Linkin Park - comeback met nieuwe zanger(es)

Het nieuwe nummer is wel aan het groeien bij mij, maar ik raak er tegelijk meer en meer van overtuigd dat ze beter een heropstart hadden gedaan onder een nieuwe naam want de oude nummers zonder Chester ... dat pakt gewoon niet. Los van diens unieke stemgeluid die van Linkin Park maakte wat het was, is Armstrong vocaal gewoon niet sterk genoeg voor het klassieke oeuvre van de band. Als ik dan nadien Stefanie Mannaerts van Brutus hoor, denk ik dat ze ook niet echt moeite gedaan hebben om iemand te zoeken, want er zijn duidelijk zangers te vinden die een betere en meer compatibele range hebben dan Armstrong. Bij de nieuwe single is het op haar maat geschreven, dus dat is wel oké.

Dus ja, had ze liever onder een nieuwe naam gezien, met focus op nieuwe muziek. Je kan dan nog altijd voor de fans een aantal oudere nummers covereren tijdens optredens, zo eer je die nalatenschap van Linkin Park en Chester imo beter dan dit.

Uit dit interview met de band blijkt dat Mike al sinds 2019 kleine projecten met Emily heeft gedaan. Is dus zeker geen snelle onoverwogen keuze.

Uit dit interview met de band blijkt dat Mike al sinds 2019 kleine projecten met Emily heeft gedaan. Is dus zeker geen snelle onoverwogen keuze.

Dat weet ik, maar als je de zang hoort weet je dat ze niet doorgedreven gezocht hebben naar iemand die wél de nodige range heeft om Chester zijn zangpartijen aan te kunnen.

Ik vermoed dat ze dat zelf ook wel beseffen, maar dat de doorslaggevende beslissing misschien niet enkel iemands zangkwaliteiten zijn maar wel iemands karakter om (hopelijk) opnieuw jarenlang mee samen te werken. Aangezien ze dat al 5 jaar doen geeft dat wel vertrouwen natuurlijk. Maar ik zou het dan precies ook aangepakt hebben zoals jij voorstelt: nieuwe naam en nieuwe muziek, en tijdens een live optreden een cover van LP ter nagedachtenis aan Chester. Maar ik vermoed dat die nieuwe muziek ook wel effectief hun focus is, als ze meteen bij de bekendmaking ook een nieuw album lanceren? Of bevat dat album ook 'oude' nummers?

Tjah, het draait ook om geld natuurlijk. Met een nieuwe bandnaam, verlies je een groot deel van je fanbase. Mensen gaan naar hun nieuw werk luisteren, en naar optredens gaan, omdat het 'Linkin Park' is natuurlijk. En bij 'band X (met leden van Linkin Park)', zou dat niet of veel minder het geval zijn.

Naam zal vooral vanuit commerciële overwegingen zijn.
Een nieuwe naam/band is in theorie van nul beginnen, natuurlijk hebben zo'n gasten al een serieuze streep voor en moeten ze niet weer ieder vochtige kelder gaan aflopen om te spelen voor wat drankbonnekes en met wat geluk een spaghetti.
Maar als je zegt linkin park kan je toch al direct wat stappen overslaan, en commercieel gezien ook wel doorvragen qua guarantees voor optredens, label,....

Kan je het kort samenvatten a.u.b.? Sorry het duurt 1u en dat is mij iets te lang

Hoe komen ze bij Emily zeg je?
Kort samengevat uit een ander interview.

Having first auditioned over three days in 2019, she finally clicked during recordings last year and is now taking some of Bennington’s original parts on older songs on tour. “When I started to hear Emily’s voice on things, it was like the first time that my brain would accept it as a Linkin Park song,” Shinoda said. For the band’s DJ Joe Hahn, it was Armstrong’s signature guttural scream that sealed the deal: “That did it.”

Uiteindelijk hebben Emily zelf en Mike de haterkes al dik op hun plek gezet. Heavy Is The Crown op 3 dagen tijd al rond de 23M views op Youtube en Emily komt echt volledig onder stoom. Die vocals gaan nog wel een stuk beter worden. Ik vind het alvast een topkeuze en hoe meer ik ze bezig zie en hoor, hoe meer ik er fan van ben (was al zo van dag 1 eigenlijk).

Uiteindelijk hebben Emily zelf en Mike de haterkes al dik op hun plek gezet. Heavy Is The Crown op 3 dagen tijd al rond de 23M views op Youtube en Emily komt echt volledig onder stoom. Die vocals gaan nog wel een stuk beter worden. Ik vind het alvast een topkeuze en hoe meer ik ze bezig zie en hoor, hoe meer ik er fan van ben (was al zo van dag 1 eigenlijk).
We zijn niet meer de 13-jarige snotneuzen toen we Linkin Park net ontdekt hebben hé, wat een reactie.

Ze hebben commercieel absoluut de juiste keuze gemaakt om onder dezelfde naam verder te gaan, als fan had ik ze liever onder een nieuwe naam heropgestart zien om te focussen op nieuwe muziek, die ook op maat is van de nieuwe vocals. En dan kan je op optredens nog altijd enkele oudere nummers coveren. De nieuwe plaat (enfin, de 2 singles die we al kennen) vind ik elke keer ik ze hoor weer een stukje beter, maar bij de bulk van de oude nummers die ik hoor met de nieuwe vocals, denk ik toch 'laat maar'.

Ik vind Heavy Is The Crown & Emptiness Machine best wel goede nummers. Persoonlijk heb ik daar geen enkel probleem mee dat ze de naam Linkin Park blijven gebruiken.

Laatst bewerkt:
Ik vind Heavy Is The Crown & Emptiness Machine best wel goede nummers. Persoonlijk heb ik daar geen enkel probleem mee dat ze de naam Linkin Park blijven gebruiken.
True. Wat ik wel beu ben is dat mensen blijven zagen over het feit dat ze een andere naam moeten gebruiken.... Ik wil daar sws niemand mee viseren maar tis strontvervelend dat zoveel mensen daar over blijven mekkeren... Een band als In Flames heeft ook een andere zanger, moet de naam dan ook aangepast worden ? Nightwish ook al 2 zangeressen gehad, waarvan Floor Janssen nu de 3e is, ook de naam maar veranderen ? Ignite ook een andere na dat Teglas de band verliet, mss ook naam aanpassen...

Btw, Mike is het creatieve brein achter Linkin Park dus tis zijn band, en dat ze de naam sws blijven behouden is gewoon logisch. Heel veel mensen kennen LP. Als men met een nieuwe naam zou komen gaan veel mensen dan weer denken: wie zijn dat nu weer ?

Afgaande op de videos van de concerten vind ik wel dat Emily in de oude nummers groeit. Tuurlijk klinkt het nooit als Chester maar een Brian Johnson heeft ook nooit hetzelfde geklonken als een Bon Scott. Het lijkt mij vooral een kwestie te zijn van die nummers naar u hand te zetten en weten wat je er mee kan doen en zoiets vraagt nu eenmaal tijd, dat ze er dan beter uit komt in de nieuwe nummers is logisch want die zijn op haar maat geschreven.

True. Wat ik wel beu ben is dat mensen blijven zagen over het feit dat ze een andere naam moeten gebruiken.... Ik wil daar sws niemand mee viseren maar tis strontvervelend dat zoveel mensen daar over blijven mekkeren... Een band als In Flames heeft ook een andere zanger, moet de naam dan ook aangepast worden ? Nightwish ook al 2 zangeressen gehad, waarvan Floor Janssen nu de 3e is, ook de naam maar veranderen ? Ignite ook een andere na dat Teglas de band verliet, mss ook naam aanpassen...

Btw, Mike is het creatieve brein achter Linkin Park dus tis zijn band, en dat ze de naam sws blijven behouden is gewoon logisch. Heel veel mensen kennen LP. Als men met een nieuwe naam zou komen gaan veel mensen dan weer denken: wie zijn dat nu weer ?

Je hebt ook een band als Dire Straits waarbij de zanger en het creatieve brein nog altijd leeft en met de helft van de band nog altijd tourt en ook regelmatig nummers van Dire Straits brengt zonder de naam te blijven gebruiken. Dat er veel bands zijn die verdergaan onder dezelfde naam is waar, maar het kan ook anders. En voor mij was Chester allesbepalend voor de sound van Linkin Park, dus persoonlijk voor mij had ik het liever anders gezien. Mag het? Er is hier maar één persoon aan het mekkeren hoor. Leer eens accepteren dat mensen een andere mening kunnen hebben dan jij.

Terug
Bovenaan