Tour de France 2023

Wie wint de tour de france

• Jonas Vingegaard

Stemmen: 66 45,8%
  • Tadej Pogacar

Stemmen: 72 50,0%
  • Hindley Jai

Stemmen: 1 0,7%
  • Mas Enric

• Carapaz Richard

Stemmen: 0 0,0%
  • Gaudu David

• Martínez Daniel Felipe

• Mas Enric

• Yates Adam

• O'Connor Ben

• Iemand anders namelijk,...

Stemmen: 2 1,4%

• Totaal aantal stemmers
    144
Toch blij dat ik een Vlaming ben op dagen als vandaag, zo een weelde in het peloton. Je zal maar Nederlander zijn en voor het tiende jaar op rij moeten kijken naar Johnny die vertelt over het prikkeldraad in zijn bil.

Uhm sinds Johnny in de prikkeldraad heeft gelegen
Ik denk dat je paar mensen vergeet de afgelopen 10 jaar deftige dingen hebben getoond :rolleyes:

Dumoulin- Groenewegen-jakobsen - Mvdp - Van Baarle -kruijswijck - Mollema - Gesink - Terpstra - 🌮 zelf Lars Boom

Het oordeel van de jury in deze is wel terecht denk ik.
Phillipsen ziet duidelijk dat Cav voorligt en wilt naar zijn wiel gaan dus springt naar rechts. Girmay kan het wiel dan al niet meer houden.
Het is Cavendish die van midden naar rechts naar links gaat.

Dat is nu eenmaal sprinten in de tour, op het scherpst van de snee. En als dan de dranghekken niet goed staan dan komt dat de veiligheid en de spint niet ten goede.

Het oordeel van de jury in deze is wel terecht denk ik.
Phillipsen ziet duidelijk dat Cav voorligt en wilt naar zijn wiel gaan dus springt naar rechts. Girmay kan het wiel dan al niet meer houden.
Het is Cavendish die van midden naar rechts naar links gaat.

Dat is nu eenmaal sprinten in de tour, op het scherpst van de snee. En als dan de dranghekken niet goed staan dan komt dat de veiligheid en de spint niet ten goede.
Correcte analyse. Girmay lijkt een seconde te twijfelen en Philipsen duikt in het gat. Dat er hier zelf over een DSQ. Van de drie sprints is deze toch het minste waaraan men moet twijfelen.

Ik zie hier minstens 3 man de fout minstens deels in de schoenen van Cav schuiven... dan ken je de regels gewoon niet.

Renners moeten in hun lane blijven, tenzij ze een clear bike length lead hebben. Op het moment dat Cavendish naar de boarding schuift zitten Girmay en Philipsen nog gewoon in zijn wiel, hij mag zelfs van rechts nog helemaal naar links rijden, allemaal reglementair. Vanaf het moment dat Philipsen er naast komt moet Cav zijn lijn houden maar dat doet hij ook. Cavendish rijdt hier een 100% clean sprint, daar is zelfs gewoon geen discussie over.

Dat gezegd zijnde vond ik hier toch wel weinig aan. Als die eerste sprint geen DSQ was, dan was die van gisteren er nooit van zen leven één.

Edit: een groot deel van het probleem is dat de lead-outs van Mathieu technisch gewoon matig tot slecht zijn. Een ervaren lead-out brengt zijn spurter tegen de barrier en laat net voldoende plaats om zijn spurter er nog tussen te laten en spurt nog door waardoor de rest ofwel rond moet ofwel in het wiel een beetje gevangen zit. Mathieu compenseert dat gebrek aan ervaring met brute kracht maar dan werk je dus zo´n scenario´s in de hand imo.

Volledig akkoord mee :) . Ik heb Philipsen persoonlijk nog steeds geen duidelijke fouten zien maken in de spurt. Mathieu is een fantastische lead out maar zoekt al is meer de grens op tijdens zo'n lead out, imo.

Ik zie hier minstens 3 man de fout minstens deels in de schoenen van Cav schuiven... dan ken je de regels gewoon niet.

Renners moeten in hun lane blijven, tenzij ze een clear bike length lead hebben. Op het moment dat Cavendish naar de boarding schuift zitten Girmay en Philipsen nog gewoon in zijn wiel, hij mag zelfs van rechts nog helemaal naar links rijden, allemaal reglementair. Vanaf het moment dat Philipsen er naast komt moet Cav zijn lijn houden maar dat doet hij ook. Cavendish rijdt hier een 100% clean sprint, daar is zelfs gewoon geen discussie over.

Dat gezegd zijnde vond ik hier toch wel weinig aan. Als die eerste sprint geen DSQ was, dan was die van gisteren er nooit van zen leven één.

Edit: een groot deel van het probleem is dat de lead-outs van Mathieu technisch gewoon matig tot slecht zijn. Een ervaren lead-out brengt zijn spurter tegen de barrier en laat net voldoende plaats om zijn spurter er nog tussen te laten en spurt nog door waardoor de rest ofwel rond moet ofwel in het wiel een beetje gevangen zit. Mathieu compenseert dat gebrek aan ervaring met brute kracht maar dan werk je dus zo´n scenario´s in de hand imo.
Over welke regel heb je het waar staat dat er een clear bike length lead moet zijn?

Los daarvan, wel frustrerend om steeds moeten te lezen "je moet rechtdoor sprinten" zoals een Vinokourov bv.
Dit is de regel die in het reglement staat:

2.3.036 Sprints
Riders shall be strictly forbidden to deviate from the lane they selected when launching into the sprint and, in so doing, endangering others.

Daar staat niet in dat je niet niet mag afwijken van je lijn. Je mag het alleen niet wanneer je iemand anders in gevaar brengt. Net dat laatste is natuurlijk niet zo zwart wit en meteen de reden waarom een Philipsen mogelijk geen DSQ heeft gekregen. Je kan ook moeilijk "endangering" veranderen door "hindering". Dan ga je de helft van de sprinters moeten diskwalificeren.

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat we onbewust toch allemaal onze chauvinistische bril op hebben maar langs de andere kant, sprinten is al jaar en dag op het scherp van de snee en bikkelhard. Gisteren was daar een mooi voorbeeld van, mocht Fabio of Ewan op de plek van Bini gereden hebben had het ook anders uitgedraaid denk ik.

Ik denk dat je de snelheid waarmee ze spurten ook niet mag onderschatten. Vanuit onze zetel heb je een mooi overzicht maar tegen de 60-70km/u waarmee die mannen rijden is dat allemaal zo evident niet.

Had hij niet ingesloten en geblokkeerd geweest (door ploegmaat Laporte) dan had VA zeker 2des geweest.
(Of hij had gewonnen is moeilijk te zeggen maar Philipsen had toch duidelijk minder snelheid)

Wel een verdiende winnaar in Pedersen!

Terug
Bovenaan