marcel
Well-known member

democratie(gaat hier over de staat Tennessee, Trump zelf heeft er eigenlijk niks mee te maken)
Laatst bewerkt:
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

democratieDacht eerst dat dat niet kon kloppen, spijtig genoeg toch wel.
democratie
(gaat hier over de staat Tennessee, Trump zelf heeft er eigenlijk niks mee te maken)
tennesseelookout.com
Het ergste is nog dat ze het trots en openlijk verkondigen.
democratie
(gaat hier over de staat Tennessee, Trump zelf heeft er eigenlijk niks mee te maken)
En nog maar 11 dagen bezig. Het is ook de snelheid aan veranderingen. Ik kan me inbeelden dat de oppositie in de VS nauwelijks ademruimte heeft om zich daartegen te verweren of organiseren.Het ergste is nog dat ze het trots en openlijk verkondigen.
En Trump heeft er wel degelijk alles mee te maken - dit is 100% MAGA.
Waarvan Trump zich meermaals heeft gedistantieerd.
En jij bent precies nog heel zeker dat Trump project 2025 gaat uitvoeren.
Geloven jullie dit nog altijd? Dat de kloof tussen Project 2025 zo groot is dat ze niets met elkaar te maken hebben? Oprechte vraag, want indien niet, vraag ik me ook af of dat jullie standpunt over hem nu doet veranderen. Toen was de verdediging tegen Project2025 namelijk dat het nooit zover zou komen. Het is aan het gebeuren, wordt het dan nog verdedigd?Ok je hebt gelijk. Trump heeft wel veel conservatieve zaken gedaan.
Maar die zijn nog klein bier in vergelijking wat ik allemaal lees van die Heritage Foundation. Die zijn echt van het padje af.
Ik denk dat er een naÏef idee bestaat van de "welwillende autocraat" die het land "op orde zet", maar uiteindelijk is dat de vleesgeworden corruptie.Het is al zo vaak gezegd, het afbreken van ons democratisch bestel kan héél snel gaan. En we zien in landen als Polen dat een herstel véél moeizamer gaat. Dat is de reden waarom je autocratische en extreme partijen of politici het niet 'eens moet laten proberen'.
Spijtig genoeg wel.Yikes dat van hierboven wil ik zelf eerst eens dubbelchecken. Dan kan en mag toch gewoon niet waar zijn?
Dat kan toch niet grondwettelijk zijn? In het zogenaamde land van de free speech mag je niet stemmen op wie je wilt.Spijtig genoeg wel.
Dit is eigenlijk het allerergste van wat er tot nog toe gebeurd is sinds de 20ste.
Indien dit er door het hier voor verantwoordelijke gerecht niet per onmiddellijk wordt uitgesmeten, is dat eigenlijk het einde van democratie en het begin van dictatuur.
Je mag stemmen, want we zijn een democratie, maar als je niet stemt zoals we willen ga je de gevangenis in.
Dan kan je al evengoed heel de stemming overslaan en toegeven dat je een dictatuur bent.
Nu is zo een beetje een fake democratie zoals in bijvoorbeeld Rusland, je mag kiezen maar enkel zoals wij willen.
Dus hopelijk wordt dit asap teruggedraaid, eigenlijk zou dit federaal/door Trump zelf moeten worden ongedaan worden.
Anders kan dat als precedent gaan dienen voor andere republikeinse Staten, en hoe lang gaat het dan duren voor democratische Staten niet meer willen meespelen?
Dat wil ik toch een klein beetje nuanceren. Een klein beetje, want ik vind het ook wel hallucinant, hè.And so Democracy crumbles...
On the House floor, House Majority Leader William Lamberth defended the criminal penalties against angry accusations from Democratic colleagues, who described the provision, variously, as “constitutionally insane,” “dangerous precedent,” “immoral” and “authoritarian.”
“Easiest crime in the world to avoid. Just don’t vote in favor of sanctuary cities,” Lamberth said.
Waarom ik schreef dat de federale overheid/Trump eigenlijk zou moeten ingrijpen, dat zulke zaken onmiddellijk de kop ingedrukt moeten worden.Dat wil ik toch een klein beetje nuanceren. Een klein beetje, want ik vind het ook wel hallucinant, hè.
Maar de democratie stort alleen in als dit zonder probleem passeert. Vooralsnog is dat niet het geval, het is zelfs nog maar amper voorbij aan de wetgevende macht. De uitvoerende macht moet hier nog tekenen (de gouverneur). En dan begint het eigenlijk pas.
Het is een vreselijke wet, daar niet van. Maar het is ook een verderzetting van een wet van 2008 op lokaal niveau. Daarin worden sanctuary policies al verboden:
"As enacted, prohibits state and local governmental entities and officials from adopting sanctuary policies; enacts other related provisions"
This bill replaces the present law prohibitions against local government activity that interferes with enforcement of federal immigration laws with a prohibition against any state or local government or entity or official enacting a sanctuary policy. The full text of this bill defines "sanctuary policy" in detail. Generally, "sanctuary policy" includes policies that:
(1) Hinder communication and cooperation between state or local government and the federal government to verify or report an alien's immigration status;
(2) Authorize illegal aliens to remain in Tennessee;
(3) Interfere with the ability of state or local government entities to detain and transfer aliens to the department of homeland security;
(4) Require the department of homeland security to obtain a warrant or demonstrate probable cause before complying with a request to detain and transfer an alien to the department; or
(5) Prevent law enforcement from inquiring into citizenship or immigration status.
Under this bill, a state or local government entity that adopts a sanctuary policy will be ineligible to receive any state moneys until the policy is repealed, rescinded, or otherwise no longer in effect.
Met andere woorden: Burgers mochten klacht neerleggen als ze vonden dat er ergens een "sanctuary policy" werd uitgevoerd, en dan mocht de staatsgeldkraan dichtgedraaid worden. Alleen vonden ze dat niet ver genoeg gaan, vermoedelijk omdat niet genoeg mensen wilden klikken. Nu gaan ze dus een stapje verder, dat alle ambtenaren die het mogelijk maken ook persoonlijk aangeklaagd kunnen worden.
Zelfs de makers van die wet, zeggen volgens het artikel dat het "constitutionally suspect" is. Het zal niet mogen volgens de wetten van de staat, en het gaat zéker niet mogen volgens de federale wetten. Natuurlijk, dan spreken we over het Supreme Court, en voor je daar zit, is er al heel wat gebeurt. Voorlopig is het echter een wet zonder tanden, en iedereen die zou aangeklaagd worden, lacht zich een kriek tot bij de rechter. Opnieuw een zoveelste geval van posturing, voor mij.
Wat wel kan, is natuurlijk dat als dit toch doorgeduwd wordt tot bij het SC en daar shenanigans gebeurt waardoor de wet blijft gelden of Trump weer machtsmisbruik pleegt en de scheiding der machten schendt. En dan komen we wel dichter bij een soort dictatuur. Maar voorlopig werken de checks and balances wel nog.
Ik ben echt benieuwd hoeveel van die befaamde checks and balances er écht zijn, of als zal blijken dat het eigenlijk allemaal toch vooral gebaseerd is op vertrouwen en de aanname dat er geen dictatoriale crimineel tot president zal verkozen worden, met overal trouwe volgers op post.Maar voorlopig werken de checks and balances wel nog.
Dat zijn wel twee verschillende zaken in het Amerikaanse systeem. Ten eerste heb je zaken die de president kan doen die illegaal zijn, en dan is de vraag: wie gaat hem tegenhouden? Het behoort tot zijn machtenpakket om mensen op te dragen een database te deleten. Oké, dat is illegaal, en daar kàn hij voor worden aangepakt indien de politieke wil er is. Maar daarmee overtreedt hij zijn machtenpakket niet.Ik ben echt benieuwd hoeveel van die befaamde checks and balances er écht zijn, of als zal blijken dat het eigenlijk allemaal toch vooral gebaseerd is op vertrouwen en de aanname dat er geen dictatoriale crimineel tot president zal verkozen worden, met overal trouwe volgers op post.
Neem dit bvb:
Het verwijderen van die database zou mogelijk illegaal zijn en wordt aangeklaagd, maar het is wel gewoon al gebeurd. Wie/wat zal nu nog de juiste mensen verantwoordelijk kunnen stellen en bestraffen indien nodig? Als zoiets in handen valt van iemand die in de zak van Trump zit, tja...![]()
'Efforts to ... erase the insurrection': Jan. 6 database deletion 'likely' illegal, group says
The Citizens for Responsibility and Ethics in Washington (CREW) believes the Trump administration's removal of its Jan. 6 database — detailing criminal charges and convictions — was "likely" illegal.lawandcrime.com
Bij de Republikeinen moeten er toch gematigde figuren zijn die het niet eens zijn met (een deel van) de gang van zaken? Maar die lijken met praktijken als hierboven ook monddood gemaakt.En nog maar 11 dagen bezig. Het is ook de snelheid aan veranderingen. Ik kan me inbeelden dat de oppositie in de VS nauwelijks ademruimte heeft om zich daartegen te verweren of organiseren.
Die worden al heel lang monddood gemaakt of ze krijgen geen stem of draagvlak. Trump is te alomtegenwoordig.Bij de Republikeinen moeten er toch gematigde figuren zijn die het niet eens zijn met (een deel van) de gang van zaken? Maar die lijken met praktijken als hierboven ook monddood gemaakt.