Tour de France 2022

Als VDP zegt 'vandaag ben ik kopman' dan rijdt iedereen in zijn dienst en mag Jasper de sprint aantrekken als hem er nog bij is

Geloof ik toch ook niks van hoor. Als er gesprint wordt met Philipsen aanboord dan trekt VDP die sprint gewoon aan.

Van waar haal jij deze info? (Oprechte vraag)

Geloof ik toch ook niks van hoor. Als er gesprint wordt met Philipsen aanboord dan trekt VDP die sprint gewoon aan.
Gaat niet over vlakke etappes he
Ik heb eerlijk gezegd nog nergens een resultaat van Jasper gezien in zwaardere topwedstrijden waarin ze met beperkt groepje aankomen.
In Baloise wordt hem ook losgereden in de Ardennen-etappe he

Valt wel te zien hoe top Mathieu is.
Kan soms zeer wisselvallig uit de hoek komen qua vorm.
Dan trekken ze misschien ook iets sneller de kaart Philipsen.

Als VA effectief minimaal een week niets mag doen nu dan gaat die toch niet top aan de Tour beginnen. En net in eerste 3 dagen zou hij al veel punten kunnen verliezen
Vorig jaar had hij eind(?) mei appendicitis net na zijn recuperatieweek waardoor hij zelfs de Dauphiné miste en 10 dagen niet deftig kon trainen. Ik herhaal: na een rustweek. Dat zijn dus 17 dagen relatieve rust een maand voor de Tour.

Los hiervan is het wel heel toevallig dat Vingegaard en Roglic ook niet deelnamen aan het nationaal kampioenschap, met de coronagolf in het peloton en bij die ploeg in het achterhoofd.

Edit: Waarmee ik uiteraard niet bedoel dat die allemaal corona hebben, maar eerder dat ze vooral voorzichtig zullen willen zijn.

Gaat niet over vlakke etappes he
Ik heb eerlijk gezegd nog nergens een resultaat van Jasper gezien in zwaardere topwedstrijden waarin ze met beperkt groepje aankomen.
In Baloise wordt hem ook losgereden in de Ardennen-etappe he

euh daarom dat ik ook zeg met Philipsen aanboord. Als hij niet mee is gaan ze natuurlijk de kaart VDP trekken.

Dat VA minder zou zijn geloof ik ook niks van. Was zogezegd dit voorjaar ook wat minder door corona en reed toen toch nog een goeie PR en LBL. Kwam hen goed uit dat hij nu het BK niet moest rijden. Zal wel in orde zijn.

Dit is geen zever, dat is gewoon een feit: Als VDP zijn zinnen ergens op zet is hij de enige kopman die dag

En vorig jaar is ook gewoon niet echt relevant.
1e sprint vallen ze al achter hen (toen was het voor Merlier), 2e sprint is het voor hem. Rit 7 was ook voor Jasper en daarna waren Merlier en VDP al naar huis
Vorig jaar is in ieder geval meer relevant dan jouw voorspellingen/mening.

Van waar haal jij deze info? (Oprechte vraag)
In principe leveren "Hilly" etappes slechts 30-25-22-19... punten op. En volgens de officiële website staan etappes 4, 5, 6 & 8 aangeduid als zijnde Hilly. Etappes 13 & 15 zijn dan vreemd genoeg wel weer vlak op papier (en realiteit alles behalve).

Vanmiddag trouwens even de GCN preview gekeken... die 2de rit :rofl:. De eerste rit in lijn en dan gaan ze de renners in de laatste 20km, 18km dwars over het water sturen. That's gonna go well... dat gaat een méga-sprint zijn naar die brug en als de wind daar dan ook nog eens gaat spelen gaat het helemaal mooi worden. Het gaat op die manier niet duren tot op de kasseien voor de eerste slachtoffers gaan vallen.

Rit 4 is trouwens wel een sprint etappe volgens mij. Die "puist" op 10km van het einde is de Cap Blanc Nez (enkel de eerste kilometer, laatste 500m doen ze niet) en die is nu ook weer niet zo wreed. De enige vraag die je daar wel kan stellen is hoe er gaat gekoerst worden. Als de wind daar goed staat en Jumbo-Visma smijt daar, zoals ze in Parijs-Nice deden, de boel op de kant in de aanloop naar die klim dan zou het wel eens vervelend kunnen worden voor de sprinters. Als ik het mij goed kan herinneren is het opdraaien van de Cap Blanc Nez in Escalles ook een zeer smalle bedoening tussen die huizen dus er zouden inderdaad wel serieuze gaten kunnen vallen tegen dat ze boven zijn. Maar het is nog wel 10km nadien... als er daarachter direct organisatie komt kan alles nog. Maar dan gaat bv Jakobsen wel beter omhoog moeten rijden dan in die eerste rit van de Belgium Tour.

Vorig jaar had hij eind(?) mei appendicitis net na zijn recuperatieweek waardoor hij zelfs de Dauphiné miste en 10 dagen niet deftig kon trainen. Ik herhaal: na een rustweek. Dat zijn dus 17 dagen relatieve rust een maand voor de Tour.

Los hiervan is het wel heel toevallig dat Vingegaard en Roglic ook niet deelnamen aan het nationaal kampioenschap, met de coronagolf in het peloton en bij die ploeg in het achterhoofd.

Edit: Waarmee ik uiteraard niet bedoel dat die allemaal corona hebben, maar eerder dat ze vooral voorzichtig zullen willen zijn.
per dag rust heb je 2 dagen nodig om terug op zelfde niveau te komen (grofweg)
Dus 17 dagen rust -> 34 dagen nodig

Hij was in begin van de Tour echt niet top he
euh daarom dat ik ook zeg met Philipsen aanboord. Als hij niet mee is gaan ze natuurlijk de kaart VDP trekken.

Dat VA minder zou zijn geloof ik ook niks van. Was zogezegd dit voorjaar ook wat minder door corona en reed toen toch nog een goeie PR en LBL. Kwam hen goed uit dat hij nu het BK niet moest rijden. Zal wel in orde zijn.
Als hij effectief een week rust moet nemen dan zal hij wel minder zijn ja
Hij was niet top in PR, LBL was nog eens week later en Amstel zat er tussen
Vorig jaar is in ieder geval meer relevant dan jouw voorspellingen/mening.
Dat is geen voorspelling/mening dat is een feit: Matje is de baas

Dat is geen voorspelling/mening dat is een feit: Matje is de baas
Moest dat waar zijn waarom gaat Merlier dan vertrekken? Merlier was duidelijk team Mathieu, veel meer dan Philipsen, tenzij daar in het afgelopen jaar intern iets veranderd is wat ik niet meteen verwacht. Mathieu krijgt bij Alpecin de kans om zijn goesting te doen maar ik denk dat het een beetje te kort door de bocht is van te denken dat hij daar voor het hele team de lijnen uit zet...

Moest dat waar zijn waarom gaat Merlier dan vertrekken? Merlier was duidelijk team Mathieu, veel meer dan Philipsen, tenzij daar in het afgelopen jaar intern iets veranderd is wat ik niet meteen verwacht. Mathieu krijgt bij Alpecin de kans om zijn goesting te doen maar ik denk dat het een beetje te kort door de bocht is van te denken dat hij daar voor het hele team de lijnen uit zet...
Moet die vertrekken of wilt die zelf weg? Eerder het laatste

En er zijn niet meteen wedstrijden die VDP wilt winnen waarbij Merlier ook kanshebber is imo.
Maar het gaat vooral om het feit dat Matthieu echt wel enige kopman is als er iets in het rood op zijn agenda staat

Moet die vertrekken of wilt die zelf weg? Eerder het laatste

En er zijn niet meteen wedstrijden die VDP wilt winnen waarbij Merlier ook kanshebber is imo.
Maar het gaat vooral om het feit dat Matthieu echt wel enige kopman is als er iets in het rood op zijn agenda staat
Merlier is geen concurrentie voor Mathieu uiteraard maar ze zijn wel perfect complementair daar waar Philipsen en Mathieu soms wel tegenstrijdige belangen kunnen hebben. Stel dat Philipsen goed uit Denemarken komt voor groen... ik kan mij niet voorstellen dat ze daar het groen dan te grabbel gaan gooien. Ik zeg niet dat Philipsen dan plots dé kopman wordt maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat hij dan geen vrije rol krijgt naast Mathieu.

Ik vermoed trouwens ook wel dat Merlier zelf ook weg wil maar ik begrijp nog steeds niet goed waarom... enfin, waarom ga je Merlier zijnde in godsnaam naar Quick-Step waar Jakobsen DE man is en hij dus evengoed naast de Tour selectie zou vallen? De meest logische reden die ik kan bedenken is dat hij bij Quick-Step meer kan verdienen, wat ik ook raar zou vinden want PatLef overbetaald niet. Het enige wat ik daarnaast zou kunnen bedenken als reden is dat Merlier in conflict ligt/lag met de Roodhooft's, omtrent dat gedeelde kopmanschap zou ik dan denken, en daarom vooral gewoon weg wil en dat alle anderen zaken bijkomstig zijn.

Dat één van die twee, Philipsen of Merlier weg is, is voor allebei in ieder geval een absolute zegen. Vind dat ze nog lang gebleven zijn. Ik heb veel respect voor die ploeg en de Roodhooft's maar dat is al verschillende keren schaamtelijk geweest die twee heren in een koers waar ze allebei konden winnen of dat op zijn minst dachten. Dit jaar toch ook ergens weer met twee in de kopgroep en uiteindelijk laatste en voorlaatste (en ja ok daar hebben ze zich allebei dan vermoedelijk leeg gereden achter aanvallers maar ook daar had gewoon één van de twee zolang hij kon moeten gaan achter alles wat wegreed en de andere in een zetel moeten brengen tot aan de streep imo, over de Tour van vorig jaar begin ik zelfs niet, na x aantal ritten van spurter veranderen in een Tour :laugh: ).

Dat één van die twee, Philipsen of Merlier weg is, is voor allebei in ieder geval een absolute zegen. Vind dat ze nog lang gebleven zijn. Ik heb veel respect voor die ploeg en de Roodhooft's maar dat is al verschillende keren schaamtelijk geweest die twee heren in een koers waar ze allebei konden winnen of dat op zijn minst dachten. Dit jaar toch ook ergens weer met twee in de kopgroep en uiteindelijk laatste en voorlaatste (en ja ok daar hebben ze zich allebei dan vermoedelijk leeg gereden achter aanvallers maar ook daar had gewoon één van de twee zolang hij kon moeten gaan achter alles wat wegreed en de andere in een zetel moeten brengen tot aan de streep imo, over de Tour van vorig jaar begin ik zelfs niet, na x aantal ritten van spurter veranderen in een Tour :laugh: ).

Was Scheldeprijs. En ook een beetje GW waar ze ook beiden meewaren en gewoon beiden sprinten voor de ereplaatst ipv een op te offeren om dat gat proberen dicht te rijden. Ik denk dat ze bij QS gewoon een pak duidelijk zullen zijn en nooit Jakobsen en Merlier samen aan de start zullen brengen. Er zijn genoeg wedstrijden op een jaar om iedereen een mooi vol programma te geven.

Zowel Merlier als Philipsen hun waarde is gewoon "te" hard gestegen de laatste 2 jaar. Dat de wegen scheiden is toch maar de logica.
Als sprinter heb je ook niet veel teams waar je naartoe kan en waarvan je weet dat ze je geweldig gaan ondersteunen. Of wil je zoals Viviani bij Cofidis gaan verkommeren?

Er zijn weinig WT-ploegen die zonder kopman voor GC of topsprinter naar de Tour afzakken.
Ik kom eigenlijk vooral bij Trek uit als kandidaat. Zij hebben het budget, geen kopman voor het klassement, eerder klassiek gericht en hebben geen topsprinter. Pedersen, Stuyven, Mollema, leuke coureurs maar als ze samen 5 koersen op een jaar winnen is het veel hé.
Bij Trek-Segafredo lijken ze eerder te rekruteren op basis van waar kunnen wij fietsen/koffie verkopen ipv meer koersen te willen winnen. Wat uiteraard hun recht is als sponsor.

Er zijn weinig WT-ploegen die zonder kopman voor GC of topsprinter naar de Tour afzakken.
Ik kom eigenlijk vooral bij Trek uit als kandidaat. Zij hebben het budget, geen kopman voor het klassement, eerder klassiek gericht en hebben geen topsprinter. Pedersen, Stuyven, Mollema, leuke coureurs maar als ze samen 5 koersen op een jaar winnen is het veel hé.
Bij Trek-Segafredo lijken ze eerder te rekruteren op basis van waar kunnen wij fietsen/koffie verkopen ipv meer koersen te willen winnen. Wat uiteraard hun recht is als sponsor.
Pedersen staat 5de in de zegeranking (.1+), met 6 zeges en 7 tweede en 3 derde plekken, veel daarvan allemaal in massasprints. Niet altijd tegen de supertoppers, maar die heeft o.a. dit jaar Van Aert, Philipsen, Cavendish, Kooij (4de in de zegestand), ... allemaal al geklopt dit jaar.

Laatst bewerkt:
Zowel Merlier als Philipsen hun waarde is gewoon "te" hard gestegen de laatste 2 jaar. Dat de wegen scheiden is toch maar de logica.
Als sprinter heb je ook niet veel teams waar je naartoe kan en waarvan je weet dat ze je geweldig gaan ondersteunen. Of wil je zoals Viviani bij Cofidis gaan verkommeren?

Kunt ge anders nog neerbuigender doen over de sportieve prestaties van een ploeg? :sarcastic:

Met Hoole, Baroncini, Skjelmose, Juanpe Lopez en op termijn Thibau Nys hebben ze overigens al mooi ingezet op de toekomst.

Twas erger... het was niet na x aantal ritten. Het was: "nu Merlier heeft gewonnen is het aan Jasper tot hij eens wint" :sop:

Om er even een quote tussen te smijten waarvan ik gisteren nog opmerkte dat ze hier de laatste tijd wel heel vaak passeerde:
... het domste wat ik in lange tijd gezien heb.
en Trek had met hun Chiro Boys "We wisselen af, iedereen mag eens sprinten" nochtans een zeer goede sollicitatie voor die titel.

Een renner wordt dan ook niet betaald om koersen te winnen op zich. Een renner wordt betaald om exposure te genereren voor de ploegsponsors. Een logische manier daarvoor is véél winnen (noem het gerust de PatLef way) maar er zijn ook andere manieren om dat te doen. En het hangt er ook maar vanaf welke markt je wil targetten.

Pedersen staat 5de in de zegeranking (.1+), met 6 zeges en 7 tweede en 3 derde plekken, veel daarvan allemaal in massasprints. Niet altijd tegen de supertoppers, maar die heeft o.a. dit jaar Van Aert, Philipsen, Cavendish, Kooij (4de in de zegestand), ... allemaal al geklopt dit jaar.
Gaan we nu plots Besseges, Sarthe of de Fyn Rundt hoog inschatten? Kooij won dit jaar al 8 koersen, straks moet hij nog in de plaats van van Aert mee naar de Tour.

Trek won vorig jaar 2 koersen op WT-niveau. Voorlopig zitten ze ook aan 2. Ik vind dat niet spectaculair.

Gaan we nu plots Besseges, Sarthe of de Fyn Rundt hoog inschatten? Kooij won dit jaar al 8 koersen, straks moet hij nog in de plaats van van Aert mee naar de Tour.

Trek won vorig jaar 2 koersen op WT-niveau. Voorlopig zitten ze ook aan 2. Ik vind dat niet spectaculair.
Nvm, had uw post compleet verkeer gelezen. Ik dacht dat je bedoelde dat Trek de enige WT-ploeg in de Tour was zonder serieuze klassementsman of sprinter. Nu ik het nog eens lees, snap ik niet goed hoe ik dat ervan heb gemaakt. 😅

Ik vind Wanty btw wel een heel goeie ploeg voor Merlier. Daar is de link met het veldrijden er ook nog eens én hun sprinter (Kristoff) bolt het af.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan