Live muziek & optredens

In bepaalde middens heeft hij zijn huidskleur en taal wat tegen. Hun verlies.

Effe mijn twee cents over Boutique

Arsenal: Ik hou van die band. Die hebben al zoveel sterke nummers in hun back catalogue en zo een live rep dat 50 minuten echt te kort voelt. Mocht gerust een twintig minuten bij.

Khruangbin: Die bandnaam is een bitch om te spellen en lijkt een rare naam voor een festival als Boutique, maar was gewoon strak gespeelde chill muziek.

Years and Years: Lastige boomers die homofobe opmerkingen zaten af te vuren, echt...mottig KBC volk. Ge zijt een volwassen vent van tegen de 50 met een lelijk blauw cowboyhoedje van uw werkgever op en je hebt het gore lef om te gieren met "die omo" op het podium? Cringe.

De show zelf was...eeuhm. Zijn show bestaat uit een gay versie van wat Madonna dertig jaar geleden al beter deed he. De stem viel ook wat door de mand. Desondanks...campy fun.

Stromae: De situatie met het voorvak dat afgesloten werd om te vullen met vips om dan na drie nummers tijdens Stromae open te gaan zodat de massa begon te drummen en sommige dames bijna tegen de hekken geplet werden was van het lompste dat ik in jaren Werchter heb gezien en zette een kleine domper op het begin.

Het optreden zelf maakte gelukkig veel goed. Stromae is wereldklasse.

Gorillaz: Zaten we lekker in het voorvak en de sfeer was opperbest. Damon die erg dicht hallo kwam.zeggen zorgde bij de dochter voor het soort gilletje dat ik nog nooit gehoord heb. Toch waren ze in 2018 wat beter. Dat is deels te wijten aan de setlist die halverwege met nummers als Pirate Radio wat inzakte, maar ook aan het publiek dat buiten de voorvakken blijkbaar zo mak als een schaap was.

Bizar eigenlijk, want die performance en lichtshow waren AF. Op een bepaald moment is er ergens een shift gekomen, want je zag gewoon het enthousiasme bij Albarn verdwijnen en zijn lichaamstaal bij Clint Eastwood sprak boekdelen.

I aint happy....ja, dat is er aan te zien maat.

Nog wat losse opmerkingen:

Na al die tijd die wei betreden en dat grote podium zien voelt nog steeds indrukwekkend.

De wachtrijen liepen verrassend vlot in vergelijking met bvb een Live/slive.

De prijzen voor drank waren op het randje, die voor eten gingen er los over. 8,75 voor een fucking Bicky Burger, 7 Euro voor een bakje frieten of 4,75 voor een simpele pannekoek neigt naar afpersing.

Ja, het moet echt geen cadeau geweest zijn voor The Gorillaz om na Stromae nog op te treden op een zondagavond laat terwijl alle 8000 bankbedienden van #TeamBlue terug op kantoor moesten zijn om 8u.

Naast het pintje aan 3,5 euro was er trouwens geen enkel ander bier te vinden op gans het terrein, is dat niet raar?! Ik heb een kapitaal aan pinten gezopen maar mocht je mij zeggen dat het alcoholvrij bier was, ik zou het ook geloven. Mijn pizza'tje van 5 bonnen * 3.5 = 17,5 euro vond ik ook stevig genoeg geprijsd imo. Wat zou hun winstmarge daarop zijn? 1500%?

Je kunt als kapitaalkrachtige evenementenorganisator op 2 manieren reageren na de Corona-crisis:
- "We zijn blij jullie terug te zien! We proberen zo snel en zo goed mogelijk de draad terug op te pikken zonder prijsverhoging en geven iedereen een gratis consumptie voor de blijde heropening!" -> Uitbundig feest!
- "Eindelijk zijn jullie daar terug om jullie geld af te geven, nietige wormen. Nu gaan jullie dokken om die twee verloren jaren in te halen terwijl we eigenlijk geen enkel verlies hebben geleden omdat de overheid ons gesteund heeft." -> Meh. Je voelt je in het zak gezet, en ook al kan je dat allemaal perfect betalen, niemand voelt zich graag in het zak gezet. Dus al direct wat domper op de feestvreugde, maar je probeert de knop om te draaien om er alsnog een leuk feestje van te maken.

Gigantisch verschil in perceptie en qua sfeer tussen beiden. Die moeten echt oppassen om hun festival niet dood te knijpen.

Ik vind die Schueremans ook maar een gigantische droogstoppel van een boomer eigenlijk. Die straalt nu eens echt 0,0 passie voor muziek uit. Die zou beter samen met zijn #TeamBlue achter het loket van een bankkantoor zitten. Die moet dringend eens op stage gaan bij kleinere festivals of bij Dour om terug de draad op te pikken met de roots en de essentie van het concept "festival". Of beter nog: de fakkel doorgeven aan de volgende generatie voor het te laat is.

Laatst bewerkt:
Naast het pintje aan 3,5 euro was er trouwens geen enkel ander bier te vinden op gans het terrein, is dat niet raar?
jawel hoor, achteraan de zone rechts van het podium was er een 'apero' zone waar je naast wijn, Gin Tonic en Tapas ook Victoria, Karmeliet, Kwak en andere bieren kon nuttigen. In een glas dan nog wel (dat je uiteraard wel moest afgeven bij het verlaten van die zone)

Enige nadeel: paar keer enorm gestoord een de KBC-medewerkers die er blijkbaar hun personeelsfeest kwamen vieren.
Die waren totaal niet geïnteresseerd in de bands en stonden (vaak) halfdronken te lallen.
Zo stond er tijdens stromae zo een bende achter mij. Continue commentaar (lees: ongepaste tot zelf racistische opmerkingen) als ze een nummer niet kenden.
Denk dat het een meerdere was, waarbij zijn werknemers zichzelf verplicht voelden om ermee te lachen.
Na een nummer of 5 hem en zijn collega's er op aangesproken; was nadien gelukkig wel minder.
Yep, de brand-extension van de marketingfabriek achter Werchter heeft Werchter Boutique helemaal om zeep geholpen.

Maar zoals je zegt: dat publiek op Werchter Boutique... Ik ben vooral Pukkelpop en Dour Festival gewend en heb mij dus heel de dag afgevraagd waar ik terechtgekomen was. Werchter Boutique heeft wel een héél hoog percentage Boomers die de tickets gekregen hebben van hun vermogensbeheerder en nu ook eens "cool" willen doen door naar een festival te gaan. Jezus Christus. Met hun stoeltjes mee en hun picknick-laken. Sommigen zelfs met hun 5-jarige kinderen, die dan natuurlijk op de schouders moesten zitten van de papa. Niet om te zingen en te dansen, neen, om te FiLmEn.
Boomers met kinderen van 5 jaar? Zullen dan wel hun kleinkinderen zijn... Werchter trekt een ouder publiek aan. Bestaat al gigantisch lang en heeft een vaste aanhang die elk jaar opnieuw komt. 40'ers en 50'ers met hopen, zeker uit het Leuvense... Ik vind dat het daar vaak op een groot openluchtcafé begint te lijken, met een bandje als randanimatie.

Straf trouwens dat jij er was want zo'n festival is toch een regelrechte aanslag op het milieu :)

Ja, het moet echt geen cadeau geweest zijn voor The Gorillaz om na Stromae nog op te treden op een zondagavond laat terwijl alle 8000 bankbedienden van #TeamBlue terug op kantoor moesten zijn om 8u.
Dat en de gigantische vip zone frontstage... Op een vorige job kreeg ik ook al 's makkelijk uitnodigingen voor Werchter Boutique. Die hebben een giga corporate package. Naast het podium is een hele zone (weg van de gewone wei) met dan een standje van Deloitte, Proximus, KBC, en ga zo maar verder. Zelfs Bpost sponsort... Al die genodigden kunnen vanuit die zone onmiddellijk in de frontstage zonde geraken. De bezoekers op de wei mogen dan pas in die zonde als er nog plek is. Vip first. Ik heb Bruce Springsteen vanuit die vip zone kunnen zien dat was geweldig. Ik ben dan ook heel grote fan maar rond me stonden daar ook mensen die pakweg 'The River' nog nooit hadden gehoord. Zonde. Dus ik snap maar al te goed dat Damon Albarn (wat trouwens een goed optreden was, ... en nee ik was geen vip) naar die front-stage kijkt en zich ergert.
"We zijn blij jullie terug te zien! We proberen zo snel en zo goed mogelijk de draad terug op te pikken zonder prijsverhoging en geven iedereen een gratis consumptie voor de blijde heropening!" -> Uitbundig feest
Ze hebben vorige zomer die kleinere festivals gedraaid die ze niet winstgevend kregen... Zo verkeerd is dat niet. Da's toch naïef om te veronderstellen dat ze na de lockdown ineens gratis dingen gaan uitgeven. Mijn kapper heeft me ook niet gratis geknipt toen die terug open mocht.

Op Rock Werchter zijn ook vip (ze noemen dat Terrace) faciliteiten. Een aparte zone naast het podium met aparte inkom zonder file en gegarandeerde parking. Daar lopen vooral BV's rond en politici... Gwendolyn Rutten, Ridouani, Tommelein, De Croo,... Heb daar al een hoop volk zien rondhangen. Je merkt dat zoiets nodig is om het lobby-werk te ondersteunen. De burgermeester van Rotselaar (werchter is deelgemeente) krijgt naar verluid rond de 150 tickets.

Anders dan een bar met echte glazen, terras met zetels en stoelen en propere echte toiletten is er trouwens geen onderscheid met de rest van de wei. Met zo'n ticket heb je geen speciale frontstage rechten (zoals bij vips van Boutique wel het geval is).

Artiesten en entourage zie je er niet, die zitten backstage.

Enfin, ik vond Stromae en Gorillaz ook super optredens en kijk al uit naar Rock Werchter. Met mijn Terrace ticket kan ik mijn wagen op 100 meter van het podium parkeren, op 't gemakske door een hostess worden ingecheckt om vervolgens zonder aan te schuiven langs de terrace bar een pintje te bestellen en tadaaah vooraan naast het podium uit te komen :)

Zonde. Dus ik snap maar al te goed dat Damon Albarn (wat trouwens een goed optreden was, ... en nee ik was geen vip) naar die front-stage kijkt en zich ergert.
Dan moet je je als band(manager) maar beter informeren over waar je exact toezegt om te gaan spelen.

Over Metallica gesproken: wat setlists gezien van voorbije shows en die zijn er goed uit. Trapped under ice!

Het begint toch te jeuken om via Ticketswap iets te scoren.

Over Metallica gesproken: wat setlists gezien van voorbije shows en die zijn er goed uit. Trapped under ice!

Het begint toch te jeuken om via Ticketswap iets te scoren.
Die setlists zijn fire. Hetfield is terug clean met een beetje chance heeft Lars geoefend tijdens de lockdown. Minpunt 5 jaar geleden was voor mij de setlist (teveel hardwired) dat kan hier wel is goedgemaakt worden.

Bij wie ligt de schuld dan. Werchter, Corporate of de werknemers die naast hun oversten staan ?

Voor KBC is dat een grote stunt, het is Werchter die hun limieten moeten stellen maar alles draait om de centjes.

Turnstile is wel een pijnlijke clash met Idles. Ik ben daar zwaar aan het twijfelen. Ze hadden beter Capaldi een paar treden lager gezet de piewies.
Ik ben klaar met Idles dus voor mij komt het goed uit dat daar een overlap is. Misschien dat ik aan de main nog passeer voor 1 of 2 nummers van Joe Talbot zijn misviering maar dat is het dan ook

Gisterenavond naar de Hella Mega Tour met Weezer, Fallout Boy en Green Day geweest in het Sportpaleis. Door het vroege startuur (en de gekende verkeerssituatie rond het Antwerpse) zijn we pas halfweg de set van Weezer aangekomen. Zéér geslaagde avond gehad. Voor de een of andere reden was het nog maar de eerste keer dat ik FOB live zag, maar ze leverden een superstrak optreden af. En Green Day was natuurlijk Green Day, met veel "hey ho's" enzo, maar als grote fan kan me dat niet echt deren al snap ik wel dat anderen daar minder voor zijn. Doordat ze maar 1,5 speelden bestond de setlist ook bijna enkel uit hun bekendste nummers en hits waardoor de vaart er steeds goed inzat. Speciale shoutout naar de vrouw die op het podium mocht om even mee gitaar te spelen, dat uitstekend deed en de gitaar ook mocht houden.

Dan moet je je als band(manager) maar beter informeren over waar je exact toezegt om te gaan spelen.
De beste stuurlui staan aan wal.

Ik heb er geen idee van hoe de business kant van een muziekgroep werkt en welke rollen daar allemaal bij betrokken zijn. Jij wel?

Gisterenavond naar de Hella Mega Tour met Weezer, Fallout Boy en Green Day geweest in het Sportpaleis. Door het vroege startuur (en de gekende verkeerssituatie rond het Antwerpse) zijn we pas halfweg de set van Weezer aangekomen. Zéér geslaagde avond gehad. Voor de een of andere reden was het nog maar de eerste keer dat ik FOB live zag, maar ze leverden een superstrak optreden af. En Green Day was natuurlijk Green Day, met veel "hey ho's" enzo, maar als grote fan kan me dat niet echt deren al snap ik wel dat anderen daar minder voor zijn. Doordat ze maar 1,5 speelden bestond de setlist ook bijna enkel uit hun bekendste nummers en hits waardoor de vaart er steeds goed inzat. Speciale shoutout naar de vrouw die op het podium mocht om even mee gitaar te spelen, dat uitstekend deed en de gitaar ook mocht houden.
Minder speciale shoutout naar die dat mocht meezingen op het podium, supervals :laugh:

Vorige week naar Alicia Keys geweest. Zot hoe goed die is live. Haar stem is nog beter live dan dat je het op de radio hoort. En vooral dat ze ook nog zoveel doet van muziek erbij.

Vergeleken met Beyoncé waar het meer show en dans en playback is, is Alicia toch veel beter live.

Terug
Bovenaan