Hoe omgaan met pesters?

Ook ik ben zwaar gepest geweest (mentaal en fysiek, oa een sigaret die op mijn nek werd uitgeduwd) en voornamelijk door jongens. Weinig ontlopen aan, want ik moest 3 kwartier op de bus zitten met hen. Bus vroeger was geen optie (ik vertrok thuis al om 6u30 naar de bushalte) bus later ook niet want dan kwam ik te laat.(toevallig allemaal VTI'ers richting bouw)
Ik heb die groep ook maar stil gekregen door 2x de "halve leider" fysiek te lijf gaan. Die was even groot als mij, dus die durfde ik wel aan. Maar toch 2x moeten doen...
Als student kwam ik hem toevallig tegen op café: "hey, Mulan, wat drink je van me?" Heb m daar goed zijn vet gegeven en hij wist oprecht niet waarom. Voor hem was het allemaal "voor de gein", die had geen flauw idee van de impact. En ik denk dat dat bij velen zo is.
Een ander slachtoffer heb ik ook net na mijn studies gezien, die kerel was een vat vol woede. Wij hebben een rustige babbel kunnen hebben, maar die schade is wel definitief vrees ik bij hem.

Mijn dochter is nu alvast een assertief dametje en wordt hierin gestimuleerd door ons beide (de papa is veel langer zwaar gepest geweest dan mij). Ze moet niet onbeschoft zijn, daar wordt ze op aangesproken. Maar ze mag gerust zeggen "neen, dat wil ik niet" en volgens de juf klinkt er soms: " Tu n'a pas le droit de faire ca!" Uit haar kleutermondje.

Hypothetisch : Als zowel pester als gepeste een open conversatie hebben de pester inziet dat het fout gedrag is/was en zich welgemeend wil excuseren, dan is de wereld toch net stukje beter geworden? En als beide personen zich nadien opgelucht(er) voelen, los van hun initiele motivatie, wat is dan het probleem?

Ik ging een hele uitleg doen.. maar misschien is dit voldoende. Jullie gaan er beide vanuit dat het slachtoffer er mee gediend is dat de dader ( @Astrid in dit geval) die oude zaken weer oprakelt. Wat als dat niet het geval is? Dan heb je als pester gewoon om jezelf beter te doen voelen het slachtoffer weer lastig gevallen.

Dus imo, doe het niet behalve als je zeker weet dat je doelwit er mee gediend is.

Ik ging een hele uitleg doen.. maar misschien is dit voldoende. Jullie gaan er beide vanuit dat het slachtoffer er mee gediend is dat de dader ( @Astrid in dit geval) die oude zaken weer oprakelt. Wat als dat niet het geval is? Dan heb je als pester gewoon om jezelf beter te doen voelen het slachtoffer weer lastig gevallen.

Dus imo, doe het niet behalve als je zeker weet dat je doelwit er mee gediend is.

De vraag is inderdaad of het je echt om de gevoelens van het slachtoffer gaat, en niet weer helemaal om jezelf draait. Dat voel je, als slachtoffer, volgens mij redelijk snel aan. En in het geval van het tweede zou mijn reactie "stik er in" zijn.

Toen men zus 14 was werd ze op school al 2 jaar zwaar gepest door 4 andere meisjes, school deed zo goed als niks

Op een dag was het genoeg voor men mama die is dan tot aan de school poort gegaan en heeft die 4 alle 4 de rammeling van hun leven gegeven en is in colère naar de directeur gegaan en daar goed van haar oren tegen hem gemaakt dat het vanaf nu gedaan moet zijn met dat pesten

Men zus is nooit mee gepest geweest op school, in de dagen daarop zijn die meisjes samen met hun ouders één voor één zich thuis tov mijn zus en moeder komen verontschuldigen voor hun jarenlang pestgedrag gedrag tov men zus, men moeder had uiteraard een pv aan haar been maar die ouders hebben erop aangedrongen om de zaak te seponeren.

Heb dat zo vaak vroeger gezien op school, praten met pesters, schorsen van school het hielp allemaal niet tot je zo een pester in een volle klas eens goed op zijn smoel sloeg, 1 ste middelbaar was er ook zo een dwaas die toen de leerraar even weg was iedereen afging om te testen (we spreken hier over schooldag 1) we zijn daar op een gegeven moment toen met een paar op gevlogen en die zijn zever was direct uit.

Hoop dat mijn kinderen van pestgedrag vrij waard blijven en moest het toch zover komen dat ze sterk genoeg zijn mentaal om voor zichzelf op te komen of direct de moed hebben om het tegen ons te vertellen, 1 ding weet ik zeker moet ik het weten het pesten gaat niet lang duren want dan onderneem ik direct zelfs actie. (niet direct fysiek uiteraard)

Toen men zus 14 was werd ze op school al 2 jaar zwaar gepest door 4 andere meisjes, school deed zo goed als niks

Op een dag was het genoeg voor men mama die is dan tot aan de school poort gegaan en heeft die 4 alle 4 de rammeling van hun leven gegeven en is in colère naar de directeur gegaan en daar goed van haar oren tegen hem gemaakt dat het vanaf nu gedaan moet zijn met dat pesten

Men zus is nooit mee gepest geweest op school, in de dagen daarop zijn die meisjes samen met hun ouders één voor één zich thuis tov mijn zus en moeder komen verontschuldigen voor hun jarenlang pestgedrag gedrag tov men zus, men moeder had uiteraard een pv aan haar been maar die ouders hebben erop aangedrongen om de zaak te seponeren.

Heb dat zo vaak vroeger gezien op school, praten met pesters, schorsen van school het hielp allemaal niet tot je zo een pester in een volle klas eens goed op zijn smoel sloeg, 1 ste middelbaar was er ook zo een dwaas die toen de leerraar even weg was iedereen afging om te testen (we spreken hier over schooldag 1) we zijn daar op een gegeven moment toen met een paar op gevlogen en die zijn zever was direct uit.

Hoop dat mijn kinderen van pestgedrag vrij waard blijven en moest het toch zover komen dat ze sterk genoeg zijn mentaal om voor zichzelf op te komen of direct de moed hebben om het tegen ons te vertellen, 1 ding weet ik zeker moet ik het weten het pesten gaat niet lang duren want dan onderneem ik direct zelfs actie. (niet direct fysiek uiteraard)
Voor hetzelfde geld hadden die ouders er niet op aangedrongen om de zaak te seponeren, werd uw moeder bestraft en uw zus daardoor nog dubbel zo hard uitgelachen en gepest.

Het is allemaal niet zo zwart-wit. Voor uzelf opkomen kan helpen, maar kan het evengoed allemaal erger maken. Ouders inschakelen idem ditto. Ik zou mijzelf ook moeten vastbinden als ik ooit zou horen dat een van mijn kinderen gepest wordt, maar voor hetzelfde geld zorgen mijn acties er net voor dat ze dubbel zo hard aangepakt worden.

Bij sommigen helpt negeren, bij sommigen helpt opkomen voor uzelf - al dan niet met geweld -, bij sommigen helpt hulp inroepen, bij sommigen zorgt wat je ook doet enkel dat het erger wordt.

Niet alle pesters zijn gemene, kwaadaardige, slechte mensen. Ik ben er zeker van dat 90% van zij die hier posten in hun leven ook al gepest hebben of pestgedrag mee gefaciliteerd hebben. Vaak onbewust. Voor velen is het gewoon jezelf populairder maken ten koste van een andere. Bij zulke mensen zal eens agressief uit de hoek komen misschien voldoende zijn. Maar zit daar wél iemand echt gemeen tussen, dan zorgt dat enkel voor escalatie.

Laatst bewerkt:
De vraag is inderdaad of het je echt om de gevoelens van het slachtoffer gaat, en niet weer helemaal om jezelf draait. Dat voel je, als slachtoffer, volgens mij redelijk snel aan. En in het geval van het tweede zou mijn reactie "stik er in" zijn.
Als je dan (als pester) verwacht dat ineens alles vergeten en vergeven is, dan gaat die vlieger idd niet op.

Scholen doen veelal niks, buiten dat plakaatje aan de muur en een obligaat thema in een of andere bezinning of zo.

Valt me vooral op dat pesten op de werkvloer nergens getolereerd wordt, maar pesten op school door de leerkrachten en directie genegeerd wordt.
Pesten komt voor in veel vormen. Dat kan van uitsluiting gaan op de speelplaats tot fysieke mishandeling en alles daartussen.
Een heel erg oprechte vraag: wat kunnen scholen daar aan doen?

Repressief optreden lijkt mij voor een averechts effect te zorgen. Op die manier isoleer je de leerling nog meer van de klasgroep omwille van de ‘bescherming’ die hij/zij krijgt van de school.
Je kan ook mensen niet dwingen van goed met elkaar overeen te komen. Toch niet in een schoolcontext.

Pesten is een enorm zwaar kwaad en ik ben absoluut akkoord dat het ontoelaatbaar is. Maar scholen en specifiek leerkrachten laten het er niet bij ‘omdat het wel zo erg niet zal zijn’. Ik vermoed dat er meer onmacht speelt dan dat men hier denkt.
Ik kan mij geen enkele juiste reactie bedenken naar pesters toe. Zo heb ik zelf het laten bestraffen van pesters nooit de situatie zien verbeteren.
Bekijk het als iemand in de gevangenis zetten zonder deftige opvolging en nazorg om recidieve te vermijden. Dat zouden we toch ook niet zomaar doen? Of wacht.. :unsure:

Ik denk wel dat we moeten opletten dat we de schuld niet bij de slachtoffers leggen. De meeste reacties hier zijn in het genre 'terugkloppen/uitschelden lost alles op' (wat cru gezegd). Dit impliceert toch wat dat de gepeste zijn gedrag moet veranderen, terwijl het juist de pesters zijn die ongepast gedrag stellen.

Zelf ben ik jaren gepest geweest (zowel uitschelden, .... als fysiek) en heb ik vaak genoeg die tips gekregen om meer voor mezelf op te komen. Steeds ergerde ik mij daar aan. Waarom zou ik mezelf moeten veranderen en mijn karakter moeten aanpassen, omdat er enkele klootzakjes me pestte?

Ik ben 100% akkoord met je mening hoor maar toch is 'voor jezelf opkomen' 1 van de beste manieren om pestgedrag snel in de kiem te smoren. Conversaties geleid door 3de partijen helpen maar sporadisch en zorgen er soms zelf voor dat het pestgedrag zich simpelweg verplaatst buiten de initiele locatie.

Pesters teren op degene die laten ondergaan en dat begint onschuldig, maar escaleert vrij snel tot constante mentale en fysieke aanvallen, net omdat ze die persoonlijk grens een paar keer 'onschuldig' mochten overschrijden herkennen ze een gemakkelijk slachtoffer. Vanaf dan is het een soort perpetual motion.

Pesters hebben een veel fundamenteler diepgeworteld probleem dat moet opgelost worden en is minder snel een garantie voor success, slachtoffers voor hunzelf leren opkomen is eigenlijk sowieso een goede les voor het echte leven en kan redelijk snel success opleveren (niet altijd natuurlijk!) maar is totaal niet evident om uit te werken in de praktijk.

En als we eerlijk zijn zit het leven vol met 'eat or be eaten' situaties. Te braaf zijn loont zelden, jammer genoeg ...
Mensen kunnen op dat vlak echt vieze roofdieren zijn, zwakheid is zichtbaar voor degene die bewust op jacht is.

Laatst bewerkt:
Eens een goeie sparsessie organiseren.

Zoals in de tijd dat programma met die bullys die dan tegen een UFC vechter eens in de ring mochten tonen hoe stoer ze waren.
Bully Beatdown met Jason 'Mayhem' Miller. Machtig programma was dat!

Zelf ook serieus gekloot geweest in het lager, zowel op school als buiten school vanuit verschillende hoeken.
Scholen doen daar niet veel aan, buiten wat gesprekken met de pesters en ouders. Als die ouders een bende marginalen zijn, dan wordt het alleen maar erger.

Ik heb dat ook nooit begrepen, pesten. Je moet jezelf absoluut niet graag zien of toch een serieuze verstandelijke beperking hebben om daar eer in te vinden. Met 6 staan kloppen op 1 iemand die weigert zich te verdedigen uit angst, ja, zeer eervol en stoer.

Uit eigen ervaring: fysiek geweld. De helft is dan plots zo stoer niet meer en weet niet wat hen overkomt. Is het de keer erop weer nodig, dan is dat maar zo. Liever zo ten onder gaan, dan jarenlang gepest te zijn. Talk shit, get hit.

In het topic voor ouders werd ik door sommigen scheef bekeken toen ik vermeldde dat mijn kinderen verplicht een basis in gevechtssport moeten ontwikkelen. Niet als hobby, als deel van hun opvoeding. Ik vind dat nu eenmaal belangrijk. Even belangrijk als de waarden, normen en respect men aanleert in de betere boksclub. Become a monster and then learn to control it.

Hoe zegt men dat: 'It's better to be a warrior in a garden, than a gardener in a war'.

In het topic voor ouders werd ik door sommigen scheef bekeken toen ik vermeldde dat mijn kinderen verplicht een basis in gevechtssport moeten ontwikkelen. Niet als hobby, als deel van hun opvoeding. Ik vind dat nu eenmaal belangrijk. Even belangrijk als de waarden, normen en respect men aanleert in de betere boksclub. Become a monster and then learn to control it.

Hoe zegt men dat: 'It's better to be a warrior in a garden, than a gardener in a war'.
Om eerlijk te zijn snap ik wel dat fysiek uit de hoek kunnen komen soms de oplossing kan zijn bij pesten, omdat het veelal gebaseerd is op met velen een angstig slachtoffer wat terroriseren. Als je dan bij wijze van spreken de aansteker eens een goede mep op zijn neus geeft kan dat werken. Of net niet natuurlijk en alles escaleert.

Als ik kinderen zou hebben wil ik ze ook gerust naar de judo of iets anders sturen als daar wat interesse voor is, aangezien dat vrij complete sporten zijn, maar dat als een soort opvoeding zien voor normen en waarden is voor mij enkele stappen te ver. Ik denk niet dat iemand die mentaal lijdt onder pesten een oplossing gaat vinden in leren vechten.
Velen komen daar dan nog terecht omdat ze willen leren vechten als stoerdoenerij. In een goede club zal dat effectief niet aanvaard worden, maar waarom uiteindelijk het risico lopen. Als kers op de taart is klassieke (Engelse) boks dan nog ideaal om wat hersenschade te krijgen.

Overigens gaat iedereen ervan uit dat zijn kind later ok gaat zijn of misschien een slachtoffer. Wat als het een pester wordt? Dan zal die bokstraining goed van pas komen lijkt me :unsure:

In sommige gevallen lost geweld wel iets op, ook al is dat een ongemakkelijke waarheid. In het conflict pester-pestkop kan 1 kordate actie volstaan om het pesten te stoppen, maar dat lost niet de oorzaak van het pesten op want de pestkop kan doodleuk op zoek gaan naar een nieuw weerloos slachtoffer.

Als beginnende puber ben ik gepest geweest, maar enkele jaren eerder ben ik wel getuige geweest hoe een klasgenoot werd gepest en dan heb je een collectief bandwagoneffect: je word meegezogen in het pestgebeuren omdat je liever aan de kant van de pestkop staat dan aan de kant van de gepeste. Dat werd opgepikt door de klasleerkracht en dan hebben we dat klassikaal besproken om ermee op te houden en sindsdien is het pesten dan ook gestopt. Dat helpt: een leerkracht die correct anticipeert op een pestgebeuren.

Om eerlijk te zijn snap ik wel dat fysiek uit de hoek kunnen komen soms de oplossing kan zijn bij pesten, omdat het veelal gebaseerd is op met velen een angstig slachtoffer wat terroriseren. Als je dan bij wijze van spreken de aansteker eens een goede mep op zijn neus geeft kan dat werken. Of net niet natuurlijk en alles escaleert.

Als ik kinderen zou hebben wil ik ze ook gerust naar de judo of iets anders sturen als daar wat interesse voor is, aangezien dat vrij complete sporten zijn, maar dat als een soort opvoeding zien voor normen en waarden is voor mij enkele stappen te ver. Ik denk niet dat iemand die mentaal lijdt onder pesten een oplossing gaat vinden in leren vechten.
Dat is allemaal zo romantisch voorgesteld in films zoals the karate kid .

Velen komen daar dan nog terecht omdat ze willen leren vechten als stoerdoenerij. In een goede club zal dat effectief niet aanvaard worden, maar waarom uiteindelijk het risico lopen.
Vaak hoor je dat in de media dat boksclubs de jongeren van de straat houden. Mij lijkt dat nu echt geen constructieve manier om jongeren van de straat te houden.
Als kers op de taart is klassieke (Engelse) boks dan nog ideaal om wat hersenschade te krijgen.
Klopt, boksen en MMA is totaal niet goed voor de hersenen en dan nog: Bekijk eens de affiche van een random boksclub/boksgala/MMA club, is dat het soort volk waar je je kind wilt tussen steken?
Overigens gaat iedereen ervan uit dat zijn kind later ok gaat zijn of misschien een slachtoffer. Wat als het een pester wordt? Dan zal die bokstraining goed van pas komen lijkt me :unsure:

Zolang die gasten een hand boven het hoofd wordt gehouden door mensen, die het weliswaar goed bedoelen. Zal er niks veranderen.
Velen van die gasten weten verdomd goed wat ze aan het doen zijn. En een praatsessie met die mannen zal niks oplossen.
Die komen daar dan wat komedie spelen om dan achter uwe rug u uit te lachen.
Het probleem is vooral de onverschilligheid van omstaanders in zo’n gevallen.
Als mensen meer zouden samenspannen tegen dit crapuul, zou het al heel wat minder zijn.
Maar ik snap die mensen wel ergens. Tis het slachtoffer uitlachen of ook een target worden van dat crapuul.

Je zal wel zelfverzekerder zijn en als ze weten dat je een gevechtssport doet gaan ze sowieso al niet vlug beginnen tegen je.

Maar volgens mij wil het niet zeggen dat je bokst of zelfs mma doet dat je niet serieus wat klappen kan krijgen in een simpel straatgevecht aangezien daar geen regels zijn.

Als je de wereldkampioen ufc een stamp in zijn ballen geeft dan zal hij daar even goed liggen wenen op de grond.

Eigenlijk is het enige dat kan helpen tegen pesten zelfzeker zijn en niks pikken van niemand want ze proberen het altijd wel eens. Als je ze direct op hun plek zet weten ze dat het bij jouw niet zal pakken.

Maar dat is gewoon je karakter.. Mijn oudste zoon gaat ook van niemand iets pikken en is heel mondig terwijl het fysiek een pannelat is. En mijn jongste is echt een beer en een kop groter dan de rest en die zou zich laten doen.

Ik heb ook een deel vrienden die haantjes zijn en elkaar serieus zouden kloten, maar met mij doen ze dat nooit.

Mijn vrouw had het eens gevraagd hoe het komt dat ze dat nooit doen met mij en het is omdat ze schrik hebben van mij terwijl ik eigenlijk nog nooit speciaal gereageerd heb op hen. Er zijn er nog die gezegd hebben tegen mij als ze me niet zouden kennen dat ze schrik zouden hebben van me.

Geen idee waarom, ik ben wel vrij mondig en mijn grootte zal ook wel voor een groot deel mee spelen waarschijnlijk.

Dat is allemaal zo romantisch voorgesteld in films zoals the karate kid .

Vaak hoor je dat in de media dat boksclubs de jongeren van de straat houden. Mij lijkt dat nu echt geen constructieve manier om jongeren van de straat te houden.

Dat is dan omdat je nog niet veel op een boksclub geweest bent denk ik.
Als er een sport is waar je leert dat respect, hard werk en doorzetting belangrijke zaken in het leven zijn is het daar wel.

Natuurlijk ga je daar ook wat fout volk hebben rond lopen. Maar wie betrapt wordt op pestgedrag sleurt de naam van de club door het slijk en zal niet lang meer welkom zijn.

Klopt, boksen en MMA is totaal niet goed voor de hersenen en dan nog:

Dat hangt ervan af. Als je vaak wedstrijd vecht gekoppeld aan hard sparren loop je meer risico.
De slimmere en betere clubs daarentegen sparren vooral technisch.

Bekijk eens de affiche van een random boksclub/boksgala/MMA club, is dat het soort volk waar je je kind wilt tussen steken?

Dit is helaas vorige week afgezegd geweest en staan een aantal vrienden van me op. Ik zie het probleem niet?

Je zal wel zelfverzekerder zijn en als ze weten dat je een gevechtssport doet gaan ze sowieso al niet vlug beginnen tegen je.

Maar volgens mij wil het niet zeggen dat je bokst of zelfs mma doet dat je niet serieus wat klappen kan krijgen in een simpel straatgevecht aangezien daar geen regels zijn.

Als je de wereldkampioen ufc een stamp in zijn ballen geeft dan zal hij daar even goed liggen wenen op de grond.

Eigenlijk is het enige dat kan helpen tegen pesten zelfzeker zijn en niks pikken van niemand want ze proberen het altijd wel eens. Als je ze direct op hun plek zet weten ze dat het bij jouw niet zal pakken.

Maar dat is gewoon je karakter.. Mijn oudste zoon gaat ook van niemand iets pikken en is heel mondig terwijl het fysiek een pannelat is. En mijn jongste is echt een beer en een kop groter dan de rest en die zou zich laten doen.

Ik heb ook een deel vrienden die haantjes zijn en elkaar serieus zouden kloten, maar met mij doen ze dat nooit.

Mijn vrouw had het eens gevraagd hoe het komt dat ze dat nooit doen met mij en het is omdat ze schrik hebben van mij terwijl ik eigenlijk nog nooit speciaal gereageerd heb op hen. Er zijn er nog die gezegd hebben tegen mij als ze me niet zouden kennen dat ze schrik zouden hebben van me.

Geen idee waarom, ik ben wel vrij mondig en mijn grootte zal ook wel voor een groot deel mee spelen waarschijnlijk.

Zelfzekerheid is wel iets wat je absoluut kan opdoen in een vechtsport.

Heel interessant stuk daarover en de visie van vechtsport en wat het kan doen in deze speech van Peterson:

Heb hem gezet vanaf het interessant stuk en vanaf 20:00 gaat het specifiek over vechtsport en pesten.
Shadow incorporation van Jung heb ik altijd een enorm goeie leidraad en filosofie gevonden.

TLDR: het is veel beter om in staat zijn geweld te kunnen gebruiken en het niet te doen dan om het niet te kunnen doen.

Dat is dan omdat je nog niet veel op een boksclub geweest bent denk ik.
Als er een sport is waar je leert dat respect, hard werk en doorzetting belangrijke zaken in het leven zijn is het daar wel.

Natuurlijk ga je daar ook wat fout volk hebben rond lopen. Maar wie betrapt wordt op pestgedrag sleurt de naam van de club door het slijk en zal niet lang meer welkom zijn.

Dat hangt ervan af. Als je vaak wedstrijd vecht gekoppeld aan hard sparren loop je meer risico.
De slimmere en betere clubs daarentegen sparren vooral technisch.

Dit is helaas vorige week afgezegd geweest en staan een aantal vrienden van me op. Ik zie het probleem niet?
Volgens mij zijn het vooroordelen over het uiterlijk.

De helft van mijn famillie bokst/MMA/kickbokst ook en ja in die club staan ze vol tattoos en zien ze er stoer uit maar die gasten zijn echt allemaal goeie kerels met het hart op de juiste plaats.

Er zitten 10x grotere marginalen in de plaatselijke voetbalclub dan daar.

En als je geen wedstrijden doet ga je ook geen hersenschade op doen. Tijdens het sparren gaat het er zo hard niet aan toe dat ze elkaar ko slaan.

Laatst bewerkt:

Welja dat denk ik dus ook. Zo'n timide kind dat zich laat doen gaat volgens mij door (met tegenzin) te leren boksen niet plots helemaal van karakter veranderen.
Volgens mij zijn het vooroordelen over het uiterlijk.

De helft van mijn bokst/MMA/kickbokst ook en ja in die club staan ze vol tattoos en zien ze er stoer uit maar die gasten zijn echt allemaal goeie kerels met het hart op de juiste plaats.

Er zitten 10x grotere marginalen in de plaatselijke voetbalclub dan daar.

En als je geen wedstrijden doet ga je ook geen hersenschade op doen. Tijdens het sparren gaat het er zo hard niet aan toe dat ze elkaar ko slaan.
Goh vooroordelen zijn er wel door een reden, al ga ik compleet akkoord met je commentaar over voetbal. Ik doe zelf krachtsport en daar heb je hetzelfde uiteindelijk, iedereen denkt meteen dat je wel een dokwerker ofzo moet zijn met het IQ van een krop sla. Maar je komt zo'n mensen gewoon ook tegen, type "Kenny wil dikke armen en neemt hiervoor anabolen, want hij wil opvallen in de discotheek".

Mijn punt is gewoon dat ik je kinderen (die waarschijnlijk uit een ok gezin komen) naar de boksclub sturen voor normen en waarden nogal bij de haren getrokken vind. Daarvoor sturen we ze ook naar school, maar kennelijk werkt dat niet perfect want er wordt o.a. gepest. Op de boksclub ga je zo'n niet-ideale zaken evengoed tegenkomen, al is het maar omdat de trainer het niet ziet/weet volgens mij of het niet zo'n geweldige club is. Dat is iets anders dan kinderen die praktisch op straat worden opgevoed een vorm van discipline en doelen geven.

Veel gepraat over fysiek pesten hier. Terwijl het toch vooral een psychologische kwestie is. Sneren geven, buitensluiten, belachelijk maken. Allemaal veel onzichtbaarder. Ik heb het 8 jaar ondergaan. De pesters durven confronteren is één ding, alle beta-volgertjes van het alfamannetje een ander. Op den duur leef je met het gevoel dat iedereen iets tegen je heeft en dat elk gesprek dat iemand met je aangaat dient om je belachelijk te maken. Een vuist maken, mond durven openzetten helpt tegen dan niet meer, want in iedereens ogen ben je nu eenmaal 'de rare', de ' asociale' (of dat denk je toch). Op den duur is dat ook echt zo, want je sociale vaardigheden kunnen niet op een normale manier ontwikkelen en vrienschapsbanden met anderen aangaan is iets dat je bang maakt. En ga je een leraar/volwassene erbij betrekken, dan is het jij tegen al de rest samen, dus waarom zou je jezelf nog meer problemen aandoen door de rest nog meer tegen je op te zetten? Er zijn trouwens ook veel leerkrachten geweest die de dynamiek ook zo interpreteerden; ik was gewoon die rare asociale kerel die genegeerd mocht worden; niet de jongen die gepest werd.

Wat ik heb doorgemaakt, is niet iets dat je oplost door een pester te confronteren. Ik zou eerlijk gezegd zelfs niet weten wat je kunt doen. Ik heb als jongvolwassene een zeer lang herstelproces moeten doormaken om al mijn sociale achterstand terug in te halen en heb in die tijd ook mijn studies verpest. Maar de inherente angst bij sociale situaties is iets dat altijd ergens op de achtergrond blijft slepen denk ik.

Laatst bewerkt:
Deel van het probleem is toch wel de vrije opvoeding van tegenwoordig denk ik.
Kinderen staan nu bijna op gelijke hoogte dan ouderen als het gaat om beslissingen nemen bvb.
Je ziet al aan de schoolpoorten van lagere scholen hoe arrogant die kids al tegen hun ouders doen. Grote bek opzetten, roepen,tegenspreken …
Een goede mot tegen de kop durft men niet meer, wegens niet politiek correct
Dan is de stap naar bullebak niet veraf meer

Terug
Bovenaan