Ongewenste vragen in een sollicitatiegesprek

Onlangs gesolliciteerd voor een job. Recruiter vroeg of ik een partner en kinderen had omdat de job vereist om veel te reizen en dit moeilijk samengaat. Vacaturetekst vermeld niets over reizen. Mogen ze dit eigenlijk vragen?

Onlangs gesolliciteerd voor een job. Recruiter vroeg of ik een partner en kinderen had omdat de job vereist om veel te reizen en dit moeilijk samengaat. Vacaturetekst vermeld niets over reizen. Mogen ze dit eigenlijk vragen?
Ja. Waarom niet?

Ze mogen alles vragen, het is aan u om er te willen op antwoorden, niet antwoorden of ze aan te klagen.
Nee. Ze mogen niet vragen naar een kinderwens of je privésituatie die irrelevant is voor de job. Of daar gevolgen aan zitten, hangt af van wat je ermee doet, maar ze mogen het niet vragen.

Nee. Ze mogen niet vragen naar een kinderwens of je privésituatie die irrelevant is voor de job. Of daar gevolgen aan zitten, hangt af van wat je ermee doet, maar ze mogen het niet vragen.
In dit geval is dit relevant want de job verwacht veel reizen.

Btw: zeer belachelijke regel in mijn ogen.

En dan verbaasd zijn dat ze niet aangenomen worden wanneer ze al de zeikerd uithangen tijdens een basic sollicitatiegesprek.
Ik ben wel aangenomen, schat. Maar mijn baas stelde dan ook geen irrelevante of discriminerende vragen waarmee hij meteen liet zien dat hij zijn noden vooropstelde op mijn rechten.

In dit geval is dit relevant want de job verwacht veel reizen.

Btw: zeer belachelijke regel in mijn ogen.
Van mij mogen ze het vragen als het in de vacature staat, want dan weet je waarvoor je solliciteert en dat het deel is van de job, anders komt dat als een verassing aan…

Nee, dat is niet relevant. Wat relevant is, is of de toekomstige werknemer wil reizen.
"Ben je bereid om veel te reizen? En lijkt jou dat combineerbaar privé?"
Zou dat dan wel een gepaste vraag zijn?
Ik vind zo'n situaties écht oprecht moeilijk. Ik vind die info als hiring manager namelijk wel heel relevant terwijl sommigen dit misschien als discriminerend ervaren, al zie ik niet goed in waarom.

Van mij mogen ze het vragen als het in de vacature staat, want dan weet je waarvoor je solliciteert en dat het deel is van de job, anders komt dat als een verassing aan…
Het had handig geweest dat dit in de vacature stond. Maar je kan er nu eenmaal niet alles in zetten.

Mensen zijn soft geworden. Als je een vraag niet verwacht denk dan even na en antwoordt of zeg dat dit irrelevant is.
Maar iets niet mogen vragen... verzin een verhaaltje.

Ben je als vrouw aangevallen als de potentiële werkgever vraagt of je een kinderwens hebt = nee hoor meneer. En binnen 1 jaar heb je een kind, wat gaan ze eraan doen? Juist u proficiat wensen en uw ouderschapsverlof geven

"Ben je bereid om veel te reizen? En lijkt jou dat combineerbaar privé?"
Zou dat dan wel een gepaste vraag zijn?
Ik vind zo'n situaties écht oprecht moeilijk. Ik vind die info als hiring manager namelijk wel heel relevant terwijl sommigen dit misschien als discriminerend ervaren, al zie ik niet goed in waarom.
Voila, perfecte vragen toch? Het feit dat dat niet zou kunnen met kinderen, is een vooroordeel dat niet gebaseerd is op die persoon, maar op anderen. Daar mag je die kandidaat dus niet op beoordelen.

Of ze dat mogen vragen is niet van belang, maar daar wil je dus niet werken, dat is gewoon een dark red flag.

Het had handig geweest dat dit in de vacature stond. Maar je kan er nu eenmaal niet alles in zetten.

Mensen zijn soft geworden. Als je een vraag niet verwacht denk dan even na en antwoordt of zeg dat dit irrelevant is.
Maar iets niet mogen vragen... verzin een verhaaltje.

Ben je als vrouw aangevallen als de potentiële werkgever vraagt of je een kinderwens hebt = nee hoor meneer. En binnen 1 jaar heb je een kind, wat gaan ze eraan doen? Juist u proficiat wensen en uw ouderschapsverlof geven
Die werkgever heeft geen zaken met de kinderwens van (potentiële) medewerkers. Dat heeft niets met "snowflake" te maken, dat is een regelrechte inbreuk op de privacy, waarbij die recruiter zijn gezagspositie misbruikt.

En dan verbaasd zijn dat ze niet aangenomen worden wanneer ze al de zeikerd uithangen tijdens een basic sollicitatiegesprek.
Loser zegt gewoon wat wettelijk mag en wat niet mag. Het is nog altijd de keuze van de sollicitant om ..

Als een potentiële werkgever een vraag stelt die wettelijk verboden is dan heb je de keuze om
- Die mens af te snauwen en af te blaffen
- De vraag te ontwijken en / of diplomatisch te antwoorden
- De vraag ondanks dat ze verboden is toch gewoon te beantwoorden.
Enzovoorts

Loser zegt gewoon wat wettelijk mag en wat niet mag. Het is nog altijd de keuze van de sollicitant om ..

Als een potentiële werkgever een vraag stelt die wettelijk verboden is dan heb je de keuze om
- Die mens af te snauwen en af te blaffen
- De vraag te ontwijken en / of diplomatisch te antwoorden
- De vraag ondanks dat ze verboden is toch gewoon te beantwoorden.
Enzovoorts
Er is imo nog wel een groot verschil tussen informeren naar iemands persoonlijke situatie door bv te vragen of deze persoon al kinderen heeft en deze zaken ook effectief te laten meespelen in de eindselectie van de kandidaten.
Er zijn imo 101 redenen om dit soort vragen te stellen, al is het maar uit algemene interesse naar de persoon die tegenover je zit.
Ik zou zelf ook zo'n vragen durven stellen. Dat wil daarom niet zeggen dat deze info meegenomen moet worden bij de selectie (wat mij betreft). Wat ik wel zeker weet is dat wanneer ik op zo'n basic vraag een antwoord krijg in de aard van "gelieve mij geen onwettelijke vragen te stellen" ik die persoon niet zal aannemen. Niet omdat ik een verhoopt antwoord op de vraag had in mijn achterhoofd dat mogelijk niet matcht met het antwoord van de kandidaat, maar wel omdat ik geen goesting heb om een samenwerking aan te gaan die bij het eerste contact al begint te zeiken over zeer basic vragen. Dat zegt imo al heel veel over de persoon die tegenover u zit. Just my 2 cents.

Terug
Bovenaan