Politierechters

Hans Moleman

Well-known member
Nieuwe reeks op vtm.

Leuke rechters, die we al bijna allemaal kennen van “De Rechtbank”.

Maar waanzinnig hoe de Vlaming omgaat met drank en drugs in het verkeer.

Nieuwe reeks op vtm.

Leuke rechters, die we al bijna allemaal kennen van “De Rechtbank”.
Helaas is het dan wel alsof je naar De Rechtbank aan het kijken bent (waar al 13 seizoenen van zijn uitgezonden).
Vooral het 1e deel vond ik slaapverwekkend.
'Gelukkig' kon in het 2e deel oa die gast die z'n wagen rond een betonnen electriciteitspaal geplooid had wat leven in de brouwerij brengen, alhoewel...

Maar waanzinnig hoe de Vlaming omgaat met drank en drugs in het verkeer.
Hallucinant.

Bekijk maar eens de aflevering van 'Het Parket', vanaf 30:00
- 40-50 zaken/week alcohol en drugs in het verkeer,
- als ze een themaweek doen (zoals die alcoholcontrole in Aarschot) gaat dat naar een 160...
En dat is enkel arrondissement Leuven.
En enkel diegenen die voor de rechtbank moeten komen. Je moet dus al 0,8promille/0,35mg/l AOL blazen of meer, iirc. Dan heb je als man toch al een 4-5 pinten binnen op redelijk korte termijn.
En uiteraard enkel diegenen die ze onderwerpen aan een controle.

Koppel noorden van Gent met Nederlandse vriendin en onmiddellijke aanhouding:
What
The
...
😳

En dan met opgeheven hoofd in de rechtbank aankomen en beginnen over procedurefouten.

What
The
...
😳

En dan met opgeheven hoofd in de rechtbank aankomen en beginnen over procedurefouten.
Werd dat geen tijd??
Na zoveel kansen, zo iemand zou je kind maar omver rijden.

Vraag me af hoeveel de totale som boetes was 😱

Die Limburgse advocaat in het begin kreeg er stevig van langs, stevig gebrek aan dossierkennis en/of procedures, daar wees de rechter toch wel even kordaat op.

What
The
...
😳

Inderdaad best shockerend, maar hoe ver kan je het laten komen. En in godsnaam, heb eens een korrel verstand. Heeft niet iedereen recht op een pro deo? Ik weet het niet, maar het lef om daar zelf interessant te komen doen en alles beginnen steken op procedurefouten. Onvoorstelbaar.

Fijn detail op het einde: hij was reeds in lijn voor een enkelband. Die kan dan netjes naar een andere 'kandidaat' nu

Heeft niet iedereen recht op een pro deo?
Nee, daarvoor gelden inkomensgrenzen.
Bvb max. € 1.582 netto/maand voor een alleenstaande, max. € 1.884 netto/maand voor een samenwonende.

Geen idee wat er nu precies wordt meegeteld voor dat 'inkomen', ikzelf heb er in elk geval geen recht op.

Inderdaad best shockerend, maar hoe ver kan je het laten komen. En in godsnaam, heb eens een korrel verstand. Heeft niet iedereen recht op een pro deo? Ik weet het niet, maar het lef om daar zelf interessant te komen doen en alles beginnen steken op procedurefouten. Onvoorstelbaar.

Fijn detail op het einde: hij was reeds in lijn voor een enkelband. Die kan dan netjes naar een andere 'kandidaat' nu
Hij was blijkbaar al 15x veroordeeld, dus kende de rechtbank maar al te goed, en daar toch constant onbeleefd staan onderbreken en doen. Je zou tegen dan al moeten weten dat je gewoon moet zwijgen als er niets gevraagd wordt. Ofwel was die na 15x er goed vanaf te komen er weer van uit gegaan dat het nu ook wel weer zo ging lopen.

What
The
...
😳

Dat vond ik ook, ik denk dat die vriendin die wat de slimme ging uithangen er ook geen goed aan deed.
Met hoeveel show stond die daar niet, wetende dat ze evengoed in fout is door haar auto mee te geven aan zo’n geval.

Ik dacht dat het in totaal over tienduizenden euro’s aan boetes ging, of die ooit (volledig) betaald zullen worden is iets anders.

Idem met 1 van die eerste gevallen met drugs, zit in collectieve schuldenregeling en kreeg iets van 7.000 euro boete …

Hoezo? Worden dit soort gevangenisstraffen niet quasi automatisch omgezet naar een enkelband?

Vraag me wel af hoe die vlotjes zo'n boetes kunnen betalen... alles opgeteld moeten die 15 veroordelingen toch een fortuin kosten?

Hoezo? Worden dit soort gevangenisstraffen niet quasi automatisch omgezet naar een enkelband?

Vraag me wel af hoe die vlotjes zo'n boetes kunnen betalen... alles opgeteld moeten die 15 veroordelingen toch een fortuin kosten?
Vroeger mss, maar hij kreeg in totaal 7.5 jaar gevangenis he. Denk dat die wel even de binnenkant gaat zien.

Vroeger mss, maar hij kreeg in totaal 7.5 jaar gevangenis he. Denk dat die wel even de binnenkant gaat zien.
een enkelband van 20 kg rond zijn rechterenkel is misschien iets handiger, kost minder voor de maatschappij en maakt kans op herval behoorlijk klein :)

What
The
...
😳

Waanzin.

Zijn Hollandse vriendin dacht ook dat ze het daar eens ging regelen met haar “procedurefouten”. Yikes. Een half uurtje later alletwee gepluimd gelijk een kieken en meneer voor de rest van zijn dagen met de benenwagen, enjoy.

Zonder twijfel het grootste slachtoffer in deze zaak is toch wel de kleine die ze samen blijkbaar hebben verwerkt ondanks hun gecombineerd IQ van 150.

Maar eerlijk, dat met het koppel.
Als je nu een beetje eerlijk was geweest als rechter en ja ik weet het ze hadden genoeg tijd gekregen om hun verdediging voor te bereiden. Maar als de belangen zo groot zijn, dan had ik gezegd kom is terug met uw advocaat.

Dan hadden ze een eerlijke kans gekregen. Hij had precies een spraakgebrek, was ook niet de slimste precies.

Als je nu een beetje eerlijk was geweest als rechter en ja ik weet het ze hadden genoeg tijd gekregen om hun verdediging voor te bereiden. Maar als de belangen zo groot zijn, dan had ik gezegd kom is terug met uw advocaat.

Dan hadden ze een eerlijke kans gekregen. Hij had precies een spraakgebrek, was ook niet de slimste precies.
Ze hebben ook niet zelf gevraagd om uitstel. Maar als je binnenkomt en meteen begint te zeggen : 'het was de 20ste en niet de 21ste, dus dat is een procedurefout", dan weet zo'n rechter ook meteen welk vlees hij in de kuip heeft.
En wel grappig en intriest tegelijk, waarbij die gast dan wel 5 minuten later onmiddellijk toegeeft dat hij er wel degelijk was op die plaats...

Helaas is het dan wel alsof je naar De Rechtbank aan het kijken bent (waar al 13 seizoenen van zijn uitgezonden).
Vooral het 1e deel vond ik slaapverwekkend.
'Gelukkig' kon in het 2e deel oa die gast die z'n wagen rond een betonnen electriciteitspaal geplooid had wat leven in de brouwerij brengen, alhoewel...

Hallucinant.

Bekijk maar eens de aflevering van 'Het Parket', vanaf 30:00
- 40-50 zaken/week alcohol en drugs in het verkeer,
- als ze een themaweek doen (zoals die alcoholcontrole in Aarschot) gaat dat naar een 160...
En dat is enkel arrondissement Leuven.
En enkel diegenen die voor de rechtbank moeten komen. Je moet dus al 0,8promille/0,35mg/l AOL blazen of meer, iirc. Dan heb je als man toch al een 4-5 pinten binnen op redelijk korte termijn.
En uiteraard enkel diegenen die ze onderwerpen aan een controle.
Alcohol is dan ook een drug waar meer dan 1 Belg van kan genieten. En waarvan een groot deel niet kan stoppen na 4-5 stuks, met alle gevolgen vandien.

Vroeger was het excuus om niet te gaan werken dat je ziek was (terwijl je eigenlijk veel te veel gedronken had donderdagnacht) nu zie ik constant op de rechtbank / politierechters excuses als dood van zus / vader / schoonzoon

Wordt dat eigenlijk nagekeken die excuses?

Vroeger was het excuus om niet te gaan werken dat je ziek was (terwijl je eigenlijk veel te veel gedronken had donderdagnacht) nu zie ik constant op de rechtbank / politierechters excuses als dood van zus / vader / schoonzoon
Wordt dat eigenlijk nagekeken die excuses?
Ik vermoed van wel. Zo moeilijk is dat niet. De meeste begrafenisondernemers hebben een website waar je kan zien wie de laatste tijd overleden is. En bij de politie hebben ze wel meer bronnen, vermoed ik.

Ik was wel verbaasd dat die dame met 2,4 promille er vanaf kwam met een cursus van 20 uur (+115€ proceskosten).
Normaal krijg je in zo'n geval 1.600€ boete + enkele weken rijverbod (+ proceskosten) (Alloo bij de verkeerspolitie)

Die was inderdaad wat minder in de bovenkamer en leek me enorm onder de sloef van die vrouw. Voor hetzelfde geld kan die zelf geen beslissingen nemen en is die vrouw de grote boosdoener

Terug
Bovenaan