Jupiler Pro League 2021-2022

maar dat ervaren twintigers/has-beens wel minuten krijgen.
volgens de filosofie van Guardiola
Ik vind dat we duidelijk moeten toevoegen dat het de Guardiola van City is, niet Guardiola in zijn geheel. Die "kleine mannetjes met uithouding" en constant aanpassingen maken aan het team is duidelijk dat hij iets van daar heeft, dat er dan sprake is van Suzuki vind ik dan ook iets dat puur daar aan te linken is. Niet omdat dat een goede spits is voor Anderlecht, net als Raman. Guardiola in zijn geheel heeft een véél grotere achtergrond als coach om daarop te bouwen, het City dat wij zien is geen goede representatie van hem. Hij heeft voor dat hij als trainer begon een jaar of drie/vier jaar info ingewonnen, tot stageachtige trajecten toe, bij coaches die hij hoog inschatte. Dat was voor hij bij een beloftenploeg begon, die is niet zomaar bij Barça B begonnen eens hij zijn diploma van de UEFA kreeg. Die brede basis is een groot deel van zijn succes, ook al voetbalt hij vaak op die ene specifieke manier, net zoals zijn persoonlijke capaciteiten als het geluk van 'de perfecte storm' dat hij had bij het Barcelona van die periode. Kompany heeft geen van die drie dingen. Hij praat als Guardiola en probeert de succesvolle dingen na te bootsen, maar hij heeft die basis gewoon niet. Het is gelijk Nzeyimana als commentator: hij heeft een micro en praat een beetje als een commentator omdat hij vaak naar commentatoren heeft geluisterd en met commentatoren werkt, maar heeft die basis niet dus vanaf het moment dat die iets zelf moet doen komt er wat uit dat een commentator niet zou zeggen. Wat doet Anderlecht en Sporza in plaats van die knuppels terug naar de kleuterklas van hun discipline te sturen? Jup, promoveren en de media er nog wat meer eieren onder laten leggen.

Wat ik echter wou posten toen ik deze twee quotes zag: hetgeen ook opvalt bij City is dat Guardiola daar geen sterren of oudere spelers gekocht worden. Veel geld, dat wel, maar enkel voor jongere spelers die vrij specifiek voor die parameters bij de wereldtop zitten. In de eerste Pepzomer is er Nolito gekocht op zijn 29e, dat is de enige die in de buurt komt van de 30 en dat was dan iemand in de breedte. Buiten Walker en Mahrez is de oudste gekochte speler die als basisspeler moet dienen 25! Welke grote namen zijn er gekocht. Ik zie geen grote namen. Daarom denk ik ook dat iemand als Håland niet bij City zal belanden zolang Pep daar zit. Hij koopt jonge spelers die kneedbaar zijn en vult daar zijn speeltuin mee. Heel dat sportieve van City met Txiki en andere ex-Barçamensen is met dat doel op poten gezet. Dat is wat Kompany gezien heeft van Guardiola. Is dat de reden misschien dat het niet lijkt te klikken met spelers als Trebel en Refaelov? Groot zijn ze alvast niet, en ze passen in de as van een ploeg. Wel ouder met een eigen stijl. Olsson hetzelfde lot beschoren? Al zal het bij deze tegenvallende resultaten wel snel (even) weer keren zeker, net als bij Trebel vorig seizoen. Dat een speler als Refaelov tegen Eupen invalt en duidelijk een meerwaarde is in de eerste minuten, maar de volgende twintig geen betekenis meer kan zijn omdat die ploeg er zich niet naar schikt is toch tekenend. Elke coach pakt nu Refaelov toch in deze situatie, laat die even zijn ding doen terwijl ge hem opties geeft ... waarom koopt ge een speler met die ervaring en individuele kwaliteit om een ploeg een beetje te doen draaien om hem dan niet te gebruiken als ge nog geen automatismen hebt? Maar dan is het niet de Kompanyshow zeker, dat past niet in die rigide visie op Guardiola zijn voetbal. Pas op, gewoon grotendeels spitballing mijnentwege hoor, maar toch een link die gezien zijn andere all style no substance na-aperij van Guardiola bij City misschien toch meer dan toevallig kan zijn.

Ah, de cyclus is opnieuw begonnen zie ik. Start je met veel jeugd, komt de commentaar "Met een ploeg vol jeugdspelers kom je er niet als ze niet omringd worden door enkele ervaren spelers". Zet je meer ervaren spelers in de ploeg, luidt het "De jeugd krijgt geen kansen. Is The Process al overboord gegooid misschien?"

Zo kan je natuurlijk elke match het aantal jonge spelers in de ploeg tellen en afhankelijk van die uitkomst de nodige commentaar/kritiek leveren. Er zijn genoeg zaken bij Anderlecht/Kompany waar er terechte kritiek op kan geleverd worden, maar dit spelletje wordt wat afgezaagd, is vorig seizoen al genoeg aan bod gekomen.

We zijn een seizoen verder en natuurlijk wordt er dan opnieuw naar Anderlecht en Kompany met een vergrootglas gekeken inzake hun (al dan niet) progressie. Het is dan ook de grootste club van het land. Het is hier dan ook altijd een forum en een zeer interessant onderwerp om over te discussiëren. Zelfs de meningen tussen Anderlecht supporters liggen hier vrij ver uiteen vind ik (Silence vs Hans bvb).

Kunnen we aub even stoppen met praten over de jeugd ?
VanCrombrugge (28) - Murillio (25) - Hoedt (27) - Cullen (25) - Raman (26) Dat is geen jeugd

Verschaeren heeft meer dan 50 matchen op zijn palmares
Ashimeru heeft ook wel wat wedstrijden op zijn teller staan
Delcroix is ook aan zijn 3e seizoen bezig op eerste klasse niveau
Idem voor Amuzu die al bijna 100 matchen op zijn naam heeft staan

Van onze basisploeg kan je enkel Bellis en Gomez aanzien als jeugd vind ik. En Gomez was dan nog eigenlijk onze beste man

Ik heb trouwens nog eens de goal gezien van Anderlecht. Amuzu maakt daar toch een totaal verkeerde keuze ? Krijgt de bal in de loop op de punt van de grote rechthoek, dan moet je nog enkele meters doorlopen (zeker met zijn snelheid) en dan inspelen. Ipv van daar te schieten. Nu heb je het geluk dat de keeper een flater begaat. Intussen heeft hij toch ervaring genoeg en als je dan nog zo'n foute keuze maakt heb je nog steeds niets geleerd
Al is er ook wel weer geen aansluiting en enkel Benito in de 16, zo kan je nooit doelpunten gaan maken

En dan zit er nog 2x Sardella (niemand weet waarom) en El hadj die je als jeugd kan aanzien in de selectie

Kunnen we aub even stoppen met praten over de jeugd ?
VanCrombrugge (28) - Murillio (25) - Hoedt (27) - Cullen (25) - Raman (26) Dat is geen jeugd

Verschaeren heeft meer dan 50 matchen op zijn palmares
Ashimeru heeft ook wel wat wedstrijden op zijn teller staan
Delcroix is ook aan zijn 3e seizoen bezig op eerste klasse niveau
Idem voor Amuzu die al bijna 100 matchen op zijn naam heeft staan

Van onze basisploeg kan je enkel Bellis en Gomez aanzien als jeugd vind ik. En Gomez was dan nog eigenlijk onze beste man

Ik heb trouwens nog eens de goal gezien van Anderlecht. Amuzu maakt daar toch een totaal verkeerde keuze ? Krijgt de bal in de loop op de punt van de grote rechthoek, dan moet je nog enkele meters doorlopen (zeker met zijn snelheid) en dan inspelen. Ipv van daar te schieten. Nu heb je het geluk dat de keeper een flater begaat. Intussen heeft hij toch ervaring genoeg en als je dan nog zo'n foute keuze maakt heb je nog steeds niets geleerd
Al is er ook wel weer geen aansluiting en enkel Benito in de 16, zo kan je nooit doelpunten gaan maken

En dan zit er nog 2x Sardella (niemand weet waarom) en El hadj die je als jeugd kan aanzien in de selectie
Delcroix heeft toch enkel een deel van vorig seizoen gespeeld?

De jeugd 'kansen geven' betekent ook niet noodgedwongen jeugdspelers week na week voor de leeuwen gooien terwijl ze nog niet klaar zijn. Ik heb er geen probleem mee als een jeugdspeler in de basis staat omdat hij gewoon uitblinkt en het verdient zoals Kompany/Tielemans/Praet/VDB/... Die waren gewoon snel de beste op hun positie zonder marge voor verbetering op de markt. Maar nu speelt Anderlecht eigenlijk met spelers die al heel wat wedstrijden hebben gespeeld als 'jeugdspeler' en die eigenlijk al twee-drie jaar amper of geen progressie meer maken. En die staan daar in de basis deels uit armoede. Waarom zij geen progressie maken laat ik in het midden, maar het helpt natuurlijk niet als uw coach quasi niet weet wat hij moet doen.

Ge kan gerust jeugd kansen geven nadat ge een paar basispionnen aankoopt. Zo een knul van 17-19 jaar heeft er vaak baat bij dat hij traag wordt gebracht. Een invalbeurt tegen Chalala hier, basisplaatsje in de beker, minuten progressief opdrijven, ... Eigenlijk op microschaal wat wij eerder in dit topic aanhaalden namelijk : langer in de JPL blijven, basisspeler worden en hier domineren en dan pas de oversteek maken naar de grootste jongens. Maarja de meeste spelers worden gewoon niet beter dan het niveau van STVV en dergelijke meer. Daar moeten we ook eerlijk in zijn.

Anderlecht heeft nog veel werk voor de boeg met die kern. Er moet enerzijds geschift worden maar anderzijds is er weinig ruimte voor aankopen. Zo een Rafaelov is al bij al een goede deal. Die kan immers het JPL niveau nog steeds aan, die kan jeugd begeleiden en die kan vooral op de mat tonen hoe het moet. Toch wel een heel belangrijk aspect. Zo een El Hadj is echt wel een talentje, als Rafaelov daar een beetje ervaring aan kan overdragen, dat zou mooi zijn. Momenteel zijn er weinig leiders bij Anderlecht en ge ziet ook nooit het vuur echt aangewakkerd worden tijdens de match. Maarja dan moet ge die aanwinst wel nog daadwerkelijk gebruiken ook. 't Is bovendien een speler die overal resultaten uit zijn acties kon putten en dat en alle voorgaande zaken ontbreken nu echt wel bij Anderlecht.

Soit, we zullen over een tiental wedstrijden beter kunnen zeggen waar Kompany staat dit seizoen.

Elke ploeg heeft wat huiswerk voor de boeg. Club gaat geen potten breken zonder bijkomend scorend vermorgen. Genk blijft er het beste uitzien voorlopig. En de rest is nog niet boeiend in het grote plaatje momenteel.

ik ben wel benieuwd wat Vanzeir gaat doen over het hele seizoen. Het is nu toch al een 5-tal jaar dat ik elk seizoen hier en daar hoor dat die gaat doorbreken op het hoogste niveau. Er ziet wel degelijk iets in, maar ik denk dat het een JPL-topper gaat zijn in het beste geval.

Laatst bewerkt:
Is Olsson niet gehaald om Sambi te vervangen?
Zijn Hoedt en Harwood-Bellis niet gehaald om Miazga te verangen?

Kompany is een vd weinige trainers die vervanging heeft gekregen voor elke (belangrijke) speler die vertrokken is + nog extra spelers (Raman op linksbuiten bv, terwijl je daar wel volk lopen had)
De enige positie die nog niet 1 op 1 vervangen is, is zijn diepe spits. En daar gaan we het toch niet op steken dat je nu al 2 strontmatchen heb gespeeld he? Want je hebt hier geen 1 op 6 gehaald omdat je dominant voetbal speelde maar de kansen niet afwerkte omdat je zonder goeie spits speelt he...

Nogmaals, ik bewonder u positivisme maar het ligt zeker niet alleen aan de kern hoor.
we mogen ons slechte matchen niet verwijten aan het ontbreken aan een diepe spits maar we halen volgens jou 1 op 6 omdat we de kansen niet afwerken zonder goeie spits … weird :)
Of je er nu mee eens bent of niet , volledige as weg , nieuwe verdediging, gene spits.

Is Olsson niet gehaald om Sambi te vervangen?
Zijn Hoedt en Harwood-Bellis niet gehaald om Miazga te verangen?

Kompany is een vd weinige trainers die vervanging heeft gekregen voor elke (belangrijke) speler die vertrokken is + nog extra spelers (Raman op linksbuiten bv, terwijl je daar wel volk lopen had)
De enige positie die nog niet 1 op 1 vervangen is, is zijn diepe spits. En daar gaan we het toch niet op steken dat je nu al 2 strontmatchen heb gespeeld he? Want je hebt hier geen 1 op 6 gehaald omdat je dominant voetbal speelde maar de kansen niet afwerkte omdat je zonder goeie spits speelt he...

Nogmaals, ik bewonder u positivisme maar het ligt zeker niet alleen aan de kern hoor.

Ik zeg zeker nie dat het enkel aan de kern ligt, maar het speelt wel mee. Net als het inpassen van al die nieuwe spelers.

Ik zeg zeker nie dat het enkel aan de kern ligt, maar het speelt wel mee. Net als het inpassen van al die nieuwe spelers.
Maar ik lijk dingen te missen die een trainer erin slijpt... Het ziet er allemaal zo random en doelloos uit vind ik.
Pas op, ik kan fout zijn he. Vo tzelfde geld moeten ze gewoon echt nog ingespeeld raken op elkaar, pakt de mayonaise binnen een week of 2 en zijn ze vertrokken.

Wel cool: die shoot outs! En ook dat ge de communicatie kunt volgen tussen de scheidsrechters.
Die communicatie tussen scheids en videoref is in het voetbal in Australië ook denk ik en zouden ze voor mijn part (als we dan toch de VAR houden) ook hier (in België/Europa) mogen invoeren.

Die communicatie tussen scheids en videoref is in het voetbal in Australië ook denk ik en zouden ze voor mijn part (als we dan toch de VAR houden) ook hier (in België/Europa) mogen invoeren.
Graag ja!
En als het even kan zoals in de NFL de scheids die in zijn micro zegt waarom hij precies gefloten heeft. Hoe meer we weten van de man zijn redenering hoe minder er op zijn kap gezeten gaat worden denk ik.

Nu we toch de verwijzing maken naar de hockey refs, en dat het daar zo veel beter is (meestal)... Zie eens hoe lang dat duurde vooraleer de beslissing kwam, terwijl iedereen hier altijd zit te janken als de var tussen komt en het ietwat te lang duurt, genre "waarom duurt dat zo lang, kan dat niet sneller,..." en dat is al na een halve minuut ofzo, daarna snel nog wat "amateur amateur" roepen, zucht.

We willen een var, we willen dat fouten (grondig) bekeken worden, face it, dat neemt tijd in, als je dat niet kan aanvaarden dan mag je de var weer opdoeken. Maar ook hier zou open communicatie wel veel meer duidelijk maken uiteraard.

Nu we toch de verwijzing maken naar de hockey refs, en dat het daar zo veel beter is (meestal)... Zie eens hoe lang dat duurde vooraleer de beslissing kwam, terwijl iedereen hier altijd zit te janken als de var tussen komt en het ietwat te lang duurt, genre "waarom duurt dat zo lang, kan dat niet sneller,..." en dat is al na een halve minuut ofzo, daarna snel nog wat "amateur amateur" roepen, zucht.

We willen een var, we willen dat fouten (grondig) bekeken worden, face it, dat neemt tijd in, als je dat niet kan aanvaarden dan mag je de var weer opdoeken. Maar ook hier zou open communicatie wel veel meer duidelijk maken uiteraard.
Aha, dat dat zo lang duurt. Daar heb ik soms een probleem mee (duidelijke fases waar ze precies geen beslissing willen nemen), maar soms is het nodig om daar wat tijd voor te pakken.

Ik doelde eerder op dat ik het een goede aanvulling zou vinden dat de communicatie open is. Zo weet je tenminste waarom het lang duurt en eventueel wat de controverse is om de beslissing te nemen.

Aha, dat dat zo lang duurt. Daar heb ik soms een probleem mee (duidelijke fases waar ze precies geen beslissing willen nemen), maar soms is het nodig om daar wat tijd voor te pakken.

Ik doelde eerder op dat ik het een goede aanvulling zou vinden dat de communicatie open is. Zo weet je tenminste waarom het lang duurt en eventueel wat de controverse is om de beslissing te nemen.
Ik heb er ook een probleem mee, maar dat is dus idd omdat je niet weet wat er gaande is. Welke fase, fout,...
Los daar van moeten fans daar gewoon eens leren mee leven dat bepaalde dingen echt niet zo eenvoudig te beoordelen zijn, ook al lijkt dat het wel. Laat ons ook niet de druk van verantwoordelijkheid vergeten. De vergelijking met een gewone job wordt er vaak (onterecht) bijgegooid (moest ik zo zwak zijn in mijn job toestanden) maar de mensen die zoiets roepen hebben wrs geen benul wat een beslissing van soms een paar miljoen inhoud natuurlijk.

Ik heb er ook een probleem mee, maar dat is dus idd omdat je niet weet wat er gaande is. Welke fase, fout,...
Los daar van moeten fans daar gewoon eens leren mee leven dat bepaalde dingen echt niet zo eenvoudig te beoordelen zijn, ook al lijkt dat het wel. Laat ons ook niet de druk van verantwoordelijkheid vergeten. De vergelijking met een gewone job wordt er vaak (onterecht) bijgegooid (moest ik zo zwak zijn in mijn job toestanden) maar de mensen die zoiets roepen hebben wrs geen benul wat een beslissing van soms een paar miljoen inhoud natuurlijk.
Vandaar dus die communicatie.
Nu zit je daar met 30 seconden tot 2 minuten stilte waarin je als supporter van toeten of blazen weet (de helft vd tijd weet je zelfs niet eens waarom ze precies naar dat scherm gaan kijken)
Als je thuis zit (of in een fancy stadion) krijg je wat herhalingen te zien, vaak met commentaar van iemand die ook geen flauw idee heeft wat er precies gaande is en dus maar wat begint te gokken. En dan volgt daar ineens die uitkomst waarvan jij enkel het resultaat ziet (goal goed of afgekeurd, penalty,...) en nooit de reden.

Een simpele "de ref wordt naar het scherm geroepen want de var denkt handspel gezien te hebben" en daarna "ref bevestigd dat het inderdaad handspel is, penalty voor ploeg x en geel voor speler y" en je weet ineens waaraan en waaraf. Het zou die mensen hun leven waarschijnlijk ook simpeler maken. Je weet tenminste waarom je een penalty tegen krijgt dus het zal een hoop frustratie tegenhouden imo. Wat marginaal "amateur" geroep ga je altijd blijven hebben maar de gemiddelde supporter gaat sneller respect tonen als hij tenminste weet waarom er iets beslist is. Allez denk ik toch :)

Dit weekend: Oostende - Gent. Ref: Boucaut. VAR: Bert Put

Minuut 57: Boucaut fluit een strafschop voor Oostende. Iedereen zit op het puntje van zijn stoel, komt de VAR tussen of niet.

* Alex!! Tis hier Bert. Seg kzennekik nie zeker of dage wel just gefloten hebt hoor. Niet laten spelen, wij controleren.
- Oui Bert, Qu'est-ce que c'est ? Quel est le problème ?
- Bert, pouvez-vous répéter svp
* Wachten, wachten. Penalty check
- Penalty check? Oké superb! penalty pour l'Ostende!
* Neeneenee Alex, stop!! Het is fout!
Intussen in Boucaut zijn hoofd *fout?fout, c'est qua fout? AHA! Fout = Foul, c'est Faut!
- Oui Bert, compris!! C'est Faut! Donc, Penalty pour 'l Ostende!

Terug
Bovenaan