La Liga: Spaans Voetbal 2024-2025

Als we nog enige hoop hadden de play-offs te halen, is dit helemaal de kop ingedrukt door arbiter Ais Reig. Dit is dezelfde ref die ons in het verleden al meermaals liggen had. Zijn meest legendarische match was toen hij ons drie keer rood gaf tegen Córdoba (waarvan twee volkomen onterecht), en daarna loog op zijn scheidsrechtersblad. Dit werd ook bewezen via camerabeelden, maar hij kwam er uiteraard mee weg.

Vandaag komt hij als VAR-ref twee keer tussen om penalties cadeau te doen aan Mirandés. Sommige audio's zijn al uitgebracht. Op een bepaald moment roept de ref op het veld zélf naar Ais Reig om de beelden van een "posible roja" voor Mirandés te bekijken. Hij antwoordt onmiddellijk, zonder in die tijd de replays te kunnen bekijken, dat er niks aan de hand was, dat het zelfs een schwalbe zou zijn van Deportivo. Waarop de ref op het veld zelfs kort in discussie gaat met Reig, en uiteindelijk slechts geel geeft (spoiler: het was donkerrood).

Crimineel wat de VAR deed vandaag. Eerste keer dat Deportivo nu ook publiekelijk klaagt, maar weer veel te braafjes. Intussen 21 VAR-interventies dit seizoen in onze matchen. 20 in ons nadeel. 3 penalties gekregen dit seizoen (2 irrelevante) terwijl we de ploeg zijn met de meeste acties in de 16 van de ganse competitie. Albacete zit al aan 17 penalties. We zijn ook de ploeg met de meeste penalties tegen. Meeste rode kaarten gekregen. Nog geen enkele ploeg die tegen ons rood kreeg. Wat een seizoen weeral. Gelukkig 10 punten boven de degradatie intussen.

Laatst bewerkt:
Als we nog enige hoop hadden de play-offs te halen, is dit helemaal de kop ingedrukt door arbiter Ais Reig. Dit is dezelfde ref die ons in het verleden al meermaals liggen had. Zijn meest legendarische match was toen hij ons drie keer rood gaf tegen Córdoba (waarvan twee volkomen onterecht), en daarna loog op zijn scheidsrechtersblad. Dit werd ook bewezen via camerabeelden, maar hij kwam er uiteraard mee weg.

Vandaag komt hij als VAR-ref twee keer tussen om penalties cadeau te doen aan Mirandés. Sommige audio's zijn al uitgebracht. Op een bepaald moment roept de ref op het veld zélf naar Ais Reig om de beelden van een "posible roja" voor Mirandés te bekijken. Hij antwoordt onmiddellijk, zonder in die tijd de replays te kunnen bekijken, dat er niks aan de hand was, dat het zelfs een schwalbe zou zijn van Deportivo. Waarop de ref op het veld zelfs kort in discussie gaat met Reig, en uiteindelijk slechts geel geeft (spoiler: het was donkerrood).

Crimineel wat de VAR deed vandaag. Eerste keer dat Deportivo nu ook publiekelijk klaagt, maar weer veel te braafjes. Intussen 21 VAR-interventies dit seizoen in onze matchen. 20 in ons nadeel. 3 penalties gekregen dit seizoen (2 irrelevante) terwijl we de ploeg zijn met de meeste acties in de 16 van de ganse competitie. Albacete zit al aan 17 penalties. We zijn ook de ploeg met de meeste penalties tegen. Meeste rode kaarten gekregen. Nog geen enkele ploeg die tegen ons rood kreeg. Wat een seizoen weeral. Gelukkig 10 punten boven de degradatie intussen.
Zou het zijn dat sinds het vertrek van Lendoiro, betalingen naar bepaalde mensen in het scheidsrechtercomité gestopt zijn? Ik volg Depor al een paar jaar niet meer maar dat was vroeger toch een door en door corrupte voorzitter, hij zag er ook gewoon enorm corrupt uit :rofl:

Zou het zijn dat sinds het vertrek van Lendoiro, betalingen naar bepaalde mensen in het scheidsrechtercomité gestopt zijn? Ik volg Depor al een paar jaar niet meer maar dat was vroeger toch een door en door corrupte voorzitter, hij zag er ook gewoon enorm corrupt uit :rofl:
Lendoiro verrijkte zichzelf op de kap van de club en bouwde een schuldenberg op van maar liefst 180 miljoen euro (waaronder 2 miljoen aan restaurantbezoeken...). Hij vervalste alles dat hij in handen kreeg, en liet iedereen in het ongewisse. Hij verrijkte zich ook met transfers via zijn beste vriend Jorge Mendes (de manager van Cristiano Ronaldo). Tot 2004 was Deportivo wel een gezonde club onder zijn beleid, maar het eerste jaar dat we de inkomsten van de Champions League misten, is hij tot in het extreme beginnen sjoemelen, en verhoogde hij de schuldenberg met zo een 20 miljoen per jaar. Hij bleef maar spelers kopen en met hogere salarissen strooien, maar zonder de CL inkomsten kon de club dit simpelweg niet betalen. Maar goed, dat is een ander verhaal. Hij lag met iedereen overhoop, dus ook in onze gloriejaren hebben we nooit op hulp moeten rekenen, integendeel.

Sommige rare dingen van de afgelopen jaren kan je makkelijk verklaren aan de hand van de belangen van heel specifieke stakeholders. Maar dat het dit jaar erger is dan ooit, zelfs mét VAR, dat is eigenlijk quasi onverklaarbaar. Bijna wekelijks grijpt de VAR in voor zaken waar ze eigenlijk niet zouden mogen ingrijpen om ons te benadelen. Maar als aan de overkant hetzelfde of erger gebeurt, komt de VAR simpelweg niet tussen. En dat is nu al weer weken op rij. In Castellón scoren ze de gelijkmaker nadat ze onze middenvelder onbestraft overhoop schoppen. In Ferrol keuren ze een doelpunt af voor werkelijk niks en ontsnappen ze drie keer aan rood. Iedereen dacht dat er een probleem was met de VAR, maar om de goal af te keuren, grepen ze wel in. Tegen Cartagena krijgen we rood na vier minuten voor gevaarlijk spel, terwijl Cartagena even later tweemaal hetzelfde doet en er niet wordt ingegrepen. En afgelopen weekend grijpt de VAR tot driemaal toe in wanneer ze eigenlijk niet mogen, maar wanneer Mirandés een doodschop uitdeelt... Niks.

Het is heel duidelijk dat sommige ploegen het voordeel van de twijfel krijgen, terwijl bij anderen het omgekeerde gebeurt. Albacete is zo een ploeg die eigenlijk in de degradatiezone had moeten staan, maar met hun 17 penalties en meer dan tien rode kaarten die hun tegenstanders al kregen, staan ze net veilig. Drie keer dit seizoen werden refs "gestraft" door de RFEF, door een aantal weken langs de kant geschoven te worden. Twee keer gebeurde dat nadat ze licht in het nadeel van Albacete hadden gefloten. Waaronder ook de refs die we afgelopen weekend kregen. Krijgen ze nu een schorsing na hun nieuwe wanprestatie? Uiteraard niet. Ik zeg niet dat de refs omgekocht worden. Maar ze weten heel duidelijk maar al te goed aan wie ze het voordeel van de twijfel moeten geven, en aan wie niet. Twee van de refs die in voorgaande alina vermeld werden, staan in pole position om te promoveren naar Primera. We hadden ook al een ref die vlak na afloop van een match van Deportivo - op camera - aan onze kapitein zei "als ik die penalty voor jullie had gefloten, was mijn carrière voorbij". Dat zegt genoeg, lijkt me.

1 wedstrijd :wtf: Ik had max 3 verwacht zodat ie zeker de Clasico's zou halen. Dit is wel heel frappant.

Stiekem hadden wij Real-fans zelf gehoopt op een wat zwaardere straf, puur voor de typische reacties als deze:

1 dag, zegt genoeg over hoe die club int voordeel is in spanje.. echt
Vandaar dat er dit seizoen al genoeg beslissingen tegen Real zijn gefloten. Ik zou eerder stellen dat dit puur is omdat dit Mbappé is. Elke andere speler van Real (muv Bellingham misschien) had gewoon een zwaardere straf gekregen.

En zoals hiervoor al een keer werd aangehaald: La Liga moet blijkbaar spannend blijven.

Die had gewoon dit seizoen niet meer op een veld mogen staan, punt.

En zoals hiervoor al een keer werd aangehaald: La Liga moet blijkbaar spannend blijven.
Dit lijkt idd vooral de reden te zijn. Ongelooflijk hoe daar gekloot wordt met alles.

1 wedstrijd :wtf: Ik had max 3 verwacht zodat ie zeker de Clasico's zou halen. Dit is wel heel frappant.

Stiekem hadden wij Real-fans zelf gehoopt op een wat zwaardere straf, puur voor de typische reacties als deze:

Vandaar dat er dit seizoen al genoeg beslissingen tegen Real zijn gefloten. Ik zou eerder stellen dat dit puur is omdat dit Mbappé is. Elke andere speler van Real (muv Bellingham misschien) had gewoon een zwaardere straf gekregen.

Real heeft juist amper beslissingen tegen gehad, maar heel veel voor.

Vandaar dat er dit seizoen al genoeg beslissingen tegen Real zijn gefloten. Stiekem hadden wij Real-fans zelf gehoopt op een wat zwaardere straf, puur voor de typische reacties als deze.

Man, stop daar nu toch eens mee. Op een bepaald moment houd je je gewoon beter afzijdig in zulke discussies. De laatste weken gaat het weer virtueel aan 2 diefstallen per wedstrijd. Er is een reden waarom ze plots weer zo stil zijn. En in de periode waarin Real aan het klagen was, was het omdat ze eens wat arbitrages hadden waar andere ploegen wekelijks mee te maken krijgen. Om je nu wéér in die slachtofferrol te steken door te zeggen dat andere supporters Real "onterecht" viseren, terwijl het 100% zo is dat je bevoordeeld wordt... Je lokt zelf de "typische reacties" uit waarover je klaagt.

De gemiddelde Real supporter op Marca vond het niet eens rood, dus neen, Real-supporters hadden niet op een zwaardere straf gehoopt.

Ter vergelijking, hiervoor kreeg onze speler 4 matchen schorsing.

Laatst bewerkt:
Blijkbaar heeft Mbappe tijdens een bekerfinale met PSG tegen Rennes op dezelfde manier een speler getackeld en kreeg hij 3 dagen schorsing. Uiteraard ook te weinig.

Man, stop daar nu toch eens mee. Op een bepaald moment houd je je gewoon beter afzijdig in zulke discussies.
Om te beginnen zal ik zelf wel bepalen wanneer ik mij afzijdig houd of niet. Als mijn reacties je niet bevallen kan je deze ook gewoon negeren, dat moet ik helaas soms zelf ook doen in de topics waar ik kom.

De laatste weken gaat het weer virtueel aan 2 diefstallen per wedstrijd. Er is een reden waarom ze plots weer zo stil zijn. En in de periode waarin Real aan het klagen was, was het omdat ze eens wat arbitrages hadden waar andere ploegen wekelijks mee te maken krijgen.
Dus je geeft hier eigenlijk gewoon toe dat er weldegelijk een periode is geweest waar de arbitrage niet bepaald in het voordeel van Real was? Waarom dan de reactie in de eerste plaats? Want dat was net mijn punt van mijn vorige post.

Om je nu wéér in die slachtofferrol te steken door te zeggen dat andere supporters Real "onterecht" viseren, terwijl het 100% zo is dat je bevoordeeld wordt... Je lokt zelf de "typische reacties" uit waarover je klaagt.
Da's straf. Ik lok zogenaamd een reactie uit, terwijl die desbetreffende "reactie" al werd gepost nog voor mijn eerste post sinds de bekendmaking van Mbappé's schorsing. Leg me dat eens uit? Ik kruip overigens helemaal niet in een slachtofferrol. Ik ben het namelijk volkomen eens met het feit dat die 1 dag veel te weinig is. Ik heb wel een probleem met mensen die bij dergelijke dingen direct weer naar de voorgrond treden om te benadrukken hoe hard Real wel niet bevoordeeld wordt, maar wanneer Real dan eens benadeeld wordt ze in geen velden of wegen te bekennen zijn.

Mooi voorbeeld hiervan is trouwens ook de penalty van Alvarez. Ganse de anti-Real brigade over gans wereld stond weer op hun achterste poten, terwijl het gewoon een correcte toepassing van de regels was. Toen Rodrygo echter in de heenwedstrijd altijd een penalty had moeten meekrijgen, hoorde je niemand van die mannen.

De gemiddelde Real supporter op Marca vond het niet eens rood, dus neen, Real-supporters hadden niet op een zwaardere straf gehoopt.
Ik had me weer eens moeten verduidelijken: een deel van de Real-supporters die het om te beginnen wel een rode kaart vonden. Elke Real-supporter die dat geen rode kaart vond neem ik zelf ook niet serieus. Maar die dat ik bedoel waren er weldegelijk. Ga bv. de subreddit van Real maar eens na. Genoeg mensen met meer dan honderden upvotes die vroegen voor minstens 3 wedstrijden schorsing.

Ter vergelijking, hiervoor kreeg onze speler 4 matchen schorsing.
Overdreven uiteraard, maar ik zie niet direct in wat dat met deze discussie te maken heeft. Ik heb zelf al aangegeven dat 1 wedstrijd nergens op slaat voor Mbappé's overtreding.

Ik ga verder ook nergens ontkennen dat Real in bepaalde wedstrijden bevoordeeld wordt, maar laten we niet doen alsof dat continue het geval is aub. Er zijn dit seizoen wedstrijden geweest waar dat zeker niet het geval was, integendeel zelfs. Mocht Real van begin tot het eind bevoordeeld zijn geweest, dan stonden ze nog wel aan de leiding in La Liga. Ik heb vandaag trouwens nog een artikel gelezen waar Real met voorsprong de meeste goals zag afgekeurd worden sinds de intrede van de VAR, bijna dubbel zoveel als de tweede (32 om 17). Als je continue bevoordeeld zou worden lijkt me dat nogal straf.

Een reactie zoals "Amai, Real wordt hier wel serieus bevoordeeld in deze" had ik trouwens perfect normaal gevonden en had ik logischerwijs niks op kunnen zeggen, maar zoiets a la "zegt weer voldoende over hoe ze bevoordeeld worden" word ik onnozel van. Je ziet ook dat dat de enige reactie is die ik eruit pikte.

Laatst bewerkt:
Om te beginnen zal ik zelf wel bepalen wanneer ik mij afzijdig houd of niet. Als mijn reacties je niet bevallen kan je deze ook gewoon negeren, dat moet ik helaas soms zelf ook doen in de topics waar ik kom.
Doe gerust, maar stop dan met verwonderd te reageren dat je repliek krijgt. De helft van wat je zegt slaat nergens op. Dat gedoe over die ene afgekeurde goal een paar maand geleden, die volgens jou zogezegd op schandalige wijze werd afgekeurd. Dan kijk ik even in je geschiedenis, en exact dezelfde fase aan de overkant in een andere match vond je dan wel heel logisch dat ze afgekeurd werd. De argumenten van anderen die je weglachte bij de ene afgekeurde goal, gebruikte je plots zelf. Je draait met de wind als het om Real gaat.
Dus je geeft hier eigenlijk gewoon toe dat er weldegelijk een periode is geweest waar de arbitrage niet bepaald in het voordeel van Real was? Waarom dan de reactie in de eerste plaats? Want dat was net mijn punt van mijn vorige post.
Absoluut niet. Er zijn hier en daar wat foutjes gebeurt, zoals altijd wel kan gebeuren, maar dan nog waren in heel wat matchen die beslissingen gewoon correct, en negeerde je dat je tegelijkertijd ook in andere fases bevoordeeld werd. Na iedere controversiële match, of dat nu terecht was of niet, werden refs geschorst, en nu is het weer al maanden flaterfestival in jullie voordeel, dus het manipuleren van de competitie heeft weeral eens gewerkt.
Da's straf. Ik lok zogenaamd een reactie uit, terwijl die desbetreffende "reactie" al werd gepost nog voor mijn eerste post sinds de bekendmaking van Mbappé's schorsing. Leg me dat eens uit? Ik kruip overigens helemaal niet in een slachtofferrol. Ik ben het namelijk volkomen eens met het feit dat die 1 dag veel te weinig is. Ik heb wel een probleem met mensen die bij dergelijke dingen direct weer naar de voorgrond treden om te benadrukken hoe hard Real wel niet bevoordeeld wordt, maar wanneer Real dan eens benadeeld wordt ze in geen velden of wegen te bekennen zijn.
Tuurlijk lok je reacties uit. Zelfs hiermee. Die laatste zin is om de kriebels van te krijgen. Toen Real drama maakte over de refs, volkomen onterecht nota bene, stond je hier wekelijks mee te klagen erover. Sinds je nu constant alles in je voordeel krijgt, horen we je niet meer. En dan heb je nog het lef om dat om te draaien? Real wordt gigantisch bevoordeeld, punt andere lijn.
Ik ga verder ook nergens ontkennen dat Real in bepaalde wedstrijden bevoordeeld wordt, maar laten we niet doen alsof dat continue het geval is aub. Er zijn dit seizoen wedstrijden geweest waar dat zeker niet het geval was, integendeel zelfs. Mocht Real van begin tot het eind bevoordeeld zijn geweest, dan stonden ze nog wel aan de leiding in La Liga. Ik heb vandaag trouwens nog een artikel gelezen waar Real met voorsprong de meeste goals zag afgekeurd worden sinds de intrede van de VAR, bijna dubbel zoveel als de tweede (32 om 17). Als je continue bevoordeeld zou worden lijkt me dat nogal straf.
Daar zijn twee simpele redenen voor. Real valt veel meer aan dan de gemiddelde ploeg. Als je vier keer meer kansen creëert dan de tegenstander, is het ook volkomen logisch dat je vier keer meer goals gaat afgekeurd zien worden. De meeste zijn dan ook buitenspelfases waar niet veel over te discussiëren valt.

Nummer twee, als je gaat kijken naar afgekeurde doelpunten zónder VAR, dan is de kloof plots verdwenen. Bij andere ploegen hoeft de VAR dan ook minder te reageren, omdat de ref daar wél meteen afkeurt en niet het voordeel van de twijfel geeft. Die statistiek spreekt net in je nadeel.
Een reactie zoals "Amai, Real wordt hier wel serieus bevoordeeld in deze" had ik trouwens perfect normaal gevonden en had ik logischerwijs niks op kunnen zeggen, maar zoiets a la "zegt weer voldoende over hoe ze bevoordeeld worden" word ik onnozel van. Je ziet ook dat dat de enige reactie is die ik eruit pikte.
Die reactie is dan ook volkomen begrijpelijk. Real-supporters die dat niet kunnen toegeven, daar kom ik ook onnozel van. Je supportert nu eenmaal voor de rijkste, meest bevoordeelde club ter wereld. Een club vol met spelers met rotkarakters, zoals nu Vinicus, vroeger Marcelo, Ramos, Ronaldo,... En die dan in Spanje de ganse boel nog manipuleren ook. Hoge bomen vangen veel wind, dat moet je kunnen aanvaarden. Trump krijgt ook meer kritiek dan een lokale republikeinse burgemeester in Alabama. Lijkt me nogal logisch.

Dan ga ik uit nieuwsgierigheid toch eens naar het hellhole that is Reddit, en de grootste subreddit van Real heeft meteen een topic vol zelfbeklag en gezaag dat je meer benadeeld dan bevoordeeld wordt. Je hebt het in ieder geval ook constant over "wij Real fans", maar je volgt de Spaanse media amper, en spreekt volgens mij geen Spaans. Daar klets je ook al uit je nek.

Laatst bewerkt:
Ongelooflijk wat een match weer. Kinderlijke fouten vanachter. Olmo en lamine in min 60 erop. Wat het beeld van de match totaal veranderde.

Lichte penalty opt einde maar wel terecht imo.

Gemiddeld aantal goals op peil gehouden. 4 stuks weeral.

Ongelooflijk wat een match weer. Kinderlijke fouten vanachter. Olmo en lamine in min 60 erop. Wat het beeld van de match totaal veranderde.

Lichte penalty opt einde maar wel terecht imo.

Gemiddeld aantal goals op peil gehouden. 4 stuks weeral.
Zeker terecht en gewoon dom van de Celta verdediger. Voor het moraal denk ik ook serieuze boost, zal nodig zijn met al die wedstrijden op elkaar gepropt...

Terug
Bovenaan