Jupiler Pro League 2025-2026

Sorry maar ik vind niet dat de ploegen moeten zagen over de kalender. Ten eerste hebben ze zelf gekozen om met play offs te spelen in 40 wedstrijden en vooral ten 2de: elke ploeg is in het begin van het seizoen akkoord gegaan met de datums van de kalender. Ook deze finale stond voor het seizoen al begon op deze dag in de kalender. Hier zijn dan zowel de clubs als Pro League evenveel in fout en het geld voor elke ploeg die nu deelnam.

Over de match zeg ik niks want heb er niets van gezien

Ik verwijt het alleszins inderdaad mijn club even hard dat ze dit hebben laten passeren dan dat ik de bond verwijt dat ze die keuze maken.

Ik verwijt het alleszins inderdaad mijn club even hard dat ze dit hebben laten passeren dan dat ik de bond verwijt dat ze die keuze maken.
Dat siert u. Je weet ook hoe dat gaat in het begin van dat seizoen : Genk zag zichzelf nooit in de finale van de PO en keek daar niet naar. Net zoals de andere teams. Eenmaal daar toch begint het geklaag. En dat vind ik jammer omdat iedereen deze kalender heeft goed gekeurd. En ik weet ook goed genoeg dat als Anderlecht hier stond, ze ook aan het klagen waren nu dat ze spelers zouden missen, terwijl ze ook de kalender hadden goed gekeurd. Onze competitie is op veel vlakken gewoon zeer amateuristisch. Dat hebben we dit hele seizoen op veel vlakken mogen ervaren.

ik heb nu net bekeken op den Dazn en sorry, maar die penalty kunt ge toch altijd geven?
hoe Kongolo die tackle doet, 2 benen vooruit, voeten van de grond, geen bal maar wel speler mee... da's eentje dat ge als speler gokt of de ref hem gaat geven of niet (de VAR heeft de ref ook niet tegen gesproken he). ge kunt nog discussieren of Goore al aan't vallen is, maar op dat moment, in die fase, moet ge gewoon beter weten als verdediger.

ik heb nu net bekeken op den Dazn en sorry, maar die penalty kunt ge toch altijd geven?
hoe Kongolo die tackle doet, 2 benen vooruit, voeten van de grond, geen bal maar wel speler mee... da's eentje dat ge als speler gokt of de ref hem gaat geven of niet (de VAR heeft de ref ook niet tegen gesproken he). ge kunt nog discussieren of Goore al aan't vallen is, maar op dat moment, in die fase, moet ge gewoon beter weten als verdediger.
Hij doet die tackle toch mooi voor Goore?
Tis niet dat hij hem in zijn sliding meepakt

Tis omdat Goore niet op die bal trapt (die bal rolt zelfs weg van doel) dat dat contact er zo komt
Als die op die bal trapt is iedereen aan het roepen "prachtig blok in minuut 120!, vol voor gesmeten"

In de Live merkte ge al dat de ref zelf niet zeker was want hij aarzelde heel lang voor hij floot.

Ge hebt een VAR, alst absoluut penalty is komen die tussen
Omdraaien doen die nooit hier omdat ze contact zien tussen aanvaller en verdediger

Nee, ik vond die absoluut niet correct. Hayen legt na de match ook uit waarom: Kongolo zet op tijd het blok in, speler van Gent trapt over de bal en komt daarna in contact met Kongolo. Iets dat heel normaal is in die situatie. Als zelfs al een HLN aanhaalt dat ze niet weten of elke ref hiervoor zou fluiten.

Er zijn ondertussen ook al gifs en foto's opgedoken, maar die vind ik te "grainy" om hier te posten.

2de "finale" op drie seizoenen tijd die controversieel beslist wordt. Het rugzakje van frustratie van de Genkies (ondertussen een gekende "term" in onze middens nadat deze gebruikt en geanalyseerd werd in onze podcast Terril Talks) woprdt enkel groter en groter.

Nu, we mogen terecht boos zijn op de arbitrage. Hayen zelf heeft daar ook al op gereageerd en ik hoop Genk zich toch ook eens naar de bond toe laten horen, zonder daarom nu de sociale media ermee vol te plakken. Maar hopelijk gaat dat gepaard met ook een stevige interne sportieve evaluatie. Want daar vallen ook genoeg lessen uit te trekken.

Er is hier dit seizoen heel wat geklaagd over het niveau van Anderlecht, maar gezien de kern waar ze het mee moeten doen hebben die het uiteindelijk zeker niet slecht gedaan. 4de plaats en daarmee Europees voetbal en de finale van de Beker. In december ook even een goeie periode gehad (vooral de thuismatch tegen Brugge was zeer degelijk). De vroege Europese uitschakeling tegen Hacken was zuur, maar verder kon je van deze kern toch niet veel meer verwachten?
Dan bleef Genk wat mij betreft dit seizoen toch veel meer onder de verwachtingen. Die hebben echt wel goeie spelers, maar halen niet eens de Play-offs. Verliezen van Anderlecht in de beker, alleen Europees nog een ok parcours.

Het besluit is wel dat er meer werk op de plank ligt voor Anderlecht dan voor Genk.

Er is hier dit seizoen heel wat geklaagd over het niveau van Anderlecht, maar gezien de kern waar ze het mee moeten doen hebben die het uiteindelijk zeker niet slecht gedaan. 4de plaats en daarmee Europees voetbal en de finale van de Beker. In december ook even een goeie periode gehad (vooral de thuismatch tegen Brugge was zeer degelijk). De vroege Europese uitschakeling tegen Hacken was zuur, maar verder kon je van deze kern toch niet veel meer verwachten?
Dan bleef Genk wat mij betreft dit seizoen toch veel meer onder de verwachtingen. Die hebben echt wel goeie spelers, maar halen niet eens de Play-offs. Verliezen van Anderlecht in de beker, alleen Europees nog een ok parcours.

Het besluit is wel dat er meer werk op de plank ligt voor Anderlecht dan voor Genk.
is dat niet een beetje kortzichtige scorebordjournalistiek?

Club, Union en STVV hebben een goed seizoen gedraaid, KVM was best ok, maar de rest: rsca, gent, genk, antwerp, standard hebben gewoon allemaal een zeer slecht seizoen gedraaid. Je kan dan wel naar die 4e plaats kijken maar dat had heel gemakkelijk ook 6e kunnen zijn, scheelde zeer weinig. Ik denk dat elk van die ploegen bijzonder veel werk heeft, niet enkel genk of rsca.

En er valt eigenlijk nu al weer te vrezen dat het volgend jaar opnieuw een duel tussen Union en Club zal worden, zeker als Vrancken en enkele smaakmakers vertrekken bij STVV.

Het is natuurlijk zo dat die vierde plaats behaald is enkel omdat de rest het nóg slechter deed natuurlijk, maar dat kan je Anderlecht niet verwijten. Op nationaal niveau met die vierde plaats en de Bekerfinale hebben ze het hoogst haalbare er inderdaad wel uitgehaald gezien het seizoensverloop en was enkel het Europees parcours echt slecht (puur op resultaat en klassering gezien natuurlijk, buiten die goeie maand was het spelniveau ook steeds bedroevend slecht).

Europees moeten we deze keer ook weer vroeg aan de bak, dus veel hoop dat we dit jaar een groepsfase halen heb ik ook niet eerlijk gezegd want je kern gaat op dat moment nog minder geraamte hebben dan een seizoen eerder. Benieuwd wat Sibierski uit zijn hoed zal toveren, want het zal veel moeten zijn.

is dat niet een beetje kortzichtige scorebordjournalistiek?

Club, Union en STVV hebben een goed seizoen gedraaid, KVM was best ok, maar de rest: rsca, gent, genk, antwerp, standard hebben gewoon allemaal een zeer slecht seizoen gedraaid. Je kan dan wel naar die 4e plaats kijken maar dat had heel gemakkelijk ook 6e kunnen zijn, scheelde zeer weinig. Ik denk dat elk van die ploegen bijzonder veel werk heeft, niet enkel genk of rsca.

En er valt eigenlijk nu al weer te vrezen dat het volgend jaar opnieuw een duel tussen Union en Club zal worden, zeker als Vrancken en enkele smaakmakers vertrekken bij STVV.
Met de kern die het heeft vind ik wel dat Standard een mooi seizoen gehad heeft tbh.

Als je naar de reguliere competitie kijkt: 2de slechtste seizoen qua punten in de recente geschiedenis.

In het coronajaar eindigde Anderlecht bijvoorbeeld 8ste met een hoger aantal punten per wedstrijd.

Dus als wij deze zomer slecht inkopen en een zwakke kern hebben en daarmee 3e eindigen dan ga jij eind volgend seizoen zeggen dat we een mooi seizoen hebben gehaald met de kern die we hebben?
Je kan onze situatie toch niet vergelijken met die van Standard? Standard heeft geen geld om aan de top mee te doen of Europees voetbal te halen. Als je denkt dat die nog bovenaan zouden moeten meedraaien leef je imo wel in het verleden. Antwerp zit nu ook in dat schuitje dus benieuwd waar die volgend jaar gaan eindigen.

Je kan onze situatie toch niet vergelijken met die van Standard? Standard heeft geen geld om aan de top mee te doen of Europees voetbal te halen. Als je denkt dat die nog bovenaan zouden moeten meedraaien leef je imo wel in het verleden. Antwerp zit nu ook in dat schuitje dus benieuwd waar die volgend jaar gaan eindigen.
Die hebben toch een grote aanhang, groot stadion met veel publiek, nog altijd wel een "naam" om spelers aan te trekken -> dan moet je in mijn ogen wel beter doen dan middenmotor?

Terug
Bovenaan