Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Bij mijn school vroeger kwam je naar de schoolpoort en was de juf daar niet bij. Je kon als ouder de juf dus niet aanspreken.
Ik vind dat nu wel iets anders dan "not-done" eerlijk gezegd. Als je daar duidelijke herinneringen van hebt zal het ook niet de eerste kleuterklas geweest zijn.

Ik vind dat nu wel iets anders dan "not-done" eerlijk gezegd. Als je daar duidelijke herinneringen van hebt zal het ook niet de eerste kleuterklas geweest zijn.
Ja, dit was lager onderwijs, en waarschijnlijk een functionele beslissing (smal poortje, als de ouders daar gaan staan om met juffen te spreken stropt dat op...)
Ja, maar het VRAGEN is toch niet iets waarvan je rare blikken zal krijgen?
Nee, dat klopt, maar de bereikbaarheid van leerkracht is (of was...) zeker niet overal even goed.

Nee, dat klopt, maar de bereikbaarheid van leerkracht is (of was...) zeker niet overal even goed.
ja en da's enorm jammer. Ligt jammer genoeg ook voor een stuk aan de mentaliteit van de ouders. Als je 20 ouders hebt in het genre van "mijn kind, schoon kind", dan spendeer je teveel extra tijd aan de schoolpoort als leerkracht die je véél nuttiger kan inzetten.

Wij zien die evolutie ook wel. Bij ons mag je gerust de klas binnen om iets te vragen aan de leerkracht (behalve bij grote uitzondering natuurlijk altijd voor of na de les), maar er zijn steeds meer ouders die hun kind echt tot aan de deur van de klas begeleiden en daar dan nog durven 20 minuten blijven hangen in de hoop om, elke dag opnieuw, met de leerkracht te kunnen babbelen (waarbij de leerkracht dan gewoon systematisch maakt dat ze die laatste 20 minuten écht wel nog kopieerwerk te doen heeft). Met de meeste ouders gaat dat gelukkig goed.

Gelukkig lukt het nog altijd om genoeg ouders te hebben die wél redelijk zijn, waardoor ouders gewoon tijdens de lesuren meehelpen in de klas waar nodig. Als leesouder, om een hobby/job/... te tonen/uitleggen, als extra ondersteuning, om een dringend IT-probleem op te lossen, voor uitstappen, ...

De juf van vorig jaar postte bijna elke dag foto's op het platform, de juffen van dit jaar posten de foto's van de ganse week op vrijdag of zaterdag. Er zijn 2 klassen gemengd instappers + 1KK hier. Ze doen wel vaak samen 'uitstapjes'. Normaal wordt het volgend jaar 1 klas 2KK.

Als er hier iets gevraagd/gemeld moet worden, kan dat rechtstreeks bij de juf bij het afhalen of 's morgens bij de juf zelf of 1 van de collega's. Er staat bijna altijd een juf 1KK aan de poort eigenlijk en de rest kent de dochter ook al. (Opvallend met haar bril, plakker op het oog en hoorapparaatjes natuurlijk)

Begin deze week nog gevraagd hoe de dochter het doet in de klas. Leuk om in de klas te hebben maar koppig patéeke. Ze durft de juf negeren als ze iets moet doen dat ze eigenlijk niet wil doen. Maar na een keer porren, doet ze het wel. Niets dat we nog niets wisten. 🤭😅

Vorig jaar kregen we meer foto's te zien van de kinderen. Elke juf zal het anders aanpakken. Belangrijkste is dat ze graag naar school gaan en iets bijleren en dat zie ik wel. Juf is goed aanspreekbaar maar ik probeer dat te beperken tot het noodzakelijkste.

Mijn vrouw is zelf leerkracht en kan ook wel wat vertellen van veeleisende ouders. Leerkrachten kunnen na de werkuren online berichten krijgen, maar bij het versturen krijg je de expliciete melding dat ze de keuze krijgen om het bericht pas om 8u de eerstvolgende werkdag door te sturen of als het HEEL HEEL DRINGEND is nu meteen te versturen. Die krijgt helaas redelijk wat futiliteiten binnen na de werkuren.

Ik zeg ook niet dat het nodig is elke dag, maar het verschil met de creche is gigantisch groot qua info. En als ze zoals bij ons tot de laatste week van augustus naar de creche ging, en dus een week later naar school, dan mis je die info wel ja. De juf zien we wel na school want de kinderen staan in de rij bij hun juf te wachten, maar ik ben niet die ouder die elke avond iets moet/wil vragen. Ik ben trouwens zelf niet altijd aan school wegens werk. Maar mij boeit het bv. minder wat ze in de klas zelf doen maar wel het zorggedeelte. Ze zijn nog zo klein. Ze heeft al 3x een ongelukje gehad op school en voor zover ik van mijn dochter zelf begrijp is dat dan altijd in de lange middagspeeltijd. Maar geen juf die mij dan zelf aanspreekt wat er gebeurd is ofzo. Of als ze thuiskomt met een volle drinkfles vraag ik mij af of dat nog het water is van 's morgens dat ik gevuld heb of of dat de juf dat bijgevuld heeft. Lijkt me toch belangrijk om te weten of ze genoeg drinkt daar. En dat vind ik jammer. Ze kan het wel zelf goed uitleggen maar dat zijn random dingen dus nog te jong om haar zelf te laten vertellen wat er juist gebeurd is.

Ik zeg ook niet dat het nodig is elke dag, maar het verschil met de creche is gigantisch groot qua info. En als ze zoals bij ons tot de laatste week van augustus naar de creche ging, en dus een week later naar school, dan mis je die info wel ja. De juf zien we wel na school want de kinderen staan in de rij bij hun juf te wachten, maar ik ben niet die ouder die elke avond iets moet/wil vragen. Ik ben trouwens zelf niet altijd aan school wegens werk. Maar mij boeit het bv. minder wat ze in de klas zelf doen maar wel het zorggedeelte. Ze zijn nog zo klein. Ze heeft al 3x een ongelukje gehad op school en voor zover ik van mijn dochter zelf begrijp is dat dan altijd in de lange middagspeeltijd. Maar geen juf die mij dan zelf aanspreekt wat er gebeurd is ofzo. Of als ze thuiskomt met een volle drinkfles vraag ik mij af of dat nog het water is van 's morgens dat ik gevuld heb of of dat de juf dat bijgevuld heeft. Lijkt me toch belangrijk om te weten of ze genoeg drinkt daar. En dat vind ik jammer. Ze kan het wel zelf goed uitleggen maar dat zijn random dingen dus nog te jong om haar zelf te laten vertellen wat er juist gebeurd is.
Van die drinkbus zou ik gewoon eens vragen, dat is wel iets belangrijks om te weten. Bij ons hebben ze de eerste week duidelijk gezegd dat de drinkbussen in school worden bijgevuld.

Toevallig stond daar een dikke week geleden nog een artikel over in De Morgen: https://www.demorgen.be/nieuws/we-m...uteronderwijs-begint-zich-te-roeren~b328959d/

Dat is ook logisch, want een kind van 2,5 jaar dat de kleuterklas binnenstapt, is niet plots een ander kind dan een week ervoor toen het nog naar de crèche ging. Maar nu wordt er dus wel verwacht dat het zindelijk is, dat het zelfstandiger kan zijn en dat het in een grotere groep kinderen kan functioneren. En van ouders verwachten we dat die vlot switchen.

Martens: “Ik stond vorig jaar zelf in een instapklasje. Ik merkte dat ouders vooral veel behoefte hadden aan informatie over hun kind. We moeten uitleggen dat wij niet altijd aanwezig zijn in de eetzaal. Dat het niet zo abnormaal is dat een kleuter zijn boterhammen niet opeet als hij met tientallen andere kinderen in een zaal zit. Ouders weten dat niet altijd. De mismatch tussen ouders en school komt niet per se doordat de leerkracht te weinig tijd zou hebben. De harde scheiding tussen crèche en school is gewoon voor veel ouders te zwaar.”

Toevallig stond daar een dikke week geleden nog een artikel over in De Morgen: https://www.demorgen.be/nieuws/we-m...uteronderwijs-begint-zich-te-roeren~b328959d/

Dat is ook logisch, want een kind van 2,5 jaar dat de kleuterklas binnenstapt, is niet plots een ander kind dan een week ervoor toen het nog naar de crèche ging. Maar nu wordt er dus wel verwacht dat het zindelijk is, dat het zelfstandiger kan zijn en dat het in een grotere groep kinderen kan functioneren. En van ouders verwachten we dat die vlot switchen.

Martens: “Ik stond vorig jaar zelf in een instapklasje. Ik merkte dat ouders vooral veel behoefte hadden aan informatie over hun kind. We moeten uitleggen dat wij niet altijd aanwezig zijn in de eetzaal. Dat het niet zo abnormaal is dat een kleuter zijn boterhammen niet opeet als hij met tientallen andere kinderen in een zaal zit. Ouders weten dat niet altijd. De mismatch tussen ouders en school komt niet per se doordat de leerkracht te weinig tijd zou hebben. De harde scheiding tussen crèche en school is gewoon voor veel ouders te zwaar.”
Idd, dat is het dus :D

Hier zit de dochter al anderhalve week met echt lopende diarre, niet normaal. Al twee keer naar de dokter geweest, maar er komt uit het kweekje niets naar boven dus moeten nu naar de gastro-enteroloog. Hopelijk vinden die iets, want het is meer water dan kak :unsure: Nochtans eet ze goed, drinkt ze goed, slaapt ze goed, geen koorts,... Ik snap er niets van.

Als je iets over jouw kind wil weten ga het gewoon vragen. Juffen/meesters kunnen niet pro-actief over 20 kinderen communiceren en zeker niet over randinformatie. Als er problemen zijn neem ik aan dat een juf dat wel zal communiceren of bespreken. Ik denk dat er wel beetje begrip mag zijn voor de kant van de leerkracht ook.

Het kan zijn dat ik een verkeerd beeld heb door mijn eigen kinderen want zowel de leerkrachten als de directie zijn hier heel vlot toegankelijk. Wij moeten de kinderen ook ophalen op de speelplaats (t.e.m 2e leerjaar), waar de juf/meester ook natuurlijk staat. Heb je vragen - dan wacht je even tot de rij weg is en bespreek je het met de leerkracht. De meeste leekrachten geven ook zelf aan tijdens het infomoment dat je ze in de ochtend ook mag aanspreken, of digitaal een berichtje sturen. Bij de directie mag je gewoon altijd binnenstappen of aanspreken.

Laatst bewerkt:
Die indrukken op school zullen zo hevig zijn dat je 2 mogelijkheden hebt:
- hij is zo actief (véél actiever dan in de creche) en zal direct om 12u in slaap vallen
- hij is zo hyperactief dat hij niet zal slapen in de namiddag en je hem om 4 uur mag oprapen.
Ik ga uit van een oververmoeide kleine die niet gaat kunnen slapen en dan als een blok gaat in slaap vallen.

maar een 2.5 jarige moet in de creche toch ook in een grote groep kinderen functioneren? en zelfstandiger zijn in eten?

Ik denk dat veel mensen verwend zijn met de hoeveelheid informatie die ze kregen over hun kind in de creche, en dat er dan inderdaad wel een serieuze aanpassing is wanneer ze naar het instapklasje gaan. Maar is die hoeveelheid informatie in de creche nodig voor een 2jarige?

(laat staan dat uw peuter thuis zijn eten altijd netjes opeet, of dat ge niet bezig zijt met zindelijkheid en zelfstandigheid)

maar een 2.5 jarige moet in de creche toch ook in een grote groep kinderen functioneren? en zelfstandiger zijn in eten?

Ik denk dat veel mensen verwend zijn met de hoeveelheid informatie die ze kregen over hun kind in de creche, en dat er dan inderdaad wel een serieuze aanpassing is wanneer ze naar het instapklasje gaan. Maar is die hoeveelheid informatie in de creche nodig voor een 2jarige?
Op school valt de volledige begeleiding (vaak) wel weg natuurlijk. Plots is dat in een grote refter zonder dat er een juf bij blijft zitten (nuja, meestal 2 juffen voor een volle refter ofzo).

Dat was ook mijn bedenking bij dat artikel, maar ik kan enkel de intro lezen (met het veelzeggende "ouders zijn zich steeds meer als klanten gaan gedragen") en wat @glashelder hier citeert.

Ik weet niet of men ouders van jonge kinderen nu echt helpt door ze via boekjes of apps een hoop details te geven over hoe de dag is verlopen in de crèche. Opnieuw maak ik me de bedenking dat dit geleidelijk aan de standaard is geworden, omdat je als ouder natuurlijk heel graag alles in detail wil weten en bij wijze van spreken elk detail uitvergroot want het is je kind.

Op school valt de volledige begeleiding (vaak) wel weg natuurlijk. Plots is dat in een grote refter zonder dat er een juf bij blijft zitten (nuja, meestal 2 juffen voor een volle refter ofzo).
Volgens mij eten de instappertjes (en mogelijk ook de eerste kleuterklas) in hun klas zelf, toch in de twee scholen die wij bezocht hebben.

Hier ook (volledige kleuterschool), maar dat is niet in alle scholen zo.
En al helemaal niet als Vooruit hun verplichte warme maaltijd wil doorvoeren.
niet verplicht, voor wie wil gratis toch?

en ook hier eten ze in de klas, maar ook in een refter zou ik me daar niet zo zorgen over maken. Kindjes volgen elkaar, qua zindelijkheid en eten is dat dus meestal gewoon positief. En van een dagje minder eten gaat ge ook niet dood

niet verplicht, voor wie wil gratis toch?

en ook hier eten ze in de klas, maar ook in een refter zou ik me daar niet zo zorgen over maken. Kindjes volgen elkaar, qua zindelijkheid en eten is dat dus meestal gewoon positief. En van een dagje minder eten gaat ge ook niet dood

Ja, hier eet mijn dochter (1e kleuterklas) in de refter en ze eet niet altijd even vlot. De juf weet dat ze af en toe eens extra moet helpen bij haar en ik heb dat niet voorgezegd ofzo. De juffen zijn meestal wel ervaren genoeg om te zien waar nog wat hulp nodig is en waar niet.

Terug
Bovenaan