Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Na net geen 10 jaar wordt het ook tijd om mijn eerste woning te verkopen.
De schatter van een Immokantoor is al langs geweest en deed een globale schatting.
Overmorgen een definitieve schatting en verder bespreken hoe en wat.

Hij raadt mij aan om de wonint te koop te zetten en ondertussen een nieuwe woning te zoeken.
Indien verkocht weet je hoeveel geld je in handen hebt.
Ik wil wachten en pas verkopen als er een nieuwe woning is aangekocht.
Iemand wat raad? Ik zie het niet zitten om tijdelijk te huren of dergelijke.
Wij hebben onze woning pas te koop gezet toen ons bod aanvaard is geweest op ons nieuw huis.

We hadden wel een goed zicht op wat het huis waard was en hebben daar een 30-40k afgetrokken om zeker te zijn van ons budget.
uiteindelijk is het voor meer verkocht dan we dachten en dat is gewoon renovatiebudget/spaargeld geworden.

De schatter van een Immokantoor is al langs geweest en deed een globale schatting.

Hij raadt mij aan om de wonint te koop te zetten en ondertussen een nieuwe woning te zoeken.
Ik denk dat hier van belang is hoe 'vlot' het verkoopbaar is.

Indien niet tijdig verkocht, heb je misschien een (duur) overbruggingskrediet nodig voor de nieuwe woning.

Bedankt voor de info!
Ik zal dus inderdaad mijn woning pas te koop zetten als we iets gevonden hebben :)
De makelaar is overtuigd van een heel vlotte verkoop.

De prijzen in Kessel-Lo blijven me verbazen.

680.000 euro voor iets dat lijkt op een sociale woning.

https://www.immoscoop.be/te-koop/3010-kessel-lo/954734
Je betaalt ondertussen tussen de 400 - 500k hiervoor in Hasselt.

Veel van de hedendaagse nieuwbouw met de ontwikkelaars lijkt nu eenmaal op hetgeen men vroeger als sociale woning verkocht. Al is de isolatiefactor wel een pak beter als de sociale woningen van toen.
Dacht ook dat de sociale woningen nu eerder appartementen zijn. En dat is dan 70 - 90m2 terwijl dit eerder 179m2 is (ik baseer mij op de advertentie). Al is deze woning van 2013 waardoor de isolatiefactor nu ook niet zo denderend is (zie je ook aan het EPC van +100)

Maar die markt is gewoon zot. Al blijf ik mij de vraag stellen welke mensen daar het geld voor hebben... ik vind dat gewoon veel te veel...

De prijzen in Kessel-Lo blijven me verbazen.

680.000 euro voor iets dat lijkt op een sociale woning.

https://www.immoscoop.be/te-koop/3010-kessel-lo/954734
Ik heb die huizen nog weten bouwen lol
Dat zijn ook sociale woningen hoor, die kosten niks tegenover wat ze nu vragen haha
De prijzen in Kessel-Lo zijn ongelofelijk en direct verkocht, meestal toch.
Oude huizen dat volledig moeten gerenoveerd worden voor 500k600k

Dat weet ik dat die al lang te koop staat hoor, had het gezien als dat zoekertje pas online stond.
Het zijn meestal de oude huizen die snel verkocht zijn, kom daar heel veel.
Ik ben daar voor een deel opgegroeid en vroeger kosten die huizen daar niks, maar het is vlakbij Leuven/Station goed gelegen.

Wij hebben ook eerst gezocht+gekocht en dan pas verkocht. Anders zit je met teveel tijdsdruk imo. Een huis dat goed in de markt ligt is snel verkocht (ons vorig huis op de eerste dag al verkocht).

De zoektocht naar een nieuwe woning was bij ons van lange adem.
Veel checkmarks die afgevinkt moesten worden (recente bouw, landelijke bouwstijl, warmtepomp, uitzicht op de Vlaamse heuvels, bereikbaarheid met openbaar vervoer, mogelijkheid voor 4 slaapkamers te maken op termijn, enz..)

2 maal de zoektocht gestaakt in de loop der jaren. Uiteindelijk de Speld in de hooiberg gevonden (alhoewel we er ook een hoop miserie mee gehad hebben die uiteindelijk wel opgelost is geraakt).

Ik vraag mij echt af waar ze de mensen vinden die in zo een wijkskes willen gaan wonen. Vroeger was dit voor sociaal gevallen en nu moet je daar een goed budget voor hebben. Nu is dit wel overdreven qua prijs natuurlijk maar de locatie doet er al veel bij.

Is het geen kwestie van mensen die een nieuwbouw willen en dan in zo'n wijk belanden omdat die prijzen (buiten dat voorbeeld in die link dan) in zo'n SOD wijk nog iets of wat betaalbaar zijn tegenover zelf van nul een nieuwbouw te zetten?
Dat is toch wat ik hoorde van vrienden die zo'n huis overwogen - al hebben ze uiteindelijk allemaal gekozen voor andere, wat oudere huizen met meer eigen identiteit. 1 van die wijken in de buurt zag er echt uit als een gevangeniscomplex: alles grijs en minuscuul kleine ramen.

Is het geen kwestie van mensen die een nieuwbouw willen en dan in zo'n wijk belanden omdat die prijzen (buiten dat voorbeeld in die link dan) in zo'n SOD wijk nog iets of wat betaalbaar zijn tegenover zelf van nul een nieuwbouw te zetten?
Dat is toch wat ik hoorde van vrienden die zo'n huis overwogen - al hebben ze uiteindelijk allemaal gekozen voor andere, wat oudere huizen met meer eigen identiteit. 1 van die wijken in de buurt zag er echt uit als een gevangeniscomplex: alles grijs en minuscuul kleine ramen.
Tgo ja deels wel deels niet. Elke koper maakt mee de marktprijs natuurlijk, mensen zouden zulke aanplakkende blokkedoosjes beter links laten liggen zodat ze niet meer verkopen aan woekerprijzen.

Dat van die kleine ramen is misschien nog positief, ik wil ook lichtinval maar tegenwoordig woont iedereen in aquariums. Ik vind het echt een vreemd gegeven dat alle ramen maar groter en groter worden. Dit dan nog nota bene in tijden waar iedereen zogezegd een huis wil met een zo laag mogelijke epc, liefst negatief. Een huis potdicht zetten met dampkappen die naar binnen blazen in extreme ventilatiesystemen maar wel ramen van 10 meter dat de zwakke punten zijn van een huis.
Ma goed we wijken af.

Tgo ja deels wel deels niet. Elke koper maakt mee de marktprijs natuurlijk, mensen zouden zulke aanplakkende blokkedoosjes beter links laten liggen zodat ze niet meer verkopen aan woekerprijzen.

Dat van die kleine ramen is misschien nog positief, ik wil ook lichtinval maar tegenwoordig woont iedereen in aquariums. Ik vind het echt een vreemd gegeven dat alle ramen maar groter en groter worden. Dit dan nog nota bene in tijden waar iedereen zogezegd een huis wil met een zo laag mogelijke epc, liefst negatief. Een huis potdicht zetten met dampkappen die naar binnen blazen in extreme ventilatiesystemen maar wel ramen van 10 meter dat de zwakke punten zijn van een huis.
Ma goed we wijken af.
Een raam met triple glas heeft een Ug waarde van 0.5. Er vallen waarschijnlijk nog performantere varianten te vinden.
Dat is nog steeds pakweg factor 5 meer dan een degelijk geïsoleerde muur, maar om te zeggen dat dit volledig andere EPC-maatregelen tenietdoet, is toch wel een brug te ver...

Wij zijn nu een paar maanden op zoek naar een nieuwe woning maar de zoektocht verloopt erg moeizaam.
Hetgene waar we naar op zoek zijn, landelijke stijl, grote tuin, bestaande woning met nog de originele 'charme' maar wel al gedeeltelijk energetisch gerenoveerd.
Die huizen bestaan wel, en ook binnen ons budget, maar het aantal dat op de markt komt is héél beperkt.

Een andere mogelijkheid is een bestaande woning kopen met slechte EPC en die dan renoveren.
Het grote probleem is dat we beide niets van renoveren weten en vooral niet van hoeveel alles ons gaat kosten.
Aangezien het een grote investering is, is mijn grootste angst om een kat in een zak te kopen en dan financieel in de problemen te komen omdat het budget ontoereikend is.

Waar ik infeite naar op zoek ben is een persoon of bedrijf die ons kan bijstaan van bij het huisbezoek infeite. Die kan inschatten welke werken nodig zijn en hoeveel alles gaat kosten. Ik heb geen flauw idee hoe ik hier het best aan begin of wat een beste eerste stap zou kunnen zijn, dus alles hulp/tips zijn welkom.

Terug
Bovenaan