Lode, stop eens... jij kan hier wel doen alsof de regels zo enorm duidelijk zijn en jij als enige goed interpreteert maar dat zijn ze niet aangezien de UCI bij hun strafsegment ook spreekt van obstructie, iets wat zo goed als altijd het geval is als je van je lijn afwijkt. En dus nee je moet niemand per se "in gevaar" brengen. Van Aert begint zijn sprint in het midden van de weg en eindigt bijna volledig rechts. Iets waarvoor regelmatig een deklassering volgt, ook als er niemand bijna tot vallen wordt gebracht.
5.1. Deviation from the chosen line that obstructs or endangers another rider or irregular sprint (including pulling the jersey or saddle of another rider, intimidation or threat, blow from the head, knee, elbow, shoulder, hand, etc.).
Rider: CHF 500 fine, 25%** penalty in the points classification and/or mountains classification (1) and relegation to last place in the rider’s group
Maar regels "as written" is toch ook belachelijk om alleen daarmee te zwaaien tegelijkertijd?
Dan wijkt elke renner uit, ook al is het maar één mm, volgens de "rules as written".
Intrepretatie is inderdaad een belangrijk gegeven.
En ik snap meningen in beide richtingen. Maar kijk trouwens ook eens naar de wegmarkeringen. Op het moment dat hij aanzet heeft hij Laporte links van hem en wanneer ze dichterbij elkaar komen wijkt hij inderdaad een beetje uit naar rechts, en volgt daarbij de wegmarkering. Die tov. het parcours ook naar rechts gaat.
Ja, stomme details, maar ook niet onlogisch om dat ietsofwat te volgen terwijl je alles geeft.
Mijn persoonlijke mening is dat het belachelijk zou zijn om hiervoor te gaan bestraffen, zeker omdat het geen plotse afwijking is. Dat lijkt me toch ook de crux te zijn van "deviation" dat het een plots gegeven is, of "deliberate"/met de bedoeling om te hinderen. Maar, zoals ik zeg, dat is mijn persoonlijke mening.
Kan natuurlijk altijd een "subtiel" spelletje geweest zijn. Waarom gaat Laporte nog zo ver mee in de sprint? Met welk doel? Met de tinfoil hat op, zou je kunnen denken dat het misschien de "bedoeling" was om nog te gaan blokkeren, want ook hij gaat op het einde nog iets mee naar rechts, waardoor er moeilijker iemand links van VA door kan, en de nadar zorgt daar rechts voor. Dus als je zo begint door te denken is het wel "malafide".
Zo'n dingen zullen wel altijd moeilijk te beoordelen blijven.