Pas op ik geef je niet per se ongelijk. Ja, het is obv oké om kritisch te zijn over religies en over bepaalde doctrines binnen de islam. Zaken als vrouwenrechten of LGBT-rechten: daar mag (en moet!) over gediscussieerd worden. En nee, het hoeft ook geen “christelijk vs islamitisch” verhaal te zijn, een neutralere publieke ruimte is zeker een verdedigbaar standpunt.
Maar… dat is niet wat hier concreet op tafel ligt, dus ik snap de mental gymnastics niet goed? Het gaa over lokale Ramadanverlichting in Gent, beslist binnen een democratisch kader, tijdelijk, symbolisch. Geen sharia, geen morele goedkeuring van lijfstraffen, geen boodschap over hoe vrouwen of homo’s zouden moeten leven en somehow maak jij de sprong verlichting -> islam in zijn geheel -> de meest extreme interpretaties -> maatschappelijke onderdrukking.
Als we die logica consequent doortrekken, dan staat kerstverlichting ook meteen voor alles wat er historisch of vandaag fout loopt binnen het christendom. Zo werkt symboliek toch niet? Wat mij stoort is dus niet dat je religiekritiek hebt, die ik zelfs volg, maar dat je die kritiek achteraf over dit onderwerp plakt, terwijl ze niet noodzakelijk uit die concrete maatregel volgt.
Dit maakt het nog erger

Je zegt eerst het vetgedrukte
, maar daarna ga je zelf bepalen welke symboliek “oké”, “leuk” of “belachelijk” is. Belgische + andere vlag: Goed. Maar als de band volgens jou niet “sterk genoeg” is, dan is het plots ridicule folklore. Dat mag tbh, smaken verschillen, maar laat ons dan ook eerlijk zijn: dan gaat het niet meer puur over logica, maar gewoon over jouw norm.