Jupiler Pro League 2024-2025

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat PO2 anders wordt georganiseerd vind ik best logisch. Zeker als 1 ploeg snel ribbedebie (zoals Gent dit jaar) heb je daar de laatste speeldagen enkel veredelde oefenmatchen.

Op zich wel interessant om het met een KO systeem te doen. Klopt wel dat je dan aan het einde van het reguliere seizoen wat gespeculeer gaat krijgen met oog op het POs, maar lijkt me op zich niet zo een issue. En klopt ook dat de 5e/6e hun seizoen nog wel eens heel rap naar de vaantjes kan zijn bij offday/pech/scheidsrechtelijke dwaling. Vraag me dus wel af of de huidige betere (sub-)top (ik denk aan het Genk, Gent, Antwerp, Cercle van dit jaar) zo blij is met dit nieuwe voorstel... Lijkt potentieel het meest nadelig voor hun dit nieuwe systeem.

Dit voorstel toont wel aan dat velen toch achter een of ander PO-systeem blijven staan. En dan is het zoeken naar het "minst" erge systeem vanuit "fair" oogpunt dat toch nog interessant blijft om volgen (*kuch* PO2 dit jaar). Niet simpel.

Zouden die PO2 knockouts heen en terug zijn of in 1 match? Want in 1 match, dan hebben ze ook maximum 3 extra matchen tegenover sowieso 6 voor PO1.

Zouden die PO2 knockouts heen en terug zijn of in 1 match? Want in 1 match, dan hebben ze ook maximum 3 extra matchen tegenover sowieso 6 voor PO1.
Staat letterlijk in het artikel.

Die zullen niet langer in een poule gespeeld worden, maar wel in een knock-out systeem voor het laatste Europese ticket. De spanningsboog moet zo verhoogd worden.

Deze worden in een heen- en terugwedstrijd gespeeld, waarbij het hoogstgerangschikte team na de reguliere competitie de terugwedstrijd steeds in eigen huis kan afwerken.

Ik vind het wel best ok het nieuwe format.

Het behoud van de punten in PO1 is eindelijk een feit, ook al heeft Club er dit jaar van geprofiteerd en heeft het wel voor best spannende play-offs gezorgd de laatste jaren, die halvering was gewoon heel erg scheef en deed het belang van de reguliere competitie serieus smelten.

Nu zullen er natuurlijk slechts 18 punten nog te verdelen zijn dus wanneer een ploeg pakweg 9 punten voor staat zal het wellicht minder spannend zijn maar als die ploeg het zo goed heeft gedaan in de reguliere competitie verdient die natuurlijk gewoon de titel.

Die knock-outs vind ik ook ok, zo wordt het tenminste spannend in PO2. Nu kijkt geen kat daar toch naar? Terwijl het nu gewoon leuker en spannender om volgen gaat zijn.

Ja, de ploeg die 5de of 6de is geëindigd kan dan pech hebben er snel uit liggen, maar langs de ene kant gaat het wel telkens over een heen- en terugmatch, dus zelfs 1 offday of scheidsrechterlijke beslissing tegen zou niet allesbepalend mogen zijn, langs de andere kant speelt de nr5 ook pas zijn eerste wedstrijden een ronde verder én tegen ploegen die wellicht tegen de degradatie hebben gestreden, laagvliegers dus. Over 2 wedstrijden moet een ploeg die net PO1 heeft gemist die toch echt aankunnen.

In de NFL en de NBA zie je doorgaans ook dat na de reguliere competitie de waardeverhouding in de play-offs gerespecteerd wordt, met af en toe wel eens een verrassing.

Ik geef het dus zeker wel een kans.

ik denk dat die knockout-euro-playoff niet lang gaat mee gaan.
dat is als club toch niet wenselijk? ge kunt er geen abonnement voor verkopen he.

eigenlijk is het gewoon een bewijs dat de playoffs op niks trekken dat ze het format alwéér moeten aanpassen.

ik denk dat die knockout-euro-playoff niet lang gaat mee gaan.
dat is als club toch niet wenselijk? ge kunt er geen abonnement voor verkopen he.

eigenlijk is het gewoon een bewijs dat de playoffs op niks trekken dat ze het format alwéér moeten aanpassen.

Wees al blij dat die achterlijke puntenhalvering gaat verdwijnen.

euh... juist, we komen nog maar net van 18 clubs. Allé, toch positief dat ze het niet opnieuw verhoogd hebben dan.
We gingen de huidige hervorming toch aanhouden tot 2030, voor de stabiliteit van de competities!!

Het huidige concept dat nu op tafel klinkt nog wel ok. Alleen jammer dat de Relegation Play-offs eruit zijn en dus ook potentieel een mindere promovendus. Ze spreken altijd over de tweede klasse leefbaarder te maken, dan heb je die variatie in clubs nodig, daar is er nu weer eentje vanuit gepitst.

Aangezien het niet meer kan in het vorig topic dan maar hier:

Dit is niet gratuit bashen maar ik vraag me dit oprecht af:
Waarom is er zo een gedoe van gemaakt en heeft men van Van Bommel reeds een Antwerp legende gemaakt? Van Ritchie snap in dit uiteraard, maar Van Bommel?

Ok, een onverwachte titel gehaald en bekerwinst. De titel had evengoed een 3e plaats kunnen zijn, het was absoluut kantje boordje, en dit seizoen gewoon een dramatisch slecht seizoen.
Na die jarenlange miserie terug een titel pakken is extra speciaal, akkoord.

Maar ik beschouw MPH bijvoorbeeld niet als een Club legende ondanks die 1e titel na 10 jaar en die is een stukje langer bij Club gebleven.

Van Bommel verlaat al na 2 seizoenen een zinkend schip, dus ik vraag me oprecht af: wat maakt hem nu een Antwerp icoon waar veel tralala om gemaakt is voor zijn afscheid?

Denk dat voor veel Club-supporters MPH wel het symbool van de wederopstandig was, ook voor mij. We hebben als Club heel veel te danken aan hem.

Dus ik kan me wel inbeelden dat Antwerp-supporters Van Bommel ook zo zien.

Ok, een onverwachte titel gehaald en bekerwinst. De titel had evengoed een 3e plaats kunnen zijn, het was absoluut kantje boordje, en dit seizoen gewoon een dramatisch slecht seizoen.
Met die kern is dat toch gewoon heel goed? Los daarvan, na 66 jaar een club een titel bezorgen als trainer, ge zou voor minder als supporter vinden dat het een clublegende is.

Ik vind het toch allemaal wat contradictorisch. Men is blij dat de puntenhalvering in Play-off 1 wordt afgeschaft, maar anderzijds zetten ze de tellers in de Europe play-offs gewoon op 0 (niet eens halveren, gewoon terug gelijk beginnen aan dat onderlinge duel).
Dat is dan blijkbaar geen probleem en wel eerlijk. Dat voelt voor mij toch heel dubbel.

Waarom is er zo een gedoe van gemaakt en heeft men van Van Bommel reeds een Antwerp legende gemaakt? Van Ritchie snap in dit uiteraard, maar Van Bommel?

Maar ik beschouw MPH bijvoorbeeld niet als een Club legende ondanks die 1e titel na 10 jaar en die is een stukje langer bij Club gebleven.

Van Bommel verlaat al na 2 seizoenen een zinkend schip, dus ik vraag me oprecht af: wat maakt hem nu een Antwerp icoon waar veel tralala om gemaakt is voor zijn afscheid?
Jij bent toch zelf ook voetbalfan @Solleke89 ? Dan weet je toch dat voetbal niet alleen pure koude wiskunde en tactiek maar ook emotie is. Jongens als Hairemans, De Laet, Haroun of De Decker zijn misschien ook niet de meest begenadigde voetballers of trainers maar wel voor altijd verbonden met onze club door wat we samen hebben meegemaakt. En de momenten die wij als fans de afgelopen twee jaar met Van Bommel hebben kunnen beleven...tja veel mooier wordt het niet op dat vlak.

Omdat het onze beste coach in de recente geschiedenis is. Los van de resultaten zette hij steeds de juiste ploeg en deed hij de juiste wissels op het juiste moment. Durfde vroeg ingrijpen moest het nodig zijn en heeft ook enkele keren van met succes van systeem geswitcht tijdens het wedstrijd. Hij was ook de coach die Vermeeren, redelijk onverwacht, bracht en hem ook liet staan nadat bepaalde spelers terug beschikbaar waren. Verder heeft hij Keita, Corbanie, Van Den Bosch, Doumbia, Ilenikhena, etc veel kansen gegeven.
Voor de rest ook goed kleedkamermanagment, geen roddels over zever of slechte sfeer.
Wat ook van veel klasse getuigd is dat hij nooit klaagde in het openbaar over dat hij tegenover vorig seizoen veel kwaliteit minder had in zijn kern, eerst Pacho en Stengs en later Vermeeren die niet volledig vervangen zijn geweest. Hij viel publiek nooit de TD of de club af.
en dit seizoen gewoon een dramatisch slecht seizoen.
Supercup gepakt, Champions League PO's succesvol doorgeraakt (was blijkbaar niet vanzelfsprekend historisch gezien), redelijke campagne gespeeld met af en toe goed voetbal met 2 wedstrijden dat we eigenlijk meer verdiende en verdiende overwinning thuis tegen Barcelona. Dan een regulier seizoen, met veel blessures, waarbij het wat op en neer ging, dat we afsluiten met een 3e plaats en dus relatief gemakkelijk ons kwalificeren voor de PO's. Die PO's waren geen groot succes maar zijn naar het spelbeeld ook niet dramatisch. Er was wel dramatische periode met slechte matchen (2x Union, 1x Brugge en 1x Genk) maar ook wel wat matchen dat we goed waren maar onderbedeeld waren qua punten. Laatste match doen we ook gewoon onze plicht, graag gedaan trouwens. Geen Europees is jammer, ik keek wel uit naar Conference League, vooral omdat dat voor mij de meest interessante ploegen zijn maar financieel eigenlijk geen issue. De inkomsten dekken blijkbaar nauwelijks de uitgaven die er bij komen zien.
In de beker halen we weer de finale, na 2x te winnen kan ik een verlies wel relativeren.
Dus ja, dramatisch seizoen Solleke, ge hebt gelijk jongen 😭
Ik iVan Bommel verlaat al na 2 seizoenen een zinkend schip, dus ik vraag me oprecht af: wat maakt hem nu een Antwerp icoon waar veel tralala om gemaakt is voor zijn afscheid?
"... verlaat al na 2 seizoenen een zinkend schip". Coaches die 2 seizoenen blijven zijn tegenwoordig eerder uitzonderingen denk ik?

Buiten wat ik hierboven al neer schreef is het gewoon zo'n mooi mens. Hoe hij om gaat met de spelers, hoe hij de club in zijn hart heeft gestoken en de club hem, de klasse die hij uitstraalde in interviews en persconferenties, ik vind dat gewoon een grote meneer. Meer nog dan het sportieve heeft de mens van Bommel voor mooie herinneringen gezorgd.

Samengevat: ik ben niet akkoord met je stellingen.

Ik vind het toch allemaal wat contradictorisch. Men is blij dat de puntenhalvering in Play-off 1 wordt afgeschaft, maar anderzijds zetten ze de tellers in de Europe play-offs gewoon op 0 (niet eens halveren, gewoon terug gelijk beginnen aan dat onderlinge duel).
Dat is dan blijkbaar geen probleem en wel eerlijk. Dat voelt voor mij toch heel dubbel.
Nee he. Plaatsen 5 tot 10 moeten al een match minder spelen dan plaatsen 11 tot 14. En dan kom je als bv 5e uit tegen de winnaar van de 12e tegen de 13e. De punten die je haalde in't reguliere seizoen zorgen er dus voor dat je een goede of minder goede ranking hebt en een goede of minder goede tegenstander tegenkomt in de bracket.

Ik denk dat ge onderschat hoe diep dat zat bij Antwerp. Club had 10j geen titel, Antwerp had bijna geen supporters meer die al geboren waren bij de vorige titel bij wijze van spreken, ondanks oneindige dikke bek.

Nuja die grote mond hebben en geen titels op tafel kunnen leggen, dat weegt op een supporterscorps. Dus als men dan op legendarische wijze, via de voet van een Antwerpenaar, kampioen wordt... Dan is iedereen verbonden aan die titel een beetje een clublegende. Plus Van Bommel heeft zich ook uitstekend gedragen. Geen conflicten, degelijke en goede reusltaten, goede sfeer, ... Antwerpsups hebben een prachtseizoen gekend na jaren kommer en kwel in de anus van het Belgische voetbal.

Antwerp was al een aantal jaren terug aan het opkomen, maar Van Bommel heeft dit toch in een stroomversnelling geduwd (ook al waren de play-offs dit jaar dramatisch). Bracht ook een heel andere manier van communiceren en dynamiek met zich mee.
Icoon is misschien wat veel gezegd, maar denk dat dit toch één van de meest memorabele coaches is die Antwerp tot nog toe heeft gehad.

En ja, die vechtspirit die Antwerp vorig jaar had en ondanks de odds toch nog de dubbel binnenhaalt, die kan je gerust grotendeels op het conto van Van Bommel schrijven. Enfin, Overmars is ook een heel sterke kracht, weliswaar achter de schermen.

Zegt degene wiens club vaker van trainer wisselt dan de voorzitter van onderbroek. 😂
Trainer zijn voor 2 seizoenen, het is de jupkesleague zelfs al relatief lang. Af en toe wissel van de wacht eh.

En los van dat, Van Bommel kan je gerust objectief één van de beste trainers in onze competitie noemen van de afgelopen jaren. Memorabeler dan who is who Nicky Hayen, Rik de Mil, ... in ieder geval. Verschil is dat Antwerp au fond ook nog een club in 'opbouw' is. Een club die decennialang mismeesterd is geweest, dat buig je niet om in 1-2-3.
Geen idee waar dat "zinkend schip" van komt. Antwerp was in de regulier competitie gewoon 3e. Dus lijkt me toch weer Club-praat.

Laatst bewerkt:
Club in opbouw? Gheysens is Antwerp net weer de dieperik aan het induwen met financieel mismanagement.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan