Transplantaties

Ja maar wil tonen dat ik het allemaal alleen kan
zoals @515 zegt: er is niks mis met hulp te vragen, zeker als je weet dat je zelf ook nog voor voldoende uitdagingen staat in verband met je gezondheid. Je wil niet zelf half gekraakt starten aan uw eigen operatie.

Maar ik wens je in elk geval veel sterkte en moed en hopelijk een vlot herstel voor beiden.

Het is niet erg om hulp te vragen hoor, zeker niet als je daardoor zelf wat minder stress kan hebben.
Hoe stelt je vrouw het?
Vrouw stelt het heel goed is al naar gewone kamer nier werkt al 40%. Ik heb nu eens normaal kunnen slapen :). Ik heb geen ouders meer, haar ouders zijn er nog maar haar ma heeft lichte dementie kan al vb geen auto meer rijden dus als ze hier iets komt doen ben ik de helft van mijn boel kwijt.
De was van dit weekend heeft zij gedaan onze kleren zijn dan als karton, ze gebruikt geen wasverzachter en geen droogkast.

Ja maar wil tonen dat ik het allemaal alleen kan

Kan je geen beroep doen op iets als gezinshulp via de ziekenkas? Daarvoor bestaan er zo'n diensten. Als het moet lukt er veel, maar als je al wat hulp krijgt met was, plas, poetsen of koken, krijg je ook wel meer ruimte om aandacht aan de kinderen te geven. Ook voor je vrouw kan dat wat gemoedsrust geven, dat het allemaal wel goed komt. Uiteindelijk wordt iedereen daar beter van.

Misschien nog eens extra vermelden dat je je simpelweg bewust kan registreren als orgaandonor mensen... Just do it. 😉

Done. Ik heb alles aangepast naar 'Ik stem uitdrukkelijk toe'. (Ipv Veronderstelde toestemming)

Hoe gaat het nu met jullie?
Niet zo goed nierfunctie is wat achteruit gegaan maar dat is niet abnormaal, ze heeft wel soms enorme buikpijn en ze zouden mss haar oude nier eruit halen.
Morgen gaan we meer weten, thuis is het wat vervelen natuurlijk opeens heb je heel veel tijd. Zaterdag is het mijn dochter haar lente feest de viering gaat door maar dat is ook alles, ze mag niet mee ( teveel mogelijke contacten ).
Buiten ons gezin en kliniek mag ze geen contacten hebben ( terug naar covid tijdperk )

Ik heb me zopas geregistreerd en uitdrukkelijk toestemming gegeven. Dacht dat dit enkel kon via het gemeentehuis maar is met enkele clicks online al gefixt.

Niet zo goed nierfunctie is wat achteruit gegaan maar dat is niet abnormaal, ze heeft wel soms enorme buikpijn en ze zouden mss haar oude nier eruit halen.
Morgen gaan we meer weten, thuis is het wat vervelen natuurlijk opeens heb je heel veel tijd. Zaterdag is het mijn dochter haar lente feest de viering gaat door maar dat is ook alles, ze mag niet mee ( teveel mogelijke contacten ).
Buiten ons gezin en kliniek mag ze geen contacten hebben ( terug naar covid tijdperk )
Pittig weer, die onzekerheid en consequenties. Hopelijk morgen goed nieuws 🤞

Succes en sterkte @kenneke2.0 . Hopelijk slaat de nier goed aan en komt alles weer goed 🤞 .

Ik sta zelf al behoorlijk lang op de orgaandonorlijst via de gemeente. Ik vind dat eerlijk gezegd een evidentie. Als je er zelf niet meer bent en je kunt iemand zijn leven redden/vergemakkelijken, dan lijkt me dat gewoon een logische beslissing.

Succes en sterkte @kenneke2.0 . Hopelijk slaat de nier goed aan en komt alles weer goed 🤞 .

Ik sta zelf al behoorlijk lang op de orgaandonorlijst via de gemeente. Ik vind dat eerlijk gezegd een evidentie. Als je er zelf niet meer bent en je kunt iemand zijn leven redden/vergemakkelijken, dan lijkt me dat gewoon een logische beslissing.
Het probleem is dat het vaak geen algemene kennis is dat je dit bewust en expliciet kan laten registreren. Hier gedaan toen ik met mijn ouders zo een "wat als...." Gesprek had en mijn ma zei dat ze zichzelf niet in staat acht om te zeggen: "Leg de machines maar af".

Die week naar het Stadhuis gegaan en daar hebben ze nog moeten rondbellen om te zien "wie daar iets van af wist" (15-20j geleden) zodat ik het toch expliciet op papier kon hebben.
De meesten vinden het evident dat het gebeurt, maar de meesten ondernemen er geen stappen in om het vast te leggen.

Het probleem is dat het vaak geen algemene kennis is dat je dit bewust en expliciet kan laten registreren. Hier gedaan toen ik met mijn ouders zo een "wat als...." Gesprek had en mijn ma zei dat ze zichzelf niet in staat acht om te zeggen: "Leg de machines maar af".

Die week naar het Stadhuis gegaan en daar hebben ze nog moeten rondbellen om te zien "wie daar iets van af wist" (15-20j geleden) zodat ik het toch expliciet op papier kon hebben.
De meesten vinden het evident dat het gebeurt, maar de meesten ondernemen er geen stappen in om het vast te leggen.
Dat is helemaal waar. Hoe zit dat eigenlijk als je niet geregistreerd staat? Ik weet in Nederland ben je automatisch donor, tenzij een direct familielid weigert. Als je wel geregistreerd staat, heeft de familie uiteraard niks te zeggen.

Dat is helemaal waar. Hoe zit dat eigenlijk als je niet geregistreerd staat? Ik weet in Nederland ben je automatisch donor, tenzij een direct familielid weigert. Als je wel geregistreerd staat, heeft de familie uiteraard niks te zeggen.
Hetzelfde. Er wordt toestemming gevraagd aan de familie/naasten. Als die weigeren wordt er niets gedaan. Sta je geregistreerd, wordt er geen toestemming gevraagd.

Hetzelfde. Er wordt toestemming gevraagd aan de familie/naasten. Als die weigeren wordt er niets gedaan. Sta je geregistreerd, wordt er geen toestemming gevraagd.

Sinds '20 wordt je verondersteld je toestemming te hebben gegeven.

Je moet expliciet 'verzet' aankruisen op je online medisch dossier. Anders wordt je geacht in te stemmen :)?

Je moet expliciet 'verzet' aankruisen op je online medisch dossier. Anders wordt je geacht in te stemmen :)?
Dat was daarvoor ook al zo, je was "automatisch" donor tenzij de familie ertegenin gaat.

Nederland was vroeger anders: toen moest je expliciet toestemming geven. Sinds 2020 is het een opting-out systeem net zoals het in België al lang is

Toch goed nieuws gekregen, voorlopig mag het zo blijven. Deze week laatste keer dat ze drie maal naar het UZ moet en dan afbouwen als alles gunstig blijft.

Wow, bedankt voor de info. :eek: Vind het eigenlijk best degoutant dat ze er standaard vanuit gaan dat ze je lichaam mogen leeghalen als je sterft.
Verplicht mensen desnoods om die lijst in te vullen bij het afhalen van een ID kaart (moet toch iedereen doen), maar ga als overheid niet de veronderstelling maken dat mensen hun lichaam mag leeggeroofd worden als ze gestorven zijn.

Terug
Bovenaan