Verlofregeling op het werk

Chizm

Active member
Verlof aanvragen in de zorgsector

maanden op voorhand doorgeven en altijd miserie omdat iedereen in dezelfde periode pakt

je zou voor minder in een andere sector werk zoeken

Verlof aanvragen in de zorgsector

maanden op voorhand doorgeven en altijd miserie omdat iedereen in dezelfde periode pakt

je zou voor minder in een andere sector werk zoeken
Da's in eender welke sector hoor, als de collega's kinderen hebben en dus de schoolvakanties vrijaf willen.

true, heb al in verschillende bedrijven gewerkt en mensen met kinderen krijgen 9/10 voorrang bij aanvragen van vakantie in de schoolvakanties.

Probleem is dat de vriendin het bouwverlof volgt dus ben sowieso verplicht om daarin mee te gaan.

Probleem is dat de vriendin het bouwverlof volgt dus ben sowieso verplicht om daarin mee te gaan.
idd rottig, zorgsector is al niet de simpelste sector en als ook dat nog eens een probleem geeft, kan ik wel snappen dat mensen het niet langer willen doen.

Bij ons is er een impliciete regel dat mensen met (jonge) kinderen “met voorkeur” verlof tijdens de schoolvakanties kunnen aanvragen. Maar tegelijkertijd als jij als kinderloze een reden kunt geven waarom het persez tijdens die periode moet (vast verlof van de partner is daar zeker ook een van), dan krijg je dat verlof ook gewoon, en lossen we dat wel op in het team qua continuïteit. Het persoonlijk leven van de collega’s gaat hier altijd voor op de werk-agenda. En dat doet wonderen qua motivatie en genereert veel goodwill voor flexibiliteit op andere gebieden.

Ik ken veel bedrijven waar het anders is.

Hier is het net omgekeerd. In de vakantieperiodes mag alles, buiten de schoolvakanties ligt altijd moeilijk en dat zijn natuurlijk net altijd de periodes dat ik verlof wil nemen :unsure:

Hier op datum van aanvraag. Af en toe wel kut met de dochter maar ik zie dan wel dat ik een goede planning heb en die vanaf het indtuurmoment kan doorzetten.

Hier in kader van projecten bij de klant. Nog nooit problemen gehad om vakantie te nemen in welke periode dan ook. Gewoon zien dat ik niet op vakantie ga in de kritische fase van het project (planning maak ik zelf op, dus kan dit zelf wat sturen :p ).

Bij ons is het simpel: FIFO

Gedaan met die voorrangszever.
Goh, levert ook miserie op hoor.
Vorig werk mocht je vanaf 1 januari uw voorkeur doorgeven.
Wat krijg je dan, uiteindelijk staat iedereen zijn mail klaar om op 1 januari 00:00:01 uur te versturen. Resultaat is nog steeds dezelfde zever.

Beurtrol is toch gewoon het eerlijkst? Had je in 2022 bijvoorbeeld verlof tussen kerst en nieuwjaar, dan gaat de eerste keuze voor dat verlof niet naar jou in 2023 als er te veel gegadigden zijn.

Of als je in 1 kalenderjaar al de krokusvakantie hebt gekregen, gaat de keuze voor de herfstvakantie eerst naar de anderen.

Beurtrol is toch gewoon het eerlijkst? Had je in 2022 bijvoorbeeld verlof tussen kerst en nieuwjaar, dan gaat de eerste keuze voor dat verlof niet naar jou in 2023 als er te veel gegadigden zijn.

Of als je in 1 kalenderjaar al de krokusvakantie hebt gekregen, gaat de keuze voor de herfstvakantie eerst naar de anderen.
Ja èn nee.
Mijn collega haar man werkt in den bouw, wanneer valt het bouwverlof? Standaard wanneer er ook geen opvang is: jaarlijks verlof van de crèche, schoolvakanties waarbij er nooit 100% van de tijd kampen worden georganiseerd,...
Dus je moet op die manier toch altijd iemand zwaar in de miserie brengen... Voorrang voor mensen met kleine kinderen vind ik in deze een evidentie. 2de keuze voor de mensen wiens partner gebonden is aan dezelfde periode verlof (bouw, leerkrachten, kinderverzorgsters van die crèche die dan toe is,..) en pas als laatste de mensen met de meeste flexibiliteit. Toen de dochter nog niet naar school ging, nam ik standaarden mijn verlof de eerste helft van juli/2de helft augustus of zelfs in mei of september want voor mij maakte het niet uit met ouders die ik ook kon inschakelen. Maar niet iedereen is zo flexibel (betaalbare opvang vinden is niet altijd evident, niet iedereen heeft familie die kan inspringen, niet iedereen heeft een partner,...)

Ik ben blij dat mijn werkgever niet meedoet met die onnozele voorrangsregels voor bepaalde groepen. Uiteindelijk komt dat altijd op hetzelfde neer, dat altijd hetzelfde volk thuis is tijdens de mooie zomerweken want "ja maar, ik heb kinderen he en die kunnen alleen dan op vakantie" of "mijn vrouw is leerkracht". Tijdens de feestdagen hetzelfde verhaaltje want "ik wil de feestdagen doorbrengen met mijn gezin".
Helemaal top wordt het wanneer diezelfde mensen nog eens deeltijds werken en dan 4-5 weken van de zomervakantie thuis zijn. Dan kan je als kinderloze persoon de overschotjes beginnen opnemen.

Ook altijd dezelfde riedeltjes dan hé, "ja maar jij kan toch buiten het seizoen gaan?" of "jij bent single? dan moet je toch niet niet thuis zijn met de feestdagen?". Standaard antwoord "Geen probleem collega, maar dan wil ik vanaf nu geen enkele nacht shift meer werken want ik wil dan gaan feesten, is dat voor jou ok? Uiteindelijk liggen je kinderen en je partner dan in bed dus dan moet je toch niet thuis zijn voor hen?".

Voor een bepaalde job kiezen of voor het al dan niet krijgen van kinderen is nog altijd een keuze die je zelf maakt Dan moet je achteraf niet komen vragen achter een voorkeursbehandeling omdat je nadelen hebt omwille van een vrije keuze.
Bij ons zijn de ongeschreven regels dat iedereen twee weken mag thuis zijn tijdens de zomervakantie en dat je ofwel thuis bent met kerst of met oud-/nieuwjaar. Ik zelf heb er geen probleem mee om zo weinig mogelijk thuis te zijn tijdens die "moeilijke" periodes en plan mijn verlofname daar ook naar, maar als er collega's beginnen zagen omdat ik hier en daar een dag verlof heb waardoor zij "problemen" hebben dan heb ik er ook nul komma nul problemen mee om mijn twee weken zomervakantie op te eisen ook al ontstaan daar nog grotere problemen door. Ik heb evenveel recht op verlof als de rest, punt.

Onderling overleg en eens luisteren naar elkaar kan wonderen doen denk'k dan.

Het is voor ouders inderdaad niet gemakkelijk om een zomervakantie te overbruggen met kinderen die niet naar school zijn.
Anderzijds is het ook perfect te begrijpen dat een single ook graag eens thuis is in de warmste maanden van't jaar. De mensen zonder kids kunnen ook andere redenen hebben natuurlijk. Ik denk al maar aan een partner met bouwverlof of op vakantie met een vriendenkring met kids dat dan uiteraard niet buiten seizoen kan.

Vind vooral dat sommigen nogal te makkelijk een andere partij veroordelen ipv eens te luisteren waarom iemand net dan graag vakantie wil.

maar je hebt wel geen recht om gelijk behandeld te worden voor het moment wanneer je verlof wil nemen.

Serieuze vraag.

Waar staat dit dan ergens beschreven dat mensen in bovenvermelde situaties voorrang krijgen? En hoe komt het dat dit dan geen overduidelijke zaak van discriminatie is?

Terug
Bovenaan