Mijlpalen in beleggen

Aan diegenen die een crash/daling als "opportuniteit" beschouwen - impliceert dat dan dat jullie steeds een aanzienlijke hoeveelheid cash aanhouden in verhouding tot waarde portefeuille of hoe moet ik dat zien?
Wij (partner en ikzelf) beleggen maandelijks 1000€. Als we merken dat de etf's de laatste tijd te rap gestegen zijn, wachten we even. Van zodra er een significante daling is (vb. Met het nieuws over deepseek deze week), kopen we bij.
Onze horizon is ook pas uitcashen eens we +50jr oud zijn.
Tbh..we zijn beiden wel verslaagd aan het beleggen en we bekijken het beiden zeker 5-6x/dag waarbij we mekaar soms in een enthousiasme sturen "omg etf's gaan goed vandaag".
We trachten er ook beiden evenveel in te verdiepen.

Zeer klein begonnen een aantal jaar terug. Zo af en toe eens paar honderd euro in een ETF duwen. Dan op een gegeven moment kocht ik een nieuwe gfx kaart van en Nvidia, en had ik zoiets, van ow eigenlijk is dat toch wel een goei bedrijf, zal ik eens wat risico nemen en een vrij groot bedrag (was toen 5000 euro), in dat aandeel steken. Nog een aantal dagen over getwijfeld want losse aandelen en risico :eek2:. Dan toch maar gedaan met een bang hartje. Als ik nu terugkijk zal dat (wel na de stocksplit dan), ongeveer voor 15 usd per aandeel geweest zijn in 2023.

Helemaal geen rekening houdend met het AI gedeelte van nvidia, redelijk domme beslissing, weinig onderbouwd, gewoon omdat ze goeie gfx kaarten maakten 😊

Dan de gestoorde AI hype rollercoaster meegemaakt. Ondertussen onlangs een vrij groot deel verkocht en bij in de IWDA gestoken. Om nu nog steeds soms verbouwereerd te kijken als mijn portefeuille met 1% stijgt die dag, over hoeveel euro's extra dat wel niet gaat. En vooral als ik dan tel wat ik die dag op het werk verdiend heb :unsure:

100k portfolio was zo'n punt omdat ik niet wil dat er veel meer dan dat op 1 platform staat...

Dan de gestoorde AI hype rollercoaster meegemaakt. Ondertussen onlangs een vrij groot deel verkocht en bij in de IWDA gestoken. Om nu nog steeds soms verbouwereerd te kijken als mijn portefeuille met 1% stijgt die dag, over hoeveel euro's extra dat wel niet gaat. En vooral als ik dan tel wat ik die dag op het werk verdiend heb :unsure:
Ik heb onlangs inkomen van dit jaar eens bekeken en hoewel ik een heel goed betaalde job heb, nog steeds 50% meer verdiend met beleggen dan met werken. Maar, daar zit crypto voor een groot stuk tussen...

100k portfolio was zo'n punt omdat ik niet wil dat er veel meer dan dat op 1 platform staat...

Ik heb onlangs inkomen van dit jaar eens bekeken en hoewel ik een heel goed betaalde job heb, nog steeds 50% meer verdiend met beleggen dan met werken. Maar, daar zit crypto voor een groot stuk tussen...
Geld schept geld. Hoe meer je hebt, hoe meer het rendeert. Wel met de nuance dat het ook wel eens gruwelijk verkeerd kan gaan met dat geld.

Eens je genoeg hebt om met je beleggingsinkomsten je jaarsalaris te kloppen, dat is een mooi gevoel. :)
Dat kan in een bull market maar je kan dan wel een jaarsalaris of meer verliezen ook als het tegen valt.
Als je enkele maanden geleden MSTR gekocht had , dan heb je nu megawinsten wellicht, maar je doet dat ook niet elk jaar opnieuw.
In feite zijn het ook pas inkomsten wanneer ze gerealiseerd worden.

Dan kan je wel eens nadenken om gas terug te nemen op het werk.
Ik werk dus 4/5de nu :)
Dat kan in een bull market maar je kan dan wel een jaarsalaris of meer verliezen ook als het tegen valt.
Als je enkele maanden geleden MSTR gekocht had , dan heb je nu megawinsten wellicht, maar je doet dat ook niet elk jaar opnieuw.
In feite zijn het ook pas inkomsten wanneer ze gerealiseerd worden.
Mijn MSTR positie is van begin '24. ;) De meesten die enkele maanden geleden kochten, deden dat in de 400-500 range, die staan negatief nu.
Maar dat soort van beleggingen brengen je kapitaal wel op niveau. Daardoor kan je later met 10% al rond komen...
Ik reken zeker niet op outsized returns elk jaar, al vermoed ik dit jaar miss nog wel als Trump zijn beloftes nakomt.

Wat is voor jullie de meest significante drempel in een portfolio (geweest) qua bedrag?

Onze vriend buffett zegt altijd eerste 100k zijn de moeilijkste, maar ervaren jullie dat ook?

Nvdr: ik zit bijlange niet aan 100k :Sad:

In spoiler want absolute bedragen en niet iedereen ziet dat graag, maar hierbij hoeveel maanden het duurde voor elke 100K milestone waaruit je kan afleiden hoe "moeilijk" elke 100K was.

Meest significante milestone was wellicht 1M, omdat dat toch iets symbolisch blijft. Al is mijn doel voor full retirement 2M, dus pas dan zal ik echt tevreden zijn. Probleem is dat de beurzen weer belachelijk duur staan, dus voorzichtig navigeren. In 2022 verloor ik 70% van mijn net worth, maar heb daaruit lessen getrokken zodat dat niet meer zal gebeuren behoudens totale economische collapse.

In het najaar gaan mijn vrouw & ik 6 maand reizen, dus dan al wat profiteren van de "freedom". Nadien gaat zij part-time werken ipv full-time, ik blijf wellicht (full-time) freelancen tot de 2M bereikt is.

In spoiler want absolute bedragen en niet iedereen ziet dat graag, maar hierbij hoeveel maanden het duurde voor elke 100K milestone waaruit je kan afleiden hoe "moeilijk" elke 100K was.

Ohla, is dit de eerste keer dat je absolute cijfers deelt?

Ik heb er nooit over gedacht hoe lang het duurde, maar het is vrij gelijkaardig denk ik.

Meest significante milestone was wellicht 1M, omdat dat toch iets symbolisch blijft. Al is mijn doel voor full retirement 2M, dus pas dan zal ik echt tevreden zijn. Probleem is dat de beurzen weer belachelijk duur staan, dus voorzichtig navigeren. In 2022 verloor ik 70% van mijn net worth, maar heb daaruit lessen getrokken zodat dat niet meer zal gebeuren behoudens totale economische collapse.

In het najaar gaan mijn vrouw & ik 6 maand reizen, dus dan al wat profiteren van de "freedom". Nadien gaat zij part-time werken ipv full-time, ik blijf wellicht (full-time) freelancen tot de 2M bereikt is.
Wat is jouw beleggingsstrategie grofweg geweest?

Ohla, is dit de eerste keer dat je absolute cijfers deelt?
Nee, ooit al wel eens in die spaargeld/vermogen thread.

Wat is jouw beleggingsstrategie grofweg geweest?

In de beursthread kan je daar veel meer over lezen. Maar in het kort: actief beleggen, in principe long only. Ik volg een 50-tal (groei) aandelen en bereken + monitor voor elk aandeel de relatieve & absolute attractiveness van de waardering (dus mijn verwachte future returns) en op basis daarvan koop / verkoop ik vrij constant.

Dus je hebt er 25 jaar over gedaan om je eerste 100K te verdienen? En ik die dacht dat ik karakter had (afgestudeerd in 2007 dus een echte ***tijd om te beginnen en er ook jaren over gedaan)

Dus je hebt er 25 jaar over gedaan om je eerste 100K te verdienen? En ik die dacht dat ik karakter had (afgestudeerd in 2007 dus een echte ***tijd om te beginnen en er ook jaren over gedaan)
Van mijn geboorte he.

Als je eerste vaste job neemt zal het 34 maanden zijn geweest, maar als student werkte ik ook al veel dus ben niet van '0' begonnen. In de plaats van alles op te souperen aan reizen zoals de meeste studenten stak ik het in de beurs. Jaren later pluk je daar de vruchten van.

Eerste jaren kon ik ook kostenloos thuis inwonen, dus dat is een voordeel dat ik zeker heb gehad.

Laatst bewerkt:
Van mijn geboorte he.

Als je eerste vaste job neemt zal het 34 maanden zijn geweest, maar als student werkte ik ook al veel dus ben niet van '0' begonnen. In de plaats van alles op te souperen aan reizen zoals de meeste studenten stak ik het in de beurs. Jaren later pluk je daar de vruchten van.
En het vooral niet verkwisten aan Forex trading :help:

Van mijn geboorte he.

Je maakt een punt dat je het geld dat je in je jonge jaren krijgt (of waar je voor werkt) kan beleggen en dat je daar later de vruchten van plukt. Tenzij je op je 40ste ineens een grote som geld erft en meteen met een significante som kan beginnen beleggen. Ik ben er zelf ook pas mee begonnen na een schenking (waarvan een groot deel dan wel richting een renovatie van ons huis gaat).

Maar "opsouperen" vind ik relatief - een reis kan een mooie investering zijn in jezelf (dan doel ik eerder op gaan backpacken in Azië of de Kaukasus dan gaan comazuipen in Lloret del Mar). Het geld dat ik vroeger uitgaf aan reizen had ik ook in de beurs kunnen steken maar die herinneringen en ervaringen zijn me goud waard.

Om op de vraag te antwoorden: hangt er maar vanaf in welk jaar je bent begonnen, welk trustfund je meegekregen hebt en of je wat de moeite neemt om continu bij te leren. Ik ben begonnen in 2007 en dat was direct een serieuze reality check. Ik heb dat niet nauwkeurig bijgehouden, maar die eerste 100k heeft jaren geduurd en waren veruit de moeilijkste. Ne keer goe op u gezicht gaan en minstens één bearmarket meemaken is zéér waardevol, dan leer je je strategie aanpassen.

Eigenlijk nooit gestreefd naar absolute bedragen. Ik ben blijven beleggen omdat ik het gewoon graag doe en competitief ben (de index is mijn tegenstander) De luxe van maanden op wereldreis te zijn geweest zou ik voor geen geld van de wereld willen gemist hebben. Nu dat er kinderen zijn komt dat er niet meer van. Ik ken beleggers die slecht komen van het gedacht dat ze een jaar compouding gemist hebben, dat wil je toch ook niet?

Je maakt een punt dat je het geld dat je in je jonge jaren krijgt (of waar je voor werkt) kan beleggen en dat je daar later de vruchten van plukt. Tenzij je op je 40ste ineens een grote som geld erft en meteen met een significante som kan beginnen beleggen. Ik ben er zelf ook pas mee begonnen na een schenking (waarvan een groot deel dan wel richting een renovatie van ons huis gaat).

Maar "opsouperen" vind ik relatief - een reis kan een mooie investering zijn in jezelf (dan doel ik eerder op gaan backpacken in Azië of de Kaukasus dan gaan comazuipen in Lloret del Mar). Het geld dat ik vroeger uitgaf aan reizen had ik ook in de beurs kunnen steken maar die herinneringen en ervaringen zijn me goud waard.

Daar ben ik wel mee akkoord.

Maar compounding interest blijft soms moeilijk vatbaar. Als student had ik in 2015 ongeveer 20K bijeen gespaard met al mijn studentenjobs (jarenlang 2 maanden per jaar werken) + zakgeld dat ik spaarde. Sindsdien is mijn portfolio pakweg x8 gegaan. Dus die 20K is nu door dat jarenlang compounden 160K geworden. Een andere student had dat misschien aan reizen uitgegeven en heeft dan niks over. Dat is een absurd verschil.

Waarbij ik niet wil zeggen dat die reizen dan een slecht idee waren. Je kan niet in de toekomst blijven leven zonder dat er een garantie is dat die toekomst er effectief komt, je weet nooit wat er gebeurt en die herinneringen zijn inderdaad onbetaalbaar. En er is ook geen garantie dat je toekomstig rendement effectief positief is. :p

Daar ben ik wel mee akkoord.

Maar compounding interest blijft soms moeilijk vatbaar. Als student had ik in 2015 ongeveer 20K bijeen gespaard met al mijn studentenjobs (jarenlang 2 maanden per jaar werken) + zakgeld dat ik spaarde. Sindsdien is mijn portfolio pakweg x8 gegaan. Dus die 20K is nu door dat jarenlang compounden 160K geworden. Een andere student had dat misschien aan reizen uitgegeven en heeft dan niks over. Dat is een absurd verschil.

Waarbij ik niet wil zeggen dat die reizen dan een slecht idee waren. Je kan niet in de toekomst blijven leven zonder dat er een garantie is dat die toekomst er effectief komt, je weet nooit wat er gebeurt en die herinneringen zijn inderdaad onbetaalbaar. En er is ook geen garantie dat je toekomstig rendement effectief positief is. :p
Vooral dat laatste... voor hetzelfde geld krijgt je kanker op je 52ste en lig je 2 jaar later onder de grond. Daar zit lig je dan met je beleggingshorizon tot je 60ste. Wat voor alle duidelijkheid geen betoog is om het er allemaal elke maand door te knallen, zeker niet, maar eerder om vooral wél geld te durven uitgeven aan dingen die écht meerwaarde bieden in u leven. Die dingen zijn voor iedereen anders natuurlijk.

Inspirerend :love: wat waren de belangrijkste lessen in je beleggerscarrière die je zo succesvol hebben gemaakt?

Terug
Bovenaan