Gavin
Well-known member
maar dat ervaren twintigers/has-beens wel minuten krijgen.
Ik vind dat we duidelijk moeten toevoegen dat het de Guardiola van City is, niet Guardiola in zijn geheel. Die "kleine mannetjes met uithouding" en constant aanpassingen maken aan het team is duidelijk dat hij iets van daar heeft, dat er dan sprake is van Suzuki vind ik dan ook iets dat puur daar aan te linken is. Niet omdat dat een goede spits is voor Anderlecht, net als Raman. Guardiola in zijn geheel heeft een véél grotere achtergrond als coach om daarop te bouwen, het City dat wij zien is geen goede representatie van hem. Hij heeft voor dat hij als trainer begon een jaar of drie/vier jaar info ingewonnen, tot stageachtige trajecten toe, bij coaches die hij hoog inschatte. Dat was voor hij bij een beloftenploeg begon, die is niet zomaar bij Barça B begonnen eens hij zijn diploma van de UEFA kreeg. Die brede basis is een groot deel van zijn succes, ook al voetbalt hij vaak op die ene specifieke manier, net zoals zijn persoonlijke capaciteiten als het geluk van 'de perfecte storm' dat hij had bij het Barcelona van die periode. Kompany heeft geen van die drie dingen. Hij praat als Guardiola en probeert de succesvolle dingen na te bootsen, maar hij heeft die basis gewoon niet. Het is gelijk Nzeyimana als commentator: hij heeft een micro en praat een beetje als een commentator omdat hij vaak naar commentatoren heeft geluisterd en met commentatoren werkt, maar heeft die basis niet dus vanaf het moment dat die iets zelf moet doen komt er wat uit dat een commentator niet zou zeggen. Wat doet Anderlecht en Sporza in plaats van die knuppels terug naar de kleuterklas van hun discipline te sturen? Jup, promoveren en de media er nog wat meer eieren onder laten leggen.volgens de filosofie van Guardiola
Wat ik echter wou posten toen ik deze twee quotes zag: hetgeen ook opvalt bij City is dat Guardiola daar geen sterren of oudere spelers gekocht worden. Veel geld, dat wel, maar enkel voor jongere spelers die vrij specifiek voor die parameters bij de wereldtop zitten. In de eerste Pepzomer is er Nolito gekocht op zijn 29e, dat is de enige die in de buurt komt van de 30 en dat was dan iemand in de breedte. Buiten Walker en Mahrez is de oudste gekochte speler die als basisspeler moet dienen 25! Welke grote namen zijn er gekocht. Ik zie geen grote namen. Daarom denk ik ook dat iemand als Håland niet bij City zal belanden zolang Pep daar zit. Hij koopt jonge spelers die kneedbaar zijn en vult daar zijn speeltuin mee. Heel dat sportieve van City met Txiki en andere ex-Barçamensen is met dat doel op poten gezet. Dat is wat Kompany gezien heeft van Guardiola. Is dat de reden misschien dat het niet lijkt te klikken met spelers als Trebel en Refaelov? Groot zijn ze alvast niet, en ze passen in de as van een ploeg. Wel ouder met een eigen stijl. Olsson hetzelfde lot beschoren? Al zal het bij deze tegenvallende resultaten wel snel (even) weer keren zeker, net als bij Trebel vorig seizoen. Dat een speler als Refaelov tegen Eupen invalt en duidelijk een meerwaarde is in de eerste minuten, maar de volgende twintig geen betekenis meer kan zijn omdat die ploeg er zich niet naar schikt is toch tekenend. Elke coach pakt nu Refaelov toch in deze situatie, laat die even zijn ding doen terwijl ge hem opties geeft ... waarom koopt ge een speler met die ervaring en individuele kwaliteit om een ploeg een beetje te doen draaien om hem dan niet te gebruiken als ge nog geen automatismen hebt? Maar dan is het niet de Kompanyshow zeker, dat past niet in die rigide visie op Guardiola zijn voetbal. Pas op, gewoon grotendeels spitballing mijnentwege hoor, maar toch een link die gezien zijn andere all style no substance na-aperij van Guardiola bij City misschien toch meer dan toevallig kan zijn.