Ik wou zo hard dat ik kon nadoen hoe een Antwerpse prof milieutoxicologie het werkwoord 'oxygeneren' uitsprak...

Z'n accent in het Engels was nog erger.
Euhm, hebt gij als Limburger ooit les gevolgd in het universiteit, of in mijn geval ook lesgegeven in het secundair, ... daar werd - all in good fun - wél iets van gezegd hoor... Best case scenario om gewoon eens onschuldig te lachen, maar worst case zijn er ook vooroordelen. Moet ik nu ook gaan huilen over 'structureel racisme'? Of wat met de vele Nederlanders aan de UA? Die zagen bij momenten pas af van wat Kif Kif al "structureel racisme" zou noemen...
Maar neen hoor, het is natuurlijk vooral een probleem wanneer het om Marokkanen gaat, ... wellicht omdat ze gelinkt worden met een groep die ook effectief buitenproportioneel problemen veroorzaakt? cfr. o.a. onze gevangenispopulatie. En ja, dat is (deels) racisme,
uiteraard, want een onschuldige jongen aan de unief treft geen schuld aan wat crapuul met dezelfde etnische roots als hemzelf heeft uitgestoken.
Dat neemt echter ook niet weg dat er toch ook enige kritische zelfreflectie mogen zijn en z'n taalgebruik aanpassen, aangepast naar een universitaire context. Ik babbelde (onbewust) in Antwerpen ook sneller dan in Limburg (in die mate dat m'n ouders me aanmaanden om trager te praten thuis) en in een klassetting switch ik ook naar meer AN. Elke vorm van accent wegkrijgen is niet voor iedereen weggelegd, ook niet voor mij, maar bepaalde vormen van
slang en stevig foute uitspraken daar kan je aan werken (voor de foute uitspraak van "sch" moest mijn zusje toen ze klein was naar de logopediste).
Allez, om een flauwe metafoor te gebruiken: het is niet oké om mensen die liever curryworst zeggen dan frikandel of lange hamburger te gaan discrimineren
, ook al is dat overduidelijk fout taalgebruik, maar zelfs wanneer je toch curryworst zegt in plaats van lange hamburger, dan bestel je dat in een frituur (juiste context) en niet in een deftig restaurant.
Dat is een goed punt. Op dat vlak heeft de UA correct gehandeld en zullen deze prof/assistente het examen niet meer evalueren.