Prof UAntwerpen gefilmd: denigrerende taal

ik vind het sowieso bedroevend wat die prof en assistente zaten te ratelen.
Ik vind helemaal van niet.
Ik heb de quotes gelezen die op vrtnws staan en daar is toch niet veel speciaals aan?
Dat de wacko's van KifKif daar aanstoot aan nemen verbaast me niet.
Alle andere permanent verongelijkten zullen dit natuurlijk ook aangrijpen om hun gal op twitter te spuwen maar ik denk dat zeker 95% hier echt geen reet om geeft.
Hetgene ze zeiden in hun privé gesprek mag gerust gezegd worden vind ik.

Spijtig dat ze enkel focussen op één ding en het toejuichen/bejubelen van een feitelijke segregatie/apartheid van de joodse gemeenschap onaangeroerd laten. Nu goed, ik vind het sowieso bedroevend wat die prof en assistente zaten te ratelen.

Toch ook een vreemde denkwijze om dit te zien als bewijs voor structureel racisme ipv enkele rotte appels, maar beelden van de zoveelste "rotte appels" binnen de Marokkaanse gemeenschap zijn dan wel geen structureel probleem met die groep. Of hoe de eigen geloofwaardigheid ondermijnd wordt.

Ik heb de quotes gelezen die op vrtnws staan en daar is toch niet veel speciaals aan?
Alle andere permanent verongelijkten zullen dit natuurlijk ook aangrijpen om hun gal op twitter te spuwen maar ik denk dat zeker 95% hier echt geen reet om geeft.
Weer een extra reden om brandweer aan te vallen, meisjes lastig te vallen en het schijt te hebben aan alles wat westers is.
Die instanties, kif kif, unia en dergelijke lijken me gewoon olie op het vuur te gooien met de gedragingen van enkelingen te vergroten tot een structureel probleem.

on a side note.. Democo you naughty boy!
https://www.hln.be/binnenland/serhi...en-compensatie-ben-ik-dan-geen-mens~aa7a6ad0/

Uitspraken à la geen last hebben van bepaalde bevolkingsgroepen is niet bepaald terminologie dat ikzelf zou hanteren. Van muggen heb je last, van een zere voet heb je last, maar toch niet van een hele (religieuze) groep? Allez, zo denk ik er over.

Ik ben het wel eens dat dit nu niet is wat gigantisch buiten proportie geblazen hoeft te worden. 't Is niet alsof ze rabiaat racisme hebben zitten prediken.

Spijtig dat ze enkel focussen op één ding en het toejuichen/bejubelen van een feitelijke segregatie/apartheid van de joodse gemeenschap onaangeroerd laten. Nu goed, ik vind het sowieso bedroevend wat die prof en assistente zaten te ratelen.

Wat een scheet in een fles zeg. Structureel racisme mijn gat ja.

Enerzijds zeggen ze dat het opvalt dat veel Marokkaanse jeugd in A'pen hun eigen taaltje hebben en spreken. En dat is ook gewoon zo. Idem voor Marokkaanse jeugd in elke andere grote stad. Of zoals ook de Turkse jeugd in Gent hun eigen best grappige dialect hebben.

Anderzijds vraagt naar ik vermoed de assistente zich af, of het niet makkelijker is dat een gemeenschap die zelf bepaalde regels die niet altijd stroken met onze normen, waarden, opvoeding of leerstof wil aanpassen of opdringen die regels gewoon binnen hun gesloten gemeenschap voorzien ipv dat de maatschappij of scholen hun regels of leerstof moeten aanpassen. Gewoon een bedenking die voor mij niet helemaal correct is en voor discussie vatbaar is, maar structureel racisme? Jongens toch. :sarcastic:

Net het filmpje gezien.
Wat daar gezegd wordt, is toch heel soft. Wat mis ik?
En het betreft nog eens een privegesprek ook...

Ze zeggen wat de meeste mensen denken. Ik zie het probleem echt niet.
Iedereen mag z'n mening hebben en uitspreken.

Jullie gaan wel zeer snel voorbij aan de context van de opnames. Dit is geen gesprek tussen twee vrienden op straat maar tussen een professor en een assistent tijdens een examensessie: in een professionele context dus, vlak nadat ze examens hebben afgenomen van mensen waar mogelijk ook mensen van Marokkaanse origine bij waren. Niet alleen zijn het kwetsende uitspraken, het zaait ook twijfel over de gelijke behandeling van studenten. Zeer onprofessioneel gedrag.

Jullie gaan wel zeer snel voorbij aan de context van de opnames. Dit is geen gesprek tussen twee vrienden op straat maar tussen een professor en een assistent tijdens een examensessie: in een professionele context dus, vlak nadat ze examens hebben afgenomen van mensen waar mogelijk ook mensen van Marokkaanse origine bij waren. Niet alleen zijn het kwetsende uitspraken, het zaait ook twijfel over de gelijke behandeling van studenten. Zeer onprofessioneel gedrag.
Welke uitspraak zie jij precies als kwetsend in dat gesprek?

Ik mis in het algemeen context eerlijk gezegd. Dat is weer zo een fragment dat uit een langer gesprek geknipt is.

Zo lijkt het me inderdaad waarschijnlijk dat er een student van Marokkaanse origine bij zat, die mogelijks in 'zijn eigen taaltje' zijn examen heeft afgelegd? Want dan zien wij gewoon de nabespreking daarvan tussen die prof en de assistente.

Uiteraard onprofessioneel om de camera te laten aanstaan. In de privésfeer zijn dit soort gesprekken vrij courant lijkt me, in alle sociale lagen.

Welke uitspraak zie jij precies als kwetsend in dat gesprek?
De hele wij-zij sfeer die doorheen dat gesprek loopt vind ik van een laag niveau, met als kers op de taart haar wens voor meer afgesloten gemeenschappen.

"Onze jeugd...die zullen ook wel hun eigen taaltje hebben maar dan die Marokkanen, die hebben dan hun eigen ding"
Belgen met een Marokkaanse achtergrond behoren niet tot "onze jeugd"? Misschien heeft ze zich ongelukkig uitgedrukt maar dat is dan ook waarom je zulke uitspraken niet in een professionele setting doet en al zeker niet vlak na een mondelinge overhoring van desbetreffende studenten. Die zich nu zullen afvragen in welke mate haar gedachtegoed over Noord-Afrikanen een invloed heeft gehad op hun examenresultaat.

Belgen met een Marokkaanse achtergrond behoren niet tot "onze jeugd"? Misschien heeft ze zich ongelukkig uitgedrukt maar dat is dan ook waarom je zulke uitspraken niet in een professionele setting doet en al zeker niet vlak na een mondelinge overhoring van desbetreffende studenten. Die zich nu zullen afvragen in welke mate haar gedachtegoed over Noord-Afrikanen een invloed heeft gehad op hun examenresultaat.
Eerlijk? Bekijk topic zomerrellen eens. Een groot deel lijkt toch wel een ander discours af te leggen dan de autochtone jeugd.
Een geluk dat deze jeugd niet allemaal het criminele pad opgaan maar het zijn wel die die in de media komen en serieus aan beeldvorming doen voor o.a. deze prof en haar assistent.

Face it. Niemand houdt de tel bij wie er nu wel of niet geschikt is in de samenleving. Enkel de rotte appels die bovendrijven is genoeg om te polariseren.
Maar institutioneel racisme? Ik denk het niet.

Face it. Niemand houdt de tel bij wie er nu wel of niet geschikt is in de samenleving. Enkel de rotte appels die bovendrijven is genoeg om te polariseren.
Maar institutioneel racisme? Ik denk het niet.

Ik begrijp de redenering, maar het is dan toch des te frappanter dat je net aan die rotte appels denkt om uitspraken te doen over jongeren uit 'diezelfde groep" die bij jou college volgen aan de unief?

Ik begrijp de redenering, maar het is dan toch des te frappanter dat je net aan die rotte appels denkt om uitspraken te doen over jongeren uit 'diezelfde groep" die bij jou college volgen aan de unief?
Waarom?
Er kan zoveel gebeurd zijn voor dat filmpje?
Wie weet merkt die prof dat ze de lat lager moet leggen om dezelfde percentages geslaagden te hebben als in het begin van haar carriere?
Wie weet heeft er iemand gezegd. 'wojooo gij mij slechte punten geven gij racist!.'

Tis gewoon weer een filmpje waar 1 uitspraak van 1 iemand genoeg is om weer een heel instituut, wat zeg ik, het hele onderwijssysteem, in institutioneel racisme te kleuren.

Wat was dat weer met het veralgemenen?? Goed niet goed? Ik weet het niet meer.

Waarom?
Wie weet merkt die prof dat ze de lat lager moet leggen om dezelfde percentages geslaagden te hebben als in het begin van haar carriere?
Wie weet heeft er iemand gezegd. 'wojooo gij mij slechte punten geven gij racist!.'

Tis gewoon weer een filmpje waar 1 uitspraak van 1 iemand genoeg is om weer een heel instituut, wat zeg ik, het hele onderwijssysteem, in institutioneel racisme te kleuren.

Wat was dat weer met het veralgemenen?? Goed niet goed? Ik weet het niet meer.
Er heeft voorlopig niemand hier de claim rond institutioneel racisme ondersteund. Dus niet nodig om me in die hoek te duwen.

Lat lager voor dezelfde percentages: er zitten toch ook autochtonen in haar les? Vooralsnog is dat de meerderheid van de populatie zelfs.

Bericht van racisme: dat kan, lijkt me eerder een karikatuur die je schetst. We krijgen niet meteen onze punten.

En waarom? Je argument ging toch net over het effect van framing of hoe je bepaalde mensen doorgaans afgebeeld krijgt. Los van of dat beeld juist is. Als dan aan een unief les geeft aan jongeren met dezelfde achtergrond, kom je toch in aanraking met de niet-rotte appels. Dan is het toch frappant dat haar beeld niet wordt bijgestuurd. Of zouden al die rotte appels toevallig biologie volgen aan de UAntwerpen?

Er heeft voorlopig niemand hier de claim rond institutioneel racisme ondersteund. Dus niet nodig om me in die hoek te duwen.
Ik duw u niet in die hoek? Het gaat er gewoon over in die tweet he?
Twee medewerkers van
@uantwerpen
zijn caught on tape terwijl ze racististische vooroordelen tov Marokkaanse studenten uitwisselen. De beeldfragmenten tonen geen rotte appels, maar zijn bewijs van het structureel racisme (1)

Waarom?
Ik kan me niets voorstellen dat die veralgemeneningen van die professor rechtvaardigt. Als praktijkassistent ben ik zelf ook eens verweten van een racist te zijn, je hoort mij toch ook geen boom opzetten over "die Marokkanen". Net zoals ik ook geen veralgemeningen maak wanneer er wekelijks studenten van "onze jeugd" halfdronken het labo binnenwandelen. Zo moeilijk is het niet om mensen als individu te behandelen.

Ik kan me niets voorstellen dat die veralgemeneningen van die professor rechtvaardigt. Als praktijkassistent ben ik zelf ook eens verweten van een racist te zijn, je hoort mij toch ook geen boom opzetten over "die Marokkanen". Net zoals ik ook geen veralgemeningen maak wanneer er wekelijks studenten van "onze jeugd" halfdronken het labo binnenwandelen. Zo moeilijk is het niet om mensen als individu te behandelen.
Ik ook niet. Ik kan die drijfveer niet vatten op een filmpje.
Voor het zelfde geld is ze ondertussen al 3 keer overvallen door iemand met een getinte huidskleur. Haar dochter miss?
Wie weet is het gewoon een keiharde racist, dat kan ook. Er zijn zoveel variabelen dat we niet weten waarom zo iemand een uitspraak doet.
Het enigste wat we met zekerheid kunnen zeggen is dat onze instellingen doorspekt zijn met institutioneel racisme.... :unsure: want het is 'caught on tape'!

Ik hoor hier vooral veel mensen die blijkbaar het filmpje niet gezien hebben en alleen maar gissen en speculeren.
Ik kreeg het deze middag doorgestuurd in een whatsapp groepje met andere studenten.
Het is een filmpje van 8 minuten (van een livestream die 10 uur duurt, idk waarom) waar er een prof die plantkunde geeft (degene die je ziet) bezig is tegen een vermoedelijke assistente. De eerste 5 minuten gaan over dat veel Marokkanen het moeilijk hebben met de "sch" klank, maar dat vooral jongens zich patserig gedragen met hun "typische taaltje", terwijl je dat amper ziet onder meisjes, blabla. Tot daar eigenlijk weinig mis mee. Vanaf de 5e minuut tot het einde begint die assistente (niet de prof) vanalles te zeggen over dat ja iedereen beter op zichzelf blijft en dat je altijd last hebt "met dezelfde, en nooit met Brazilianen of Portugezen enzo" en dat "alles wat je hoort van overlast enzo door jongens van Noord-Afrikaanse afkomst is".

Ik zit nu zo'n 4 jaar aan de UA, en dan is het spijtig om te zien dat zoveel effort omtrent diversiteit in al z'n vormen toch wel voor een stuk ineens teniet gedaan wordt. De gemiddelde mens zal wel z'n gedacht hebben over het significant groepje (rotte appels) binnen de met name Marokkaanse gemeenschap, en denk het zoveel je wil, maar hou dat binnen de universiteitsmuren toch voor jezelf. Enfin ja, it happened.

Het grootse probleem die ik hier zie is de duidelijke inbreuk op de privacywetgeving. Een bilateraal gesprek tussen twee mensen wordt opgenomen en openbaar gemaakt zonder toestemming.

Terug
Bovenaan