Migratie, Vluchtelingen en Asiel

Bij die noodoplossingen worden burgemeesters wel met hun rug tegen de muur gezet, want het is niet dat die veel voorbereidingstijd krijgen om iedereen warm te maken voor asielzoekers (in dit geval gaat het om gezinnen en niet de gevreesde "alleenstaande mannen"). Bewoners worden pissed en de gemeenteraadsverkiezingen loeren om de hoek.
Ik denk dat je het ook vanuit het oogpunt van het opvangbeleid moet zien: als je zo'n burgemeester niet met zijn rug tegen de muur zet komt er hoogstwaarschijnlijk niets van. Allezja, "warm maken", dat zal dan eerder toegeven zijn aan NIMBY-reacties want welke burgemeester wil nu net vereenzelvigd worden met zoiets onpopulair?

Die reacties zijn te begrijpen hé, maar de vraag is IMO wel of je daaraan moet toegeven aangezien je eigenlijk in dit land nu al zeer weinig noodzakelijke ingrepen kan realiseren.

Ik denk dat je het ook vanuit het oogpunt van het opvangbeleid moet zien: als je zo'n burgemeester niet met zijn rug tegen de muur zet komt er hoogstwaarschijnlijk niets van. Allezja, "warm maken", dat zal dan eerder toegeven zijn aan NIMBY-reacties want welke burgemeester wil nu net vereenzelvigd worden met zoiets onpopulair?

Die reacties zijn te begrijpen hé, maar de vraag is IMO wel of je daaraan moet toegeven aangezien je eigenlijk in dit land nu al zeer weinig noodzakelijke ingrepen kan realiseren.
Een goede crisiscommunicatie met de bewoners en de lokale autoriteiten zal die NIMBY-reacties misschien kunnen counteren, al zal niemand springen om een "asielhotel" verderop in de straat. De perceptie van "met de rug tegen de muur" en "het mes op de keel" zal er altijd wel blijven.

Een goede crisiscommunicatie met de bewoners en de lokale autoriteiten zal die NIMBY-reacties misschien kunnen counteren, al zal niemand springen om een "asielhotel" verderop in de straat. De perceptie van "met de rug tegen de muur" en "het mes op de keel" zal er altijd wel blijven.
Welja, dat denk ik dus ook. Het zal altijd wel de fout zijn van "Brussel" of "Europa" dat het lokaal bestuur dwingt tegen de belangen van zijn inwoners in te gaan.

Stel u voor dat die mensen gaan wonen in een woonstraat seg!
Tot het langs uw huis geopend wordt, eens kijken hoe tolerant je nog bent.

Ik ben van die gemeente, en ik zou er zelf ook niet mee opgezet zijn. Dat in Lanaken ligt 1km verder en is wat meer afgelegen, lijkt me dus effectief wel een betere plek dan 60 man in een klein schurfthotel te steken. Die straat gaat qua bewoners in principe opeens verdubbelen. Echt tof voor die mensen. Ik zou het daar ook moeilijk mee hebben. Maar ik begrijp uiteraard ook wel de noodzaak. Maar ik kan eerlijk gezegd mijn eigen nimby gevoel niet verzwijgen, dat zou hypocriet zijn.

Lijkt me veel beter (ook naar integratie toe) om die gezinnen ipv samen in een ghettohok te steken er afzonderlijke, verspreide woningen voor te voorzien, maar dat is begrijpelijk onbetaalbaar neem ik aan.. als hier naast een paar gezinnen Pakistani komen wonen, no problem. Maar 60 man opeens? Ja fuck it ik kan echt niet liegen dat dat mij op mijn ongemak zou brengen.

Ipv de burgemeester voor blok te zetten zou je ze ook 6 maanden geleden voor blok hebben kunnen zetten: tegen 1 juli 2024 zal je 60 asielzoekers in je gemeente moeten opvangen, aan het lokaal bestuur om te organiseren hoe/wat/waar, maar de beslissing is genomen.

Zie dat ook een beetje in de context hè, dat is hier een plattelandsdorp met mensen die niet onder hun kerktoren uitkomen, dat is allemaal ver van hun bed en de reactie is dan meteen angst/boos. Niet dat dat een argument is waarom zo een centrum hier niet zou mogen. Daar is nu eenmaal hoge nood aan.

Laatst bewerkt:

Ik ben van die gemeente, en ik zou er zelf ook niet mee opgezet zijn. Dat in Lanaken ligt 1km verder en is wat meer afgelegen, lijkt me dus effectief wel een betere plek dan 60 man in een klein schurfthotel te steken. Die straat gaat qua bewoners in principe opeens verdubbelen. Echt tof voor die mensen. Ik zou het daar ook moeilijk mee hebben. Maar ik begrijp uiteraard ook wel de noodzaak. Maar ik kan eerlijk gezegd mijn eigen nimby gevoel niet verzwijgen, dat zou hypocriet zijn.

Lijkt me veel beter (ook naar integratie toe) om die gezinnen ipv samen in een ghettohok te steken er afzonderlijke woningen voor te voorzien, maar dat is begrijpelijk onbetaalbaar neem ik aan.. als hier naast een paar gezinnen Pakistani komen wonen, no problem. Maar 60 man opeens? Ja fuck it ik kan echt niet liegen dat dat mij op mijn ongemak zou brengen.
Hier in de buurt is er zo eentje (incl het protest): https://www.hln.be/berlaar/honderde...-tijdelijk-dat-is-puur-boerenbedrog~a18a2fb4/

Iedereen kan NIMBY voelen wat ze willen, die mensen hebben ergens een plek nodig en zoals je zegt, liever niet in een ghetto. Dus liefst in de bewoonde wereld en niet zo ver mogelijk van alle andere huizen en voorzieningen. Iedereen die daar gaat protesteren kan zich natuurlijk ook kandidaat stellen om een gezin op te vangen, dan is het probleem ook weg.

Hier in de buurt is er zo eentje (incl het protest): https://www.hln.be/berlaar/honderde...-tijdelijk-dat-is-puur-boerenbedrog~a18a2fb4/

Iedereen kan NIMBY voelen wat ze willen, die mensen hebben ergens een plek nodig en zoals je zegt, liever niet in een ghetto. Dus liefst in de bewoonde wereld en niet zo ver mogelijk van alle andere huizen en voorzieningen. Iedereen die daar gaat protesteren kan zich natuurlijk ook kandidaat stellen om een gezin op te vangen, dan is het probleem ook weg.
“Hier in de buurt” is niet in uw straat, daar gaat het mij om. Mij blijft het ook gelijk hoor, ik ga daar geen last van hebben dat is ver van mijn straat. Maar 60 man die in een kleine hotelkamer moeten zitten.. nee die gaan wat rondhangen, echt aangenaam.

Nu soit, het is uiteraard te relativeren hè. Dat beetje ongemak voor onze luxe Belgen weegt totaal niet op tegen het leed dat die mensen hebben/hebben moeten doorstaan wat maakt dat ze naar hier zijn gekomen. Dus nogmaals, het is wat het is, maar het had op een andere manier gekund.

Lijkt me veel beter (ook naar integratie toe) om die gezinnen ipv samen in een ghettohok te steken er afzonderlijke, verspreide woningen voor te voorzien, maar dat is begrijpelijk onbetaalbaar neem ik aan.. als hier naast een paar gezinnen Pakistani komen wonen, no problem. Maar 60 man opeens? Ja fuck it ik kan echt niet liegen dat dat mij op mijn ongemak zou brengen.

Ipv de burgemeester voor blok te zetten zou je ze ook 6 maanden geleden voor blok hebben kunnen zetten: tegen 1 juli 2024 zal je 60 asielzoekers in je gemeente moeten opvangen, aan het lokaal bestuur om te organiseren hoe/wat/waar, maar de beslissing is genomen.

Zie dat ook een beetje in de context hè, dat is hier een plattelandsdorp met mensen die niet onder hun kerktoren uitkomen, dat is allemaal ver van hun bed en de reactie is dan meteen angst/boos. Niet dat dat een argument is waarom zo een centrum hier niet zou mogen. Daar is nu eenmaal hoge nood aan.

Krijgen jullie ook 1000 euro om jullie huis te beveiligen zoals in Dordrecht? 😅

Burgemeester An Schrijvers (ZVP) werd door buurtbewoners op de hoogte gebracht en was snel ter plaatse, samen met de politie. “Het was zeer intimiderend, ze ontstaken ook rookbommen. De bewoners hebben meteen de deur gesloten en zijn binnen gebleven.”
Het Rode Kruis-Vlaanderen, dat het opvangcentrum uitbaat, veroordeelt de actie in een persbericht: "Het is onaanvaardbaar dat kwetsbare personen en medewerkers van Rode Kruis-Vlaanderen het doelwit zijn van intimidatie en dat eigendommen worden beschadigd." En ook voor staatssecretaris Nicole de Moor kan de Voorpost-actie absoluut niet door de beugel: "Extremisten die kinderen met geweld en vuurpijlen bedreigen, dat gaat echt vele bruggen te ver."
Wat een zielige vertoning zeg.

Het Europese migratiebeleid komt weer volop in de aandacht nadat enkele Europese regeringsleiders, inclusief Belgie en Polen, een open brief hebben ondertekend met de vraag om een debat over de herziening van het Europese Verdrag over de Rechten van de Mens omdat het in hun ogen voorbijgestreefd is en de wereld van vandaag niet meer dezelfde is als die van 75 jaar geleden.

Gelijk veel commentaar van Alain Berset, secretaris-generaal Raad van Europa. Geen idee of De Standaard niet al zijn feedback heeft meegenomen, maar behalve veel idealistisch geblaat, valt er eigenlijk weinig concreets op te merken in zijn betoog:

Gelukkig een veel genuanceerder beeld geschetst door enkele experts in migratierecht:

Het is inderdaad een jammerlijke evolutie dat een paar gemediatiseerde zaken doen uitschijnen alsof er te weinig tegen criminele elementen ondernomen wordt. Maar zolang meer dan 1 op 3 van onze gevangenisbevolking bestaat uit mensen die hier illegaal verblijven, en door wiens aanwezigheid kleinere criminelen (legaal en illegaal verblijvenden) nooit opgesloten worden waardoor de bevolking nog meer het gevoel krijgt dat criminelen alles mogen, of alleszins vatbaar blijft voor populisten die feit en fictie vermengen ter meerdere glorie van hun populariteit, gaan we geen verbetering merken.

Europa moet ook als een entiteit terugkeerverdragen gaan sluiten met verscheidene landen. Als je leest dat Minister Verlinden met de halve Belgische regering naar Marokko moest trekken voor een terugkeerverdrag (in 2024 pas!!), kan je toch niet anders dan de ogen fronsen. Komop, stuur daar Ursula VDL naar toe om in naam van de ganse EU over een terugkeerverdrag te onderhandelen, en als ze niet akkoord gaan, gedaan met ontwikkelingshulp. Marokko krijgt honderden miljoenen per jaar van de EU en haar lidstaten. Hoezo moet onze regering daar een beetje gaan schooien om een terugkeerverdrag. Waanzin.

Ook deze open brief van een aantal professoren geeft beperkt wat extra nuance, maar zit toch vooral vervuld van idealisme en minder van realisme:

Het is jammer dat enkele van die professoren in het eerdere artikel aanklagen dat gemediatiseerde zaken de feiten incorrect weergeven, maar in hun eigen open brief ook maar enkel in de vaagste termen spreken over twee zaken om hun punt te maken, waarvan eentje die helemaal niet toegankelijk is publiekelijk en blijkbaar zelfs niet in de media belicht werd (een zoektocht op de naam en het jaartal levert 0 hits op). Als je de publieke opinie wenst te veranderen, ga je toch met iets meer details moeten afkomen. Academici hebben reeds de laatste jaren een idealistisch imago aangemeten gekregen, en daar gaat dit soort vage open brieven niet veel aan veranderen. Het is dan ook tekenend dat de paragraaf waarin men de sterkste bewoordingen hanteert, er eentje is waarin men argumenteert dat we geen individuen, zelfs zij veroordeeld voor terrorisme, mogen uitzetten als er een kans bestaat dat ze onmenselijke/vernederende behandelingen kunnen opgelegd krijgen in hun land van herkomst.

En daar wringt het schoentje natuurlijk. De weinige zaken die in de media belicht worden, tonen consequent de mismatch tussen wat de publieke opinie vindt van onmenselijke behandelingen, en hoe rechters artikel 3 interpreteren. Gezien veel van de andere zaken niet toegankelijk zijn, is het moeilijk om te geloven dat in al die andere zaken de rechters "echt wel rekening houden met de moeilijkheden van de Staat". Het is moeilijk te geloven dat die 4000+ criminelen zonder papieren allemaal niet uitgeleverd kunnen worden wegens gebrek aan uitleververdrag. En dan hebben we nog niet gesproken over de buitenlanders met papieren, in de cel. Een bijkomend gevolg van de problemen met het uitleveren/uitwijzen van al die buitenlanders, is dat we kampen met een gigantische overbevolking in de gevagenis, waarvoor we ook op de vingers getikt worden, en wat gewoon problematisch is als je criminelen wil herintegreren in de maatschappij.

Er gaat toch iets moeten wijzigen aan dat Artikel 3, want het zorgt al meer dan 10 jaar voor problemen en het gaat alleen maar erger worden. Maar dat lijkt me sowieso iets dat jaren, mogelijks zelfs een decennium, kan aanslepen eer er eventueel wijzigingen zouden doorkomen. Eerste focus zou toch moeten zijn om als Europese Unie de meest frequente landen van herkomst voor het blok te zetten om uitleververdragen te tekenen EN na te komen. Het is te belachelijk voor woorden dat we honderden miljoenen euro aan hulp verschaffen, maar dat we criminelen niet uitgeleverd krijgen.

Ai ai, PVV van Geert Wilders zal weer wind in de zeilen hebben. Er is een verdachte opgepakt voor die moord op dat 17 jarig meiske. Een 22 jarige asielzoeker...

Ai ai, PVV van Geert Wilders zal weer wind in de zeilen hebben. Er is een verdachte opgepakt voor die moord op dat 17 jarig meiske. Een 22 jarige asielzoeker...

Misschien ipv onnozele quotes te delen op Instagram en die op te laten hemelen in de pers, dat we eens een deftig gesprek en beleid kunnen voeren over en tegen illegale criminelen het land binnenlaten.

Misschien ipv onnozele quotes te delen op Instagram en die op te laten hemelen in de pers, dat we eens een deftig gesprek en beleid kunnen voeren over en tegen illegale criminelen het land binnenlaten.
Heb je het nu over die quotes van #rechtopdenacht? Dat heeft toch niets met de beleidsvoerders te maken? En werd al reeds uitvoerig gedeeld voor de identiteit van de dader bekend was.

Ik lees trouwens ook dat die dader de week ervoor al zou (met nadruk op zou) opgepakt zijn voor "een ernstig zedenfeit". Die liep dus op vrije voeten rond nadat hij een willekeurige vrouw "ernstig seksueel had misbruikt" en had geslagen, volgens de laatste berichtgeving. Dat vind ik al vele malen schandelijker als dat waar is, want over dat hij illegaal en crimineel was voor hij het land binnenkwam heb ik nog niets gelezen. Zou natuurlijk inderdaad wel dubbel zo erg zijn.

Klopt denk ik niet, ik denk dat ik de berichtgeving verkeerd geinterpreteerd had.

Laatst bewerkt:
Wir schaffen das (Nederlands: "Het lukt ons wel") is een bekende slagzin van de Duitse bondskanselier Angela Merkel die ze lanceerde op 31 augustus 2015, tijdens het hoogtepunt van de Europese vluchtelingencrisis. Ze verklaarde hiermee dat haar land, Duitsland, de toenemende vluchtelingenstroom naar Europa aankon. Deze uitspraak leverde haar zowel kritiek als lof op in zowel binnen- als buitenland.
Zo dat is ook tien jaar geleden ondertussen. Dat 17 jarig meisje heeft het dus niet 'geshaft'. Elke vrouw heeft #rechtopdenacht maar dat is nu echt wel iets aan de politiek om op te lossen.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Europa gegokt heeft op migratie om de vergrijzing op te vangen, maar zich daarin zwaar misrekend heeft.

Laatst bewerkt:
Zo dat is ook tien jaar geleden ondertussen. Dat 17 jarig meisje heeft het dus niet 'geshaft'. Elke vrouw heeft #rechtopdenacht maar dat is nu echt wel iets aan de politiek om op te lossen.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Europa gegokt heeft op migratie om de vergrijzing op te vangen, maar zich daarin zwaar misrekend heeft.

Gaat AI de vergrijzing niet oplossen nu?

Heb je het nu over die quotes van #rechtopdenacht? Dat heeft toch niets met de beleidsvoerders te maken? En werd al reeds uitvoerig gedeeld voor de identiteit van de dader bekend was.

Ik lees trouwens ook dat die dader de week ervoor al zou (met nadruk op zou) opgepakt zijn voor "een ernstig zedenfeit". Die liep dus op vrije voeten rond nadat hij een willekeurige vrouw "ernstig seksueel had misbruikt" en had geslagen, volgens de laatste berichtgeving. Dat vind ik al vele malen schandelijker als dat waar is, want over dat hij illegaal en crimineel was voor hij het land binnenkwam heb ik nog niets gelezen. Zou natuurlijk inderdaad wel dubbel zo erg zijn.

Nee. Ik bedoel gewoon de zoveelste import dader die inderdaad na eerdere zedenfeiten weer rondloopt.
Dat is de zoveelste bingokaart gevuld en dan denken we dat het opgelost is met wat instagram quotes.

Sommige mensen zijn van mening dat elke dader eerst een slachtoffer is dat niet gezien wordt of niet de juiste hulp heeft gekregen.

Anderen vinden dan weer dat je vooral 'humaan' moet zijn in je beleid met mensen die geen recht hebben om zich vrij doorheen je samenleving te bewegen, hun bewegingsvrijheid desondanks niet af te nemen.

Ik behoor tot geen van beiden groepen voor de duidelijkheid.

Nee. Ik bedoel gewoon de zoveelste import dader die inderdaad na eerdere zedenfeiten weer rondloopt.
Dat is de zoveelste bingokaart gevuld en dan denken we dat het opgelost is met wat instagram quotes.
Die is toch niet eerder opgepakt voor zedenfeiten? Gisteren toch pas en daarna kunnen linken aan de dood van Lisa?

Ik begrijp het probleem toch niet met die Instagramposts. Dat zijn niet de mensen die het beleid voeren en zoeken gewoon een manier om frustraties kwijt te kunnen. Niet dat ik er voorstander van ben, want heb geen social media, maar zie niet in wat er mis mee is.

Die discussie heb ik ook al een paar keer gevoerd. Totdat het in uw naaste omgeving gebeurt. Zien hoe men er dan over denkt.
Niet dat ik het eens ben met de stelling over daders, maar dit blijft toch echt een vreemd argument. Het is toch normaal dat je anders naar situatie kijkt wanneer je niet emotioneel betrokken bent? Ik ben bijvoorbeeld tegen de doodstraf, maar moest iemand mijn dochter iets aandoen zou ik hem/haar waarschijnlijk eigenhandig de doodstraf willen toedienen.

Niet dat ik het eens ben met de stelling over daders, maar dit blijft toch echt een vreemd argument. Het is toch normaal dat je anders naar situatie kijkt wanneer je niet emotioneel betrokken bent? Ik ben bijvoorbeeld tegen de doodstraf, maar moest iemand mijn dochter iets aandoen zou ik hem/haar waarschijnlijk eigenhandig de doodstraf willen toedienen.
dus dan ben je ook niet tegen de doodstraf?
Ik vind dat altijd dan hypocriet overkomen als ik zoiets hoor.
Zeg dan dat je voor de doodstraf bent in bepaalde gevallen, ben ik ook voorstander voor.
Zo'n figuur gelijk die in Amsterdam, mogen ze van mijn zonder pardon morgen terechtstellen.

Terug
Bovenaan