezegd dat mijn zatte maat gewoon nog voor ik aankwam zich opvallend had gedragen. :unsure:

Mijn auto had ook helemaal niets van schade dus dat maakt het nog dommer.

Altijd zo de passieve stoker geweest, nooit echt gevochten zover ik me kan herinneren. Meer het net-op-tijd-kunnen-defusen/ontwijken-type.

Ik stond ooit wel eens aan een frituur te wachten op mijn bestelling, wanneer er uit het niets een man in mijn rug mij een veeg wou uitdelen. Hij was zodanig beschonken dat hij enkel een deel van mijn oor raakte en pardoes tegen de grond viel.
Uit verschot en adrenaline ren ik naar hem toe op de grond tot opeens zijn vriendin mij tegenhoudt en mij smeekt om hem niet aan te vallen etc. Zij dacht dat ik hem tegen de grond smeet en volledig ging afranselen of zo :laugh: Ik ging hooguit stoer gedaan hebben en gezegd hebben wat zijn fucking probleem was.

Terug
Bovenaan