ICE-officier schiet burger dood bij migratiecontrole

Als ze illegaal in het land verbleef zou dat de juiste opvolging zijn geweest, ja. Dura lex, sed lex.

Het waren duidelijk (ICE) agenten hier.

Ja die had het kunnen voorkomen, net zoals het slachtoffer. Heel vergelijkbaar met het voorval met Fabian in België.
In mijn post staat niks over illegaal zijn. Goed geprobeerd om de realiteit te negeren dat er honderden burgers onterecht worden vastgehouden en burgers onterecht het land worden uitgezet. Burgers, niet illegalen. Sed lex, lalala. En de realiteit te negeren dat niemand nog weet wat ICE-agenten zijn, want ze moeten zich niet legitimiseren, wat in het hele land wordt uitgebuit door criminelen.

Gelukkig leggen we het bij rechtszaken bij de dader en niet het slachtoffer. Dura lex, sed lex.

Weet er eigenlijk iemand in welke mate burgers in de VS vertrouwd zijn met interventies door gemaskerde ordehandhavers, ik heb werkelijk geen idee hoe "common" dat daar is. Mocht ik dat hier in ons land meemaken zou ik me zeer ongemakkelijk voelen.

Nog nooit van gehoord

Not sure if serious...
Al lijkt het me wel typisch voor veel MAGA fans in Vlaanderen. Gewoon het feit dat Trump tegen de schenen schopt vinden ze al geweldig. Alle feiten, video-materiaal (tenzij meme-waardig), enz zijn ze totaal niet geïnteresseerd in.

Weet er eigenlijk iemand in welke mate burgers in de VS vertrouwd zijn met interventies door gemaskerde ordehandhavers, ik heb werkelijk geen idee hoe "common" dat daar is. Mocht ik dat hier in ons land meemaken zou ik me zeer ongemakkelijk voelen.
ik vermoed zo common als hier. (bijna onbestaande). Ook hier is het oftewel superkoud en dan hebben ze een sjaal voor hen, of door speciale diensten zoals SRT en dergelijke.
Die zijn vaak gemaskerd. (Hier in Antwerpen zie je ze dagelijks).
Je herkent de auto's ook meteen ook al staat er niet Politie op.
Het is nu wel niet dat zij ook al maanden op het nieuws zien dat ICE gemaskerd is en invallen doet.
In Amerika gaat het alleen daar over. (zolang het maar niet over Eipstein is)
Zeker in de staat waar het gebeurd is (de 'daycare' fraude).
De razia's waren aangekondigd.
Dan kan je toch al verwachten dat je gecontroleerd gaat worden (zeker als je filmt en dergelijke)

'k Vind dit toch redelijk griezelig. Je ziet inderdaad niet de voorgeschiedenis, maar als er op een gegeven moment zo een gemaskerde kerel redelijk agressief naar uw auto toeloopt en aan uw deur begint te snokken, zou ik denk ik ook wel in paniek kunnen schieten en proberen wegrijden (en zeker als er dan idd nog tegenstrijdige bevelen waren, maar dat doet er zelfs niet toe). Ordehandhavers zullen ginder ook wel iets sneller zenuwachtig worden aangezien er veel meer wapens in omloop zijn, maar denk dat dit sowieso niet de juiste reactie was.

ter info: een bewegend voertuig is een wapen.

En jij doet precies of je was erbij en had wel de juiste beslissingen genomen.

Zowels als ICE zijnde, of als slachtoffer zijnde.

We weten het niet. En nee ik verdedig de agent in kwestie niet, maar die persoon is echt niet opgestaan om een blanke moeder van 37 te vermoorden terwijl 10 mensen staan te filmen.
Die persoon doet daar zijn job, en die cameras en het politiek klimaat in Amerika hebben de situatie hier zeker niet geholpen.

Ga je mij nu echt zeggen dat die politie agent haar koelbloedig en bewust executeert zoals sommige kranten in de US schrijven?

Ik denk dat ik het hier bij ga laten, want we blijven maar heen en weer gaan.
Je (ik zal dan maar "je" beginnen gebruiken aangezien je daar in een vorige post wat mee lachte) moet niet gaan schermen met allerhande "what ifs". Neen, ik was er niet bij. En neen, ik had wellicht niet de juiste beslissingen genomen. Maar ik ben ook geen gewapende agent die wordt geacht de juiste beslissingen te nemen, dus waarom die vergelijking wordt gemaakt: geen idee.

En ik was er inderdaad niet bij, maar er zijn wel een aantal zeer duidelijke filmpjes waarop ook zeer duidelijk te zien is dat de vrouw wegstuurt van de agent op het moment dat ze wordt doodgeschoten. Daar ziet men ook zeer duidelijk dat de agent simpelweg opzij kon stappen. En dat de agent zelf voor dat "wapen" is gaan staan. Dus de "zelfverdediging" hoek wordt dan wel erg klein vind ik persoonlijk.

En die persoon is wellicht niet opgestaan om een moeder te gaan vermoorden terwijl er mensen stonden te filmen, maar zoals terecht opgemerkt door @Wallfish leek het mij nu ook echt niet op zelfverdediging. Temeer omdat hij recht in het gezicht schoot en dan ook nog meerdere keren schoot wanneer het voertuig reeds weggestuurd was van hem, en al helemaal omdat er blijkbaar in het handboek staat dat het niet eens de bedoeling is om op bestuurders van rijdende voertuigen te schieten.

We weten inderdaad niet alle feiten, en ik beweer hier ook niet dat die man Terminator-gewijs op zoek was naar iemand om neer te schieten (al lopen er bij ICE wel degelijk zulke figuren rond, gezien hun losse rekruteringsstandaarden en bestaanloze opleiding kan dat niet anders) maar je blijft maar met verzachtende omstandigheden komen "we weten niet wat ervoor gebeurd is", "ze had een wapen kunnen hebben," "een auto is een wapen," ... en ik ben niet de enige die opmerkt dat je de politie wel heel hard goedpraat. Dat is je goed recht, maar je moet dan ook niet schrikken dat er mensen tegenin gaan.

Maar je hebt ook wel gelijk dat we in cirkeltjes gaan, dus ik laat het hier verder ook bij.

Je (ik zal dan maar "je" beginnen gebruiken aangezien je daar in een vorige post wat mee lachte) moet niet gaan schermen met allerhande "what ifs". Neen, ik was er niet bij. En neen, ik had wellicht niet de juiste beslissingen genomen. Maar ik ben ook geen gewapende agent die wordt geacht de juiste beslissingen te nemen, dus waarom die vergelijking wordt gemaakt: geen idee.

En ik was er inderdaad niet bij, maar er zijn wel een aantal zeer duidelijke filmpjes waarop ook zeer duidelijk te zien is dat de vrouw wegstuurt van de agent op het moment dat ze wordt doodgeschoten. Daar ziet men ook zeer duidelijk dat de agent simpelweg opzij kon stappen. En dat de agent zelf voor dat "wapen" is gaan staan. Dus de "zelfverdediging" hoek wordt dan wel erg klein vind ik persoonlijk.

En die persoon is wellicht niet opgestaan om een moeder te gaan vermoorden terwijl er mensen stonden te filmen, maar zoals terecht opgemerkt door @Wallfish leek het mij nu ook echt niet op zelfverdediging. Temeer omdat hij recht in het gezicht schoot en dan ook nog meerdere keren schoot wanneer het voertuig reeds weggestuurd was van hem, en al helemaal omdat er blijkbaar in het handboek staat dat het niet eens de bedoeling is om op bestuurders van rijdende voertuigen te schieten.

We weten inderdaad niet alle feiten, en ik beweer hier ook niet dat die man Terminator-gewijs op zoek was naar iemand om neer te schieten (al lopen er bij ICE wel degelijk zulke figuren rond, gezien hun losse rekruteringsstandaarden en bestaanloze opleiding kan dat niet anders) maar je blijft maar met verzachtende omstandigheden komen "we weten niet wat ervoor gebeurd is", "ze had een wapen kunnen hebben," "een auto is een wapen," ... en ik ben niet de enige die opmerkt dat je de politie wel heel hard goedpraat. Dat is je goed recht, maar je moet dan ook niet schrikken dat er mensen tegenin gaan.

Maar je hebt ook wel gelijk dat we in cirkeltjes gaan, dus ik laat het hier verder ook bij.
ps: ik zie het in ieder geval een heel pak minder zwart/wit dan voor je argumenten. Dat is het leuke hier. Ik bekijk de zaak nu ook voor een groot deel anders (waar mijn eerste reactie idd een beetje was van je moet maar bevelen opvolgen van een agent). Bedankt!

Laatst bewerkt:
Als er meerdere politiemensen rond je heen staan en je vragen om te uit te stappen of te stoppen, dan rijd je normaal niet als een gek weg met je wagen (of op de ordemensen af). Een betreurenswaardige zaak, maar het slachtoffer had het hier kunnen voorkomen door gewoon mee te werken en niet te willen vluchten/roekeloos weg te rijden.
Volledig mee eens. Schieten ze in dit verhaal te snel? Misschien wel (was er niet bij en ken dus niet het hele verhaal), maar bewegingen maken die bedreigend kunnen overkomen is het domste wat je kan doen als er gewapende agenten rondom jou staan.

Het werd ook stilaan tijd dat er tegen illegalen werd opgetreden en ik hoop dat ook hier in België/Europa stilaan een hardere aanpak zal komen. Illegaal zijn in een land is, zoals het al doet vermoeden, illegaal en wegkijken zoals de politiek in België/Europa doet is al even misdadig. De aanpak van Trump is misschien overdreven, maar dit schrikt wel mensen af die illegaal in de States willen gaan wonen terwijl de illegalen bij ons maar blijven toestromen en verwelkomd worden. Je moet je eigen bevolking ook beschermen en dat probeert Trump op deze manier te doen. Kan je van onze politiekers allerminst zeggen.

Het werd ook stilaan tijd dat er tegen illegalen werd opgetreden en ik hoop dat ook hier in België/Europa stilaan een hardere aanpak zal komen. Illegaal zijn in een land is, zoals het al doet vermoeden, illegaal en wegkijken zoals de politiek in België/Europa doet is al even misdadig. De aanpak van Trump is misschien overdreven, maar dit schrikt wel mensen af die illegaal in de States willen gaan wonen terwijl de illegalen bij ons maar blijven toestromen en verwelkomd worden. Je moet je eigen bevolking ook beschermen en dat probeert Trump op deze manier te doen. Kan je van onze politiekers allerminst zeggen.
Wat heeft dit met het onderwerp te maken? De vrouw was daar toch niet illegaal? En toch is 75% van je post een relaas over illegalen.

Volledig mee eens. Schieten ze in dit verhaal te snel? Misschien wel (was er niet bij en ken dus niet het hele verhaal), maar bewegingen maken die bedreigend kunnen overkomen is het domste wat je kan doen als er gewapende agenten rondom jou staan.

En wie was de illegale in dit verhaal?

Tja, als je bevelen negeert kan dat idd gebeuren... Dat hoort nu eenmaal bij de strengere aanpak. Een briefje geven van "mag je nooit meer doen" zoals in België helpt niet.
Doodstraf op bevelen negeren van de politie?

Tja, als je bevelen negeert kan dat idd gebeuren... Dat hoort nu eenmaal bij de strengere aanpak. Een briefje geven van "mag je nooit meer doen" zoals in België helpt niet.
Neen. Bevelen negeren geeft niet het recht om iemand neer te schieten. Er zijn procedures en beleid waarin dit duidelijk staat.

De man is niet opgestaan met de gedachte om iemand dood te schieten maar hij is zeker wel opgestaan met de gedachte dat hij het recht had om op eenieder te schieten omdat hij een wapen had.
Dat is het grote verschil tussen een agent in Europa en 1 in de VS.
Dat is ook het probleem in de VS. Ik kan dus ik doe.

ik vermoed zo common als hier. (bijna onbestaande). Ook hier is het oftewel superkoud en dan hebben ze een sjaal voor hen, of door speciale diensten zoals SRT en dergelijke.
Die zijn vaak gemaskerd. (Hier in Antwerpen zie je ze dagelijks).
Je herkent de auto's ook meteen ook al staat er niet Politie op.
Het is nu wel niet dat zij ook al maanden op het nieuws zien dat ICE gemaskerd is en invallen doet.
In Amerika gaat het alleen daar over. (zolang het maar niet over Eipstein is)
Zeker in de staat waar het gebeurd is (de 'daycare' fraude).
De razia's waren aangekondigd.
Dan kan je toch al verwachten dat je gecontroleerd gaat worden (zeker als je filmt en dergelijke)
Daycare fraud? Dat was fake news!
Tot op vandaag zijn er geen nieuwe elementen gevonden.

De man is niet opgestaan met de gedachte om iemand dood te schieten maar hij is zeker wel opgestaan met de gedachte dat hij het recht had om op eenieder te schieten omdat hij een wapen had.
Dat is het grote verschil tussen een agent in Europa en 1 in de VS.
Dat is ook het probleem in de VS. Ik kan dus ik doe.

Daycare fraud? Dat was fake news!
Tot op vandaag zijn er geen nieuwe elementen gevonden.
Alles is daar idd bijna fake nieuws. Alles om elkaar op te hitsen en niet de focus te leggen op het echte probleem.
Trump

Er zijn trouwens tig filmpjes die niet in slow-mo zijn beschikbaar. Ook daarin toont die vrouw zich nu echt niet als een of andere maniak die tegen 100/u aangereden komt. Ook daar blijft het argument: stapje opzij en het was opgelost.

Dat is nu toch wel iets typisch uit onze maatschappij.
Wil men u als ordehandhaver omver rijden "ja zet dan toch gewoon een stap opzij" - omgekeerde wereld toch gewoon?

Hier zijn nu wel overduidelijk grote fouten gemaakt.

Uw eerste vraag/opmerking bij een controle - bij een stilstaand voertuig zoals in dit geval is in principe altijd "leg de motor van uw voertuig stil" en dan zal je zo'n zaken voorkomen dat iemand uit paniek u zou kunnen omrijden

Wat heeft dit met het onderwerp te maken? De vrouw was daar toch niet illegaal? En toch is 75% van je post een relaas over illegalen.
Omdat ICE-officers daarvoor dienen: mensen controleren op illegaal verblijf. Als je daarvoor wegvlucht, ondermijn je dus de controle op illegalen. En illegalen zijn een groot probleem in de US (en andere Westerse landen) voor de staatsveiligheid.

Djees, een mensenleven is niet veel waard in jullie ogen he.
Tuurlijk wel, maar fouten worden nu eenmaal bestraft. En zoals eerder gezegd, was het mogelijk een overdreven reactie, maar ik ken net zoals jij het hele verhaal niet dus dat weten we ook niet. Het heeft geen enkele zin om als een groep wilde zwijnen te gaan liggen bashen op de agent, want hij heeft mogelijk een goede reden.

En wie was de illegale in dit verhaal?
See above
Doodstraf op bevelen negeren van de politie?
See above
Neen. Bevelen negeren geeft niet het recht om iemand neer te schieten. Er zijn procedures en beleid waarin dit duidelijk staat.
See above

Terug
Bovenaan