Tour de France 2022

Bon, 't is weer de moment om iemands woorden te verdraaien? Ik plaats nog letterlijk een uitroepteken achter 'vooralsnog' en dat wordt letterlijk genegeerd.

Ik heb gewoon gezegd dat hij op dit moment sterker oogt in kleinere rittenkoersen dan in de grote rondes, nergens heb ik hem afschreven als grote ronderenner. :laugh:

Nu ga je er al vanuit dat doping op grote schaal zou worden gebruikt, als in op teambasis.
Dat is echt al gewoon heel grootschalig en zeer georganiseerd.

Waarom rijden de renners tegenwoordig zo snel? Simpel omdat trainingsmethoden, inzichten en materiaal steeds beter en beter worden, de generatie nu is ook gewoon waanzinnig getalenteerd en al van heel jong bezig om asap op het hoogste niveau te staan.
Gooi dat samen en je hebt uw antwoord al gevonden.
Snap niet goed waarom er over verboden middelen zou moeten gesproken worden.

Zeker op vlak van dat materiaal is de innovatie heel groot. Neem nog maar simpel van 2010 en eentje van nu, het verschil is immens. Ook amateurs rijden relatief sneller dan 10 jaar geleden. In het materiaaltopic zijn we bezig dat een absolute topband 6watt minder rolweertand zou hebben tegenover aan andere topband, dit draagt ook gewoon allemaal bij.
De eeuwige cirkel, in de US postal tijdperk kwam men ook met dergelijke beweringen, natuurlijk is er vooruitgang, maar is nogal gemakkelijke dooddoener. Ik ben eerder van overtuigd dat we jammergenoeg veel 'verdachte' prestaties nooit volledig opgehelderd gaan zien of geloven we hier allemaal resoluut dat een bejaarde Chris Horner de Vuelta proper heeft gewonnen en dat Gilbert in zijn wonderjaar 2011 zelfs op een verkeersdrempel de rest uit de wielen reed, het levend lijk Froome die in de Vuleta vanuit het niets als nieuwe ronderenner werd geboren, Colbrelli die door een boterham minder te rijden plots absolute wereldtop werd en dan abrupt bijna dood neerzijgt, dat dit allemaal door nieuwe inzichten en materiaal komt?

De tijden waarin we van ezels renpaarden maakten door middel van doping ligt echt wel achter ons, met dank aan het bloedpaspoort. Zoals Poli kon winnen op de Ventoux, is dat vandaag ondenkbaar voor gelijkaardige profielen.

Is het helemaal clean? Absoluut niet, het blijft sport, dus er zullen altijd valsspelers zijn - Volta a Portugal! Zaken als salbutamol of die jiffybags zijn niet bewezen, maar geven wel aan dat grenzen altijd worden opgezocht. Maar de effecten daarvan zijn echt wel beperkt ivm epo.

Tegenwoordig zien we vooral dominante teams, omdat gewoon de beste renners bij elkaar worden gezet en de best mogelijke omkadering bij elkaar wordt gekocht. Maar over 10jaar spreken over de product X jaren? Dan zal dat gaan over de Ketonenjaren, maar meer ook niet.

Wielrennen blijft een klein achtergesteld sportje ivm de grote dopingsporten zoals atletiek. Eens de bal aan het rollen gaat in andere sporten, kan er al eens naar wielrennen gekeken worden - net zoals het geval was bij Epo. Maar vooralsnog bestaat er simpelweg geen product dat de effecten van EPO ook maar benaderd, dus het is wat onzinnig om altijd maar die dopingreflex te hebben. Terwijl mensen die niet hebben in tennis, atletiek, zwemmen,... Jammer! Dat terwijl wielrennen altijd pas laat op het feest is, en zeker niet innovatief is wanneer het gaat over doping/omkadering.

Nu: koers!

De eeuwige cirkel, in de US postal tijdperk kwam men ook met dergelijke beweringen, natuurlijk is er vooruitgang, maar is nogal gemakkelijke dooddoener. Ik ben eerder van overtuigd dat we jammergenoeg veel 'verdachte' prestaties nooit volledig opgehelderd gaan zien of geloven we hier allemaal resoluut dat een bejaarde Chris Horner de Vuelta proper heeft gewonnen en dat Gilbert in zijn wonderjaar 2011 zelfs op een verkeersdrempel de rest uit de wielen reed, het levend lijk Froome die in de Vuleta vanuit het niets als nieuwe ronderenner werd geboren, Colbrelli die door een boterham minder te rijden plots absolute wereldtop werd en dan abrupt bijna dood neerzijgt, dat dit allemaal door nieuwe inzichten en materiaal komt?
Het probleem komt deels ook gewoon voort uit het feit dat er een aantal ploegen zijn die hyper-professioneel zijn en er echt alles aan doen om elke 0,2% extra op te gaan zoeken. Het gaat volgens mij niet over zuiver 1 ding dat ze beter doen, het gaat over een hele waaier aan zaken waarop ze kleine (en minder kleine) edges nemen t.o.v. andere teams en als je dat allemaal optelt spreken we waarschijnlijk niet meer over 1% maar misschien over 3, 4, 5%. Combineer dat met renners die intrinsiek dan ook nog beter zijn dan de renners bij teams die die edges niet gaan opzoeken en je krijgt een gigantisch verschil.

Vergelijk bv Naesen, 5 jaar geleden toch nog één van de Belgen waar naar gekeken werd, eens gewoon 1 op 1 met Van Aert. Van Aert is intrinsiek met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid al de betere renner van de 2 maar als je dan naast het materiaal en positie (fiets, kledij, windtunnel...) dan ook nog ziet dat de ene alles wat hij eet tot op de gram afweegt en de ander 5 uur gaat trainen, niks eet maar dan nadien de hele koekenkast plundert, mag het dan écht zo'n verrassing zijn dat er sommige mannen precies met kop en schouder bovenuit steken?

De tijden waarin we van ezels renpaarden maakten door middel van doping ligt echt wel achter ons, met dank aan het bloedpaspoort. Zoals Poli kon winnen op de Ventoux, is dat vandaag ondenkbaar voor gelijkaardige profielen.
Poli (of gelijkaardige renners) zullen nog steeds winnen als ze starten met 25 minuten voorsprong aan de voet van Ventoux. Hij hield nog 4 minuten over boven en kon dan standhouden tijdens de afdaling naar Carpentras.

Het probleem komt deels ook gewoon voort uit het feit dat er een aantal ploegen zijn die hyper-professioneel zijn en er echt alles aan doen om elke 0,2% extra op te gaan zoeken. Het gaat volgens mij niet over zuiver 1 ding dat ze beter doen, het gaat over een hele waaier aan zaken waarop ze kleine (en minder kleine) edges nemen t.o.v. andere teams en als je dat allemaal optelt spreken we waarschijnlijk niet meer over 1% maar misschien over 3, 4, 5%. Combineer dat met renners die intrinsiek dan ook nog beter zijn dan de renners bij teams die die edges niet gaan opzoeken en je krijgt een gigantisch verschil.
Dit inderdaad.
Net de laatste reportage gezien van tour de Tietema. Die gasten hebben dus per renner een aparte matras die ze meesleuren van hotel naar hotel elke dag. Alsook een mobiele airco Indien niet aanwezig. Dat is alweer een extra camionette en 2 man (die waarschijnlijk nog andere taken hebben ook) en wat logistiek gedoe. Ik denk niet dat pakweg lotto dit doet.

Poli (of gelijkaardige renners) zullen nog steeds winnen als ze starten met 25 minuten voorsprong aan de voet van Ventoux. Hij hield nog 4 minuten over boven en kon dan standhouden tijdens de afdaling naar Carpentras.
Niet mee eens. De rit tot de voet kostte toch ook meer dan genoeg krachten en om dan met zijn gewicht (85kg volgens wiki + gigantisch en zwaar stalen Pinarello frame) slechts 21minuten te verliezen... Ik acht dat toch echt niet meer mogelijk hoor. Als hij fris aan de voet mag starten met 25', kan ik het nog wel volgen, maar niet na een solo van 100km. Had hij ook niet een solovlucht van 160km in de benen van een paar dagen terug?

Het was 1994 hé, zowat hét jaar waarin het Italiaanse wielrennen hoogdagen vierde met dank aan EPO.

Toen ze enkele jaren geleden bij Jumbo hun eten tot op de gram op hun bord kregen werd daar nogal lacherig over gedaan. Dan kreeg je renners die daar "niet aan wilden meedoen". Tsja, ofwel haal je het onderste uit de kan ofwel modder je aan. Voeding is gewoon het allerbelangrijkste aspect voor een sporter, als je dat tot in de puntjes voor mekaar hebt (zowel op wedstrijden als dagdagelijks) dan heb je een stapje voor.

Denk inderdaad dat Oli Naesen wel een goed voorbeeld is. Tussen '17-'19 hoorde die gewoon bij de top 50 coureurs in de wereld, nadien is het serieus bergaf gegaan. En als je dan verhalen leest over hoe hij trainde, of 10kg bij kwam in de winter, dan moet je je wenkbrauwen toch ook weleens fronsen. Het blijft ook gek dat op zo'n niveau veel renners nog met een persoonlijke trainer werken die ze nog kennen van bij de nieuwelingen.

Domper voor Tadej Pogacar. Rafal Majka, zijn beste knecht, moet opgeven door een dijbeenblessure. De Pool liep gisteren z'n kwetsuur op door zijn mechanische pech. Pogacar heeft zo nog amper drie ploegmakkers in koers: Marc Hirschi, Brandon McNulty en Mikkel Berg.

Zware klap inderdaad. Het is dan verwonderlijk dat de man die het minst in vorm was, Hirschi, er dan nog altijd bij is.

Het werd sowieso al moeilijk voor Pogacar, maar dit helpt natuurlijk niet,. Ook al doet hij vaak wel zaken op zijn eentje, veel flexibiliteit of mogelijkheden geeft dit toch niet meer.

EDIT: Wellens ook naar huis nà een positieve corona-test .... Toch ook maar een bleke Tour voor hem. Benieuwd of we hem nog terugzien in de Tour.

Dit inderdaad.
Net de laatste reportage gezien van tour de Tietema. Die gasten hebben dus per renner een aparte matras die ze meesleuren van hotel naar hotel elke dag. Alsook een mobiele airco Indien niet aanwezig. Dat is alweer een extra camionette en 2 man (die waarschijnlijk nog andere taken hebben ook) en wat logistiek gedoe. Ik denk niet dat pakweg lotto dit doet.
Dat deed Patje zijn ploeg 20 jaar geleden ook al hoor
En lotto doet dat ook

Ook wel grappig hoe er een paar dagen geleden zo'n 'fuss' werd gemaakt rond de baaldag van Jumbo-Visma en het verlies van enkele van hun sterkhouders. Wanneer andere ploegen dit overkomt, UAE om maar een échte pechvogel te noemen, wordt dit door Sporza precies weggeschreven als een fait-divers.

Die 'marginal gains' die hier geopperd worden zijn toch ook maar krak hetzelfde als US Postal die in 2000 met hun bergtrein en hoge trapfrequentie afkwamen hoor.
Niet dat ik Jumbo en andere topploegen beticht van georganiseerde doping zoals Armstrong en co, maar 't is maar gewoon een uitleg gelijk een andere hoor.

Die 'marginal gains' die hier geopperd worden zijn toch ook maar krak hetzelfde als US Postal die in 2000 met hun bergtrein en hoge trapfrequentie afkwamen hoor.
Niet dat ik Jumbo en andere topploegen beticht van georganiseerde doping zoals Armstrong en co, maar 't is maar gewoon een uitleg gelijk een andere hoor.
Ik ben het hier ook wel mee eens.

...

Iedereen weet dat het door de Ketonen komt :unsure:

Was dus door dat voorval van gisteren dat Majka moet opgeven.
Als Pogacar dit nog kan afmaken (zal heel moeilijk worden maar het is Pogacar) dan zal het toch wel een ferm nummer zijn.

Wout is ook weer weg 😄

Niet mee eens. De rit tot de voet kostte toch ook meer dan genoeg krachten en om dan met zijn gewicht (85kg volgens wiki + gigantisch en zwaar stalen Pinarello frame) slechts 21minuten te verliezen... Ik acht dat toch echt niet meer mogelijk hoor. Als hij fris aan de voet mag starten met 25', kan ik het nog wel volgen, maar niet na een solo van 100km. Had hij ook niet een solovlucht van 160km in de benen van een paar dagen terug?

Het was 1994 hé, zowat hét jaar waarin het Italiaanse wielrennen hoogdagen vierde met dank aan EPO.
"slechts" 21 minuten :confused: De Ventoux is een beklimming van een uur voor de topklimmers. Als je daar dan op rijdt op 1h21 dan ben je dik 33% trager... cru gesteld: als een topklimmer daar tegen 6wkg op rijdt kan je met die marge dus grofweg 4.5wkg rijden. In absolute vermogens zal dat door de weight penalty niet zo zot ver van elkaar liggen (~390W) maar een zwaardere renner trapt ook iets makkelijker een hoger absoluut vermogen.

Alsof enkel de Italianen Epo namen?

En agree to disagree ;-)

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan